Offisiell tråd BenQ PE8720 - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 51 av 103 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 91 101 ... SisteSiste
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 2060
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Går strømmen, eller man uforvarende får slått av projektoren med strøm bortfall under drift og uten kjølevifte som går og korter ned nedkjølings perioden, da børr man gjerne vente 15-20min før man igjen gjør noe forsøk på å starte den igjen. Det går sikkert ann å prøve før dette også, men prøver man med en gang og ikke projektoren selv har funnet ut at lampemodulen er for varm til å startes, kan man ødelegge lampemodulen sånn at den ikke lenger lar seg starte.
    Min oppfattning er at det er best å få startet PJ raskest mulig etter strømbrudd, slik at kjøleviftene starter igjen. Problemet med strømbrudd i PJ er jo nettop at egentemperaturen i pæren stiger voldsomt pga. manglende ventilasjon.

De fleste konferanse og møterom PJ'er jeg har vært borti vil når du starter dem igjen etter feil nedkjøring, starte den normale nedkjølingsprosessen og nekte å starte pære før temperatur er kommet ned. Hjemmekino modeller har jeg ikke prøvd dette på, men vil anta de oppfører seg likt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Min oppfattning er at det er best å få startet PJ raskest mulig etter strømbrudd, slik at kjøleviftene starter igjen. Problemet med strømbrudd i PJ er jo nettop at egentemperaturen i pæren stiger voldsomt pga. manglende ventilasjon.

De fleste konferanse og møterom PJ'er jeg har vært borti vil når du starter dem igjen etter feil nedkjøring, starte den normale nedkjølingsprosessen og nekte å starte pære før temperatur er kommet ned. Hjemmekino modeller har jeg ikke prøvd dette på, men vil anta de oppfører seg likt.
    Det var vel ett tilfelle litt tidligere i denne tråden som raporterte om at PE8720 prøvde å starte lampa med en gang etter et uheldig strømbortfall ved drift, og at denne lampa ikke lot seg starte igjen med gjentatte forsøk også etter at den var helt nedkjølt. Det var litt derfor jeg skrev det jeg gjorde, men har også god erfaring selv med det samme du antyder no12 med andre konferanse og møterom projektorer som man får til å kjøre normalt ned etter en slik uheldig power off nedslukking.

Når det gjelder helt hva som skjer med lampa med oppvarming osv når den slukkes uten kjøling , så er det er vel også litt delte meninger ute å går om akkurat dette.
    Litt fordi noen mener at når lampemodulen slokner, vil den ikke få tilført eller tilføre noe ny varme energi for sin egen del og vil begynne å kjøles momentant bare litt langsommere og med en kort periode med en litt høyere overflate temp på selve kapslingen. Mye av grunnen til at man har denne kjøleviften gående etterpå er for å raskere få lampemodulen ned i en startbar temperatur igjen, og for at ikke områdene og elektronikken rundt i det varmepåvirkede området skal bli for mye oppvarmet.

Det er forøvrig ikke så uvanlig at man hører om tilfeller der lampemodulen sier takk for seg med et smell neste gang man starter den etter et slik uheldig stømbrudd eller strøm kabel nedkjøring, og det er vel flere teorier ute å går om dette, uten at jeg har fått noen veldig god forklaring på det.

Har tenkt litt på om det kan komme av at den passive luftsrømmen som vil sirkulere rundt lampa når den kjøles uten vifte, vil være pga lampemodulens refelktor og fysisk utforming vil være såpass ujevnt fordelt at det bygger seg opp uønskdede termiske spenninger i "glasset" eller metall gass avleiringene internt. Tenker da litt på den samme ujevne effekten man får på en horisontal brennende fyrstikk der formen på flammen langt på vei beskriver hvordan luften passerer og furstikken ofte bøyer seg utifra denne luft og flamme formen.

Noen mener til og med at lampemodulen egentlig skal ha bedre av en viftefiri og langsommere nedkjøling, noe jeg heller ikke helt få til å stemme.

Er forsåvidt enig med deg no12 om å prøve å få strøm igjen på projektoren så kjøleviften kommer i gang igjen, men det forutsetter at projektoren ikke prøver å starte opp lampa igjen, og da spørs det vel litt om hva som egentlig er den tryggeste fremgangsmåten.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Ett "problem" har jeg opplevd, og det er att bildet "flimret" litt en stund, omtrent som en autoiris på speed. Men det varte kun en kort stund ett par minutter etter påslag, og har siden ikke sett det.

Alt i alt veldig fornøyd.
    Dette har jeg også sett, men tilskriver det innkjøring av lampa og ingen "feil" på projektoren.

Satt oppe i går natt til SVT2 sendte prøvebilde (kan jo ikke spille av DVE via TV) via Philips VR247 VHS spiller. Igjen ble jeg positivt overrasket, alt jeg trengte å gjøre var å øke kontrasten et par hakk over midtstilling. Skarpheten var optimal. Lagret innstillingene i projektoren. Tror det kan være stor forskjell på forskjellige TV stasjoner, men SVT2 er vel de eneste som sender kalibreringssignal nå for tiden.

Nå må jeg bare få tatt meg sammen og justert de andre inngangene på projektoren med DVE.

Projektoren har også to egne testbilder for de som ikke har oppdaget det: rutenett og grå- + farge-skalaer i R, G og B.

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thriz
    Noen som vet sånn ca hvor lenge jeg bør la prosjektoren være avslått for jeg starter den igjen?
    Og hva som regnes i overkant av daglig bruk i forhåld til slitasje.
    Med film og spill så blir det noen timer om dagen liksom.

Thriz
    Fint at du tar opp dette, Thriz. Takk til ask4me2 for gode svar. Det jeg ønsker er spesifikt antall minutter eller timer avslått/ikke avslått for lengst levetid på lampa. Spurte Daniel på AVshop, men han kunne heller ikke si noe spesifikt.

Et praktisk eksempel: Man ser en film, tar pause - spiser middag f.eks. - og ser en film til etterpå. Hvor lenge skal pausen vare før det lønner seg å slå av projektoren?

Jeg har lagt meg til følgende rutine: Når jeg kommer hjem og skal sjekke e-post og AVforum bruker jeg PC-skjermen. Når jeg har slått på projektoren lar jeg den stå på resten av kvelden, bruker den da også til PC mellom filmene.

Ser i dataene at oppgitt levetid på lampa er 2000 timer i normal mode og 3000 timer i spare mode. Har ikke funnet noen innstilling for sparemode. Noen som vet hva den innstillingen egentig kalles og hvor i menyen jeg finner den?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det lamp mode satt til 200W?

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde ikke dette problemet i starten, men har nå blitt til at når jeg ser på en film eller et bilde blir det "flere" av samme bare bakover. akkurat som 2-3 glorie streker som går rundt på sida av objektet. noen som har peilig på hva det kan være?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EE (Edge Enhancement). For aggressiv sharpness?

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    næmmen..det blei borte sånn av seg selv brått. håper bare det ikke kommer smygende tilbake brått når jeg skal se på film! jeg får knote ivei med innstillingene osv..man lærer ikke uten å prøve litt kan jo altids resete alt om det går helt gæli. merker fort når en film ikke er bra fra filmens side og ikke fra projektoren. noen filmer er meget merkbart bedre enn andre f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp sett NASA Dreamtime HDTV 720p.
    Hakeslepp er ikke dekkende for hvor rått bildet jeg fikk.
    Det var nesten så jeg rekte hånden ut for å røre.
    Kan du få tak i denne eller andre hdtv klipp fra nasa anbefales det sterkt.

Thriz

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Riper på linsa...

Har fått min 8720 med noen små riper på linsa og lurer på om det har noe å si på bildekvaliteten? Har ikke så lyst å returnere projektoren og risikere å få en annen brukt med andre "problemer"..:?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    De skal være svært dype før det har noe å si...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    De skal være svært dype før det har noe å si...
    Ok, godt å vite. Takk for svar.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tilsendt en "ny" men åpenbart brukt 8720 fra A Novo. Litt irriterende at den er var litt småripete over hele og noen hadde griset litt på linsen. Brukte 10 mminutter på å svelge at jeg fikk en slik erstatning for min forrige som var skinnende ny og uten en skramme. Linsen ble rengjort og klasket opp i taket der den andre satt. Bildet var verre enn noensinne og jeg måtte inn i servicemenyen og sette DLP gamma fra Graphics til Film og CW fra 54 til 58. Det gjorde etter susen etter det lille jeg fikk testet før kjerringa skulle se på Koht i Familien. FW var oppgradert til v. 1.15. Synes det er litt rart at man må inn på "forbudte" menyer og fikse bildet på et slik klasseprojektor. Men det har vel blitt kommentert før her i tråden. Mener å legge merke til at viftestøyen er vesentlig lavere med den nye FW. Hadde liksom ikke behov for å sette den i whisper mode. Det lille førsteinntrykket mitt gir godkjent bilde foreløpig. Kommer tilbake med endelig konklusjon etter bedre testing.

Lurer på om mitt første eksemplar hadde blitt fin med oppgradert FW slik at jeg kunne unngått å få en litt ripete erstatning... Noe å tenke på for andre som har problematiske eksemplarer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det andre produsenter enn BenQ som driver å bytter rundt projektorer på denne (teite) måten?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nedkjøling av pære

Hvis 8720 blir utsatt for et strømbrudd så nytter det ikke å skru på strømmen igjen, det var det eg gjorde når pæra mi røk.
    Når strømmen går, og litt senere går på igjen vil ikke vifta starte igjen automatisk selv om pæra er varm.
    Når eg klarte å røske ut nettledningen på min, var første tanken å få i kontakten så fort som mulig, slik at viftene kunne starte, og pæra bli nedkjølt. Men viftene startet ikke, og neste tanke var å trykke på power knappen for å få prosjektoren til å "våkne" men det resulterte i at prosjektoren prøvde å tenne pæra, som ikke var nedkjølt ennå, noe den ikke tålte.
    Så det beste å gjøre ved strømbrudd er å bare ta det rolig å vente noen minutter før du tar en ny oppstart.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Er det andre produsenter enn BenQ som driver å bytter rundt projektorer på denne (teite) måten?
    OT (men kanskje ikke) tenk om bilverkstedene hadde gjort det på samme måte. Lever inn bilen men ta ut spedometer og få en tilsvarende bil du setter det inn i !!! :twisted:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT, men dog litt on-topic allikevel: Ja. Kjipt dersom man leverer inn en strøken bil for å skifte det speedometeret, men får en annen bil tilbake med masse lakkskader og røykelukt.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nesten slik at jeg vurderer å kreve enda en projektor tilsendt uten riper bare på pur F. De må jo skønne at det ikke skal spekuleres i at folk gir opp å krangle eller sende pakker frem og tilbake. Har man betalt og fått et ripefritt eksemplar skal man ikke få en som en smurf har testet skøytene på. Beklager at dette kanskje blir litt OT.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Varen du mottar skal være like strøken som den du sendte.Dette hadde ikke jeg akseptert.Venter selv på å få tilsendt en ny.Noe som gjenstår og se.Har nå ventet i 3 uker.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å endre DLP gamma og CWD Danny?

Side 51 av 103 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 91 101 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •