Hylle/stativ til Benq PE8720

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hylle/stativ til Benq PE8720

Er en av mange som har bestilt Beng 8720 fra avshop, noe som fører til at nåværende hylleløsning sannsynligvis må oppgraderes. Projektoren er jo stort som et fjell etter hva jeg hører, så sliter litt med å finne en vegghylle som er dyp nok.

Målene er jo ca. 50cm bred og 40 cm dyp.

Noe jeg kunne tenkt meg er en vegghylle ala denne:

Eller et gulvstativ ala dette, men høyere:

Ellers tar jeg imot alle forslag til andre hylleløsninger som kan bruker på vegg. Takmontering er ikke aktuelt pga takhøyde og gips i lydbøyler.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Er en av mange som har bestilt Beng 8720 fra avshop, noe som fører til at nåværende hylleløsning sannsynligvis må oppgraderes. Projektoren er jo stort som et fjell etter hva jeg hører, så sliter litt med å finne en vegghylle som er dyp nok.

Målene er jo ca. 50cm bred og 40 cm dyp.

Noe jeg kunne tenkt meg er en vegghylle ala denne:

Eller et gulvstativ ala dette, men høyere:

Ellers tar jeg imot alle forslag til andre hylleløsninger som kan bruker på vegg. Takmontering er ikke aktuelt pga takhøyde og gips i lydbøyler.
    Heisan!

Det jeg anbefaler deg å gjøre er å gå til en forretning hvor de selger kjøkkeninnredninger. En skikkelig fet benkeplate i det fargealternativet du måtte ønske. De skjærer det til etter de målene du har og da får du en hylle med ett vanvittig flott utseende til en billig penge;-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslaget, Vetteman! Har fått foreslått å lage meg en hylla av hobbyplate selv, noe jeg snart begynner å vurdere om jeg ikke finner noen hylle som passer. Skal poste her om jeg ender opp med en eller annen fiks løsning. Sto akkurat å studerte vegghyllen jeg har nå mtp modifiseringer, så får se hva jeg ender opp med å gjøre

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med 8720, du også forresten. Blir jo allemanseie denne nå:-D

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også nettopp bestilt og skal veggmontere. Jeg har lurt på Vogel's EPW 6565, det virker veldig greit, men jeg vet ikke hvor man får tak i det.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Jeg har også nettopp bestilt og skal veggmontere. Jeg har lurt på Vogel's EPW 6565, det virker veldig greit, men jeg vet ikke hvor man får tak i det.
    Send en mail til avshop; det kan jo tenkes at de kan skaffe det! :-D

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk det samme, Vetteman

Oi, den Vogelen så ganske elegant ut faktisk. Og jeg som har startet DIY-hylleprosjektet mitt i kveld og greier!

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Takk det samme, Vetteman

Oi, den Vogelen så ganske elegant ut faktisk. Og jeg som har startet DIY-hylleprosjektet mitt i kveld og greier!

Du kan snu armen også, slik at pj står oppå istedet for å henge under. Jeg er lysten på et sånt et, men det blir nok billigere å lage hylle selv, så jeg får se hva det blir til.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult feste, men det ser ut til at det originalt kun er 3 armer. Den 4. er "optional". Om det betyr at den må kjøpes utenom, vet jeg ikke, men de som kjøper dette festet bør sjekke: Vogels

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå sendt en mail til Vogels om dette stativet passer til Benq 8720, så får vi se hva de svarer. Jeg har også sendt en mail til AVshop for å høre om de kan skaffe det.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som CRT projektor bruker, gleder meg litt til å høre hvordan alle dere som har kjøpt den ellers meget glimrende og prisgunstige BenQ 8720 projektoren opplever den fysiske størrelsen på denne når dere pakker den ut og skal hylle eller takmontere denne.

Ok den er ikke rundt meteren lang og veier ikke 40-100 kg incl. takfeste osv, men er nesten 1/2 meter bred, og ikke lenger bare en microskopisk brøkdel så stor som en Cine7 (550x302x669) og 39kg med Benq sine (BxHxD) 493x196x394 og rundt 10 kg. Joda det er litt forskjell, men blir ikke oversaket hvis noen får litt CRT projektor følelse på andre områder enn sortnivå ....

Når det gjelder oppheng og vegghylle, så bør man etter min mening gå for en løsning som tåler minst 10 kg et stykke ut i fra veggen, samt være nøye med god forankring i veggen som over tid tåler kino bass osv. Ut i fra det originale tak opphenget, virker det for meg at tyngdepunktet på 8720 ligger ca 1/3-1/2 av projektorens lengde, fra linsen og bakover, dvs en last på 10kg (20-30 kg overlast test last) ca 40 cm fra veggen hvis man har en klaring på 10 cm mellom projektor og vegg. (pga bygge lengde og bøying av kabler osv). Ville derfor vært litt forsiktig med å velge den glass hylle varianten der man er avhengig av styrken i glass plata, for hva kan i værste fall skje hvis lampemodulen ryker og det kommer små glødende kvats fragmenter og legger seg på glasspata? Med en glasspalte løsning vil jeg i alle fall valgt en som hadde en stål ramme som i værste fall tar opp last og moment. Kanskje enekelte andre platespiller hyller kunne vært bedre egnet og litt sikkrere å sitte under.....

De fleste universal projektor fester med fire festepunkter med mulighet for M6 ø7mm hull mot projektoren vil nokk tåle vekten av denne projektoren rent fysisk, men er de mer dimmensjonert for mindre 3-6 kg projektorer vil de kunne være litt mykere enn ønskelig, og komme lett ut av riktig stilling osv.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg lage noe til deg kenti?

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svaret jeg fikk fra Vogels:

Kydex:

"Hi.

Does your wallmount EPW 6565 fit the Benq 8720 projector, and is it strong enough?"

Vogels:

"Thank you for your interest in products.

When the screw holes-pattern fits within the diameter of 34,3 cm then it is compatible. Please note the maximum weight of 10 kg."

Jeg ble vel ikke så mye klokere akkurat ... Hadde forventet et litt bedre svar fra produsenten av festet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    "Thank you for your interest in products.

When the screw holes-pattern fits within the diameter of 34,3 cm then it is compatible. Please note the maximum weight of 10 kg."
    Det svaret luktet det vel litt "vi vil ikke risikere å bli erstatningspliktig dersom noe går galt" av synes jeg.

Har prøvd å google og finne målene til hullbilde til takfeste til 8720, men av en eller annen grunn virker det nesten som BenQ har utelatt den informasjonen med vilje.
    Kanskje noen andre kjenner de målene, så de kan svare om en "diameter of 34,3 cm" er tilstrekkelig for å bruke Vogel feste sammen med BenQ PE8720.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukermanualen/installasjonsmanualen er aldri noe dumt sted å starte om man lurer på slike ting....

BenQ 8720 Installasjonsmanual

Trykk save as/lagre som...

Vet ikke om svaret finnes der. Hvis ikke, kanskje brukermanualen?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fins ikke i brukermanualen hvertfall, HåkonN.

Jeg har kjøpt diverse gipsforankringsrekvisitter og noen solide hylleknekter som skal tåle 100kg hver i dag, så ellers takk AK Bare jeg ikke roter det til når jeg fester dette i veggen nå så tror jeg det skal holde denne saken oppe.

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funderte på bruke dette veggfestet:
    tv-konsoll, veggmodell. sving- og tippbar. maks. b - Clas Ohlson
    Det skal tåle 30 kg. Bildet er ikke så tydelig, men det er et firkantrør som er bøyd 90 grader og en metallplate 35,5 x 25 cm som ligger oppå og er festet med en skrue i midten. Metallplata kan festes på undersiden av armen og det har jeg tenkt å gjøre. Lurer bare på om det blir stabilt nok.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Funderte på bruke dette veggfestet:
    tv-konsoll, veggmodell. sving- og tippbar. maks. b - Clas Ohlson
    Det skal tåle 30 kg. Bildet er ikke så tydelig, men det er et firkantrør som er bøyd 90 grader og en metallplate 35,5 x 25 cm som ligger oppå og er festet med en skrue i midten. Metallplata kan festes på undersiden av armen og det har jeg tenkt å gjøre. Lurer bare på om det blir stabilt nok.
    Ville kanskje hatt større plate...se link for mål på pj
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...tml#post481621

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Brukermanualen/installasjonsmanualen er aldri noe dumt sted å starte om man lurer på slike ting....

BenQ 8720 Installasjonsmanual

Trykk save as/lagre som...

Vet ikke om svaret finnes der. Hvis ikke, kanskje brukermanualen?
    Har selfølgelig sjekket begge pdf filene som ligger hos BenQ på denne projektoren, før jeg skrev innlegget , og har ikke klart å finne noen info jeg heller. Mistenker litt at BenQ prøver å holde denne inormasjonen litt tett til brystet så de kan få til å selge med det originale tak opphenget sitt, så kan de kanskje få tjent noe penger på den i alle fall...

Men nå får vi vel snart førstehånds info fra de som motar sine 8720 projektorer, så da blir vel all slik info snart ganske tilgjengelig...

Det nermeste jeg har kommet noe som kan minne om mål har vært dette bildet,

Men det viser bare at innfestnings hullene er en del smalere enn plassering av føttene, og målene er vel også bare utregnet på selve bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Billig!

2 vinkeljern/hyllejern og ei treplate.
    Da blr vel prisen på ei vegghylle under 50kr + skruer da.

Ta utgangspunkt i din favorit byggvare utsalg,så finner du ganske mange hyllejern. Ei treplate,eller en plexiglass plate fra clas ohlson kan brukes,men fantasien er eneste begrensning.

En annen ide er å kombinere hylle og takfeste. 4 vaiere ned fra taket,med en hylle festet i den høyden du ønsker.

Thriz

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •