Offisiell tråd BenQ PE8720 - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 103 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 2060
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Firmware

Har fått en liten avklaring når det gjelder firmware. 1. juli i år trådte det i kraft et nytt EU-direktiv angående farlige materialer i produkter (RoHS- restriction of hazardous substances). Projektorer produsert for levering etter denne dato har fått et nytt produktnummer 9j.j0b77.b81 kontra det gamle som begynte med 99. Nyeste firmvare for gammel modell (som fortsatt selges i USA) er 1.15, mens nyeste firmware for ”EU-modellen” er 1.02.
    Firmware er altså ikke noe å stresse med, og har du 1.01 i en fungerende projektor så la det være med det.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Gorm

Sitat Opprinnelig postet av eddie
    første gang jeg gikk inn og tittet så sto overscan på 100%,nå stod den plutselig på 96% og da jeg kjører den til 100% så trekker bildet seg innover på venstre side slik at jeg får en svart horisontal stripe
    bildet er kant i kant rundt lerretet ellers men mangler da 5 cm på venstre side
    har du noen formening om dette problemet Gorm? og har overscan noe og si på bilde kvaliteten?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har fått en liten avklaring når det gjelder firmware. 1. juli i år trådte det i kraft et nytt EU-direktiv angående farlige materialer i produkter (RoHS- restriction of hazardous substances). Projektorer produsert for levering etter denne dato har fått et nytt produktnummer 9j.j0b77.b81 kontra det gamle som begynte med 99. Nyeste firmvare for gammel modell (som fortsatt selges i USA) er 1.15, mens nyeste firmware for ”EU-modellen” er 1.02.
    Firmware er altså ikke noe å stresse med, og har du 1.01 i en fungerende projektor så la det være med det.
    ja på min så står det at den er ifra april 06(firmware 1.01) så det er vel greit

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag fikk jeg besøk av en, som har drevet med projektorer noen år..han så min, og sa jeg bare måtte sende den tilbake, bildet ser bare verre og verre ut..vet ikke hva som skjer..så jeg ringte BenQ og de skulle sende ny snarest mulig.
    Men ang gammainnstillinger, trengs det måleutstyr for å stille dette, tenker når jeg får ny? eller er DVI dvd godt nok, iallefall et stykke på vei?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overscan

firmware er nok ikke løsningen på din projektor uansett eddie.

Overscan diskuteres mye i denne tråden, men vet alle hva formålet med overscan egentlig er?
    Om bildekvaliteten forbedres med null overscan? Nei høyst sannsynlig ikke. Overscan brukes for at en ikke skal se bildets ytterkant. Med null overscan vil en kunne se denne ytterkanten, og ser en f.eks. på DVE så vil den øverste linjen i bildet være halv, og det vil være en hvit strek på hver side av bildet. Ser en TV-sendinger vil tekst-TV informasjonen ligge å flimre (grønt) i bildets ytterkant, noe som er høyst irriterende.
    Overscan zoomer (skalerer om) svakt inn i bildet slik at ytterkantene beskjæres, og dermed forsvinner disse problemene. De gangene overscan er et problem er når en egentlig ikke ønsker skalering av bildet. Slik som når kilden opprinnelig er 720p. Da snakker vi i første omgang om tilkobling til PC. DVD er ikke 720p selv om noen skalerer til 720p. En skal ha en sinnsykt god DVD-spiller, om denne gjør bedre skalering enn det projektoren gjør. Dersom vi etter hvert får et TVformat basert på 720p (slik EBU har bestemt) så vil det være ønskelig med null skalering. Imidlertid virker det som om alle tibydere av HDTV likevel velger å gå for 1080i, og da må bildet uansett skaleres. Således er det ikke noe "big issue" om projektoren også gjør litt overscan.

Håper jeg har formulert meg på en fortåelig måte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Difool
    Idag fikk jeg besøk av en, som har drevet med projektorer noen år..han så min, og sa jeg bare måtte sende den tilbake, bildet ser bare verre og verre ut..vet ikke hva som skjer..så jeg ringte BenQ og de skulle sende ny snarest mulig.
    Men ang gammainnstillinger, trengs det måleutstyr for å stille dette, tenker når jeg får ny? eller er DVI dvd godt nok, iallefall et stykke på vei?

Gamma-innstillinger er ikke noe du skal rote med om du ikke vet hva du gjør. La de være i fred, eller få projektoren kalibrert av profesjonelle. Bjørn Hegelstad i Stavanger gjør dette, og i Oslo har vi Edge.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Gamma-innstillinger er ikke noe du skal rote med om du ikke vet hva du gjør. La de være i fred, eller få projektoren kalibrert av profesjonelle. Bjørn Hegelstad i Stavanger gjør dette, og i Oslo har vi Edge.
    også har vi vel deg Gorm hehe

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    firmware er nok ikke løsningen på din projektor uansett eddie.

Overscan diskuteres mye i denne tråden, men vet alle hva formålet med overscan egentlig er?
    Om bildekvaliteten forbedres med null overscan? Nei høyst sannsynlig ikke. Overscan brukes for at en ikke skal se bildets ytterkant. Med null overscan vil en kunne se denne ytterkanten, og ser en f.eks. på DVE så vil den øverste linjen i bildet være halv, og det vil være en hvit strek på hver side av bildet. Ser en TV-sendinger vil tekst-TV informasjonen ligge å flimre (grønt) i bildets ytterkant, noe som er høyst irriterende.
    Overscan zoomer (skalerer om) svakt inn i bildet slik at ytterkantene beskjæres, og dermed forsvinner disse problemene. De gangene overscan er et problem er når en egentlig ikke ønsker skalering av bildet. Slik som når kilden opprinnelig er 720p. Da snakker vi i første omgang om tilkobling til PC. DVD er ikke 720p selv om noen skalerer til 720p. En skal ha en sinnsykt god DVD-spiller, om denne gjør bedre skalering enn det projektoren gjør. Dersom vi etter hvert får et TVformat basert på 720p (slik EBU har bestemt) så vil det være ønskelig med null skalering. Imidlertid virker det som om alle tibydere av HDTV likevel velger å gå for 1080i, og da må bildet uansett skaleres. Således er det ikke noe "big issue" om projektoren også gjør litt overscan.

Håper jeg har formulert meg på en fortåelig måte.
    Hva med xbox 360 da, det er jo ekte 720p over komponent. Da skal man vel ikke ha overscan? Går det an å justere overscan slik at du har null overscan når du kjører "real" og litt overscan i andre modus?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    også har vi vel deg Gorm hehe
    Jeg kan signere på den...

Når det gjelder hvilke innstillinger som står på overscan så varierer de med de forskjellige innstillingene for wide, real, anamorphic etc. Det betyr at om du bytter mellom disse så vil også verdien for overscan forandre seg. Mente jeg så det under kalibreringen i går.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Hva med xbox 360 da, det er jo ekte 720p over komponent. Da skal man vel ikke ha overscan? Går det an å justere overscan slik at du har null overscan når du kjører "real" og litt overscan i andre modus?
    Er kildematerialet på Xboxen 720p, eller skalerer boxen til 720p?
    His kildematerialet er 720p så ønster du ikke overscan, og det er det heller ikke på Real. Dersom du bruker Real og det ikke fyller hele bildet, er det ikke 720p ut på komponentutgangen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scalerer projectoren når jeg ser dvd gjennom xbox 360?

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Hva var det jeg sa?"

For å sitere Øystein Sunde. Mitt første innlegg om PE8720 var slik:
    "Kan det tenkes at den versjonen som selges billig ikke er identisk med den opprinnelige og gode versjonen? Kan det være at den skrus sammen av billigdeler, f.eks objektiv med plastlinser fra Kina?" Jeg ble forsiktret av en annen poster at disse var identiske med tidligere leverte utgaver. Og da bestilte jeg også en.

Det kan virke som om det er brukt deler med dårlig kvalitet - f.eks gjenbleven programvare som tidligere er kassert. Programvare kan lagres på forskjellige media (IC-typer). Den som er brukt her kan sannsynligvis ikke omprogrammeres, men må byttes.

De som har vært og sett på elektronikkproduksjon vet at kalibrering er en tidkrevende prosess. Ved å øke toleransen i jiggen er det flere justeringer som passerer som de er og da tar prossessen kortere tid. Men det fører til at at en potensiell high-end vare detter noen hakk nedover på skalaen. Og da får vi hva vi betaler for - ikke sant?

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    For å sitere Øystein Sunde. Mitt første innlegg om PE8720 var slik:
    "Kan det tenkes at den versjonen som selges billig ikke er identisk med den opprinnelige og gode versjonen? Kan det være at den skrus sammen av billigdeler, f.eks objektiv med plastlinser fra Kina?" Jeg ble forsiktret av en annen poster at disse var identiske med tidligere leverte utgaver. Og da bestilte jeg også en.

Det kan virke som om det er brukt deler med dårlig kvalitet - f.eks gjenbleven programvare som tidligere er kassert. Programvare kan lagres på forskjellige media (IC-typer). Den som er brukt her kan sannsynligvis ikke omprogrammeres, men må byttes.

De som har vært og sett på elektronikkproduksjon vet at kalibrering er en tidkrevende prosess. Ved å øke toleransen i jiggen er det flere justeringer som passerer som de er og da tar prossessen kortere tid. Men det fører til at at en potensiell high-end vare detter noen hakk nedover på skalaen. Og da får vi hva vi betaler for - ikke sant?
    syns denne var drøy...synsing i så måte.

Som det kommer frem i en tidligere post, er ikke 1.01 firmwaren som vi har på våre 8720 gamlere enn april 2006, om det da har kommet en nyere versjon i ettertid, kan ikke BenQ belastes for.....uansett lager dere storm i et vannglass med hele firmware problematikken....projektoren funker som den skal gjør den ikke det?? og hvis den ikke gjør det er det neppe noe firmware issue.

Og det du hentyder til her at vi ikke får samme vare som levert tidligere til 56k blir tynn. at det kanskje er noen som har vært uheldige med sin projektor er trist, men hvis dere ser på hvor mange som er levert nå i løpet av en uke så ser du kanskje at feilporsenten ikke er så skremmende uansett. det er veldig lett å fokusere på det negative i steden for å se på det positive.

er det en ting jeg har lært meg over tidenes løp er at livet er fyllt med utfordringer...ikke problemer

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, dette var synsing på høyt nivå, jormot... Baserer du dette på at du projektorene ble levert med firmware 1.01, som da faktisk viste seg å være nesten helt ny på modeller beregnet på det europeiske markedet?? Her har du virkelig strukket konspirasjonsbekymringen et godt stykke utover hva som er realistisk...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig nyttig å få klarlagt dette Men helpdesken hos BenQ var tydeligvis ikke klar over det. Beskrivelsen av overscan-funksjonen var også så god at selv jeg forsto den (tror jeg).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..... DVD er ikke 720p selv om noen skalerer til 720p. En skal ha en sinnsykt god DVD-spiller, om denne gjør bedre skalering enn det projektoren gjør...
    En artig liten sak er jeg opplevde mest økning i billedkvalitet sammenliknet med BenQ 7700 på TV-bilder fra Canal Digital (576p via scart-rgb converter og projektor) og ikke på DVD. Etter å ha forsøkt 576p fra dvd-spilleren i stedet for 720p fikk jeg derimot merkbart bedre bilde enn med 7700. På hd dvd ser det ut som 1080i gir bedre bilde enn 720p, men er litt usikker på akkurat det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, dette var synsing på høyt nivå, jormot... Baserer du dette på at du projektorene ble levert med firmware 1.01, som da faktisk viste seg å være nesten helt ny på modeller beregnet på det europeiske markedet?? Her har du virkelig strukket konspirasjonsbekymringen et godt stykke utover hva som er realistisk...
    Mulig jeg er delaktig i misforståelsen vedr. firmware, men det var etter følgende spørsmål fra meg og svar fra BenQ Europe i går (16.10.06):

Meg: "I have overscan on my recently purchased BenQ 8720. This problem was supposed to be fixed by the latest firmware. So what is the latest firmware version for BenQ 8720 for the European market?"

Svar fra BenQ:
    "Dear Sir,

The latest firmware is v.1.15.

Regards,
    BenQ Europe Support."

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at det var ganske beroligende at Gorm ryddet opp i denne skumle formwarehistorien!

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme svaret fikk jeg, så da er det vel Benq som lager forvirring.

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la meg være den første til å si at jeg skjønner ikke en DRITT!!!! haha...men jeg har bestilt den da!

Side 30 av 103 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •