Kjapt spm; MÅ PJ jordes?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjapt spm; MÅ PJ jordes?

Ser det står i bruksanvisninga at PJ skal tilkobles jordet kontakt, men jeg har kun ujordet krets i stua.

MÅ PJ jordes for å fungere, eller er jording kun der av "vanlig grunn"?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv!
    Jeg har ivertfall jordet min prosjektor, men jeg er ikke sikker på om det er noe vits.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er garantert av samme grunn som de ber deg jorde det meste annet, dvs sikkerhetssyn. Plugg i og snurr film
    --
    Thorbjørn

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    MÅ PJ jordes for å fungere, eller er jording kun der av "vanlig grunn"?
    Nei, den MÅ ikke være tilknyttet jordet stikkontakt for å virke. Jordingen er kun en ekstra sikkerhet for DEG.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har PJ på en ujordet stikk! å det kommer "brumme lyder" av den til og med når bryteren står i 0!!

Jeg vet ikke om dette har noe med ujordet stikk å gjøre! men en liten grei regel: har det en jording så sett det i en jordet stikk

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kom akkurat på at jeg prøvde PJ'en på en ujorda kurs..:-D

så da blir det sånn, permanent. Jording er for kjerringer og pyser.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller folk som ligger 6 fot under torva pga. overslag...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jording i hifi/hjemmekino sammenheng fører somregel mer dritt enn morro med seg. Er du så "heldig" at du har en ujorda kurs, benytt deg av den :P Chassiet på projektoren din er mest sannsynlig av plast uansett (ikke ledende matriale), så de helt store skadene vil ikke en jordfeil føre med seg

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker vel på "dritt" som problemer på lydsiden. Ikke spesielt problematisk når vi snakker om en projektor...

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geil
    Jording i hifi/hjemmekino sammenheng fører somregel mer dritt enn morro med seg. Er du så "heldig" at du har en ujorda kurs, benytt deg av den :P Chassiet på projektoren din er mest sannsynlig av plast uansett (ikke ledende matriale), så de helt store skadene vil ikke en jordfeil føre med seg
    Hvorfor er jording uheldig i et hifi/hjemmekino anlegg? Er nemlig snart i ferd med å legge dedikert jordet 16A kurs til anlegget. I dag bruker jeg en ujordet overbelastet kurs.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Har vel egentlig ikke mye bruk for jording ETTER at det har gått til helv***?

Og 6 fot under er man vel ganske så godt "jorda"... :-D

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men etter dagens lover og regler skal vel alle nye kurser som blir opplagt være jordet...

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså var kanskje litt overkill og si det, var midt på natta og jeg var trøtt. Men jeg jobber til dagelig som elektriker (!) hehe. Og har ikke tall på hvor mange ganger folk har klaga over brumming/during i anlegg etc. Altså dette er ikke noe problem så fremt det ikke er jordfeil på anlegget ditt. Men tingen i Norge er at med det nette vi har, så er det i ytterst sjeldne tilfeller at det ikke er jordfeil på et anlegg. Enten det er i din egen leilighet eller, det kommer fra naboen. Den jordfeilen vil da gå i jordlederen din, og kan skape brumming/during. Jeg vet ikke åssen det kan påvirke projektor. Var lyddelen jeg primært sikta til.

Og JA det er krav til å ha jord i alt nyere opplegg nå. Men har du eksisterende ujorda stikk i f.eks stua så er det også et krav at det nye du skal installere også skal være ujorda. Man skal ikke ha ujorda og jorda stikk blanda i samme rom.

Men såfremt du får en elektriker på besøk som følger dagens forskrifter så skal du ved opplegg av nye kurser også få innstalert en jordfeilbryter, og da er ikke dette noe problem.

Og de få gangene noen faktisk har dødd av en jordfeil så er det somregel i dusjsammenheng. Ikke stående på tørrparket med sokker, med en forsterker som durer litt i chassiet

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt ganske mye brum i forsterkeren min på den ujordete kursen. I går var det en eletriker her, og da viste det seg at jordfeilbryteren var ødelagt og selve jordingen var ødelagt av en rørlegger. Han satt inn ny jordfeilbryter og fikset jordingen, og nå er det mye mindre brum fra forsterkeren, men fortsatt noe. Spørsmålet er om det vil bli mer brum når jeg legger ny jordet kurs. Har kun jordfeilbryter i hovedsikringskapet og ikke i sikringskapet som denne kursen vil gå til.
    Kan man eventuelt løse problemet med en rimelig skilletrafo eller en DC felle?
    Har hørt at for mye DC på nettet kan også føre til brum/during.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: Kjøp noen ferrittkjerner og montér de i enden på strømledningen som går inn i apparatet. Det vil ta bort noe støy. Pioneer leverer dette med til sine nye plasmamodeller, "high-end" strømkabler har dette, og alle VGA / DVI kabler som koster mer enn 30 kroner har det også. Prøv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Har hatt ganske mye brum i forsterkeren min på den ujordete kursen. I går var det en eletriker her, og da viste det seg at jordfeilbryteren var ødelagt og selve jordingen var ødelagt av en rørlegger. Han satt inn ny jordfeilbryter og fikset jordingen, og nå er det mye mindre brum fra forsterkeren, men fortsatt noe. Spørsmålet er om det vil bli mer brum når jeg legger ny jordet kurs. Har kun jordfeilbryter i hovedsikringskapet og ikke i sikringskapet som denne kursen vil gå til.
    Kan man eventuelt løse problemet med en rimelig skilletrafo eller en DC felle?
    Har hørt at for mye DC på nettet kan også føre til brum/during.
    Kommer brumingen fra selve forsterkeren eller høyttalerne? Hvis den kommer fra forsterkeren så er det sikkert trafoen som brummer. Jeg bytta en forsterker på grunn av det.

Jeg har ujordede kontakter i stua og har vurdert å få elektrikeren til å installere jordede kontakter på det åpne anegget men mistenker at det blir sinnsykt dyrt. Er ikke sikker på at de vil gjøre det en gang siden det skjulte anlegget også er ujordet.

Alt fungerer jo fint nå da.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: Kjøp noen ferrittkjerner og montér de i enden på strømledningen som går inn i apparatet. Det vil ta bort noe støy. Pioneer leverer dette med til sine nye plasmamodeller, "high-end" strømkabler har dette, og alle VGA / DVI kabler som koster mer enn 30 kroner har det også. Prøv.
    Har en slik ferrittkjerne liggende her som fulgte med plasmaen jeg kjøpte. Skal prøve det, hvis jeg klarer montering.

Brumming/during kommer fra forsterkeren. Det er nok en svakhet i apparatet, men prøver å løse problemet på andre måter først. Skifte kondensatoren er dyrt. Har inntrykk av at mange forsterkere med litt kraftig strømforsyning sliter med dette. Yamaha receiveren min er helt stille.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •