Offisiell tråd BenQ PE8720 - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 56 av 103 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 2060
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, BenQ 8700 var jo 720-oppløst den og.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8720 avslører alt, på godt og vondt. Mye mer enn hva jeg har sett av andre projektorer. Egentlig ikke noe problem. Kildemateriellet vil bare få bedre og bedre kvalitet. Jeg ser sjelden på "gamle" filmer. Og HD er rett rundt hjørnet.

Newcomer kyrie neslie sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hakeslepp

har fått se lotr to tårn i hd 720p det var nesten så jeg ble blank i øynene vennlig hilsen kyrie

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Mankells Wallander: "Forfalskneren" på min nye 3930 sammen med BenQ 8720 i kveld. Etter ca 15 minutter utbrøt fruen: "Trodde bildet skulle bli bedre når du hadde kjøpt disse nye greiene, men dette her er jo mye mer kornete enn det var før". Prøvde å forklare at det ikke skyldtes hverken projektor eller dvd-spiller, men snarere dårlig kvalitet på dvd-platen og at det nye utstyret avslørte dårlig kvalitet mye bedre enn det gamle gjorde :-)

Wallander-filmene er jo ganske underholdende, men kvaliteten på innspillingen/komprimeringen er ikke mye å skryte av.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så filmen "URO" her om dagen og da slo det meg at jeg ser mye bildestøy eller dithering på større ensfargete flater med BenQ 8720 sammen med Denon 3930.

Kan dette ha noe med kalibrering å gjøre eller er det noe som er spesielt for denne projektoren? Har egentlig ikke før lagt merke til det, men når jeg først så det, så var det nesten verre enn regnbuer. Ble sittende å irritere meg over dette gjennom hele filmen :-(

Slo på MPEG-Noise reduction på 3930 og dette hjalp en god del, så det er vel kanskje først og fremst kvaliteten på filmen som forårsaker dette? Eller kan det være andre årsaker?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er mest sannsynlig ene og alene mpeg-artifakter som forsterkes av en usedvanlig sylskarp DLP-projektor... 3930 benytter jo hqv støyreduksjon, så den burde tatt mye, men blir det for ille makter selv ikke den karen å fikse problemet. Dette er jo egentlig ganske enkelt å finne ut av, kjører du en fargevisning av et par grønntoner fra PCen din vil du sannsynligvis jo se at avtegningen er svært stabil. Ergo leverer projektoren en stabil fargegjengivelse og alt annet skyldes kilden, enkelt og greit.

Jeg er av den personlige oppfatning av BenQ nok har servert en litt vel avansert vare til "folket" ved å redusere prisen så dramatisk på denne varen. Det blir som å selge en Canon 10D med 75% rabatt. Får en person som ikke er kjent med speilrefleks fatt på en slik blir jo mest sannsynlig bildene helt fryktelige... Når en samtidig ikke har noen referanse å forholde seg til, føler jeg at folk i denne tråden gir projektoren skylden for en hel masse faktorer som garantert ligger i kilden/oppsettet/rommet/kalibreringen el.l.

Jeg tror det er viktig at folk innfinner seg med at selv om de har kjøpt en projektor i ypperste klasse til gi-bort pris, er det ikke gitt at bildekvaliteten fra en dårlig tunet kilde gir bildekvalitet av en annen verden. Der er heller ikke garantert at selv en god kilde gir imponerende kvalitet hvis en ikke har erfaring med utstyr fra før av, for bilder på en 29" wide CRT kan se veldig så gode ut de... Når en blåser opp bilder til 100-tommer blir naturlig nok ting litt mer uskapt fra en begrenset båndbredde DVDen avgir, samme hvor kostbar projektoren måtte være. Den klarer tross alt ikke gjøre vin av vann, selv om den tilsetter en god teskje sukker...

BenQ burde sendt med en HD-snutt på denne saken i en boks som kom ferdig kalibrert, da kan folk faktisk se hva den er god for. Her snakker vi ypperste klasse varer, men den er også svært så følsom for hva den mates med og ikke minst hvordan den fintunes. Bruk tiden til å sette dere inn i materien, les forumet og begynn å planlegge nye kilder. En god DVD-spiller, f.eks. en Denon 2910 brukt eller 2930 ny vil gi stort sett et stort løft fra de fleste øvrige, rimeligere varianter, og brukt får du en slik til rundt 4000, ny 2930 ligger vel på rundt 6500. Videre MÅ en vurdere rommet en har plasser projektoren i. Ingen ting i veien med å plassere denne saken i en lys stue, men da kan en heller ikke regne med at en får utbytte av like stor del av den inboende dynamikken. Til slutt; kjør DVE og benytt guiden her inne skrevet av Gorm.

Har du ikke det største budsjettet til kilde hadde jeg kjøpt en rimelig Pioneer DVD-spiller og kjørt interlaced signaler rett inn i projektoren via HDMI (er stort sett bare Pioneer som støtter interlaced over HDMI og samtidig har litt kvalitet på drivverket og lydkvaliteten i de lavere prissjikter), ettersom den innebyggede Faroudja prosessoren gjør en glimrende jobb i å de-interlace, langt langt bedre enn de aller fleste DVD-avspillere.

Lykke til og gratulerer til de heldige som har kastet seg på projektor-bølgen nå, tidspunktet kunne ærlig talt ikke vært stort bedre, tenk å få denne saken til under 20k!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og til deg hjalmarjalla, dette var ikke svar til deg som om du var en nybegynner, bare så det er sagt, men en generell tilbakemelding til denne tråden i sin helhet. Sjekk om gamma er stilt for høyt i DVDen eller projektoren, det skaper lett denne type ustabiliteter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest hele tråden her.. men har lest en god del sider..

Har ihvertfall blitt med i "klubben" og min nye diamant henger i taket nå... er SUPER imponert over bildet stort sett.. MEN lurer på noe.
    På endel filmer, så er det særlig i overganger av skygger, grå, blåe etc... så virker det som fargeoppløsningen er ALT for dårlig.. det blir liksom som en tegnefilm.. der det er et felt med grå, et nytt felt med litt lysere grå osv osv osv... Er dette noe med innstillingen av prosjektoren å gjøre, eller er det rett og slett for dårlig film?

Eksempelvis Blade filmen har mye sånne scener.

Så litt på Bad Boys 2 og denne var mye bedre og stort sett SINNSYKT bra bilde...

Unasett utrolig fornøyd med min nye prosjektor.
    Støynivå er HELT eksepsjonelt bra... må HELT inntil prosjektoren for å greie å høre at den faktisk gir støy fra seg... er IMPONERT...

Løp og kjøp folkens..

Har forresten levd med en Seleco SVP 310 de siste 7 årene, så dette her var bare HELT konge!

edit: Har forresten prøvd meg litt med DVE plata.. men fant igrunn ut at den var perfekt innstillt, gikk bittelitt ned på brightnes'en, men det er alt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fargegraderinger ligger i kilden, ettersom den er 8-bit. Denne projektoren oppskalerer/interpolerer imidlertid fargeoppløsningen til 10-bit bl.a. ved bruk av to grønne felt i fargehjulet som øker den tilgjengelige fargedybden. Visse filmer er det imidlertid ikke håp i å redde mht synlige graderinger, på dårlig materiale ser jeg graderinger selv på min Sony VW50 som benytter 12-bits interpolering. Synlige graderinger i de lavere lyssjikter kan veldig ofte også skyldes feil i kontrast, brightness og ikke minst gamma. Gamma bør du stort sett ikke guffe opp for mye, den forsterker informasjonen i bånn som egentlig ikke er ment å forsterkes, noe som ofte resulterer i langt mer synlige artifakter. Fordelen med en høy gammasetting er jo selvsagt at en får med seg flere detaljer, og spesielt i oppsett der en ikke har optimale lysforhold kan det allikevel være verdt kompromiet rundt flere synlige artifakter.

Kjør en runde med DVE og sett gamma til null så skal du nok se at ting blir bedre. La også pæren kjøre seg litt inn, i starten gir den gjerne en naturlig høy gamma ettersom den er spesielt lysssterk de første 100-200 timene.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man har en 3910 eller tilsvarende og opplever en del støy og artifakter på vanlig DVD, hvilken videoprosessor ville du anbefalt for å redde DVD-samlingen Lygren?

Prøvde Gears of War på 8720 i går og bildekvaliteten fra 360 er det absolutt ingenting å klage på!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    De fleste filmer vil jo se glimrende ut på 8720en med en Denon 3910 eller tilsvarende. Filmer av dårlig kvalitet får en rett og slett ikke "reddet" med BenQen, eller noen annen projektor for den saks skyld. En dårlig projektor vil kanskje vise mindre av filmens feil ved å være uskarp og udetaljert i utgangspunktet, men da vil jo selv film av høy kvalitet bli gjengitt tilsvarende dårlig.

En skikkelig videoprosessor med kraftig støyreduksjon som Crystalio II eller VantageHD ville selvsagt kunne bedret bildet fra en del DVDer en del, men har en 3910 fra før av er jo allerede de støyreduksjonsparametrene på plass og lite tror jeg kan gjøres utover å kalibrere projektoren skikkelig.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...og til deg hjalmarjalla, dette var ikke svar til deg som om du var en nybegynner, bare så det er sagt, men en generell tilbakemelding til denne tråden i sin helhet. Sjekk om gamma er stilt for høyt i DVDen eller projektoren, det skaper lett denne type ustabiliteter.
    Hehe, når det gjelder kalibrering av projektorer så er jeg vel det man kan kalle en nybegynner :-) Takk for oppklarende innlegg.

Skal sjekke gammainstillinger. Sitter og ser på Istid 2 nå, og der kan jeg ikke se denne bildestøyen. Prøvde Gears of War på Xbox360 og da er jo bildet utrolig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren.. Har akkurat kjøpt meg en Denon 1930 DVD spiller.. er denne "bra nok" for benq'en, eller burde den vært bedre?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg, eller har dere andre lagt merke til alle detaljene i fingeravtrykket som avsettes på akvarieglasset når Darla dunker med pekefingen? Kan ikke huske å ha lagt merke til de fingeravtrykkene på noen annen projektor...

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke det største budsjettet til kilde hadde jeg kjøpt en rimelig Pioneer DVD-spiller og kjørt interlaced signaler rett inn i projektoren via HDMI (er stort sett bare Pioneer som støtter interlaced over HDMI og samtidig har litt kvalitet på drivverket og lydkvaliteten i de lavere prissjikter), ettersom den innebyggede Faroudja prosessoren gjør en glimrende jobb i å de-interlace, langt langt bedre enn de aller fleste DVD-avspillere.
    Projektoren støtter ikke 576i over hdmi. Skal man da kjøre 1080i da? Jeg kjører per dags dato 576p over hdmi på min 696. Men jeg har vurdert å selge den nå, for å få tak i en oppo med faroudja innmat. Er jeg teit da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var akkurat det jeg gjore og blei veldig fornøyd hadde en 696 jeg og som jeg bytta med oppon

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geil
    Projektoren støtter ikke 576i over hdmi. Skal man da kjøre 1080i da? Jeg kjører per dags dato 576p over hdmi på min 696. Men jeg har vurdert å selge den nå, for å få tak i en oppo med faroudja innmat. Er jeg teit da?
    Men den støtter det over komponent. Med en god komponentkabel er det meste løst, for det sitter jo Faroudja prosessor i projektoren. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også plaget med mye støy i de mørke partiene på DVD. Det viste seg for det meste å være fingertrøbbel. En må huske at de fleste innstillingene en gjør er pr input, slik at om du setter degamma til Film for HDMI, og senere skifter til komponent, så må du kanskje endre innstillingene for komponent også. jeg tror det var Degamma innstillingen i service menyen som sto feil som ga mesteparten av mitt problem. Det er noe støy nå også, men mye mindre, og DVD-bildet er nå bra. Har HTPC med DVI/HDMI hvor jeg kjører Zoomplayer m/FFDShow etc. På den ene komponentinngangen har jeg en Snazio som også gir et bra DVD-bilde. Denne synes jeg gir best DVD-bilde på 1080i50hz, eller 1080i60Hz, avhengig av materiale. Skulle gjerne ha kalibrert bildet fra Snazioen, men har ikke HD-testmateriale.

Jeg har brukt min gamle Minolta fargeanalysator for å sjekke gråskala, og jeg fant ut at det var for mye rødt i mørke partier, og litt lite blått i lyse. Utgangspunktet er da "Cinema" og "Normal" på fargetemperatur, og 200W på pæreinnstillingen. Analysatoren er ikke kalibrert på mange år, så jeg kan ikke ta det for god fisk foreløpig. Skal ta opp gammakurven også, og evt gjøre justeringer vha gammainnstillingen på PCen. Jeg har et Geforce 7800GT skjermkort og siste Forceware driver.

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ettersom projektoren ikke har støtte for 480/576i er plutselig viktigheten av en god DVD-avspiller større gitt at en benytter HDMI. Jeg ville i så fall anbefalt å vurdere enten en brukt Denon 2910 til rundt 4000 brukt eller en ny 2930 til rundt 7500... Begge vil gi meget gode resultater, men ettersom 2930en benytter HQV-chip er jo den hakket og vel så det vassere... Vi får prøve å unngå at dette blir en DVD-tråd, start gjerne en ny tråd rundt optimalt kildevalg til BenQ 8720!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i så fall anbefalt å vurdere enten en brukt Denon 2910 til rundt 4000 brukt eller en ny 2930 til rundt 7500...
    Ta med en brukt Marantz DV7600 også. Denne får en for rundt 5k. Denne gir hakket vassere bilde enn 2910 (AB-testet begge).

Vi får prøve å unngå at dette blir en DVD-tråd, start gjerne en ny tråd rundt optimalt kildevalg til BenQ 8720!
    Enig. Sorry for OT.

Side 56 av 103 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •