Offisiell tråd BenQ PE8720 - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 103 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 2060
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [QUOTE=eddie]har ikke testet noe særlig ennå,men igår så hadde jeg store problemer med bildet,ansikter og bakgrunner var fulle av skygger(belegg)

Har også sett litt av dette, virker som fargene er 16bits paletter, der overgangene ses lett. Hvis dette er feil på fargehjul er det mange av 8720 som må ha denne feilen, det er vel dårlig isåfall? Ang det med sync, er det noe som må stilles på i service meny eller noe?..Eller kanskje det vil bedres med å la projektoren gå noen timer med film slik Tiger nevnte ja, at pæren trenger å kjøres inn...?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargehjulets synk er omtalt. Noen har gått inn i servicemenyen og gjort justeringer. Se her på forumet om hvordan. Men vær varsom...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Bidda: Klarer du å følge med her?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er f*** meg bare så vidt 3 nye sider siden i siste besøk og ikke har jeg fått varsling heller. Mistes varslingen når det går over en side uten at du har inlegg? Har hendt flere ganger nå. Det med oppdeling var mere for de som kommer senere med et konkret problem og som da sikkert er omtalt, tror ikke vedkomende gidder å lese hele denne tråden så da blir spørsmålet/problemet igjentatt med resultat: enda lengre tråd

PS. Angående feste ditt så ville jeg ha malt (i veggfargen) skinnene så de hadde blitt "mer gjemt"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av piano
    Problemet som vises på bildet Helge postet kan langt på vei fikses i service-menyen. Der er det en CW-delay innstilling. Min stod på 51 som default. Jeg pauset bildet på en scene med mye såkalte graderinger og solarisering. Deretter justerte jeg CW-delay noen hakk nedover: Alt ble MYE verre! Justerte så noen hakk andre veien, og endte opp på 53. Resultatet er at graderinger eller banding ble kraftig redusert, og det er nå svært sjelden jeg ser det.

Når man først investerer i en såpass dyr og påkostet projector skal man vel ikke være nødt til å leve med halvveis løsninger? Setninger som "kan langt på vei fikses i service-menyen" og "det er nå svært sjelden jeg ser det" klinger således ikke så veldig bra i mine ører...

Dette er vel noe en kan kreve fikset?

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nesten litt halvnervøs av dette her jeg. Får ikke testet min før i neste uke da jeg får det nye takfestet. De fleste enhetene fungerer perfekt her eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wrongjuan
    Når man først investerer i en såpass dyr og påkostet projector skal man vel ikke være nødt til å leve med halvveis løsninger?

Ganske så enig med deg..en i utgangspunktet så dyr projektor burde vel ha "løst" slike ting, eller er dette typiske problemer dlp rent generelt sliter med kanskje?
    La også merke til cw delay innstilling,og endte opp på 54. Men kan enda se særlig solarisering til tider i ansikter eller bakgrunnsbilder,himmel..irriterende, når bildet er så sykt bra utenom.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det tilfellet med Helge sin 8720, gikk bildet fra å være meget bra til å bli gradvis værre. Det synes jeg ikke minner om en feil som bare lar seg justere vekk i en service meny.

Kanskje heller ikke spesiellt smart å gå inn i denne skjulte menyen hvis man risikerer å miste garantien, og man faktisk har en deffekt projektor med en fabrikkasjons feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wrongjuan
    Når man først investerer i en såpass dyr og påkostet projector skal man vel ikke være nødt til å leve med halvveis løsninger? Setninger som "kan langt på vei fikses i service-menyen" og "det er nå svært sjelden jeg ser det" klinger således ikke så veldig bra i mine ører...

Dette er vel noe en kan kreve fikset?
    Er blank som isen en kald vinterdag. Har null erfaringer med kalibrering av PJ. Er dette et kjent "problem" på Benq'er som kommer rett ut av esken og må man da ha en fagmann på besøk for å få best mulig utbytte av investeringen? Dette kan vel du sikkert svare på Gorm?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plutselig føler jeg meg ekstra heldig. Tar man i betraktning at "flere hundre" har bestilt 8720 så er det p.t. 3 stk. som har et problem. Jeg ser ikke filla til det som de 3 har rapportert. Det betyr IKKE at de 3 ser feil, men snarere at de "97" andre ikke har problemer. Men, det kunne vært nyttig å få fakta på bordet om hva som er grunnen til det at de 3 har fått de problemene de rapporterer.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

skal se videre på min pj i morgen, men skal dvd stå på 720p? er det dvd spillern som styrer scaleringen når den står på 720p og interlaced?

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av piano
    Problemet som vises på bildet Helge postet kan langt på vei fikses i service-menyen. Der er det en CW-delay innstilling.
    Jeg synes bildet ligner det man kan få på en PC når man endrer innstillingen til 16 farger (i stedet for millioner av farger). Må innrømme at jeg ikke aner hva CW-delay er. Jeg vil anta at prosessoren er så opptatt med prioriterte oppgaver (f. eks fjerne støy) at den ikke rekker å behandle mer enn 16 farger. Derfor tror jeg at tipset med dårlig jording er godt. Var det samme brukere som hadde disse problemene som ikke hadde jordet kurs på nettet?

På den annen side virket det som om Gorm kjente igjen symptomet og visste at det skyldtes synk på fargehjulet.

Hvis dere vil prøve noe ubegripelig så forsøk å snu nettkontakten på ett av apparatene (lettest på DVD spilleren). Teorien er at med manglende null-leder på nettet - Norge og Albania er de eneste landene som enda ikke har oppgradert lysnettet til et sikrere system - kan gjøre at det går strøm i skjermen på signalkabelen og det gir støy på signalet.

Newcomer Kaptein Kok sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lånt en 8720 fra en kammerat som fikk den mens han er i nordsjøen, og derfor hatt mulighet til å prøve uten å kjøpe. (Takk for det Raymond..)

Jeg kan nevne at jeg har et totalt sort rom med 100% lyskontroll, og 8720'en er satt med iris lukket og lampe i lav modus. (Ja, jeg er sykelig opptatt av sort.) PJ ble kalibrert med DVE før testing. Jeg bruker Denon 3910 med HDMI.

Jeg har fra før en 7700 og har også prøvd TX200, samt korte tester av AK's HS50 og HC3000. Jeg har nå testet 8720 i et par timer, og her er mine synspukter så langt:

Først:
    Jeg fikk se "16 fargers windows syndromet" som er beskrevet av et par andre. Det kom etter kun få minutter på første DVD. Jeg prøve nært sagt alle instillinger uten å gå i service meny, men fikk det ikke bort. Etter å ha skrudd pj av og på, har det ikke skjedd igjen.

Støy:
    Viftestøy er omtrent som min 7700 med begge på lav lampestyrke, kanskje en tanke lavere, men støyen fra fargehjulet var markant høyere. Etter å ha aktivert wispermode var dette nok lavere enn 7700. Jeg har PJ rett bak hodet, og merker at den konstante justeringen av viftehastigeten irrierer meg en del nå jeg sitter med PC bilde uten lyd.

Strølys:
    En tanke mer strølys enn på min 7700, men bare merkbart i mørke scener. Sikkert ikke et problem om man ikke har den tett inntil bakvegg og får bakdelen av rommet lyst opp slik jeg får.

Regnuer:
    Jeg så godt regnbuer på min 7700 før jeg monterte et ND2 filter og halverte lysstyrken. Etter å ha montert det er det ikke et problem. Det samme er tilfelle med 8720, men da med lukket iris kontra åpen. Med iris helt lukket har jeg ingen problemer med regnbuer. Selv med fullt åpen iris er problemet mindre enn 7700 uten filter, selv om den er i wispermode. (Lavere fargehjul hastighet.) Til sammenligning var HC3000 ikke innfor min akseptable grense for regnbuer.

Plassering:
    Jeg må innrømme at jeg ikke hadde følgt helt med i timen, for jeg ble litt overasket når det kun var vertikal lensshift, og ikke horisontal. Jeg måtte sette den i en vinduskarm bak i rommet som ikke er i senter for å få nok kastelengde og må derfor vinkle pj med en tanke trapes som resultat. Det er ikke mye, men kanskje nok til å irritere en som lett lar seg irritere. (Les: meg)

Sortnivå:
    Det er dette som opptar meg mest, og også grunnen til at jeg enda ikke har skiftet PJ. HS50/TX200 hadde med iris lukket omtrent samme sortnivå som min 7700 med filter, mens HC3000 nok var hakket dårigere. Her er 8720 den første jeg har sett som er bedre. Jeg merker absolutt at sort er "sortere" enn på min 7700. Om man stirrer å et helt sort bilde er det ikke lett å se forskjell pga tilvenning, litt da pga strølyset, men "act breaks" er en helt annen opplevelse med 8720. Når det blir mørkt mellom scener oppleves det som rommet blir HELT mørk og man ikke ser handa forran seg. Dette tipper mot at trapesen nevnt tidligere er oppveiet for min del. Også i mørke scener der man har et lyst referansepunkt, merker jeg at 8720 er en god del bedre på sort.

Bildekvalitet:
    Her kan jeg nesten bare sammenligne med 7700, og opplever da ikke så store forskjeller i første øyekast. Men etter å ha kikket litt merker jeg at man får mer "dybdefølelse" med 8720. Det blir litt mer tredimensjonalt og “ekte”. Sortnivået bidrar mye til dette. Spessielt på 720 materiale fra PC er dette merkbart bedre. Mer kinofølelse. Farger, hvitt osv er jeg ikke spessielt opptatt av, og opplever det derfor som noenlunde likt som min 7700, men nok en gang gjør sortnivået at ”alt” oppleves som mindre ”grått”. Som et pluss kan man med hjelp av iris kjøre opp lysstyrken for når man har lys på i rommet. Med min 7700 er den strupet såpass ned, at lyset må være av for bruk.

Konklusjon:
    Ene og alene pga sortnivå hadde denne vært kjøpt for min del. At den er verdt 3000 mer enn 7700 og 7000 mer enn TX200 er jeg ikke i tvil om. Ingen grunn til å vurdere LCD pga regnbuer her. Men, med salg av min 7700 blir mellomlegget godt over 10.000, og da er jeg ikke så sikker. Det er da i hovedsak fordi jeg har problemer med plassering, strølys og at støynivået ikke er markant bedre.

For 10.000 hadde jeg fått bedre sortnivå og muligheten til å justere lysstyrken opp for bruk med lys i rommet, samt jevnt over bedre bildekvalitet.

Jeg skal kikke en del mer i helga, og kommer nok til å være i ”tenkeboksen” hele tiden. Det er godt mulig at jeg tipper over til kjøp, men vil helst ha i pose og sekk om jeg bytter PJ. Tenker da på bedre sortnivå, markant mindre støy, og mer plasseringsvennlig i mitt rom. Om en PJ har alle de forbedringen, så stter pengene løst. Venter derfor spent på HC5000 og VW50.

Kommer tilbake med ny vurdering etter en helg med testing.

Kok

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et meget interessant innlegg Kaptein Kok. Gleder meg til hvilken konklusjon du kommer til over helgen. Høres ikke helt bra ut dette "16 fargers windows syndromet". Håper ikke min lider av det samme...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det det dere med "16 fargers windows" bruker som kilde? Jeg kjenner meg ikke igjen i det dere beskriver. Har prøvd både DVD-spiller og HTPC over HDMI.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Må innrømme at jeg ikke aner hva CW-delay er.
    Color Wheel Delay?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Dere som har Vogel PPC200 og denne projektoren: Kan dere bekrefte at kuleleddet er stramt nok til å holde PE8720 fast i rett posisjon med kabler tilkoblet?

Jeg hadde et annet Vogel-feste til min PE7800 tidligere, og der var kuleleddet såpass løst (projektoren såpass tung) at den skled vekk fra rett posisjon når kablene var festet.

Vurderer å kjøpe et slikt feste på Electroworld i morgen. Eventuelt er det andre solide projektoroppheng som egner seg til denne projektoren?
    Ja, det holder i massevis, behøver ikke enang å skru til justeringsskruen særlig hardt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    I det tilfellet med Helge sin 8720, gikk bildet fra å være meget bra til å bli gradvis værre. Det synes jeg ikke minner om en feil som bare lar seg justere vekk i en service meny.

Kanskje heller ikke spesiellt smart å gå inn i denne skjulte menyen hvis man risikerer å miste garantien, og man faktisk har en deffekt projektor med en fabrikkasjons feil.
    Så lenge BenQ har gjort det mulig for alle og enhver å komme seg inn i servicemenyen har de ingen mulighet til å si "dessverre, det vi gjorde mulig at du kunne gjøre, har nettopp fjernet garantien". Den holder ikke i forhold til lovverket gitt. Ikke kommer det noen form for advarsel når en entrer menyen heller?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaptein Kok, jeg har selv gått fra 7700 til 8720 og jeg synes 8720 støyer betydelig mindre, har du forsøkt whisper mode?

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått fra LG AN110 og må si at støynivået på Benq 8720 er meget bra i forhold til LG. Kan ha denne rett over sofaen uten at det er plagsomt.

Side 21 av 103 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •