Offisiell tråd BenQ PE8720 - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 103 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 2060
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

Sitat Opprinnelig postet av eddie
    skal se videre på min pj i morgen, men skal dvd stå på 720p? er det dvd spillern som styrer scaleringen når den står på 720p og interlaced?
    noen som vet hva som er best eller mest riktig,kjører jeg på 576i så får jeg ikke brukt "real"

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Litt på jordet. "Real" utfører ingen prosessering. De andre formatene "Wide", "Anamorf", etc. strekker bildet. Hele poenget med "Real" er at projektoren gjør det den får beskjed om.
    Jeg skjønner ikke dette helt, for projektoren har jo denne DCDi prosessoren som skal være så fantastisk og som skal skalere bildet? Kan du gi meg to eksempler?

Jeg har en DVD-spiller som kjører ut 576p (tror jeg) via HDMI.

I tillegg kommer jeg til å bruke Xbox360 som kan kjøre ut 720p eller 1080i via komponent.

Hva bør jeg stille DVD/Xbox360 på for å få best bildekvalitet og hva bør projektoren være innstilt på?

Jeg er litt nybegynner og skjønner ikke dette helt. (Nå skal det sies at jeg heller ikke har fått PJ enda, men det er jo greit å være føre var )

Newcomer piano sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må i grunn si meg enig med de som mener at det å gå inn service-menyen for å bli kvitt gradering burde være unødvendig for en såpas dyr projektor. Hvis en leser den meget lange 8720-hint og tips tråden på avsforum, så ser man at veldig mange har problemer med gradringer og solarisering. Noen mer enn andre. Det blir ikke HELT borte uansett, men mye bedre med en liten justering av color wheel delay.

Som Gorm nevnte her: Når en enkelt kommer inn i denne menyen og det ikke kommer noen advarsel om at en ikke burde, så er det vel grenser for hvor sure Benq kan bli på de som endrer ting her. Når det er sagt: Skriv ned eventuelle endringer du gjør!

Problemet med graderinger i bilder ("16-fargers windows" effekt) er kjent fra flere andre projektorer tidligere og var et stort problem på optoma h77 eller h79 til det kom en fiks etter en stund...

Som de fleste bildeartefakter er det noen som ser og irriterer seg mer over dette enn andre. Jeg var nokså fortvilet til å begynne med over fenomenet på min 8720, men etter cw-justeringen er det som sagt blitt nesten helt borte.

Endel graderinger og solarisering har også med komprimering av kildematerialet å gjøre såvidt jeg vet. Etter å ha blitt var for problemet kan jeg nemlig også av og til se det på crt-TV'n min på enkelte filmer og tv-serier, da særlig i mørke scener (24 er en god kandidat).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Jeg skjønner ikke dette helt, for projektoren har jo denne DCDi prosessoren som skal være så fantastisk og som skal skalere bildet? Kan du gi meg to eksempler?
    Jeg tror dette har endt opp som et lite "ordspill", for Real utfører ingen skalering av bildet. Det er nok det Tiger mente. Skalering er jo også prosessering, så tiger har rett. De-interlacing blir selvfølgelig fortsatt gjort, ellers ville ikke projektoren klare å vise bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    De-interlacing blir selvfølgelig fortsatt gjort, ellers ville ikke projektoren klare å vise bildet.
    Hvis man bruker "real" forutsetter jo dette at man har en kilde som gir 720i, eller tar jeg feil?

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette har endt opp som et lite "ordspill", for Real utfører ingen skalering av bildet. Det er nok det Tiger mente. Skalering er jo også prosessering, så tiger har rett. De-interlacing blir selvfølgelig fortsatt gjort, ellers ville ikke projektoren klare å vise bildet.
    Har du anledning (gidder du) å utdype dette litt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke at det er noe å utdype, les bruksanvisningen!
    Real er et aspekt ratio som gjengir det formatet som sendes inn. Altså 720p (1280x720) gir riktig bilde på projektoren. 576 (i eller p) gir bilde med sorte kanter rundt, siden bare 720x576 linjer er i bruk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Hvis man bruker "real" forutsetter jo dette at man har en kilde som gir 720i, eller tar jeg feil?
    Det er helt korrekt. Real er det samme som 1:1 pikselmapping (så lenge overscan ikke er aktivert).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

har en marantz dv7600,er det best og kjøre 720p på pj eller la pj gjøre jobben og er det anamorfic den skal stå på eller er det wide som er mest riktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kortvarig lykke..

Hentet prosjektoren min (8720) i går (fredag den 13nd) og koblet den opp så fort den kom inn døra. Satte den bare på bordet imidlertidig for å sjekke at den fungerte som den skulle før eg skulle henge den opp. Koblet den opp til dvd spilleren (phillips 963sa) med den medfølgende komponent kabelen.
    Det første som slo meg var at bildet var fantastisk! Sortnivået var glimrende, og detaljer i bildet stod fram som aldri før hjemme hos meg.
    Men etter en liten stund la eg merke til at fargeovergangene var like dårlige som på en gammel plasma tv. Ikkje akkurat 16 farger, men tydelige overganger for eksempel i vannet i finding nemo, for å ta en alle kjenner.
    Neste ut var ringenes herre, ringenes brorskap, åpningsenen med Frodo i gresset var over all forventning, kraftige mettede farger, og skikkelig dybdefølelse bidro til følelsen av å være der. Det eneste som manglet nå var å gå helt fram til lerretet og justere fokus knivskarpt...
    Tråkka på nettkabelen, og det ble bekmørkt i rommet. Slo på lyset, og ja, pluggen i prosjektoren var ute.
    Ingen problem det, tenkte eg, og stappa den inn igjen. Men nå ville ikkje pæra tenne. Ok, sikkert bare varm, slik som med min gamle x1 er det bare å vente noen minutter å prøve på ny.
    Men nei, ikkje sjangs, hørtes ut som den prøvde å tenne pæra et par ganger, for så å gi opp. Den røde dioden for pæra lyste, og i følge manualen betyr det at pæra er oppbrukt, den er løs eller at den er defekt.
    Tok ut pæra, sjekka kontaktene og skrudde den inn igjen. Prøvde å starte den opp på ny, men fortsatt ingenting.
    Avshop er opptatt med electroWorld, så ingen respons på mail der i fra foreløpig.
    Hadde sett frem til ei helg med film og kos, men nå ser det bokstavelig talt svart ut. Hvis noen har noen ideer om hvordan eg kan få gang i min BenQ, så setter eg pris på det, men det virker som om pæra har tatt kveld.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt. Real er det samme som 1:1 pikselmapping (så lenge overscan ikke er aktivert).
    Men er det i det hele tatt noen kilder som gir 720i da? I og med at du sa at projektoren må utføre deinterlacing for å få bilde...

Newcomer Skallesei sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Men er det i det hele tatt noen kilder som gir 720i da? I og med at du sa at projektoren må utføre deinterlacing for å få bilde...

Interlacing: A video frame is made up of two fields. Interlacing is the process of scanning the picture onto a video screen whereby the lines of one scanned field fall evenly between the lines of the preceding field. IR-LED/Photodiode Optical Sensors Infrared sensors, used on Christie's Film Handling Platter systems to optically sense film speed and adjust platter speed accordingly.

Altså.. Interlacing har ingenting med antall pixler å gjøre. (Størrelsen)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforsto. Det jeg mente var at om projektoren får et interlaced bilde, så må den deinterlace for å fremstille et bilde.

De forskjellige "formatene" (aspect) har ingen ting med interlaced eller progressivt å gjøre, kanskje med unntak av Real. Det er jo ikke akkurat enkelt å kjøre 1:1 pikselmapping på et interlaced signal. Som du selv sier så er det ingen kilder som gir 720i (i hvert fall ikke digitalt), så det er jo ikke noe issue. Real skal kun brukes når kilden er 1280x720.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    har en marantz dv7600,er det best og kjøre 720p på pj eller la pj gjøre jobben og er det anamorfic den skal stå på eller er det wide som er mest riktig?
    Du finner fort ut om DVD-spilleren eller projektoren gjør den beste skaleringen. Det er jo bare å switche mellom 576p og 720p på DVD-spillern, så ser du jo fort hva som gir bilder med minst artefakter. Wide er det du skal bruke når kilden er 16:9, noe DVD-spilleren din er. Det spiller ingen rolle opm filmen er 2,35:1, DVD-spilleren sender fortsatt ut 16:9 med sorte kanter oppe og nede.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Men etter en liten stund la eg merke til at fargeovergangene var like dårlige som på en gammel plasma tv. Ikkje akkurat 16 farger, men tydelige overganger for eksempel i vannet i finding nemo, for å ta en alle kjenner.
    Huff, høres ut som om folk har fått svært varierende kvalitet på sine BenQ projectorer. Er veldig spent på hvordan min kommer til å fungere :???: Dersom det stemmer som nevnt her i tråden at det ikke er et restelager som dumpes, men at det produseres nye projectorer for å dekke etterspørselen - kan det da tenkes at det slurves i produksjonen, samt evnt. brukes billigere deler for å spare penger siden den nå er dumpet i pris?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforsto. Det jeg mente var at om projektoren får et interlaced bilde, så må den deinterlace for å fremstille et bilde.
    Ok, da er jeg med. Deinterlacing i real-modus vil jo aldri være et tema uansett, ettersom man som du sier, kun bruker denne modusen når projektoren mates med 720p. Altså kommer bildet frem uten prosessering i form av skalering/deinterlacing. Vi er nok enige.

Sitat Opprinnelig postet av Skallesei
    Altså.. Interlacing har ingenting med antall pixler å gjøre. (Størrelsen)
    Det er jo for så vidt riktig, men interlacing er likevel ikke vanlig på 1280*720.

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wrongjuan
    Huff, høres ut som om folk har fått svært varierende kvalitet på sine BenQ projectorer. Er veldig spent på hvordan min kommer til å fungere :???: Dersom det stemmer som nevnt her i tråden at det ikke er et restelager som dumpes, men at det produseres nye projectorer for å dekke etterspørselen - kan det da tenkes at det slurves i produksjonen, samt evnt. brukes billigere deler for å spare penger siden den nå er dumpet i pris?
    Håper det ikke er for mange som får problemer.Min har fungert helt utmerket med et helt fantastisk bilde...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du finner fort ut om DVD-spilleren eller projektoren gjør den beste skaleringen. Det er jo bare å switche mellom 576p og 720p på DVD-spillern, så ser du jo fort hva som gir bilder med minst artefakter. Wide er det du skal bruke når kilden er 16:9, noe DVD-spilleren din er. Det spiller ingen rolle opm filmen er 2,35:1, DVD-spilleren sender fortsatt ut 16:9 med sorte kanter oppe og nede.
    takker for svar Gorm det var det jeg lurte på

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

skal teste mere nå men er det normalt at jeg får bedre bilde når dvd spillern står på interlaced? blir veldig mye forstyrrelser i bildet på progresiv!

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Tråkka på nettkabelen, og det ble bekmørkt i rommet. Slo på lyset, og ja, pluggen i prosjektoren var ute.
    Ingen problem det, tenkte eg, og stappa den inn igjen. Men nå ville ikkje pæra tenne. Ok, sikkert bare varm, slik som med min gamle x1 er det bare å vente noen minutter å prøve på ny.
    Hvis noen har noen ideer om hvordan eg kan få gang i min BenQ, så setter eg pris på det, men det virker som om pæra har tatt kveld.
    Det står ikke noe spesiellt om det under "trouble shooting" i manualen, bortsett fra at man må la projektoren fullføre nedkjølingsperioden. Tror du må vente litt lenger en noen minutter, prøv etter 1 time.
    Hvis du ikke har fått den i gang igjen: må vi investere i UPS? Her i Oslo har vi har hatt flere kortvarige strømbrudd pga lynnedslag i høst. Hvis pæra ryker pga overoppheting idet vifta stopper ved strømbrudd, så er jo det veldig kjedelig, for å si det mildt.

Side 22 av 103 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •