Offisiell tråd BenQ PE8720 - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 103 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 2060
    Newcomer Skallesei sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Helge
    Fikk ny prosjektor i dag og ja, den er i orden.:-D

Etter litt kalibrering så må jeg bare gi meg over, den gir et meget godt bilde.
    Virkelig bra, noe av det beste jeg har sett av en 720 DLP.

Servicen til BenQ er fortreffelig.

Høres bra ut at servicen er så bra.. Håper bare min pj er i orden. Den skrur seg iallefall på og gir bilde...
    Får ikke hengt den opp og testet den før om et par uker når jeg får ny-leiligheta.

Vel... Den som venter på noe godt...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kalibrering av 8720

Hei, må melde meg på i denne tråden jeg også. Har hatt projektoren en drøy uke og er imponert over bildet. Skal dog ikke så mye til siden referansegrunnlaget er en 28'' billedrørs-TV av billigste sort. Har likevel lyst til å tyne mest mulig ut av systemet.

Leste tråden til Gorm om kalibrering med DVE og ble frista til å gjøre et forsøk. Fikk til alle trinn unntatt fintuning av grønnfargen der jeg ikke fikk til ønsket resultat på testbildet. Oppdaget da at jeg hadde en gulkanal å vri på som ikke var omtalt i DVE. Gjorde da et forsøk på å justere grønnfargen ved hjelp av guljusteringa. Med fullt pådrag (30) på gult ble testbildene for både grønn, blå og rød fine, og jeg håpa kansje det var løsningen på grønn-'problemet'. Synes vel bildene på filmer ble greie for de fargene, ulempen var kanskje ikke overraskende et vel kraftig gulstikk i bildet på enkelte scener. Spørsmålet er da om noen kan gi meg en forklaring på hvordan gulinnstillingen skal optimaliseres? Det samme gjelder forsåvidt en innstilling for hvitt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett den gule tilbake til standard, og lev med at en UHP-pære ikke er i stand til å vise grønt "referansenivå". Det spiller svært liten rolle uansett, og du vil nok høyst sansynlig finne grønnt tilfredstillende likevel. Ønsker du en projektor som fikser grønnfilterer fra DVE perfekt, må du velge en CRT eller Sony's VW100 (som er utstyrt med Xenon pære).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Sett den gule tilbake til standard, og lev med at en UHP-pære ikke er i stand til å vise grønt "referansenivå". Det spiller svært liten rolle uansett, og du vil nok høyst sansynlig finne grønnt tilfredstillende likevel. Ønsker du en projektor som fikser grønnfilterer fra DVE perfekt, må du velge en CRT eller Sony's VW100 (som er utstyrt med Xenon pære).
    Ok! Takk for kjapt svar Gorm. Fin hurtigbeskrivelse av DVE-kalibreringen du har laget forresten! Strevde fælt med å finne ut av denne DVE disken før jeg fant den kjappoppskrifta di. Synes bildet ble veldig bra før jeg begynte å tukle med gulinnstillinga også, så den gamle regelen med 'don't fix it if it ain't broke' gjelder vel her også. Fort gjort å bli revet med.:-?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jazzbone
    Hei, må melde meg på i denne tråden jeg også. Har hatt projektoren en drøy uke og er imponert over bildet. Skal dog ikke så mye til siden referansegrunnlaget er en 28'' billedrørs-TV av billigste sort. Har likevel lyst til å tyne mest mulig ut av systemet.

Leste tråden til Gorm om kalibrering med DVE og ble frista til å gjøre et forsøk. Fikk til alle trinn unntatt fintuning av grønnfargen der jeg ikke fikk til ønsket resultat på testbildet. Oppdaget da at jeg hadde en gulkanal å vri på som ikke var omtalt i DVE. Gjorde da et forsøk på å justere grønnfargen ved hjelp av guljusteringa. Med fullt pådrag (30) på gult ble testbildene for både grønn, blå og rød fine, og jeg håpa kansje det var løsningen på grønn-'problemet'. Synes vel bildene på filmer ble greie for de fargene, ulempen var kanskje ikke overraskende et vel kraftig gulstikk i bildet på enkelte scener. Spørsmålet er da om noen kan gi meg en forklaring på hvordan gulinnstillingen skal optimaliseres? Det samme gjelder forsåvidt en innstilling for hvitt.
    Håper du noterte deg original verdien for gult før du justerte.

DVE med det kalibrerings fargebildet og de tre RGB fargefilterene er kunn beregnet for å justere RGB på projektoren.
    Den gule justeringen er pga DLP projektoren bruker en teknologi brilliancolor? der fargehjulet er også er inndelt i felt med "ferdig blandede" primær farger (gul, cyan og magenta) og dette er noe man ikke børr justere på hvis man ikke kjenner denne teknologien og kan måle dette nøyaktig.

For å få et mer riktig resultat med en fargetemperatur på 6500K eller D65 justering på annet enn maks lysutbytte, trenger man et colormeter som måler videre nedover i lysintensitet, og man trenger vel det når man skal justere på den ferdig blandede gule som egentlig består av primær fargene rødt og grønnt, for å få med den til å få riktig gråtone skala.

Hvitt skal bli hvitt og grått skal være grått fra hvitt ned til sort når primær fargene er justert med riktig styrke i forhold til hverandre, og det er egentlig selve essensen i hvorfor man i det heletatt tar jobben med å fargekalibrerer.

Edit: opps, svarte visst litt sent så Gorm kom meg i forkjøpet. Det ble vel for min del det nermeste jeg kommer følelsen å "hoppe etter Virkola"....

Og som Gorm sier kommer problemet med å få til grønnt riktig av at lampeteknologien som benyttes har sine fargemessige svakheter, der grønn er det mer enn nokk av og rødt er det litt mangel på, og derfor kan man ikke forvente å få det grønne bildet like nøyaktig som rødt og blått på DVE kalibreringen.

Newcomer lalund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVE-kalibreringen

Sitat Opprinnelig postet av Jazzbone
    Ok! Takk for kjapt svar Gorm. Fin hurtigbeskrivelse av DVE-kalibreringen du har laget forresten! Strevde fælt med å finne ut av denne DVE disken før jeg fant den kjappoppskrifta di. Synes bildet ble veldig bra før jeg begynte å tukle med gulinnstillinga også, så den gamle regelen med 'don't fix it if it ain't broke' gjelder vel her også. Fort gjort å bli revet med.:-?
    Hvor ligger denne oppskriften? finner den ikke, kan noen legge ut en link

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der fikk du svaret, ser jeg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helge
    Fikk ny prosjektor i dag og ja, den er i orden.:-D

Etter litt kalibrering så må jeg bare gi meg over, den gir et meget godt bilde.
    Virkelig bra, noe av det beste jeg har sett av en 720 DLP.

Servicen til BenQ er fortreffelig.
    Fikk du FW 1.02 i denne?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, igjen, vennligst forhold tråden teknisk...

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke råde noen til å gå inn i servicemenyen, men i går så jeg "Before Sunset" med temmelig dårlig bildekvalitet, og i en mørk scene så et ansikt digitalt ut. Jeg kjørte scenen om og om igjen mens jeg justerte på "CW Delay" i servicemenyen. Justerte jeg ned ble alt mye verre, men justerte jeg opp ble støyet nesten borte.

Det var en eller annen som la ut et nærbilde av et ansikt hvor "clay (norsk: leire)"-fenomenet var tydelig. DLP-projektorer vil alltid produsere digitalt støy så lenge DVD-utgivelsene ikke er perfekte. Inne på AVS Forum er det en del som har vært plaget med såkalte "leiransikter", og dette har på lang vei blitt redusert til et minimum ved å stille "CW Delay" opp eller ned.

Jeg synes ikke det er holdbart at man må inn i en hemmelig meny som kan føre til at garantien blir ugyldiggjort. Jeg har justert "Overscan" og "CW Delay" i servicemenyen, og jeg føler det var nødvendig.

Må igjen poengtere at ved å gå inn i servicemenyen så kan garantien falle bort.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Nå skal jeg ikke råde noen til å gå inn i servicemenyen, men i går så jeg "Before Sunset" med temmelig dårlig bildekvalitet, og i en mørk scene så et ansikt digitalt ut. Jeg kjørte scenen om og om igjen mens jeg justerte på "CW Delay" i servicemenyen. Justerte jeg ned ble alt mye verre, men justerte jeg opp ble støyet nesten borte.

Det var en eller annen som la ut et nærbilde av et ansikt hvor "clay (norsk: leire)"-fenomenet var tydelig. DLP-projektorer vil alltid produsere digitalt støy så lenge DVD-utgivelsene ikke er perfekte. Inne på AVS Forum er det en del som har vært plaget med såkalte "leiransikter", og dette har på lang vei blitt redusert til et minimum ved å stille "CW Delay" opp eller ned.

Jeg synes ikke det er holdbart at man må inn i en hemmelig meny som kan føre til at garantien blir ugyldiggjort. Jeg har justert "Overscan" og "CW Delay" i servicemenyen, og jeg føler det var nødvendig.

Må igjen poengtere at ved å gå inn i servicemenyen så kan garantien falle bort.
    ja er ikke dette rart da at halvparten av de som har denne pj må inn på service menyen for og justere,slik skal det ikke være enkelt og greit.inne på avsforum så er det sinnsykt mange som har måtte gå inn på service menyen på grunn av bildeproblemer

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel de aller fleste går vel inn i service-menyen fordi de har lest seg til at de kanskje har et problem. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm er inne på noe der. Selv har jeg ikke justert en døyt i servicemenyen. Husk også at AVSforum er amerikansk og at DVD-materialet har en annen oppfriskningshastighet enn hva vi i Europa har. NTSC vs. PAL -> 60 Hz vs. 50 Hz -> CW-justering. Sikkert derfor FW-versjonene er ulike.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vel de aller fleste går vel inn i service-menyen fordi de har lest seg til at de kanskje har et problem. ;-)
    Nja, det er forskjell på å bli gjort oppmerksom på et problem og å bli påvirket til å tro at man har et problem. I mitt tilfelle, så er de to småfeilene reelle, og jeg hadde oppdaget de uavhengig av andres erfaringer.

Det er vel flott at man får hjelp fra andre med samme erfaringer når problemet dukker opp, eller...?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sammenligne FW 1.15 mot 1.01: Hva har dere av verdi på CW-delay? 53 eller 58?

Newcomer bigscreen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    For å sammenligne FW 1.15 mot 1.01: Hva har dere av verdi på CW-delay? 53 eller 58?
    Min er justert på +57 og jeg har ikke rørt noen av disse innstillingne. (fw 1.01)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Nja, det er forskjell på å bli gjort oppmerksom på et problem og å bli påvirket til å tro at man har et problem. I mitt tilfelle, så er de to småfeilene reelle, og jeg hadde oppdaget de uavhengig av andres erfaringer.

Det er vel flott at man får hjelp fra andre med samme erfaringer når problemet dukker opp, eller...?
    Nå var mitt innlegg ment som et svar på Eddie's påstand om at halvparten av alle 8720 eiere måtte inn i service-menyen. At enkelte projektorer kommer med feil er ingen bombe, det finnes andre merker som har bortimot 30 prosent retur, uten at det er nødvendig å nevne hvilken produsenter det er snakk om i denne tråden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CW-delay er antakelig et parameter som er individuelt for hver enhet. Det varierer også ut i fra kildemateriale, der 60 og 50 hertz høyst sannsynlig ikke vil har samme grunnsetting.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 39 av 103 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •