Projektor på lite rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer kazekanin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor på lite rom.

Hei!

Jeg er ny her, så nå tenkte jeg at jeg skulle stille dere mer erfarne medlemer om litt forslag og tips o.l.

Jeg har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av projektor, dette siden jeg elsker film, ser extremt lite på tv og er glad i store bilder. :-D

Problemet mitt er at jeg: 1. Er student, så midlene rekker ikke "heeelt til".
    2. Jeg har bare en liten hybel.

Rommet jeg "primært" skal ha projektoren på, har en lengde på ca 260cm "fra linse til lerret"(Skal kjøpe meg 200cm bredt lerret). Hvilken projektor vill være best til det formålet? Veldig liten kasteavstand(om jeg har forstått uttrykket rett?), men jeg vil jo ha størst mulig bilde.

Jeg har sett på pj-tx200-300 og også siklet litt på BenQ 8720, som flere tydeligvis også har gjort. :-D

Vært inne på Projector Central og sjekket kalkulator der. Ikke helt sikker på om jeg gjorde ting riktig, men BenQ'n egner seg vel ikke veldig ifølge den.

Tingen er at jeg ikke skal bo her for evig. Burde jeg kjøpe BenQ nå, sånn med tanke på "fremtid" og det gode tilbudet, eller burde jeg gå for en pj-tx modell? De er vel mer plasseringsvennlige?

Er det vits i å gå for 300 fremfor 200?

Har sånn ca 18000kr...

Takker på forhånd for svar!

Edit: Leif

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kazekanin
    Tingen er at jeg ikke skal bo her for evig. Burde jeg kjøpe BenQ nå, sånn med tanke på "fremtid" og det gode tilbudet, eller burde jeg gå for en pj-tx modell? De er vel mer plasseringsvennlige?
    Man kjøper vel ikke projector med tanke på fremtid. Rundt neste hjørne lurer det alltid bedre og ofte også billigere produkter.
    Selv kjøpte jeg en Sanyo Z3 for ca. 20 000,- for to år siden. Et greit kjøp da, men se hvor mye bedre produkter man kan få for 15 000 i dag.
    8720 ser ut til å være en meget bra projector til prisen (ca. 16 000 nå). Men hvis den ikke passer i rommet hvor du skal bruke den nå, vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe den.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av poenget med projektor forsvinner jo med Benq på denne avstanden...
    Du får et bilde på ca 50" (118 cm bredde).
    TX200 kan jo gi deg over 200cm bilde (som du ønsker), men jeg synes personlig det høres mye ut på så kort sitteavstand...

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    200 cm bredde på den avstanden høres mye ut. Tror nok et mindre lerret passer bedre i dit rom.
    Kjøp deg TX 200 og legg resten på sparegrisen til fremtidige prosjektorkjøp.:-D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes man får såpass mye for pengene med en BenQ 8720 fortiden at det kunne være forsøket værdt med alternative løsninger, så som speil for å øke den effektive kastelengden for å få et større bilde osv. Kjøper du en TX200 kan du nokk få deg et stort og fint bilde på i et såpass lite rom, men da er vel SD effekten rimelig heftig også, samt at man nermest får nakkesleng av å se action filmer osv, så det kan vel være lurt å ikke satse på et så veldig stort bilde egentlig, uansett hva slags projektor som velges.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville venta på den nye Panasonicen om man skulle vurdert LCD iallefall. Fått reltativt god mottagelse den og.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har nok rett. 200cm blir vel litt stort. 170cm blir vel det "minste" man kan få på 16:9? Det passer forsåvidt bedre på rommet mitt å.

Jeg er jo ikke kjempe-entusiast(enda) så jeg hadde nå tenkt å ha projektoren i to til tre år MINST! Jeg flytter vel til noe større til sommeren regner jeg med, så derfor jeg tenkte litt på 8720. På "sikt", vil den være bedre en pj-tx? Det er jo en syk pris!?!

freddie: Du får et bilde på ca 50"(118 cm bredde).
    Jeg ville være veldig glad for å få 50" og jeg. Nå har jeg bare en 19" lcd skjerm...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må jo bare vurdere kostnaden opp mot hva du ønsker selv... Tviler ikke et sekund på at BenQ gir bedre bilde enn tx-ene, men den passer ikke helt til å gi stort bilde i ditt nåværende rom uten speilløsning som ble foreslått over her. Neste sak du må spørre deg om er da om du vil teste dette eller evt. hvor lenge det er til du flytter...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det. Får tenke litt... Veldig lyst på en 8720 da... hehe! Men som sagt tidligere her på foruet, kjipt å ha den pakket ned i et halvt år før man får brukt den.

freddie: passer ikke helt til å gi stort bilde i ditt nåværende rom uten speilløsning
    på den andre siden; hvordan vil en speilløsing fungere? Kan noen gi meg en link, forklaring eller noe?

Takker for alle svar hittil!

Noe mer jeg må tenke på når det gjelder lite rom? Lerret type, lyskilder, plassering osv?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan vil en speilløsing fungere? Kan noen gi meg en link, forklaring eller noe?
    En liten forklaring på bruk av "first surface mirror" (spesial speil for projisering) kan du kanskje få i denne tråden som egentlig gjelder for bakprojeksjon og noen bilder av hjemmekino oppsettet til Arendal, men som også geometrisk også kan brukes i front projeksjon der man ikke har nokk kastelende tilgjengelig.

Enkelte projektorer kan monteres vertikalt på en vegg slik at man vinkler og reflekterer lyset ca 90 grader mot lerretet som f.eks denne CRT projektoren som vel er plassert slik pga kabinettets lengde og størrelse

Montere BG808s vertikalt?-bg8-jpg

Edit:når det gjelder BenQ 8720 og en vertical montering, er det mulig det ikke er å anbefale pga kjøling og kjøleluft osv, og har ikke klart å finne noe info om den tllater det.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å henge pj i taket pekende mot bakvegg og speil på bakveggen kanskje?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så kort sitteavstand er nok 170cm bredde på lerret nok. Det beste var om du fikk sett dette selv. Hvor i landet bor du? Demo av TX200 kan du få hvis du ikke bor så langt unna...:-D

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Er det mulig å henge pj i taket pekende mot bakvegg og speil på bakveggen kanskje?
    Blir ikke det litt kronglete hvis man har tekstede filmer...? Hvis du da ikke heter Leonardo da Vinci som var en racer på å skrive speilvendt :?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17
    Blir ikke det litt kronglete hvis man har tekstede filmer...? Hvis du da ikke heter Leonardo da Vinci som var en racer på å skrive speilvendt :?
    He he, mulig du ikke har vært borti så mange projektorer ennå...
    Det finnes i de aller fleste projektorer, muligheter i meny eller jumper instillinger (CRTprojektor) både for rotere bildet fra desktop til tak oppheng modus, og fra front-projisert til bakprojeksjon (speilvendt av fontprojisert).. Dvs problemet du antyder med speilvendt tekst med en bruk av speil for å øke en effektive kastelengden i et lite rom, er ikke et reelt problem.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    freddie: Er det mulig å henge pj i taket pekende mot bakvegg og speil på bakveggen kanskje?
    Tenkte på det. Hadde vært en flott ide! Har en "takseng"/køyeseng som jeg ikke bruker, kunne hatt den som "stativ" for projektor. Gipsvegger og gipstak, så ikke så lyst til å henge i taket/skru i veggen... :? Men må jeg ikke ha et ganske stort speil? Speilvende signalet i projektor? Mener det skal gå?

homecinema: Hvor i landet bor du?
    Oslo! :-D

Edit: Leif

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Speilstørrelsen må selvfølgelig matche bildestørrelsen du får på bakveggen, men om du har projektoren 0,5-1m fra bakvegg vil det ikke bli alt for stort. Du får jo da total kastelengde opp mot 3,5m som er mer enn nok til 170 cm bredt bilde på lerretet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    homecinema: Hvor i landet bor du?

Oslo! :grin:
    Da er det jo bare en svipptur opp til Jessheim/Sand...henger en TX200 i taket her :-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Da er det jo bare en svipptur opp til Jessheim/Sand...henger en TX200 i taket her :-D
    Hehe... Er ikke så langt det nei. Er det en invitasjon jeg ser her?

Har vært innom hi-fi klubben her i oslo, de har en TX200 oppe, sett litt på den.

Hmmm... Jeg lurer veldig altså, har målt litt, regnet noe, tenkt og grublet... Hadde jo vært fint å hatt en 8720 å, men tx'n er jo enklere å ha med å gjøre da.

Tenkte jeg skulle skisse litt i paintops: for å vise hvordan rommet er/ett oppset av en 8720 kunne blitt. Sånn for morroskyld. Finnes det noen andre "skisse" programmer?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Er ikke så langt det nei. Er det en invitasjon jeg ser her?
    Consither this a standing invitation! :-D Jeg er hjemme i morgen kveld (dvs. i dag da egentlig...:-D ) så hvis det passer for deg så er det bare å ta en tur. Send meg en PM i løpet av dagen (i dag )

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    homecinema:Consither this a standing invitation!
    Se hva jeg får til! :-D Takker og bukker for tilbudet om ikke annet!!

AVforums minste hjemmekino(?):

Legger med vedlegg på hvordan jeg tenkte det med rommet mitt; projektor og speiling...

Kom gjerne med kommentarer, tips og konstruktive tilbakemeldinger. Dette er bare tanker og en GROV skisse. :???: Igjen, paint -> ops: Kan også nevne at ikke alt her er i riktig målestokk/plassert, likt, forståelig o.l.

Vedlegg 12940Vedlegg 12942Vedlegg 12941

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •