Offisiell tråd BenQ PE8720 - Side 63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 63 av 103 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 93 ... SisteSiste
Viser resultater 1,241 til 1,260 av 2060
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, 10-bits grønnsegmentet til BenQen påvirker store deler av fargegamuten som Gorm sier... Når det gjelder 1080p, hvis projektoren hadde hatt støtte for det, eller 720p da, som er litt mer relevant i dette tilfellet, vil også projektoren såvidt jeg har forstått, interpolere opp fargedybden. Jeg er rimelige sikker på at interpoleringen ikke sitter i de-interlacingskretsene eller andre videokretser som ikke fungerer på annet enn interlaced-materiale, alle produsentene er jo opptatt av å si at "panelet" er 10/12/14 osv. bits, som jeg antar skriver seg til at denne interpoleringen gjøres mot slutten av prosesseringskjeden...
    Nå er jo heller ikke dette lenger noe tema etter DDP3020 (BrilliantColor driverbrikken). Denne utnytter det såkalte spoke-light, det vil si sekundærfargen i overgangen mellom to fargesegmenter. Tidligere var DMD'en skrudd av i fargeovergangene, men det er ikke tilfellet lenger. Nå benyttes dette "blaffet" til å produsere sekundærfarger, og dermed har DLP-projektoren passert LCD-projektorens fargeoppløsning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Skallesei sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettop!! 8)

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare lurte på en ting;
    Jeg har brukt DVE flittig for å kalibrere de projektorer jeg har hatt. MEN, er egentlig DVE optimalt for å stille eks HD utstyr og projektorer med? Det finnes jo en egen DVE-HD som er mer beregnet for projektor bruk, da den vanlige dve vel er mer beregnet for kalibrering av tv`er? . Foruten DVE finnes en annen HD kalibreringsak der det er lettere å stille kontrast og brightness, Monster Cable HD, den var jo genial å stille dette med, mye letter å enklere enn DVE.

Pointet mitt er vel at DVE kan gi en pekepinn i riktig retning, men så lenge den ikke er laget FOR hd utstyr som eks de fleste projektorer nå, så blir vel kalibreringen som følge av det sånn halvveis vel?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Øh, nei, togan ikkje...

For å få betydelig effekt gjennom fargefilterbrillene blir utslagene på justeringene veldig store, og jeg greier ikke se hva som er "riktig" annet enn gjennom vanlige bildesekvenser (les: videoene). Og A-B testing mellom forskjellige fargefilterinnstillinger og videoene* er tungvint og lite effektivt (øynene "glemmer"...). Så jeg holder meg til hva som ser best ut ved direkte fargejustering mens referansevideoene ruller.

Hva er "riktige" farger, forresten? Får ikke så jevn overgang mellom bakgrunnsfargen og de aktuelle firkantene som Gorms innstillingspost viser uansett hvor på fargeskalaen jeg går.

EDIT: *å bla på DVDen mellom kalibreringsbildene og videoene tar tid.
    Det har aldri vært meningen at du skal få "betydelig effekt" som du kaller det med å bruke DVE. Men du kan unngå de aller verste tilfellene av feil fargeinnstilling på projektoren. I dag er mange projektorer ganske bra kallibrert fra fabrikk, og dersom det trengs å endre på noe er det gjerne individuelt på hver enkelt farge. Der er jo DVE ikke brukendes, der du jo justerer alle primærfargene "i en smell".

Hva er riktige farger, spør du? For å få så riktige farger som mulig trengs det mer avansert kallibreringsverktøy som de aller fleste av oss ikke har tilgjengelig. Gorm har jo sitt utstyr, som sikkert koster et sted +/- 25k. Riktige farger viser en projektor som er kallibrert ihht D65 standarden, og viser 6500 kelvin i hele gråskalaen.

Der DVE hjelper godt er å justere brightness og kontrast tilpasset det miljøet projektoren står i. Hvordan du justerer disse verdiene avhenger av rommet, lyskontroll, projektor, DVD-spiller m.m.

Det viktigste er tross alt hvordan dine øyne oppfatter bildet. Det er stadig diskusjoner på andre forum der en del mener at fargene og bildet blir kjedelig med kallibrert til D65. Ingen lov forbyr en å "lage" det bildet du trives best med, og oppnår du en større bildemessig opplevelse uten å bruke DVE, så er ingenting bedre enn det. Det er opplevelsene utstyret gir oss som er viktig, ikke det å vite at produktet er "riktigst mulig"... ;-)

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Nå er jo heller ikke dette lenger noe tema etter DDP3020 (BrilliantColor driverbrikken). Denne utnytter det såkalte spoke-light, det vil si sekundærfargen i overgangen mellom to fargesegmenter. Tidligere var DMD'en skrudd av i fargeovergangene, men det er ikke tilfellet lenger. Nå benyttes dette "blaffet" til å produsere sekundærfarger, og dermed har DLP-projektoren passert LCD-projektorens fargeoppløsning.
    Slik jeg forstår det ifølge denne linken: Spoke-light : "which provides a method and system for using spoke light, that is light generated during color filter transitions, to increase the brightness of an image." så benyttes lyset som produseres gjennom "spilene" mellom segmentene til å lage hvitt lys, ikke sekundær farger. Jeg er selvfølgelig ingen ekspert på dette området. Men det jeg vet, er at om jeg var produsent av en projektor som kunne fremstille mer enn 1Mrd. Forskjellige farger, ja så hadde jeg sørget for at markedsavdelingen fikk vite det. :wink:

Edit: Fant en bedre link

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feil så lenge du snakker om en projektor som ikke har hvitsegment, og ingen seriøse hjemmekinoprojektorer har hvitsegment. Overgangen mellom to fargesegmenter har ikke noe "hullrom" som kan slippe gjennom hvitt lys, ergo er teksten i linken din feil (i hvert fall når vi snakker hjemmekino). Derimot brukes overgangen til å hente sekundærfarge.

EDIT: Teksten i linken er vel egentlig ikke feil, for her står det da vitterlig:
    providing a desired intensity and color value for an image pixel;
    determining a combined color content value of said desired intensity and color value;
    combined color content = sekundærfarger

Kanskje på tide å avbryte diskusjonen i denne tråden? Hvis man ønsker å fortsette diskusjonen er det vel bedre å starte en egen tråd som omhandler dette.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av .Tore.
    Jeg har kikket litt bakover i tråden om lens-shift på denne projektoren, og hvis jeg har forstått det riktig så får jeg senter linse max 12-13 cm over øvre billedkant. Jeg må ha minst en halvmeter opp til linsen (avstand linse-lerret er 3,5 m).
    Ser at flere har svart på dette, men jeg synes svarene spriker såpass mye at jeg vil gi min anbefaling. Jeg misforsto tabellen for offset og måtte flytte projektoren ned. Se bildene i http://avforum.no/forum/minhjemmekin...ts-forsok.html
    post #3 og #12 for tenkt og endelig plassering. Jeg må ha lens shift i endestilling.

Offset som står i tabellen er ved lens shift i endestilling. Bildet kan shiftes mot senter av objektivet. Du har lest tabellen riktig, Tore. Hvis du ikke har mulighet for å flytte projektoren og/eller lerretet vil ikke bildet treffe midt på lerretet med PE8720.

Newcomer .Tore. sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for entydig svar. Men fremdeles litt forvirret pga dette:

Sitat Opprinnelig postet av eddie
    jeg har vel senter pð linsa ca 12 cm ifra øvre billedkant pð lerretet og har mye å gå på
    Men det kan jo være pga større kasteavstand og evt litt unøyaktig måling. Tror jeg tar risken på BenQen uansett, så får jeg finne et kompromiss mellom altfor høyt lerret og svevende romskip midt i trafikksonen i rommet (det enkle er ikke alltid det beste )

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    kjører du i 720p med din denon spiller? er det ikke da dvd spiller som tar seg av bildebehandlingen? i følge gorm så skal det jo være mye bedre at pj tar seg av bildbehandlingen hvis du ikke har en meget bra dvdspiller,jeg bare spørr
    Kjører HDMI 720P ja, dette etter anbefalning fra Gorm da han var her. Spør sjæfen

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skallesei
    Hmm... Har samme FW som deg og bestemte meg for å teste innstillingene.

Har total lyskontroll på hjemmekinorommet mitt.

Bildet ble veldig... grønnt.. :???:

Satte inn DVE plata og gikk gjennom å kikka på fargeinnstillings bildene med det medfølgende fiteret, og ble negativt overrasket.

De blå firkantene var litt for lyse, de røde var altfor lyse og de grønne var ille. Har forresten aldri fått til de grønne, men det var ikke så viktig iflølge gorms hurtigkalibrering.

Så nå lurer jeg litt på hva du ser på din pj kenti, har di tilnermet "perfekte" bilder i DVE, eller har du de samme tendensene som jeg har?
    Kjører du HDMI 720P?

Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av bildet her hvertfall... Jeg har vært inne på DVE i ettertid selv for å sjekke hvordan fargene så ut der, og jeg klarte hvertfall ikke å få de noe bedre i ettertid.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Kjører HDMI 720P ja, dette etter anbefalning fra Gorm da han var her. Spør sjæfen
    hvis ikke jeg tar feil så er det dvd spilleren som tar seg av bildebehandlingen når du kjører 720p og det må vel være mye bedre og la pj ta seg av det isteden,det sier jo Gorm her på forumet at du skal opp i en ganske dyr dvd spiller som matcher pj

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du HDMI 720P?

Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av bildet her hvertfall... Jeg har vært inne på DVE i ettertid selv for å sjekke hvordan fargene så ut der, og jeg klarte hvertfall ikke å få de noe bedre i ettertid.

Jeg kjører HDMI 720P ja. Fra HTPC. Jeg hadde fddshow aktivert når jeg sjekket dette, men det skal ikke ha noenting å gjøre med farvene for filtrene jeg bruker er Levels, Blur & NR, Resize & Aspect...

Skal prøve å deaktivere fddshow og se igjen nå...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du HDMI 720P?

Skal vi se...

Etter å ha gått gjennom hele DVE så har jeg kommet fram til andre innstillinger enn det du hadde. Jeg er også mye mer fornøyd med bildet jeg kom fram til selv, enn med "dine" innstillinger. Jeg påstår på ingen måte at "mine" innstillinger er 100% rett, eller at "dine" er feil, men på min projektor og med mine øyne er det stor forskjell.

Dine innstillinger ga meg et kraftig detalj-tap i mørke scener og for mye rødfarge. Folk ble altfor røde i ansiktet og spesiellt under scenen i DVE med det blomsterbeddet så jeg at med dine innstillinger ble de knallrøde blomstrene helt "glorete". Det ble bare en knallrød flekk, og det gikk nesten ikke ann å se at det var en blomst engang, men med mine innstillinger ble de ikke fullt så røde, men en så mye bedre detaljene og konturene.

Jeg kjører nå de samme innstillinger som deg i service meny, og under advanced, men kom fram til ganske annerledes innstillinger under "picture".
    Jeg oppdaterte excel fila di med mine innstillinger i tillegg så andre evt kan teste de ut og sammenligne om de ønsker det, men jeg tror egentlig at innstillingene for hver projektor er helt forskjellige, selv om vi har samme firmware osv...

Jeg har forresten 164 (på 2 uker :twisted: ) timer på pæra i skrivende øyeblikk, det har sikkert en innvirkning på innstillinger det også...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo nettopp derfor vi har muligheten til å justere! Ser at Kenti og Skallesei har forskjellig lerret selv om begge er grå. Det er også vesentlig forskjell på fargen i rommet forøvrig.

DVE spor 2 kapittel 2 fra 5:10 og utover gir en utmerket demonstrasjon på hvordan dette påvirker bildet indirekte.

Håper det ikke gjør noe om jeg også "stjeler" regnearket ditt, Kenti, og legger inn mine verdier for fremtidig referanse. Skulle ønske jeg hadde funnet på det selv og notert alle fabrikksinnstillingene.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skallesei: Det forundrer meg absolutt ikke om andre må bruke forskjellige innstillingsverdier enn hva gorm kom frem til hos meg. Det kan som sagt være forskjell på hver projektor. Som jormot er inne på kan vil nok lerret, romfarge etc også spille inn. Blurry rødfarge er hvertfall noe jeg ikke har her

jormot: For all del Bare å bruke arket. Fant selv ut at det kunne være lurt å spare på innstillingene etter en skikkelig kalibrering, selv om det er lagret på to minneplasser i projektoren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerret og romfarge vil påvirke i så liten betydning at det neppe er synlig for "menigmann". Jeg tar for gitt at dere begge har fargenøytralt lerret. Det som da påvirker er kontrastinnstillingen som er brukt. Dersom kontrasten justeres mye, vil en gitt fargekalibrering bli helt feil. Dette fordi fargetemperaturen forandres når en øker lysintensiteten i hvitt (økt kontrast). Bakgrunnen er selvsagt at energien til å øke lystyrken i hvitt, kun er tilgjengelig i grønt og blått (med mindre en har VW100 med xenon pære). Forskjellen proketorene i mellom (eller pærene i mellom om dere vil)er mye større enn de fleste her er klar over, og det er også grunnen til at vi har skrevet gang på gang at en ikke kan "kopiere" andres innstillinger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerret og romfarge vil påvirke i så liten betydning at det neppe er synlig for "menigmann".
    Er det jeg nylig har lært fra DVE og andre tråder her på AVforum om valg av farger ved optimalisering av rommet feil? Spiller det da heller ingen rolle om man har hvitt eller mørkt tak, f.eks?

Kan man like gjerne vise bildet på et knallrødt laken og få riktige farger? Hva er det i såfall lerretene gjør bedre enn Tupplur eller et vanlig laken?

Vil justering av iris påvirke hvitbalansen på samme måte som kontrast? Jeg bruker iris til å finstille til passe lyst bilde etter at jeg har valgt passende Preset Mode (f.eks. Cinema Mode).

Så vidt jeg har forstått lyser pæra med samme styrke hele tiden, og lyset farges av segmentene i fargehjulet. Må bare innrømme at jeg ble veldig forvirra nå, Gorm! (Med fare for å bli flagget som Off-Topic).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Kan man like gjerne vise bildet på et knallrødt laken og få riktige farger? Hva er det i såfall lerretene gjør bedre enn Tupplur eller et vanlig laken?.
    Fra læreboka: "Påvirker ikke fargegammut". Når det gjelder laken...hæ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    1) Er det jeg nylig har lært fra DVE og andre tråder her på AVforum om valg av farger ved optimalisering av rommet feil? Spiller det da heller ingen rolle om man har hvitt eller mørkt tak, f.eks?

2) Kan man like gjerne vise bildet på et knallrødt laken og få riktige farger? Hva er det i såfall lerretene gjør bedre enn Tupplur eller et vanlig laken?

3) Vil justering av iris påvirke hvitbalansen på samme måte som kontrast? Jeg bruker iris til å finstille til passe lyst bilde etter at jeg har valgt passende Preset Mode (f.eks. Cinema Mode).

4) Så vidt jeg har forstått lyser pæra med samme styrke hele tiden, og lyset farges av segmentene i fargehjulet. Må bare innrømme at jeg ble veldig forvirra nå, Gorm! (Med fare for å bli flagget som Off-Topic).
    1) Hvitt eller mørket rom spiller selvsagt en rolle, men ikke når det gjelder fargetemperatur (fargekalibrering). Når det gjelder sortnivå og IRC (in rom contrast), så betyr det et hav av forskjell.

2) Rødt laken? Hallo! Jeg skrev vel at jeg tok det for gitt at lerretene var fargenøytrale. Hvilken tulling kjøper et lerret som ikke er fargenøytralt? ;-)
    Et laken har ikke rare refleksjonen av lys, og er derfor lite egnet som lerret. Rullgardinen Tupplur er ikke fargenøytral, og egner seg derfor heller ikke som lerret.

3) Irisen påvirker i aller høyeste grad når det gjelder PE8720, så på en fargekalibrert projektor bør irisen "låses".

4) Lyset fra pæren har en fargetemperatur. Denne er svært langt fra 6500 kelvin, noe projektoren må "korrigere". Problemet er at to like pærer ikke har nøyaktig samme fargetemperatur, og at dette igjen fører til at det er forskjeller i faregtemperatur på to identiske projektorer. Det er jo nettopp derfor projectiondesign fargekalibrerer hver enhet som forlater samlebåndet, for å korrigere avviket på pærens faregtemperatur. Dessverre er Fredrikstadbedriften stort sett alene om å gjøre dette, og BenQ gjør det i hvert fall ikke.
    Skulle projektorprodusentene brukt helt identiske pærer (fargetemp.), ville det bety testing og sortering av pærer, der flesteparten av pærene ville havnet på fyllingen. Tenk hva det ville gjort med prisen på projektorene, når en kostnaden inn til produsenten er ca 1000 kroner pr. pære.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre er Fredrikstadbedriften stort sett alene om å gjøre dette....
    Norge er gode på projektorer, og InFocus følger jo opp med å levere eks IN78 "ISF-ready". Goody.....

Side 63 av 103 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 93 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •