eco/full mode og levetid

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

eco/full mode og levetid

Hei! jeg lurer litt på om jeg korter ned levetiden på lampen i projektoren om jeg bruker både eco og full mode. Jeg finner full mode passende for enkelte filmer, og eco mer egnet for andre. Noen som har erfaringer her, tar lampen skade av å bytte modus i ny og ne? La oss si at levetiden er oppgitt til 2000 timer i full mode og 4000 i eco mode. Ved like mye bruk av begge, skulle ikke da levetiden bli noe midt i mellom, ca 3000 timer?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tro det. Kan ikke se noen grunn til at det skal være skadelig om man skifter mellom de to med jevne mellomrom.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle mene det ja. Det blir jo ikke sånn at jeg bytter modus i ett sett, men at jeg ved visse animasjonsfilmer og annet materiale hvor jeg vil ha litt mer punch i bilde bytter til full mode. Noen med teknisk ekspertise som har betraktninger på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sagt det før, og sier det igjen: Projektoren blir byttet ut raskere enn pæra !:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moromann Skal til på min 3. pære, og det har knapt gått 1.5 år. Første: 300hr, andre: 1700hr, tredje: 6984hr satser vi på

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Levetiden på disse lampene kan i det hele tatt virke litt tilfeldig, men det å veksle mellom eco og full mode burde ikke være noe neggativt, annet enn det full mode gjør med raskere nedtelling av lapetimeren. Det kan vel også i enkelte tilfeller være å anbefale å la lampa tidvis gå på fullt, i stedet for å hele tiden kjøre den i eco.

Det har etter min mening større påvirkning for levetiden at projektoren blir godt vedlikekoldt med luftfiltere osv så kjølingen holdes på et aksebtabelt nivå, og man unngår hyppige på og av slåinger og mye vibrasjoner mens lampen er i drift osv.

Ellers kan man vel også merke seg at den oppgivede levetiden ikke nødvendigvis blir den virkelige levetiden for lampemodulen selv om man ellers gjør allt med projektoren riktig. Timetelleren er vel mer en teller som teller ned til et normat slitasje driftstidspunkt der lampemodulen har fått halvert sin lysstyrke, og faren for at den skal ryke under drift (eksplodere)begynner å øke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •