Hvilke projektorer på ELECTROWORLD? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men så var TW600 bedre enn TX200 også.. (Min mening)

Men tilbake til tema. Hvem viste egentlig projektorer på messa foruten AVshop, AVconcept og Epson?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var de eneste som viste demo i maskerte rom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Forøvrig har Sharp bekreftet at de ikke viser noen projektor på messen
    Synd...

Logisk at Sharp setter fokus på flatskjermer, der de tross alt har størst salgsvolum, og passer best på en slik messe. Synd for alle som er interessert i en short-throw PJ. Vi får gjøre en grundig sammenligning av BenQ 8720, da AK... ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får gjøre en grundig sammenligning av BenQ 8720, da AK... :wink:
    Blir morro det også.

@Gorm

Var noen av projektorene skikkelig kalibrert slik at det er mulig å få et korrekt inntrykk?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi ordner demo av Sharp projector vi, ikke sant Anfield?

Og så vet vi jo hvor Gorm bor, og at han ikke er hjemme;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel kanskje jeg er hjemme likevel, for bihulene er tette (forkjølet), og da kan jeg ikke fly.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har vi kommet hjem fra Electroworld 2006, og inntrykkene fra helgen er i ferd med å senke seg.

På messen fikk vi demonstrert projectiondesign Action! Modell Three og Mitsubishi HC5000, begge 1080p-projektorer. Kildemateriale var ”Aeon Flux” servert av en Toshiba HD-DVD. Vi så også Epsons TW700, uten samme kildemateriale.

Etter messen hadde vi laget en avtale om vår egen lille projektor ”shoot-out”, bestående av følgende kandidater:

Sharp XV-Z3000

BenQ 8720

Sony VW50 ”Pearl”

Den uhøytidelige seansen fant sted hjemme hos Kenti og følgende personer var til stede: AK, g-h, kenti, Arendal, Anfield, Gorm og den ellers så ikke bildegale Snickers-Is.

I og med at vi brukte god til å studere hva Mitsubishi HC5000 og Model Three leverte av bildekvalitet på messen med HD-DVD og ”Aeon Flux”, brukte vi den samme filmen (riktignok på DVD) for å teste de samme scenene på alle projektorene. I tillegg brukte vi filmene Hellboy og Peter Gabriels ”Growing Up”. Jeg hadde også tatt med min Toshiba HD-A1, og filmene ”Swordfish” og ”Last Samurai” fikk vi også demonstrert. Alle projektorene ble D65-kallibrert av Gorm før testing.

Mine personlige inntrykk (de andre kan sikkert fylle på litt etter hvert):

BenQ 8720 er testens største projektor. Sony VW50 virker nettere, og er langt smalere. Den har inngangene på siden, og kan således plasseres helt inntil bakvegg. Den desidert minste projektoren er Sharp XV-Z3000, men at størrelsen ikke alltid har noe å si på bildekvalitet kommer vi nærmere tilbake til.

Sharp XV-Z3000 er veldig ”short-throw”, og gir et 100” bilde på 3-3,5 meter. Den imponerer med et utrolig sortnivå og kontrast, og det finnes masse detaljer i det sorte. Den har testens høyeste viftevolum, men nå er konkurrentene blant de stilleste på markedet. Skarpheten er også bra, men ulempen er at den da kan gi bittelitt mer synlig MPEG-støy enn eksempelvis 8720. 8720 har også et godt sortnivå, men mangler litt detaljer i det sorte sammenlignet med XV-Z3000. Fargene er også noe mer mettet på Sharpen.

8720 er utrolig fleksibel og har nesten ubegrenset med muligheter for den avanserte projektorbruker. Motorisert zoom og lens shift er digg. Det samme er det svært lave støynivået. Den er stor, og Kenti har gjort helt rett i å hyllemontere dette beistet på bakveggen. En trenger et solid takfeste til denne, og det oppleves tryggest å ha den på en hylle. Kentis eksemplar var feilfritt, og leverte en utrolig jevn gråskala uten innslag av rødt eller grønt. Bildet er støyfritt og rolig, og sammenlignet med XV-Z3000 kan det av og til oppleves som litt ”analogt”. Regnbuer er et ikketema for en relativt regnbuesensitiv bruker som meg selv, og begge fargehjulshastighetene var 5x.

Sony VW50 var logisk nok den aller beste. Den imponerte stort, og sortnivået var i referanseklassen. Lens shift med en utrolig fleksibilitet. SXRD-teknologien gir jo ingen SDE, og optikken på VW50 gav et krystallklart og skarpt bilde. Enormt med detaljer i det sorte, og fargene har jeg sjelden sett bedre. Slik sett har Sony lykkes godt med sin nye pære, selv om den kanskje ikke er fullt så nøytral som storebrors Xenonpære. Den innebygde scaleren i VW50 gjorde en fullt ut godkjent jobb med 1080i-materiale fra Toshiba HD-A1. Dybden i landskapsbildene på Last Samurai var enormt bra på VW50.

Det råeste av alt var å se Crystalio II i aksjon. Her snakker vi uendelig justerings- og brukermuligheter, og må være den ”våte drøm” for en bildegal hjemmekinoentusiast. Her er det brukeren som setter begrensingene og ikke produktet. CSII løftet VW50 opp enda et hakk, og jeg har problemer med å se aktuelle utfordrere i denne prisklassen. Totalt sett gav dette oss en bildeopplevelse ut av ”en annen verden”, og det ble sent på natt før OFF-knappen ble brukt på denne.

Siden vi også så HC5000 på messen kan jeg også kjapt gi mine personlige inntrykk av denne. Denne 1080-oppløste LCD-projektoren er en svært aktuell kandidat for mange der ute. Bildekvaliteten er svært god, og for å si det med en gang: SDE er et ikke-tema på denne. Da skal du stå ekstremt nærme. Fargene er også veldig gode, og den er jo omtrent støyfri. ”Aeon Flux” og ”Bikini Destinations” gav et kanonbilde, og hudtoner virket veldig bra. Vi så veldig nøye ;-) Skarpheten er veldig bra, og den innebygde scaleren gjorde en veldig bra jobb på 1080i-materiale. Den gir også et bra sortnivå, men ulempen med teknologien gjør at det blir litt lite detaljer i det sorte. I kapittel 7 i Aeon Flux sitter Charlize Theron i et mørkt rom der hodet hennes filmes mot en sort bakvegg. På HC5000 forsvinner hodet litt i ett med veggen, og detaljene i håret (blankheten) forsvinner noe sammenlignet med de andre. Forventningene jeg hadde til denne ble 90% oppfylt, men det ble også dessverre de små negative elementene. Til prisen er den allikevel en svært seriøs aktør, og de har hatt LCD-projektor tidligere og ønsker en 1080-oppgradering kan trygt kjøpe denne og få en enorm forbedring i bildekvalitet. Dynamikken i bildet er det dessverre fremdeles et lite hopp opp til på DLP og SXRD.

Oppsummering:

En ufattelig lærerik, givende og morsom seanse. Svært moro å få undersøkt såpass mange gode projektorer på nært hold på en og samme helg. 8720 visste vi var en god projektor og skuffet oss ikke. Den leverte et godt bilde, men må i mine øyne se seg slått av Sharp XV-Z3000. Det er tydelig at det har skjedd ting i DLP-leiren de siste to årene. Skarpheten, dynamikk, absolutt sortnivå og detaljene i det sorte var imponerende bra fra denne lille krabaten, og selv om det var noe mer støy i bildet her vil jeg holde XV-Z3000 som ”vinner”. Det vil si av DLPene. For ”Pearl” ble selvfølgelig den soleklare vinneren. Et ufattelig lekkert bilde fra en utrolig lekker projektor. Når prisen har falt enda et stykke er det ikke utenkelig at det kommer en slik i hus. Det kommer nok 99 % sikkert en på plass i en Arendals-kino uansett, så jeg skal nok få koset meg med denne… ;-)

Rangering på ren bildekvalitet, uavhengig av pris:

1. Sony VW50 kr 37.990,-
    2. SharpVision XV-Z3000 kr 17.990,-
    3. BenQ 8720 kr. 16.500,-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Denne mini-shootouten hadde det vært ypperlig om du la til under "tester/omtaler" på forumet, synes den er vel verdt å havne på forsiden som et eget tema...

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott og godt skrevet Anfield, interessant lesning.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Denne mini-shootouten hadde det vært ypperlig om du la til under "tester/omtaler" på forumet, synes den er vel verdt å havne på forsiden som et eget tema...
    Utført! La den under artikler. Bare flytt den om du ønsker det... ;-)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Electroworld og projectorer hadde utstillerene gjort så godt de kunne for å gi så bra presentasjon som mulig.

Både Mitsubishi, Epson og projection design hadde små "telt" og alle brukte HD-DVD som kilde.
    Det var varmt som pokker i de små avlukkene og aircondition hadde ikke vært så dumt neste år:?

Men, det er ikke til å underslå at dette er en messe for dingzer og flatskjermer. Det var naturlig nok mange familier der og et utall utolmodige koner ble registrert

Besøkstallene er gode etter hva jeg hører og da er det bare å håpe på enda flere besøkende og flere projectorer neste år.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder HC5000, så var den blitt satt til Auto Iris 3, en funksjon som tydeligvis ikke er ferdig eller ett svært dårlig valg. En av de negative sidene var tap av masse detaljer i det sorte. Når den ble satt til Auto Iris 2, så kom alle detaljene frem.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er en sannhet med visse modifikasjoner. Jeg prøvde også de andre iris-settingene, og detaljnivået i sort var ikke imponerende, slik ditt innlegg indikerer. Det kommer selvsagt an på hva en sammenlikner med. Mot andre LCD-er var det selvsagt imponerende sortnivå og detaljering i samme område, men sammenliknet mot SXRD eller DLP er den ikke i samme liga i det hele tatt. Det må være lov å kalle en spade for en spade.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart man kan få masse detaljer i det sorte, men da kan man ikke kalle det for sort lenger;-)

Selv på SXRD og DLP er det visse begrensninger på hvor myedetaljer man får frem når det er nesten helt mørkt, samtidig som det er lyse partier i bildet, det er bare det at begrensningene er mindre på det to andre teknologiene.

På DLP og SXRD ser man det samme, det er nærmest umulig å få frem detaljer i de aller mørkeste delene av bildet uten at det bli grått i steden for sort.

Samme er det med støy, hvis man har ett sylskarpt og detaljert bilde ser man mere støy spesielt fra DVD, fordi støy er også detaljer på en måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vel, det er en sannhet med visse modifikasjoner. Jeg prøvde også de andre iris-settingene, og detaljnivået i sort var ikke imponerende, slik ditt innlegg indikerer. Det kommer selvsagt an på hva en sammenlikner med. Mot andre LCD-er var det selvsagt imponerende sortnivå og detaljering i samme område, men sammenliknet mot SXRD eller DLP er den ikke i samme liga i det hele tatt. Det må være lov å kalle en spade for en spade.
    For å teste ut dette litt så tok jeg med ett utvalg av filmer, med mørke partier som jeg kjenner veldig godt, og fikk kikket litt på det og er ikke helt enig i dine konklusjoner om mangel av detaljer. At SXRD og DLP har mer absolutt sort og mer kontrast i mørke partier kan vi være enige om.

Det er vanskelig for en stakkars projector-kjøper fortiden, og ikke lett å gi helt klare råd.

Gleder meg til å se en ferdig og kalibrert utgave av HC5000, for så å få målt reell panel-kontrast uten Iris og også reell ansi-kontrast.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så også HC5000 denne helgen og sitter igjen med litt blandede følelser. For å ta det positive først: Screendoor er INGEN issue i det heletatt, så den diskusjonen kan strengtatt legges død. Fargene var svært gode. Det var heller ikke noen som helst støy i bildet etter en restart av HD-DVD spilleren Veldig bra. Projektoren er heller ikke hørbar.

Det jeg synes er negativt er en godt synlig iris. De fleste vil nok ikke bry seg noe særlig om denne, men jeg håper virkelig den blir "enda bedre" før release. Absolutt sortnivå var veldig bra, men jeg må her si meg enig med Gorm, det manglet endel detaljer der. Forhåpentligvis blir også dette bedre på den ferdige modellen, samt at en gråskala-kalibrering også kanskje kunne hjulpet littegranne.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes fremvisningen av nye projektorer var skuffende på Electroworld, mest imponerende var muligens teltet ved HC5000. Epson sin TW700 synes jeg rett og slett var elendig slikt det var satt opp på messa iallefall, og desverre var det kun sortnivået som jeg la ekstremt positivt merke til på avshop sin lille stand.. Får håpe projektorer blir mer prioritert i årene fremover på slike messer:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Messen var dessverre veldig dårlig. Veldig trangt og med altfor mange små lokaler hvor det var umulig å bevege seg. Nå skal det sies at jeg ikke hadde mulighet til å være der til andre tiden en søndag formiddag og da var det ekstremt folksomt. Det var også lite "nytt" og produsentene hadde heller ikke tatt med seg prototyper for å vise hva som kommer.

Avshop må få litt honnør for å ta med seg messens dyreste produkt men igjen, det imponerer ingen når bildet er knapt på 60-70". Dynamikken var ekstremt bra da.

Meeen, messens stjerne må utvilsomt være HC5000. Ikke at den nødvendigvis er bedre, men til den prisen og brukervennlighet kombinert med støynivå som ikke eksisterer må dette være et alternativ for veldig mange.

Hvor mange Cola Zero ble delt ut iløpet av de tre dagene? :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig exelent med slike tester som sammeligner ulike kandidater.

Masse honør til de som gjorde det (AK, g-h, kenti, Arendal, Anfield, Gorm og Snickers-Is.) :-D :-D :-D :-D

Veldig nyttig informasjon.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo gi min input også, men det samsvarer mye med det Anfield allerede har sagt...

På SD materiale må jeg ærlig si at det var lite forskjeller. Alle projektorene gjorde en meget god jobb, men jeg synes faktisk kanskje XV-Z3000 var den som imponerte meg mest. Den sto seg seg meget godt mot 8720. VW50 gjorde også en meget bra jobb, også når vi benyttet den innebygde scaleren. CII hevet bildekvaliteten enda et lite hakk ved bruk. Eneste ulempen her var at den innførte bittelitt hakking i panoreringene. Dette er nok prisen man må betale for et sylskarpt bilde Jeg har forøvrig også sett CII på SD Videomateriale, og der kan en godt si den er rå

På HD materiale testet vi bare VW50 mener jeg å huske (Correct me if I'm wrong), og der gjorde den en suveren jobb. Dette inkluderer også den innebygde videoprosessoren. Sortnivå og farger i referanseklasse, ingen screendoor, grei skarphet, bra lysuniformitet (men ikke perfekt), svært bra konvergens og lavt støynivå.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •