Projektor for 4 meter bredt lerret. Hva egner seg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    model two har ikke lysstyrken du trenger. Da må du i tilfelle være innstilt på svært mørkt bilde, og ha en helt mørkmaskert hjemmekino (dvs ingen lyse flater i "kinoen").
    Har du da regnet med at han skal bruke en anamorfisk linse og 2.35 duk? 2,77meter bredt bilde i 16:9 tilsvarer i underkant av 120" stort bilde, mener du at Model Two ikke klarer å fylle opp en 120" skjerm i 16:9? 120" 16:9 bilde tilsvarer 3,7meter bredt bilde..

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FL = kalibrerte lumens / ((bredde i meter/0,3048 )*(høyde i meter/0,3048 ))

Modell Two
    1000 / ((3,8/0,3048 )*(1,6/0,3048 )) = 15,28

Resultatet sier meg at siden en vistnok bør ha mellom 12 og 16 FL burde jo Two gi nok lys til denne bredden ?

Stemmer regnestykket? Tok ansilumen for Two fra cine4home testen. Hverken matte eller lysformler er hjemmebane

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge denne,
    Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

..så klarer ikkje model Two noke meir enn 110" størrelse, eller 240cm bedt bilde?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crusade
    I følge denne,

..så klarer ikkje model Two noke meir enn 110" størrelse, eller 240cm bedt bilde?
    Den var jo litt intr. den der.. Skulle jeg ha fulgt den så måtte jeg ha nøyd meg med et 71" stort bilde i eco-modus.. Kan ikke skjønne annet enn at den kalkulatoren bygger på veldig konservative tall for hva Model Two er kapabel til..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig.. Eg leiter etter ein som klarer 120" på 5 meter i forholdsvis lyst rom.. Eineste eg finner her er LCD tilsvarende TX200/300, av DLP er det optoma HD81 og Model Three.(til nød optoma HD79)

Dei siste blir litt for dyre for meg.. Så kanskje det bilr ein TX300 til sommer/høst -07 og så satser me åp at dei andre har gått ned nok i pris til å være alternativer..

Hadde vært utmerket om tallene er litt konservative slik at eg har litt fleire p velge mellom.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge denne,

Hvis du setter maks zoom så gir Two iflg denne kalkulatoren 277cm bredt bilde, hvorvidt dette gir nok lys har jo også med hvilken gain lerretet har.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg må legge inn gain på 1.5 for å få lerret på 2.77 bredde, ellers klager den på at bildet blir for lyssvakt..?

Eg har ikkje sett lerret med meir enn rundt 1.2 gain, som jo og er mykje vel?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv vurdert SMX som har gain på 1,2

Stewart som er en av de anerkjente produsentene av lerret har gain helt opp til 1,8 !
    Home Theater_Front Projection Faberics

Akkurat nå har jeg selv et grått 16/9 lerret på 120" som jeg fyller med AE500:shock:

Tror ikke du skal følge kalkulator blindt. Tklev har jo 330 cm bredt lerret med Two og det høres ikke dårlig ut. Du må huske på at anamorf linse gir 30% mer lys i snitt. Jeg vil også bruke slik linse på mitt 380 cm lerret hvis det blir noe av.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony Qualia 004 er en kandidat til jobben. Hører at de går for $10k+ på bruktmarkedet.

"Alle" 3-chip DLP har nok lys, her kan du velge og vrake helt fritt

Ellers tror jeg at feks AX100 som er oppgitt til 2000 lumens ikke har muskler nok med korrekte farger. Jeg hadde Epson TW600 hjemme en stund og det var veldig stor forskjell på film- og dynamic-modus.

Model Three er nevnt, og bortsett fra diverse andre "exotica" er listen nokså kort, dessverre. Synd det er så vanskelig å få til lysstyrke og kontrast på samme tid.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig.. Eg leiter etter ein som klarer 120" på 5 meter i forholdsvis lyst rom.. Eineste eg finner her er LCD tilsvarende TX200/300, av DLP er det optoma HD81 og Model Three.(til nød optoma HD79)
    Dersom du har et lyst rom bør du heller vurdere å satse på en duk som er beregnet for lyse rom.. Det er vel et norskutviklet lerret som er veldig bra i så måte, men de koster jo nesten like mye som prosjektøren for en duk med litt størrelse.. Husker ikke hva de heter i farten..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Dersom du har et lyst rom bør du heller vurdere å satse på en duk som er beregnet for lyse rom.. Det er vel et norskutviklet lerret som er veldig bra i så måte, men de koster jo nesten like mye som prosjektøren for en duk med litt størrelse.. Husker ikke hva de heter i farten..
    Har lyskontroll i rommet, skikkelige gardiner etc. men det er lyse vegger og tak. Kombinert stue/kino. Anamorph linse er og vurdert seriøst, det kjem nok til høsten.. så siden det gir 30% meir utbytte så kan det nok gå med ein del 1chip dlp og da kanskje. 3cgip dlp blir nok litt i dyreste laget enda.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •