Mitsubishi HC3000 og Offset

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Tordenskjold sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitsubishi HC3000 og Offset

Kom over et godt tilbud på Mitsubishis HC3000, og vel vitende om at dette var en god projektor bestemte jeg meg for å slå til på stedet. Etter litt research og lesing på forumet skjønner jeg at det ikke var noe dårlig kjøp, men er nå litt skeptisk nettopp på grunn av offset problemet med denne. Har derfor noen spørsmål. Rommet er ca 4m langt, og takhøyden er på ca 2,20m, bildet er et 215cm 16:9 lerret(102"). Offset er sagt å være på 42cm. Kan noen utifra denne informasjonen finne ut om jeg har driti meg kraftig ut med dette kjøpet?:P Eventuellt om det finnes løsninger? Håper på svar...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    For det første, 215 bredde tilsvarer 97 tommer ikke 102.
    For å fylle en bildeflate på 97 tommer 16:9 må projektoren plasseres slik at linsen befinner seg innenfor 3.6 til 4,35 meter fra lerretet. Offset'et tilsvarer at projektoren må henge med senter i lensen ca 40 cm høyere enn lerretets øvre kant. Det vil si at du må bruke et takstativ som ikke bygger mer enn noen centimeter ned fra taket. Enten det, eller så må du senke lerretet nedover mot gulvet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Tordenskjold sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt av samme problemet som Tordenskjold. Jeg har også kjøpt en HC 3000 uten å tenke for mye på offset problematikken. Har mer enn nok avstand fra lerret til projektor, men har begrenset takhøyde (ca. 2,15). Takopphengent bygger ca. 15 cm fra tak og bildet blir derfor litt vel langt ned på veggen.

Kan jeg "tilte" projektoren litt fysisk for å heve bildet, eller vil dette gi for stor negativ påvirkning av bildet?

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis projektoren ikke står normalt på lerretet vil bildet bli bredere oppe enn nede, og du må korrigerer med keystone-correction, som ikke er spesielt ønskelig.

Folk sier offsetet på Mitsubishiene er så sært, men jeg synes det høres fint ut jeg, man slipper å ha projektoren hengende ned midt i rommet, og man slipper å se så voldsomt skrått oppover. Min egen projektor har lens shift, men ikke på langt nær så mye som jeg kunne ønske.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •