Ny pære kjøpt PT-AE700, Service Eksperten sier: Send inn.... +1000kr...vanlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny pære kjøpt PT-AE700, Service Eksperten sier: Send inn.... +1000kr...vanlig?

Jeg måtte for en tid tilbake kjøpe en ny pære til min Panasonic PT-AE700. Pæren var da på 1700 timer, og bildet var såpass svakt i totalmørke at jeg bestilte en ny pære. Skifte kom plutselig.

Etter en uke ankom pæren, og jeg skulle da til å installere den. Selgeren derimot anbefalte meg å høre med Service Eksperten, noe jeg gjorde. Etter litt haling fikk jeg til slutt høre at projektoren måtte sendes inn til service for rens+pæreskift for rundt om 5-800kr. Jeg ble fortalt at dette var normalt.

Og her starter frustrasjonen - projektoren har tidligere vært sendt inn 2 ganger tidligere det siste året, rundt om 400kr i frakt som er ingenting strengt talt. Men, nå er ny pære kjøpt inn, og jeg må ut med en tusenlapp for å få denne skiftet (utgifter på service + frakt) ettersom service ikke blir dekket (slik jeg forstod det). Projektoren er rundt om 1.5 år gammel.

Er dette normalt?? Hva for en slags "garanti" får man dersom man skifter pæren selv? Dersom pæren koster 3800kr, og man må sende den til service for skift, blir prisen bortimot halve prisen av en ny projektor. Er det så voldsomt vanskelig å gjøre skiftet selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Resultat

Jeg har nå fått respons fra verkstedet om at skiftet er utført. Med i skiftet gjorde de også en rens. Dette kom på ~730kr, som med frakten kommer på 900kr.

Hvordan er det med garanti på pære og projektor dersom man skifter pære selv? Ifølge Service Verkstedet var dette helt normalt og garanti ble kuttet dersom jeg gjorde skiftet selv. Men ærlig talt for meg høres det helt skrullete ut (utpressing) å måtte betale 900kr for et pæreskift, selv om de foretar en rens samtidig.

Kan man selv skifte pære, eller mister man all rett til garanti? Med tanke på dataverdenen høres dette veldig strengt, man mister ikke garanti på en harddisk eller et skjermkort om man selv skrur den inn i maskinen.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at mange butikker opererer med kun 300 timer med garanti er det en skrullete bransje etter min mening.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo beskrevet i manualen hvordan man skal skifte pæra, så jeg syns det virker rart om man skal miste garantien på grunn av det. Kan skjønne om det var snakk om garanti på pæra, men antar det er garanti på selve projektoren det er snakk om. Enig i at det virker litt drøyt.

Har du hørt med stedet du kjøpte den om du mister garantien om du skifter pæra selv? Da jeg hadde Action Model One fra ProjectorDesign så var det helt greit at jeg bytta pæra selv.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også det høres utrolig merkelig ut at garantien skal forsvinne ved lampebytte i himen.

Dette er mat for TV2 hjelper deg (kanskje?)

Dessuten, kjenner jeg service-bedriften rett tar de bare litt trykkluftspray og blåser gjennom filtre og projektoren ellers. (med det mulige resultat at de faktisk blåser støvet slik at det blir sittende på innsiden av linsen, på fargehjulet, eller andre plasser)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal høre med verkstedet etter at den er motatt, forhåpentligvis neste helg, i tilfelle det oppstår problemer samt hva garanti er på offisielt pæreskifte. Det var AVshop som anbefalte meg å ta kontakt med verksted før pæreskifte ettersom jeg spurte om dette var mulig å gjøre selv. Litt artig ettersom det står nevnt på siden at "Erstatningslampe til Panasonic PT-AE700. Kan byttes uten bruk av serviceverksted". Det er mulig de er redde for at jeg skal fysisk klasse på glasset med resultatet at fett/avtrykk/olje legges igjen? Begge forretninger har gitt rask behandling og god service tidligere, så her er det bare å høre og prøve.

Service Eksperten:
    "For å ha ny garanti på lampebytte må dette gjøres av autorisert verksted. Dette gjelder alle prosjektører til alle merker. Vi vil selvfølgelig behandle din sak så fort vi kan når/hvis vi mottar ditt apparat for service. Ca behandlingstid fra apparatet er mottatt her er 2-3 dager. Den gamle lampen kan du levere til kildesortering, eller du kan la den stå i apparatet og vi vil sørge for elektronikkretur her."

Rapport:
    demontert,renset app for støv.
    skiftet medfølgende lampe,resatt lampetimer fra 1709 til 0 timer.
    sjekket innganger+bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •