Rens av InFocus X1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rens av InFocus X1

ADVARSEL: Følgende gjør du på EGET ANSVAR! Verken forfatter eller avforum.no kan holdes ansvarlig ved eventuelle skader på folk, katter eller utstyr.

Iflg brukerhåndboka til X1 skal nettingfiltrene på pæra renses hver 250. time. De færreste orker vel å gjøre dette så ofte, og i mitt tilfelle begynte det å bli lovlig lenge siden jeg hadde renset pæra da jeg åpnet den for noen uker siden. Jeg har dessverre ikke noe bilde av dette nå, men den ene siden på pære var totalt nedstøvet - fikk nesten sjokk når jeg så hvor mye dritt som var der inne.

Etter å ha renset pæra med trykkluft, begynte jeg å se inne i selve lampehuset. Mye støv her også, og brukte trykkluft der jeg kom til. Etterhvert ble det ikke så verst. Ved nærmere undersøkelse av fargehjulet viste det seg å være så til de grader dekt av dritt at jeg viste ikke min arme råd. Sannsynligvis har støv lagt seg på fargehjulet og blitt brent fast av lampa, slik at det hadde dannet seg en slags hinne på selve fargehjulet. Et raskt søk på nettet avslørte imidlertid at å rense og/eller røre fargehjulet var fyfy.

På tross av advarslene valgte jeg å rense fargehjulet. Jeg brukte Qtips og sterkvann, og satte Qtipsen mot fargehjulet. Samtidig brukte jeg et lite skrujern som jeg satte i et hakk i rammen på fargehjulet, slik at jeg fikk rotert det. Etter *mye* rensing og rotering begynte endelig rent glass å komme til syne. Sørget samtidig for å bruke trykkluft slik at sterkvannet fordampet. Her er det kjekt med 3 hender.

Etter å ha montert opp X1 igjen og skrudd på, tenkte jeg først WOW hvor utrolig mye klarere bildet ble. Men gleden ble kortvarig, for jeg fikk mange "flekker" på bildet. Konkluderte med at enten ødelegger du bildet ved å rense fargehjulet, eller så la det seg støv og annen dritt rett bak fargehjulet - der inngangen til DLP-huset ligger.

Hvis flekker på fargehjulet faktisk kunne sette flekker på det projiserte bildet, vurderte jeg det dit hen at om jeg varierer inngangsfrekvensen på kilden ville hjulet forandre hastighet og kanskje flekkene flytte på seg. Da dette ikke skjedde, gikk jeg ut ifra at det var flekker på inngangen til DLP-huset.

Ned med X1 igjen, denne gangen demonterte jeg fronten. Nå fikk jeg samtidig renset fargehjulet på begge sidene, og kom lettere til med trykkluft på inngangen til DLP-huset. Etter endt oppdrag kunne jeg konkludere med at bildet ble nesten 100% bra. Det antydning til en liten flekk igjen, men ettersom X1 skal på service over jul og få nytt fargehjul orker jeg ikke stresse videre med dette.

Kan noen andre fortelle hvordan status på deres fargehjul er? Eller er det slik at med projektorer så må du beregne rens på verksted med noen års mellomrom?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:
    Nå ser jeg for meg mange ødelagte prosjektorer.... 8)

De fleste vet ikke at de hadde et problem før de leser et sånt innlegg. så leser de det og tenker: " hm, kanskje bildet mitt kan bli bedre hvis jeg skrur opp prosjektoren og gjør det samme" :?

Ps: dette er ikke kritikk av innlegget, men kun min humoristiske synsvinkel på hva som kan komme til å skje

Jørn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, må bare presisere at jobben ikke var noe for "mannen i gata". Så hvis du er i tvil, lever heller inn prosjektoren og la en fagmann ta seg av rensing. Tok endel bilder underveis i prosessen, men kvaliteten ble så dårlig at det er liten vits i å poste de :roll:

Et godt tips er imidlertid å ha tilgang til X1 servicemanual. Denne postet bl.a. HiFil link til i den offisielle X1 tråden på side 11 tror jeg.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sterkvann hmmm, hva men isopropanol, det fordamper seg selv ;-)

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer hvis man gjør dette, er at støvet løsner, og havner på steder det normalt ikke kommer til overhodet p.g.a. hvordan viftene og delene inni er plassert. når man så starter opp projektoren igjen, flytter støvet seg, og fester seg gjerne på steder det normalt ikke bør kunne komme til, f.eks. rett foran DMD-brikken.

en annen ting; om man får et fingermerke på pæren eller annen optikk inni projektoren, vil det ende opp med en brun, innbrent flekk. lite moro.

sterkvann; hmmm.... tror ikke det er så bra for coatingbelegget som sitter på all optikk. heller ikke isopropanol. må man på død og liv inn og fikle med optikken, vil jeg anbefale brillerens fra en optiker, da man samtidig coater optikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde først med engangskluter for optiske linser, men det fungerte merkverdig dårlig. Ikke bare renset det dårlig, det la igjen en ekkel hinne i tillegg. Mulig ikke sterkvann er anbefalt, men det fungerte utmerket hos meg.

Og i forbindelse med denne jobben er det stort sett umulig å få fingermerker på annet enn hovedlinsen. Og det kan hvem som helst klare når som helst. Enig i beskrivelsen av at problemet oppstår når støv løsner. Men da burde det strengt tatt ikke benyttes komprimert luft heller, da dette kan dytte støv inn på de merkeligste plasser.

Your mileage may vary, som det så fint heter.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Jeg prøvde først med engangskluter for optiske linser, men det fungerte merkverdig dårlig. Ikke bare renset det dårlig, det la igjen en ekkel hinne i tillegg. Mulig ikke sterkvann er anbefalt, men det fungerte utmerket hos meg. .
    heh, den "ekle hinnen" er coatingen, grunnen til at du ser den er fordi det ikke er rent nok, altså coatingen ligger oppå et lag av fett.

Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Enig i beskrivelsen av at problemet oppstår når støv løsner. Men da burde det strengt tatt ikke benyttes komprimert luft heller, da dette kan dytte støv inn på de merkeligste plasser.
    Det er akkurat det jeg sier. ekte trykkluft kan gå, men ikke "trykkluft på boks", det vil bare gjøre problemet verre, om man ikke renser en og en del. på fabrikken bruker de meget kraftig trykkluft, og renrom, slik at med det samme støvet kommer i luften, blir det sugd ut av rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye koster det å få "vasket" en projektor a? min x1 passerer snart 500 timer, og det er ikke akkurat støvfritt i kjellerstuen...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørte med presentasjonsdata, koster 1580 spenn.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1580,- for å rense X1! Wow, tipper det er noen som har bra timelønn!

De fleste vet ikke at de hadde et problem før de leser et sånt innlegg. så leser de det og tenker: " hm, kanskje bildet mitt kan bli bedre hvis jeg skrur opp prosjektoren og gjør det samme"
    jfinneru hadde rett når han sa dette. 4800 min er nå passert 500 timer og jeg fryktet synet som skulle møte meg da lampehuset skulle ut. Til min glede var filteret på ene siden nesten helt rent, mens det "bare" var litt støy på den andre

Det har jeg ihvertfall noe igjen for militær romvask tre ganger i uken. :lol:

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt småskremmende at det koster 1600 spenn for å få renset en prosjektor, trodde slike timelønner var forbeholdt data-konsulenter. :-D
    Det vil jo også si at tilgjengelighet for rensing faktisk er viktigere enn levetid på pæra, ihvertfall prismessig.

Spørsmål til de som har tatt av linsa og fronten. Kommer man til rensbare overflater innenfor (DLP-chip'en, prismer/speil)? Jeg har
    bare tatt ut lampehuset og renset der så langt, men ved å se litt skrått inn i linsa (litt til side for der du blir sveiseblind :-) så ser
    jeg en del støv på en veldig blank overflate. Dette gir noen lyse flekker på veggen/lerretet. Dit kunne jeg tenke meg å få dyttet noe brillerens.

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, får du av fronten så klarer du å rense mer grundig. Spesielt fargehjulet. Min X1 skal for andre gang inn på service nå for defekt kulelager. Egentlig er garantien utløpt, men reklamerte og det gikk greit det etter litt om og men.

Det jeg er spent på denne gangen, er hvordan de vil forholde seg til støvet som er inne i X1. Jeg har vært notorisk nøye med rens av lampehus denne gangen, og pæra har holdt i 4000 timer, men det er ikke til å komme ifra at det er mye støv inne i prosjektoren som jeg ikke kommer til uten å skru den opp. Og det er jo ikke meningen at mannen i gata skal gjøre.

X1/4800/4805 må, fra en ingeniørs synspunkt, ha en helt elendig konstruksjon mtp støvproblematikken. Ettersom den er *så* utsatt for støvproblemer, burde det være filtre hele veien rundt etter min mening. Selv har jeg vegg-til-vegg teppe i stua, og det er jo ikke et akkurat støvfritt miljø. Men så står det heller ikke i innstruksjonsboka at den ikke skal brukes i slike rom. Det står kun anbefalt interval for rens av lampehus. Siden jeg har fulgt dette nøye, så burde jeg vel ha mitt på det rene.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargehjulet mitt lagde en sinnsykt skurrelyd før i år, og da hadde jeg et par av de berømte svarte flekkene.

Fikk den på garantien og etter jeg fikk den igjen er den 100%. Ikke noen flekker og jeg mistenkte de for å ha satt i en annen vifte også fordi jeg synes ikke den bråker så mye lenger...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •