"Regnbue" rammet på 8720. VPL-HS60 istedetfor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Regnbue" rammet på 8720. VPL-HS60 istedetfor?

Som overskriften sier, visste ikke jeg var så var dette fenomenet, har kun sett d en gang før, men er altså rammet igjen, på BenQ 8720. Så spørsmålet er: skal jeg vente litt å se om jeg blir herdet, eller gå for en ny lcd igjen. Hadde TW600 fra før, men tenker nå muligens på SONY VPL-HS60 til ca. 14000. Er denne god?
    Andrevalg kan være Hitachi PJ-TX300, som selges med valgfritt Kingpin rammelerret. Vær så snill, kan noen gi meg noen råd, hva er den beste lcd i denne klassen, eller opp til 15000,- kanskje vente litt på nye modeller?
    uff, er litt lei idag..men 8720 hadde fabelaktig bilde da, den skal ha det

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo gjøre noen kanonkjøp på bruktmarkedet i disse dager og heller vente til 1080P LCD kommer noe ned i pris?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en time out. Se noen filmer i ei drøy uke. Eter det så ser du ikke regnbuene mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ta en time out. Se noen filmer i ei drøy uke. Eter det så ser du ikke regnbuene mer.

Jeg lurer på å prøve det ja, men merker jeg får vondt i øyne rett og slett, blir sliten..kanskje fordi jeg tenker for mye på om jeg legger merke til regnbuene. Hmm, homecinema sitt råd er jo og` noe å tenke på..får gruble litt.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har på tekst på filmer fremkaller det ekstra regnbue effekt, det gjør det ihvertfall hos meg. Prøv å se på en film uten tekst og se om du merker forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare si en ting før sengetid: var inne på service menyen og stilte på fargehjulet, som sto på 4x. Satte det på 5x slr, 6x kunne jeg og` stille det på..bye bye regnbuer, føler jeg kan ane dem i ny og ne,(sikkert innbilning) men nå er det ikke tvil, denne godsaken forlater ikke stuen med det første. Helt sykt bra bilde, utrolig sortnivå og detaljer, i et bilde med en enorm dybdefølelse.... en kamerat satt her og bare måpte, med et stort siklende smil
    Kommer aldri til å ha lcd igjen, da må det virkelig være en revolusjonerende en.
    Takk for innspill fra dere, setter pris på det.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da er jo spm: hvorfor stod den på 4x? Gorm, har du noen idèer om det? Finnes det noen grunner til å sette det til 4 istedet for 5...:?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I whisper mode (laveste støy nivå) senkes hastigheten på fargehjulet fra 5 x til 4x.

Men 6x ?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da er jo spm: hvorfor stod den på 4x? Gorm, har du noen idèer om det? Finnes det noen grunner til å sette det til 4 istedet for 5...:???:
    En grunn til at den står på 4x som default, kan være at den gir det beste bildet ved den hastigheten. Øker en fargehjulhastigheten til 5x forsvinner mye av regnbueproblematikken, men en oppnår gjerne noe mer bildestøy. Så her dreier det seg om å gi og ta. Slik sett er jo 8720 fantastisk fleksibel, da den gir til og med "regnbuesensitive" en mulighet til å bruke DLP.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Øker en fargehjulhastigheten til 5x forsvinner mye av regnbueproblematikken, men en oppnår gjerne noe mer bildestøy."

Ja, leste det at du kunne være tilfelle,men har studert filmene nøye på 4x og 5x men ser ikke mindre eller mer støy. Men whisper mode sto av på default, men fargehjulet sto allikevl på 4x da...jaja, jeg er bare glad jeg slipper å levere den inn i bytte til noe annet. Er det btw noen her på forumet som er i Stavanger, som er dyktig å kalibrere med de ulike gammasettings? Er jo enormt med innstillingsmuligheter her, men er for uerfaren til å tukle for mye med dem..betaler gjerne litt for en liten kalibrerings hjelp, med eventuelt skikkelig kalibreringsutstyr (hvis det da overhodet egentlig trengs på denne ?)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du fikk til å bruke den igjen. Jeg syns virkelig synd på de som plages av regnbuer for de går glipp av sinnsyk bra teknologi.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også en av dem som er voldsomt plaget med regnbuer, så jeg har måtte "nøye" meg med en Panasonic PT-AE900. Savnet etter DLP's dynamikk har absolutt vært til stede, og med dette super tilbudet på PE8720 måtte jeg nesten bare prøve igjen jeg også. Som Difool sier så så det mørkt ut med en gang. Men med 6X på fargehjulet ble det ganske bra. Det jeg synes var litt merkelig er at på 4X og med 8 segmenter på fargehjulet syns jeg faktisk PE8720 er værre enn min gamle Infocus X1. Nå er hodet ødelagt for i kveld, men skal prøve meg litt med 5X og SLR på i morgen. Jeg har en liten teori om at regnbuene kan bli mere plagsomme dersom fargehjulet ikke er ordentlig synkronisert. Jeg ble nemlig nødt til å juster det på 8720'en med en gang, mulig det er det som har gjort 4X så galt for meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •