Digitale stillbilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitale stillbilder

Er helt nybegynner i prosjektørenes verden, og har noen spørsmål ang. billedformat 4:3 / 16:9 + lcd /dlp:
    Prosjektøren skal brukes til følgende -der viktigste bruksomraåde er ranket først:
    1 Visning av digitale fotos
    2 DVD-filmer
    3 Spilling / TV-titting

Prosjektøren skal plasseres i stua - og det er ingen mulighet for total avblending av rommet.

Spørsmål 1 :
    Hvordan forholder man seg til 4:3 vs 16:9 - ettersom fotografiene er 4:3, mens filmer er 16:9? Hvordan vil en 16:9 WXGA 1280x720 gjengi foto?
    Bør en heller gå for en 4:3 og heller ta ulempene dette medfører når en skal se film?

Spørsmål 2:
    Hva regnes som best for visning av fotos : dlp / lcd?

Spørsmål 3: Noen konkrete forslag til prosjektør i prisklassen 10-15000 kr?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Solaris
    Prosjektøren skal plasseres i stua - og det er ingen mulighet for total avblending av rommet.
    I så fall har du et problem. Bilder på PJ i halvmørke er triste greier. På min Panasonic PT-AE-700 (LCD 16:9) MÅ det være mørkt for at bildene skal bli bra. Men det har jo kommet nye PJer som er mye bedre.

Når det gjelder 4:3 vs 16:9 hadde jeg samme dilemma. En kompis av meg har 4:3 nettop pga bilder, og det er storartet når bildet fyller hele lerretet. Jeg valgte likevell 16:9 da mitt behov var ca 50/50 bilder/film.

Jeg har 2 metoder for å se bilder på 16:9.
    1) som oftest setter jeg PJen i 4:3 og må leve med sorte kanter på sidene.
    2) bilder som egner seg til formålet skalerer jeg til 16:9 i photoshop (noe jeg ofte tar med i beregningen ved fotografering)

Jeg lever utmerket med disse begrensingene/løsningene. Kanskje noen andre på forumet som har 4:3 PJ, kan komme med sine erfaringer med film/bilder på 4:3 PJ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •