Førsteinntrykk HC5000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førsteinntrykk HC5000

Ser ut som Mits har skrudd sammen ei utrolig god pakke her.

1080p oppløsning.
    God optikk.
    Noe av det beste som finnes av billedbehandling inkludert.:shock:

Jeg vil si at alle som har tenkt å kjøpe 'Pearl', må i det minste ha sett både Pearl og HC5000 før de bestemmer seg, fordi i mine øyne så ser HC5000 ut som ei utrolig god totalpakke.

Anbefaler alle å ta en tur innom Electroworld for å se den selv.

Hadde ikke altformye tid med den, men gleder meg til å se nærmere på den fordi det ser veldig lovende ut. Eksemplaret han har, har noe formye konvergens-feil, slik at det må rettes på ferdig produkt, han har dog ett eks til som han ikke har sett tilstand på ennå.

Jeg trodde ikke at jeg så på LCD, fordi det ser ikke utsom LCD. Dynamikk og sortnivå så ekstremt bra ut, og bildebehandlingen får topp karakter.

Det skader vel heller ikke at den er oppgitt til 19db i støynivå.:twisted:

Målte fargetemperatur og farger på den også, og det var veldig nærme D65.

Håper ett eksemplar finner veien hjem til meg snart.

DETTE MÅ TESTES VIDERE!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spennende... Jeg ble også utrolig imponert over sortnivået og selve flyten i bildet, og det var UTEN DI aktivert. Hadde vært spennende med en Ansi Kontrastmåling på denne...

Mitt ankepunkt var imidlertid noe screendoor, men lerretet jeg så denne på, som var fire meter bredt eller noe, samt maskert til 2.35:1 uten bruk av anamorfisk linse (og dermed "mistes" 30% av den horisontale oppløsningen), gjør jo sitt til at en må ta den observasjonen med en klype salt... Det som imidlertid er sikkert er at pikseltettheten ikke er stort bedret siden tidligere varianter, men det er klart, over en dobling i antall piksler har jo sitt å si for SDE i alle tilfelle, så på et vanlig lerret kan dette veldig lett bli en non-issue.

Det faktum av projektoren benytter HQV-prosessering er jo veldig bra da, er vel ingen andre alternativ pr. dato som yter bedre, gitt de riktige instruksjoner/programvare...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli interessant å se disse nye projektorene til helgen, ja. Får håpe de som viser dem frem kan leksa si, slik at de blir satt opp mest mulig optimalt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe de som viser dem frem kan leksa si, slik at de blir satt opp mest mulig optimalt.
    Det blir den helt sikkert. DEn vil bli vist i et sortmaskert rom på 4mx3m med D-VHS tilkoplet. Den vil garantert være kalibrert også.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror "sjølvaste" Per Johnny har vært bortpå, så den tror jeg er i trygge hender... Vi glær oss! Hadde tenkt å stikke oppom lørdag, men nå lurer jeg på om jeg må innom torsdag allerede...

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må kanskje ta meg en tur alikevel Hvordan var totalinntrykket sammenlignet med en god 720p DLP - f.eks PD model two?

Hvilke andre projektorer blir å se på messen?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projectoren blir vist 'out of the box', med HD-DVD. Har dermed fått sjekket at sortnivå og fargetemperatur er gansk OK. Skal likevel prøve å ta en tur til for å ta en siste sjekk.

Det brukes ett grått lerrett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projectoren blir vist 'out of the box', med HD-DVD. Har dermed fått sjekket at sortnivå og fargetemperatur er gansk OK. Skal likevel prøve å ta en tur til for å ta en siste sjekk.
    Du bør jo ta en siste sjekk da slik at vi får sett den relativt optimalt
    Hvordan opplevdde du screendoor?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir vel å ta seg en tur på messa i helga å se på den. sikkert mye annet spennende der også. blir pd 1080 model three vist der også?.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir vel å ta seg en tur på messa i helga å se på den. sikkert mye annet spennende der også. blir pd 1080 model three vist der også?.
    Den blir vist hos AVshop

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at VW50 ikke er der.

Hadde vært moro å sammenliknet disse.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny

Ser ut som Mits har skrudd sammen ei utrolig god pakke her.

1080p oppløsning.
    God optikk.
    Noe av det beste som finnes av billedbehandling inkludert.:shock:

Jeg vil si at alle som har tenkt å kjøpe 'Pearl', må i det minste ha sett både Pearl og HC5000 før de bestemmer seg, fordi i mine øyne så ser HC5000 ut som ei utrolig god totalpakke.

Anbefaler alle å ta en tur innom Electroworld for å se den selv.

Hadde ikke altformye tid med den, men gleder meg til å se nærmere på den fordi det ser veldig lovende ut. Eksemplaret han har, har noe formye konvergens-feil, slik at det må rettes på ferdig produkt, han har dog ett eks til som han ikke har sett tilstand på ennå.

Jeg trodde ikke at jeg så på LCD, fordi det ser ikke utsom LCD. Dynamikk og sortnivå så ekstremt bra ut, og bildebehandlingen får topp karakter.

Det skader vel heller ikke at den er oppgitt til 19db i støynivå.:twisted:

Målte fargetemperatur og farger på den også, og det var veldig nærme D65.

Håper ett eksemplar finner veien hjem til meg snart.

DETTE MÅ TESTES VIDERE!
    En av de store "innvendingene" mot denne 1080-oppløste LCDen er at fillraten kun er rundt 50%. Motargumentene går på at dette ikke er på langt nær et så stort problem så lenge pikselmengden er økt fra 921600 til 2073600, altså over en dobling av piksler på samme lerretsflate.

Hvordan oppleves dette i praksis?

Skal innom standen til AVConcept i helgen for å se selv, men dette er jo et relevant spørsmål for mange. Per Johnny?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er intressant er jo om man ser screendoor på 1,5 ggr sitteavstand ikke om man ser dem 10 cm fra.

Det du ser har du ikke vondt av mener jeg.

Hvis noen mener at fillraten er ett problem selv om man ikke ser screendoor, så må det være noe i underbevisstheten som spiller inn.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fillrate er 43 prosent, men etter å ha sett den er jeg overbevist om at det ikke er en så viktig faktor som jeg trodde. Sortnivået (kontrast/detaljer i mørke områder) derimot, kan ikke konkurrere mot SXRD og DLP, selv om det i LCD sammenheng er revolusjonerende bra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken har du som favoritt Gorm av HC5000 og VW50 uavhengig av pris?

( Jeg vet at du ikke har tester HC5000 skikkelig, men likevel... )

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fill-raten ser ikke ut til å være noe problem, men det er litt vanskelig å si når man ikke har sittet ned å sett på det over en litt lengre periode. Lovende ser det ut til å være. Sortnivå og detaljer i mørke partier så bra ut, men hvor nært man har kommet SXRD og bedre dlp'er, kan man ikke fastslå før man får med en hjem.

Hvis man er ute etter 'skarphet' i bildet, så vil nok mange velge HC5000. Pearl ga ett litt for mye 'smooth'-bilde synes jeg, men den hadde ikke problemer med å levere fantastiske detaljer når det først var tilstede i kildematerialet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har nå fått sett på HC5000, og den er uten tvil imponerende på mange vis... Screendoor på nærmest et ikke-tema på normal avstand og normal lerretsbredde, forrige demo jeg så på IFA var med andre ord ikke representativ for et normalt AV-oppsett.

Skarphet var utrolig imponerende, sortnivå så også relativt bra ut, men her var det litt manglende detaljer til tider. I tillegg fungerte ikke den dynamiske irisen helt som den skal, justererte seg litt opp og ned her og der, men det skyldes nok det faktum at de viste en enhet som ikke enda er produksjonsklar...

Får de detaljene i det mørke områdene på plass, mener jeg at denne, både grunnet sin ekstremt gode internprosessering, oppløsning, støynivå og generell bildekvalitet blir en svært faktisk kandidat å vurdere opp mot VW50, uten at jeg har sett denne i praksis. Sammenlignet med VW100 er det selvsagt visse basics som ikke takles like godt, hvitnivået og trøkk i rødt er to, som skyldes Xenon-pæra på VW100, men det er også trolig til en viss grad også en svakhet på VW50 (selv om den nye pæren de benytter seg av er av en helt ny type UHP).

Imponert, det er jeg uansett!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder detaljer i mørke partier så er den da nærmere "eldre" LCD enn SXRD og DLP. Jeg regner med at det er en kalibreringssak, men den viste faktisk ikke detaljer i mørke partier når jeg kikket på den (både i dag og i går). Den virker nok skarpere i lyse partier hvis du sitter et godt stykke unna lerretet, men i mørke partier henger den ikke med på notene. Hvilket materiale var det du kikket på Per Johnny?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder detaljer i mørke partier så er den da nærmere "eldre" LCD enn SXRD og DLP. Jeg regner med at det er en kalibreringssak, men den viste faktisk ikke detaljer i mørke partier når jeg kikket på den (både i dag og i går). Den virker nok skarpere i lyse partier hvis du sitter et godt stykke unna lerretet, men i mørke partier henger den ikke med på notene. Hvilket materiale var det du kikket på Per Johnny?
    Jeg så på noen av de mørke partiene fra Swordfish HD-DVD og DVE DVD-utgave, og det så bra ut, men en kalibrert Ruby og Pearl var bedre her. Men dette avhenger mye av kalibrering og hvilke gamma-innstillinger man bruker, noe som ikke er prøvd ut på HC5000 ennå. Fargemessig så vil den nok ligge i området som Pearl er. Vi får vente med konklusjoner til ett ferdig produkt er på benken.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som tidligere nevnt kombinasjonen av god optikk, veldig bra biledbehandling, D6 paneler med stor økning av kontrast iforhold til D5, forhåpenligvis god forhåndskalibrering av fargetemperatur og en veldig konkurransedyktig pris som kan gjøre denne til en vinner.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •