Offisiell tråd BenQ PE8720 - Side 62

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 62 av 103 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 1,221 til 1,240 av 2060
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av .Tore.
    Jeg har kikket litt bakover i tråden om lens-shift på denne projektoren, og hvis jeg har forstått det riktig så får jeg senter linse max 12-13 cm over øvre billedkant. Jeg må ha minst en halvmeter opp til linsen (avstand linse-lerret er 3,5 m). Dette betyr vel at jeg må tilte den og justere etter med keystone. Mitt spørsmål er da: Hvor mye raserer dette bildekvaliteten? Er det like godt å kjøpe en Sanyo Z5 som gir meg nok lens-shift til å slippe keystone, eller er denne maskinen så mye bedre at det bare er tull? Skal handle projektor snart, så jeg er litt i villrede. Det blir i alle fall uaktuelt å henge det svære beistet av en BenQ i hodehøyde midt mellom to dører...
    jeg har vel senter pð linsa ca 12 cm ifra øvre billedkant pð lerretet og har mye å gå på

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

For å komme inn på service-menyen, trykker du:

meny,
    opp,
    ned,
    opp,
    ned,
    opp,
    ned,
    meny.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Gorm D65-kalibrerte min 8720 da vi hadde vår uhøytdlige projektor-shootout her i forbindelse Elektrofil. Nå er selvfølgelig det beste å få hver enkelt projektor direkte kalibrert, men i.o.m. at det er mange her som spør om hvilke innstillinger vi andre bruker har jeg tatt meg bryet med å "speile" mine innstillinger til et excel-ark. Dermed kan dere som ikke har mulighet til å få noen til å kalibrere for dere hvertfall prøve ut disse innstillngene hvis dere vil. Innstillingene jeg legger ut er de Gorm mente ga best bilde på min 8720.

Enjoy
    kjører du i 720p med din denon spiller? er det ikke da dvd spiller som tar seg av bildebehandlingen? i følge gorm så skal det jo være mye bedre at pj tar seg av bildbehandlingen hvis du ikke har en meget bra dvdspiller,jeg bare spørr

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    Hva legger du i det? mener du at Z5 uansett er en bedre projektor?
    En kamerat av meg har Z5,var innom med den her for å teste den på mitt utstyr, og la meg si det slik. Bildet kan ikke sammenlignes engang. 8720 slår den rent bildemessig på alle områder, og han var svært enig. Men, er jo lov å være uenig hvis du mener Z5 er bedre, men da er jeg bare interessert i hva som eventuelt er bedre, bortsett fra at seeren slipper regnbuer
    Jeg er sikker på at det her inne finnes flere tråder som heter noe sånt som "DLP vs. LCD, hva er best?". Og som regel er det kun regnbuer som trekkes frem som DLP'ens akkiles hæl. Jeg, og flere med meg mener at DLP har andre ikke fullt så enkelt definerbare mangler, men "ekspertisen" her inne vil effektivt "motbevise" ethvert angrep på DLP teknologien som misforstått. Og den eneste legitime grunnen til å foretrekke LCD er dersom man er plaget av regnbuer. Jeg har selv hatt PE8720 på prøve, og den overbeviste overhode ikke.

PE8720 Har "bare" støtte for 16,7mill. farger i.h.h.t. til sin egen "whitepaper". Min PT-AE900 har 1Mrd! og det gjelder nok alle projektorer som er basert på D5 Epson panel, altså TW600, Z4, og TX200, og deres respektive etterkommere.

Med LCD prosjektor vil man heller ikke oppleve "Dithering" artifacts som DLP'er er plaget med, men dette som med regnbuer er det ikke alle som registrerer.

PE8720 er SVÆR, når folk kommer inn i stua mi med PT-AE900 legger dem ikke merke til projektoren med en gang. Men med PE8720 er det liksom: "Hey, kul projektor, hvor er stua de hen?".

Plasseringsvennlighet er jo heller ikke akkurat DLP projektorers sterkeste kort. Riktignok har PE8720 vertikal lens shift. Og det er jo et skritt i riktig retning. MEN, det er jo den horisontale lens shiften det er størst behov for som regel. PT-AE900 og dens "brødre" har begge deler.

PE8720 er rett og slett det beste valget for folk som har: Dedikert kinorom med tilnærmet 100% lyskontroll som ikke er avhengig av plasseringsvennlighet og som ikke legger merke til regnbuer eller annen fargehjuls støy og dithering effekter, og som får den kalibrert til D65 gjennom hele gammakurven.

For resten av oss vil en god video prosessor være en mye mer fornuftig oppgradering.

My 2cents.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Jeg er sikker på at det her inne finnes flere tråder som heter noe sånt som "DLP vs. LCD, hva er best?". Og som regel er det kun regnbuer som trekkes frem som DLP'ens akkiles hæl. Jeg, og flere med meg mener at DLP har andre ikke fullt så enkelt definerbare mangler, men "ekspertisen" her inne vil effektivt "motbevise" ethvert angrep på DLP teknologien som misforstått. Og den eneste legitime grunnen til å foretrekke LCD er dersom man er plaget av regnbuer. Jeg har selv hatt PE8720 på prøve, og den overbeviste overhode ikke.

PE8720 Har "bare" støtte for 16,7mill. farger i.h.h.t. til sin egen "whitepaper". Min PT-AE900 har 1Mrd! og det gjelder nok alle projektorer som er basert på D5 Epson panel, altså TW600, Z4, og TX200, og deres respektive etterkommere.

Med LCD prosjektor vil man heller ikke oppleve "Dithering" artifacts som DLP'er er plaget med, men dette som med regnbuer er det ikke alle som registrerer.

PE8720 er SVÆR, når folk kommer inn i stua mi med PT-AE900 legger dem ikke merke til projektoren med en gang. Men med PE8720 er det liksom: "Hey, kul projektor, hvor er stua de hen?".

Plasseringsvennlighet er jo heller ikke akkurat DLP projektorers sterkeste kort. Riktignok har PE8720 vertikal lens shift. Og det er jo et skritt i riktig retning. MEN, det er jo den horisontale lens shiften det er størst behov for som regel. PT-AE900 og dens "brødre" har begge deler.

PE8720 er rett og slett det beste valget for folk som har: Dedikert kinorom med tilnærmet 100% lyskontroll som ikke er avhengig av plasseringsvennlighet og som ikke legger merke til regnbuer eller annen fargehjuls støy og dithering effekter, og som får den kalibrert til D65 gjennom hele gammakurven.

For resten av oss vil en god video prosessor være en mye mer fornuftig oppgradering.

My 2cents.
    nnnnnnnjaaa....skeptisk igjen...:wink:

Jeg har gått fra AE900 til TX200 for så å ende opp med 8720 og jeg er helt klar i min konklusjon: det har vært et kvalitetsløft ved hver oppgradering.

AE900 er ikke i nærheten av 8720 når det gjelder bildekvalitet. "Blurry" er vel riktig ord for å beskrive AE900 i forhold. Når det gjelder de påståtte 1 mrd fargene til AE900 så kommer ikke det fram i bildekvalitet synes jeg. Det er mye mer "smell" og fulde i fargene til 8720 samtidig som dybden i bildet og skarpheten er helt rå.

Når det gjelder regnbuer så har jeg sett det på andre DLP'er men på 8720 er det et ikke-tema selv med fargehjulet på 4X... dette må man dog se selv for å finne ut om det er et problem.

Jeg har pj'en i stua (ikke stua i pj'en... ), men det er som Joey1313 sier; kommentarene er; å fy f..., den er svær... (pj'en altså...:wink: ). Den er dog litt mer diskre enn TX200 som var mye mørkere og som derfor dro til seg litt ekstra oppmerksomhet av den grunn.

Når det gjelder AE900 så har den en fordel og det er horisontal lens-shift om man har behov for det. Bortsett fra det ser jeg ikke mange fordeler med den kontra TX200 og 8720...

...men det nå min mening! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kikket litt bakover i tråden om lens-shift på denne projektoren, og hvis jeg har forstått det riktig så får jeg senter linse max 12-13 cm over øvre billedkant. Jeg må ha minst en halvmeter opp til linsen (avstand linse-lerret er 3,5 m). Dette betyr vel at jeg må tilte den og justere etter med keystone. Mitt spørsmål er da: Hvor mye raserer dette bildekvaliteten? Er det like godt å kjøpe en Sanyo Z5 som gir meg nok lens-shift til å slippe keystone, eller er denne maskinen så mye bedre at det bare er tull? Skal handle projektor snart, så jeg er litt i villrede. Det blir i alle fall uaktuelt å henge det svære beistet av en BenQ i hodehøyde midt mellom to dører...
    Med den utrolige fleksible lenshiften på denne skjønner jeg ikke at keystone er et tema i det hele tatt, du kan jo nærmest ha den i hvilken høyde du vil.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo i luken, kildematerialet er fortsatt 8bit, så hva mener du egentlig?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital Keystone virker etter min mening veldig degraderende på bildekvaliteten, da projektoren må lage en trapesformet bilde på en pixcel oppdelt rektangulær bildebrikke. Det er forsåvidt litt delte meninger rundt dette også, og det er ikke sikkert alle vil være enige i at Z5 vil lage noe serlig bedre bilde uten keystone enn PE8720 med ett trinn på keystone justeringen....

Fra en av BenQ sin opphengs brakett manualer har jeg hentet denne oppsetts informasjonen.
    -169-install-gif

som også angir noen tall for offset i forhold til kastelengde, lerret størrelse og zoom området.

Den lens shift verdien du angir med 12-13 cm over øvre billedkant og med 3,5m kastelengde er kanskje med maks zoom på obejktivet, så en annen løsning ville kanskje vært å valgt et mindre lerret, størrelse (selv om midten av bildefeltet ikke vil flytte seg like mye i høyden) , og fått høyden på bildet litt redusert.

Er man låst på lerret størrelse og høyde og man vil utnytte projektorens potensial uten degraderende keystone justering, er det vanskelig å bruke selv en såpass fleksibel projektor som PE8720 og man må kanskje ty til de enda mer fleksible LCD modellene som kankje mangler litt på bildesiden (kontrast, sortnivå, fyllingsgrad osv) i forhold til BenQ projektoren.

Andre løsninger som f.eks å ha et nedsenkbart takfeste er kanskje også noe å vurdere.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Tipper det har med antall trinn med 1024 gråtoner med lysintensitet 1xDLP teknologien har å jobbe med i forhold til den litt mere analogt jobbende lys nedlukkende LCD panelet man finner i 3chip LCD projektorer.

Det er helt klart andre begrensinger ute å går enn disse mer teoretiske antall farger de forskjellige teknologiene viser til, blandt annet begrensingene i selve lyskilden, og at det totale antallet farger ikke kan vises samtidig pga antal pixler osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer .Tore. sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    jeg har vel senter pð linsa ca 12 cm ifra øvre billedkant pð lerretet og har mye å gå på
    Ok, det høres jo lovende ut. Jeg blir ikke helt klok på hvor mye offset du egentlig kan få på 8720, men kanskje de 12-13 cm er med lens-shiften i sentrum da. Tabellen over viser jo bare en verdi.

Du kunne vel ikke gjort meg den tjenesten og "shiftet" bildet helt ned, og sett hvor mye offset du får? Må også vite billedstørrelse da. Da hadde jeg (og andre) visst en gang for alle hvor mye offset det er å gå på.

Newcomer .Tore. sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, får du 8720 i både hvit og sølvgrå, eller blir jeg bare lurt av bildene?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flere bits er jo et poeng ettersom projektoren digitalt interpolerer inn jevnere overganger og dermed oppnår flere "bits". Se f.eks. på Sonys VW50 med 12-bits drivere, der skal det mye til at en ser overganger, selv om kildematerialet i utgangspunktet tilsier at en i visse tilfeller skal se noe...

Nå er vel imidlertid 8720 utstyrt med 10-bit på grønt, og jeg regner også med at den interpolerer da. Er det mulig å justere fargegamuten til f.eks. "wide" i menyen? Det er mulig en må aktivere interpoleringen, det må en på min VW50.

Newcomer Skallesei sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Gorm D65-kalibrerte min 8720 da vi hadde vår uhøytdlige projektor-shootout her i forbindelse Elektrofil. Nå er selvfølgelig det beste å få hver enkelt projektor direkte kalibrert, men i.o.m. at det er mange her som spør om hvilke innstillinger vi andre bruker har jeg tatt meg bryet med å "speile" mine innstillinger til et excel-ark. Dermed kan dere som ikke har mulighet til å få noen til å kalibrere for dere hvertfall prøve ut disse innstillngene hvis dere vil. Innstillingene jeg legger ut er de Gorm mente ga best bilde på min 8720.

Enjoy

Hmm... Har samme FW som deg og bestemte meg for å teste innstillingene.

Har total lyskontroll på hjemmekinorommet mitt.

Bildet ble veldig... grønnt.. :???:

Satte inn DVE plata og gikk gjennom å kikka på fargeinnstillings bildene med det medfølgende fiteret, og ble negativt overrasket.

De blå firkantene var litt for lyse, de røde var altfor lyse og de grønne var ille. Har forresten aldri fått til de grønne, men det var ikke så viktig iflølge gorms hurtigkalibrering.

Så nå lurer jeg litt på hva du ser på din pj kenti, har di tilnermet "perfekte" bilder i DVE, eller har du de samme tendensene som jeg har?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det som Lygren er inne på. At når kildematerialet oppskaleres fra 576i til 720p så er det greit å ha større fargedybde i fremviseren enn kilden slik at man har flere farger tilgjengelig for interpoleringen for å unngå graderinger. Men det er klart at et 10bits panel vil være bortkastet dersom kilden allerede er 720p med 8bits fargedybde.

Forøvrig skjønner jeg ikke helt hvordan BenQ/TI får til å ha større fargedybde på bare en av grunnfargene. Om det stemmer skulle det uansett tilsi at fargedybden på PE8720 er 8+10+8 bits tilsvarende 67mill. farger. Det er som sagt ikke det den står oppgitt med på BenQs egne sider.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skallesei
    Hmm... Har samme FW som deg og bestemte meg for å teste innstillingene.

Har total lyskontroll på hjemmekinorommet mitt.

Bildet ble veldig... grønnt.. :???:

Satte inn DVE plata og gikk gjennom å kikka på fargeinnstillings bildene med det medfølgende fiteret, og ble negativt overrasket.

De blå firkantene var litt for lyse, de røde var altfor lyse og de grønne var ille. Har forresten aldri fått til de grønne, men det var ikke så viktig iflølge gorms hurtigkalibrering.

Så nå lurer jeg litt på hva du ser på din pj kenti, har di tilnermet "perfekte" bilder i DVE, eller har du de samme tendensene som jeg har?
    Den enes innstillinger vil ikke umiddelbart kunne overføres til en annen med et garantert godt resultet, men det kan gi en pekepinn. Fargejusterinene på DVE vil du sjelden få perfekt uansett og spesielt den grønne har jeg enda til gode å få justert "perfekt" i filteret. Den blå er lettest.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Den enes innstillinger vil ikke umiddelbart kunne overføres til en annen med et garantert godt resultet, men det kan gi en pekepinn. Fargejusterinene på DVE vil du sjelden få perfekt uansett og spesielt den grønne har jeg enda til gode å få justert "perfekt" i filteret. Den blå er lettest.
    Enig i dette. Har "alltid" slitt med fargejusteringene ift. kalibreringsbildet i DVE, så derfor har jeg gått over til å se hvilke fargejusteringer som jeg "liker" best når referansevideoene fra DVE ruller over skjermen, spesielt bybildene (blå himmel), ørkenen i starten (jordfarger), modellen på slutten (hudfarge og rødfarge) og restaurantscenen (sortnivå/-detaljer og generelt fargeinntrykk). Kjører da A-B testing med forskjellige brukerinnstillinger på min PJ. Eneste kalibreringsbildene jeg bruker er for lysstyrke og kontrast.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha sagt det; du kan fremdeles ha en nytteverdi av disse fargefilterjusteringene selv om du ikke oppnår et perfekt bilde i følge filteret. Du må bare justere nærmest mulig... (hvis du tog an...)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det som Lygren er inne på. At når kildematerialet oppskaleres fra 576i til 720p så er det greit å ha større fargedybde i fremviseren enn kilden slik at man har flere farger tilgjengelig for interpoleringen for å unngå graderinger. Men det er klart at et 10bits panel vil være bortkastet dersom kilden allerede er 720p med 8bits fargedybde.

Forøvrig skjønner jeg ikke helt hvordan BenQ/TI får til å ha større fargedybde på bare en av grunnfargene. Om det stemmer skulle det uansett tilsi at fargedybden på PE8720 er 8+10+8 bits tilsvarende 67mill. farger. Det er som sagt ikke det den står oppgitt med på BenQs egne sider.
    Hva med 1080p, det er fortsatt 8bit.

Når det gjelder grønnsegmentet, så påvirker det mesteparten av fargepalleten siden grønt eksisterer i mesteparten av det totale fargespekteret. Det eneste stedet du ikke finner grønt er på en rett linje mellom 100 prosent mettet rødt og blått. Det betyr vel strengt tatt langt under en brøkdel av CIE-chart.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, 10-bits grønnsegmentet til BenQen påvirker store deler av fargegamuten som Gorm sier... Når det gjelder 1080p, hvis projektoren hadde hatt støtte for det, eller 720p da, som er litt mer relevant i dette tilfellet, vil også projektoren såvidt jeg har forstått, interpolere opp fargedybden. Jeg er rimelige sikker på at interpoleringen ikke sitter i de-interlacingskretsene eller andre videokretser som ikke fungerer på annet enn interlaced-materiale, alle produsentene er jo opptatt av å si at "panelet" er 10/12/14 osv. bits, som jeg antar skriver seg til at denne interpoleringen gjøres mot slutten av prosesseringskjeden...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Bare for å ha sagt det; du kan fremdeles ha en nytteverdi av disse fargefilterjusteringene selv om du ikke oppnår et perfekt bilde i følge filteret. Du må bare justere nærmest mulig... (hvis du tog an...)
    Øh, nei, togan ikkje...

For å få betydelig effekt gjennom fargefilterbrillene blir utslagene på justeringene veldig store, og jeg greier ikke se hva som er "riktig" annet enn gjennom vanlige bildesekvenser (les: videoene). Og A-B testing mellom forskjellige fargefilterinnstillinger og videoene* er tungvint og lite effektivt (øynene "glemmer"...). Så jeg holder meg til hva som ser best ut ved direkte fargejustering mens referansevideoene ruller.

Hva er "riktige" farger, forresten? Får ikke så jevn overgang mellom bakgrunnsfargen og de aktuelle firkantene som Gorms innstillingspost viser uansett hvor på fargeskalaen jeg går.

EDIT: *å bla på DVDen mellom kalibreringsbildene og videoene tar tid.

Side 62 av 103 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •