Hva velger jeg? PE8720, XV-Z3000 eller HC1100?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva velger jeg? PE8720, XV-Z3000 eller HC1100?

Hei

Jeg har til nå fått inntrykk av at de beste kjøpene under 20 000 kroner er enten BenQ PE8720 eller, en Sharp XV-Z3000. Men da jeg kontaktet en AV butikk så ville selgeren anbefale meg Misubishi HC1100. Denne har jeg funnet nokså lite om på nettet (sikkert fordi den er ny), men nå ble jeg usikker. Har ei kjellerstue med 5,3 meter fra bakvegg til lerret med sitteavstand fra 3,5-5 meter og har plass til et lerret på 200cm bredt (91-93 tommer)

Så hva anbefaler dere av de 3 overnevnte?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8720, kort og greit.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv 8720, og har sett XV-Z3000 hos en bruker her på forumet. Begge er utrolig gode projektorer. Hipp som happ hvilken du velger av disse. BenQ 8720 er mer plasseringsvennlig da den har lens shift (dvs. kan flytte bildet opp eller ned slik at du kan plassere den "nesten" hvor som helst).

BenQ 8720 støyer mindre og slipper ikke ut så mye strølys som Sharpen. Men, husk at begge gir etter mitt syn det aller beste bildet du kan få p.t. for under 20K.

Du gjør uansett et godt valg...bare du ikker velger HC1100.

PS: Sikkert mer nyttig dersom du endrer tittelen på denne tråden til noe mer meningsfylt som f.eks. "Skal jeg velge 8720, XV-Z3000 eller HC1100".

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener nok at XV-Z3000 er alt for short-throw for en stue med over 5 meter til bakvegg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, men den MÅ ikke plasseres bakerst i rommet. Men, med nærmere ettertanke så bør den nok det pga. alt lysutslippet. Enig med deg: 8720 passer nok best.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Tiger og Gorm her. Med de dimensjonene du har i rommet og med tanke på sitteavstanden vil det beste valget ditt være 8720. Med XV-Z3000 måtte du hatt projektoren over/foran deg og det er ikke å anbefale. 8720 er mer plasseringsvennlig, og inneholder helt ærlig flere tekniske finesser enn XV-Z3000.

På ren bildekvalitet er løpet myyyye tettere.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Støtter Tiger og Gorm her. Med de dimensjonene du har i rommet og med tanke på sitteavstanden vil det beste valget ditt være 8720. Med XV-Z3000 måtte du hatt projektoren over/foran deg og det er ikke å anbefale. 8720 er mer plasseringsvennlig, og inneholder helt ærlig flere tekniske finesser enn XV-Z3000.

På ren bildekvalitet er løpet myyyye tettere.... ;-)

Takker for responsen. Problemet mitt er også at sofaen står helt inn til bakveggen i rommet som er 5,3 m fra lerret, og dermed vil prosjektoren uansett måtte stå rett over meg eller litt foran. Med 91 tommers /200cm lerret må ikke XV-Z3000 være ca 3,5 meter fra lerretet mens BenQ krever større avstand opp mot 5 m? Så hva er da best tatt dette i betraktning?

PS! Hvorfor tror dere at AV butikken var så keen på å selge meg HC1100 til 13990,- ? Utelukkende pga høyere marginer på produktet?

Ha en fin fredag !!
    :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    PS! Hvorfor tror dere at AV butikken var så keen på å selge meg HC1100 til 13990,- ? Utelukkende pga høyere marginer på produktet?
    Først og fremst; solgte de alle tre produktene?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Med 91 tommers /200cm lerret må ikke XV-Z3000 være ca 3,5 meter fra lerretet mens BenQ krever større avstand opp mot 5 m? Så hva er da best tatt dette i betraktning?
    Gitt at bildestørrelsen er lik...ingen betydning.

Newcomer Revelation NOR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med HC3100 er veldig fornøyd med min...:-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HC3100 har jeg aldri sett, men jeg har fått studert HC3000 med ND2-filter flere ganger. Har blitt positivt overrasket hver gang. Sharpen og BenQ har imidlertid et bedre sortnivå. Offset til HC3100 er litt mer trøblete enn Sharpen. Med BenQ er dette mer eller mindre eliminert.

På bruktmarkedet får man HC3000 til rundt 13K, og da får en en særdeles god projektor. En HC1100 koster jo ny det samme, men kjøper man en HC3000 med pæregaranti er det ikke noe poeng å vurdere en HC1100...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hc3100 el 8720

Jeg har testet ut HC3100 i over en uke nå. Synes du bør vurdere den på lik linje med 8720. Du har flere muligheter med 8720 pga lensshift og motorisert zoom.

Derimot er HC3100 mye mindre rent fysisk enn 8720. HC3100 har også briliancolor. Offset trodde jeg vill by på problemer, men på 4 m og 2,40 m under taket, går dette meget bra. Man kan også tilte projektoren uten at det får konsekvenser for bildet.

Bildekvaliteten er meget bra på begge projektorene. Ingen ulempe med briliantcolor på HC3100, noe ikke 8720 har..... Briliantcolor gjør blant annet at bildet på 3100 kan virke noe roligere på panoreringer. Teknologien på 3100 gjør at speilene oppdaterer seg hurtigere (har jeg blitt fortalt).:-D

Uannsett HC3100 el 8720, begge er meget bra!

Newcomer piano sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett (litt) på dvd og noen hd-klipp hos mixax kan jeg bekrefte at den er meget bra! Nokså lik benq 8720 på sortnivå, kontrast og skyggedetaljer såvidt jeg kunne se. Men panoreringene er nok faktisk hakket bedre må jeg medgi...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mixax
    Bildekvaliteten er meget bra på begge projektorene. Ingen ulempe med briliantcolor på HC3100, noe ikke 8720 har..... Briliantcolor gjør blant annet at bildet på 3100 kan virke noe roligere på panoreringer. Teknologien på 3100 gjør at speilene oppdaterer seg hurtigere (har jeg blitt fortalt).:-D

Uannsett HC3100 el 8720, begge er meget bra!
    Sharp XV-Z3000 har også Brilliant Color....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Sharp XV-Z3000 har også Brilliant Color....

Hva menes med "Brilliant Color" ? Og hvor mye bør dette telle om en vurderer HC3100 mot BenQ 8720 ? Hørte noen nevne at Mitsubishi er mer "kvalitet" og mindre fare for feil. Så hva er egentlig det beste kjøpet av 8720 til 18000 kroner eller HC3100 til et par tusen mer ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk det første svaret ditt. Når Gorm gir så klare anbefalinger innebærer det liten risiko å følge dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bard.kuvaas@bi.no
    Sjekk det første svaret ditt. Når Gorm gir så klare anbefalinger innebærer det liten risiko å følge dem.
    HC3100 var i utgpkt ikke med i den sammenligningen. Den kom inn i tråden på et senere tidspunkt. :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva menes med "Brilliant Color" ? Og hvor mye bør dette telle om en vurderer HC3100 mot BenQ 8720 ? Hørte noen nevne at Mitsubishi er mer "kvalitet" og mindre fare for feil. Så hva er egentlig det beste kjøpet av 8720 til 18000 kroner eller HC3100 til et par tusen mer ?
    Brilliantcolor er i hovedsak en ny processor (DDP3020) for styring av DLP brikken. Denne processoren har mye mer regnekraft enn forgjengeren slik at man unngår en del bildestøy eldre DLP'er har, samt at man får jevnere panoreringer. Full implementasjon av Brilliantcolor funksjonen betyr også et RGBCMY fargehjul. (Ingen har det enda)

Hva kvalitet anngår er det nok liten tvil om at Mitsubishi er et godt hestehode forran BenQ.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med InFocus IN76, den har falt drastisk i pris ila siste dagene?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •