Førsteinntrykk HC5000 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Angående konklusjoner så er jeg enig med deg, det er også grunnen til at jeg refererer til at den ikke er kalibrert enda. Ellers fikk jeg testet de forskjellige gamma innstillingene, men jeg tror rett og slett den trenger en fargekalibrering for å løfte detaljeringen i de mørkeste områdene. Når produksjonsenhetene leveres, regner jeg med at dette er gjort fra fabrikk, for Mitsubishi virker ikke å være produsenten som gjør noe halvveis
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skuffende rapporter dette, men i og med at det er en "pre prod" modell er det grunn til å tro at det er forbedringer i vente. Hvordan virket kvaliteten på selve uniten? Hvor bråkete var den ikke ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skuffende? Da har du ikke sett den, det er ingen ting som er skuffende når en ser bildekvaliteten og prislappen. HC5000 er mye projektor for pengene, og til nå har vi bare sett en uferdig preproduksjonsmodell. Står stor merkelapp på den "Demo sample, not for sale". Når det gjelder støy, så måtte jeg kjenne varmluften fra utblåsningen for å konstantere at viften snurret. :-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skuffende? Da har du ikke sett den, det er ingen ting som er skuffende når en ser bildekvaliteten og prislappen.
    Litt skuffende rapporter dette
    Må lese skikkelig

Fikk du testet hvor jevn fokus og zoom justeringene var? De har en tendens til å kanskje være litt unøyaktige når de er motoriserte...

Det ble bare vist HD materiale?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste skikkelig, men kan ikke se at "rapportene" er skuffende.

Det var HD som ble demonstrert ja, og for det meste gikk det en videobasert demo med masse deilige damer. Angående fokus og zoom, så må jeg komme tilbake til det når den er trygt plassert i testrommet her hjemme.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når er det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når er det?
    Første sending er antatt å komme i måneds-skiftet.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet dere om den er testet med 576i inn på HDMI?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom og tittet på den i går, og ble imponert. Har omtrent ingen erfaring med digitale projektorer fra før. Farger og skarphet virket veldig bra. Fikk ikke sett noe materiale jeg kjenner fra min egen (forhenværende..hulk(?)) BG1209S, men deilig-dame demoen var fin.. Så SDE fra ca 1.5m fra lerretet, som visstnok var ca 220cm bredt. I skiftet mellom noen av demoene, der jeg forventet at det skulle være mørkt var det adskillig lys på lerretet. Mere enn jeg hadde forventet.

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så SDE fra ca 1.5m fra lerretet, som visstnok var ca 220cm bredt. I skiftet mellom noen av demoene, der jeg forventet at det skulle være mørkt var det adskillig lys på lerretet. Mere enn jeg hadde forventet.
    SÅ du virkelig SDE fra 1.5X ? Da har du nok svært godt syn.
    Sortnivået er nok ikke like bra på noen digital projektor som på din 1209.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    SÅ du virkelig SDE fra 1.5X ? Da har du nok svært godt syn.
    Sortnivået er nok ikke like bra på noen digital projektor som på din 1209.
    NÅ må du lese ordentelig igjen. Han sa fra 1.5m ikke 1.5x som hadde vært fra over 3m!

Selv på 1.5m må du 'squinte' for å se det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NÅ må du lese ordentelig igjen. Han sa fra 1.5m ikke 1.5x som hadde vært fra over 3m!

Selv på 1.5m må du 'squinte' for å se det.
    Det var det ja... My bad

Noen som har sjekket lysuniformiteten?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var og så på HC5000 i går og fikk vel rimelig hakeslepp. Nå skal de sies at min nåværende projektor er en Epson TW100 produsert i 2001, 1280x720 panel riktignok og m/800:1 oppgitt i kontrast.. Hvis jeg husker riktig.

Åkke som - det så fantastisk ut. Så en del video av bikinidamer, men ba om å få se filmmatrial og karen der oppe satte på Aeon Flux HD-DVD via en Toshiba spiller som sendte 1080i ut, ble jeg fortalt.

Jeg hadde akkurat sett på Projection design sin 1080p projektor, og den virket fantastisk, men også fantastisk dyr.

Så jeg ble på en måte mere imponert over hva HC5000 presterte for snaue 30.000,- (messepris) "Løp og kjøp", ropte hjernen min. "Messetilbud, ca 5.000 billigere enn til mandagen."

Jeg ER ute etter en erstatter til min gamle tw100, og alt vil sikkert imponere meg med tanke på det utdaterte jeg har. Jeg skal kjøpe HD-DVD spiller når det blir tilgjengelig. Samtidig har jeg ca 300 gamle DVD filmer jeg også vil se.

Hvis jeg er villig til å punge ut 30.000 da, er det da noen grunn til ikke å kjøpe? (30.000 er absolutt den øvre smertegrense, så Sony's alternativ er ikke aktuelt per i dag. )

Er det noen bakdeler med 1080p projektor (annet enn pris?). Hørte HC5000 hadde en god prosessor - betyr det at den vil være snill med mine gamle DVD filmer også? (og Xbox360 for den del) eller vil en 720p projektor gjøre den jobben bedre (f.eks Benq'en som plutselig har blitt så billig (ja, veit det er dlp), evt. Epsons nye TW700. Eller skal jeg bare "kaste loss" og gå for framtiden og 1080p?

Har det noe å si om HC5000 ikke har HDMI versjonen 1.3?

Veit det blir mitt eget valg til slutt, men vil gjerne ha litt input. Har i bunn og grunn ikke sett noen andre projektorer siste årene enn min egen gamle, så er litt redd for at jeg lar meg fullstendig blende av HC5000 uten å tenkt andre alternativ, f.eks innen de rimeligere 720p projektorene.

Som sagt, 30.000 er øvre grense, absolutt. Så det vil si at jeg ikke kan gjøre bestilling på mandagen hvis det virkelig stemmer at prisen da settes opp igjen. I så fall må jeg vente på ytterligere fall i pris senere, men.. lei av å vente nå. Hatt den gamle kassa siden vinteren 2002.

Potetgullmannen

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sier, personlige valg og greier men her er likevel mine tanker rundt temaet:

DVD vil leve godt i mange år fremover og mesteparten av filmene dine vil komme derfra en god stund enda. For ikke å snakke hvis du også ser på TV via projectoren. All "fornuft" tilsier at det logiske valget er en av de gode rimelige projectorene for eksempel Sharp sin 3000 ett eller annet eller Benq 8720 osv. Du kan jo selge den med et gitt tap når du velger å gå fullt og helt for 1080.

Både DVD og HD i 1080 ser veldig bra ut på en god 720 projector så det er ikke noe problem.

Men, hvis du er sånn som meg så er det ikke alltid at fornuften får lov til å styre. Jeg kommer til å kjøpe meg en av de nye 1080 projectorene fordi jeg er veldig nyskjerrig og liker å prøve nye ting.
    Men, det du må huske på er at det stilles store krav til DVD spiller eller projector, evt ekstern scaler for at DVD skal se bra ut på en 1080 projector. Man skal tross alt 5 doble antall pixler fra 720 X 576 til 1920 X 1080 og det er ingen enkel oppgave.

Så hvis du lar fornuften og lommeboka styre kjøper du deg en 720.
    Hvis du lar følelsen bestemme kjøper du 1080.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...

Jeg absolutt et følelsesmenneske...

Jeg forsto det sånna at videochipen i den var av det bedre slaget, og det burde vel kanskje hjelpe litt i oppskaleringen fra vanlig DVD?

Sitat Opprinnelig postet av Mitsubishi HC5000 brosjyre
    In addition to I/P conversion, the Reon-VX also packs high-precision scaling
    processing (pixel conversion) capabilities into a single chip. The result is
    conversion of 720 X 480 DVD package software up to 1920 X 1080. At
    such times, a unique filter ring, enabling adaptive switches to a combined
    total of 1,024 filter tabs both vertically and horizontally, helps realize highquality
    picture reproduction via stellar-precision image processing.
    Nå- det over er vel vanlig markedsføringsprat som jeg forsåvidt ikke skjønner alt av alikevel. Men har forstått slik på forumposter at den gjør jobben bra, samt at karen på messa også sa at den var snill med ikke-HD signaler.

Har lyst på ny projektor før jul.. Det blir det første steget i oppgraderinen av kinoen her i heimen.

Ellers takk for input, hører gjerne flere meninger fra andre også hvis noen gidder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest denne artikkelen?

1080p vs. 720p -- Which should you buy?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbo
    Har du lest denne artikkelen?

1080p vs. 720p -- Which should you buy?
    Ja, jeg har lest den.

Jeg er nok forsåvidt mest interessert i HC 5000's egenskaper med HD-DVD/BlueRay, men er alikevel spent på hvordan den behandler mine gamle DVD'er i og med at jeg har lest og blitt fortalt at den behandler non-HD-DVD matriell bra. Og uansett så må det jo være en oppgradering fra min år 2001 projektor også på vanlig DVD.

Merker jeg heller nok over mot 1080p siden, ja. Prisfallet kommer nok, men det har jeg jo ventet på siden 2002, og er lei av å vente på at det alltid kommer noe bedre neste halvår som gjør dagens tech. billigere.

Jeg er ikke interessert i å kjøpe projektor i dag for å selge den brukt neste høst. Den gamle har jeg hatt siden vinteren 2002, som sagt, og den brukes i blant ennå. Så, når jeg først skal kjøpe så...

Nei, må nok opp og se på den på nytt i dag, og se på de andre der oppe også.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt foreløpige inntrykk av HC5000 er at det er en god projector til LCD å være.

Hvis man har LCD fra før, eller dette er første projector er den ett sikkert valg.

Hvis man har CRT eller DLP fra før er jeg mer i tvil da panelkontrasten ikke er på høyden med DLP eller SXRD og værdens beste iris kan ikke gjøre noe med det.

Bildet er utrolig skarpt og samtidig rolig.
    Screendor er ikke noe tema.
    Bildebehandlingen ser ut til å være svært god.

Til prisen er dette en svært god 1080 projector.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding. Jeg kommer jo fra LCD leieren- og har til og med en LCD projektor produsert i 2001. Så da skjønner du kanskje "wow" opplevelsen min. Det at jeg ikke opplevde noe screendoor på den (ikke på den avstanden jeg var på, og jeg gikk rimelig nærme etterhvert, dog ikke helt inntil) og det at at svartnivået var såpass mye bedre enn det jeg hadde sett før, gjorde at jeg måtte spørre selgeren om det var DLP. (Nå smiler kanskje DLP folket overbærende, men jeg har ikke sett nyere DLP heller, og sist jeg så det opplevde jeg vel det som kalles regnbueeffekt, det var i hvert fall ubehagelig etter en kort stund. Men som sagt - det er jo noen år siden).

Da jeg så HC 5000 glemte jeg å se etter evnen til å gjengi detaljer i de mørkeste partiene. Jeg var satt ut av det gode bildet. Det var skarpt, men som du (Arendal) nevner, rolig.

Fikk da også en god "tilbakemelding" fra madammen da jeg faktisk måtte rykke henne i genseren og spørre om vi skulle gå snart. Vanligvis var det sånn tamm "ja ja - ser jo bra ut det" reaksjon da vi så på TV'er der oppe. Men her var det umiddelbart "Har du lyst på den og har penger så kjøp da vel" da vi gikk fra standen. Og det var ikke ironisk ment en gang. Den hadde langt høyere WAF enn noen TV der oppe i hvert fall. Høyere enn Epson's TW700- for da gikk hun bare ut og sa det så greit nok ut. Og vi blir jo vi to som kommer til å se den mest.

Samtidig leser jeg jo masse bra om Sony's 1080p (rimeligste, pearl?), men finner det vanskelgi å strekke meg lenger opp i pris.

Noen som veit om døde piksler er noe stort tema lenger i våre dager på LCD projektorer? (Var det sist jeg kjøpte for 4-5 år siden, men var heldig den gang.)

Dr Peedee

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sikker på at du og dama kommer til å bli veldig fornøyd med HC5000 og at det blir mye filmtitting i heimen fremover.

Jeg går ut fra at det var Aeon flux og ikke Bikini destinations som ble vist når dama var der

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •