Offisiell tråd JVC HD-1 (DLA-HD1, 1080p & 15.000:1 CR) - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 23 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 450
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av UrbanT, AVforums
    and they are a low hum rather than a high pitched one (which is much better). So they really aren't bothersome in my situation.
    Bra den er lavfrekvent...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, nettopp, opplevd støynivå er svært subjektivt, og ikke minst bør det relateres til et nivå en er kjent med.
    Samt at en må ta med omgivelsen som pj henger i. Vil tro at det er stor forskjell på et godt dempet rom hvor pj henger fritt, og et udempet hvor den henger helt oppe under taket inne ved veggen ("horn effekt")

osv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Samt at en må ta med omgivelsen som pj henger i. Vil tro at det er stor forskjell på et godt dempet rom hvor pj henger fritt, og et udempet hvor den henger helt oppe under taket inne ved veggen ("horn effekt")

osv.
    Ja det er nokk riktig med de akustiske romforsterkene egenkapene, men i tilegg til at luften som oftest er noen grader varmere oppe ved taket, som jo innebærer en lavere temp diferangse mellom det som skal kjøles og kjølemediet, så har i tilegg luften en litt lavere tetthet, noe kjøleviftene må kompensere ytteligere for. Her kommer det selfølgelig mye ann på Projektor konstruksjonen om den kjører opp vifte turtallet i forhåndsvalgte trinn (noe som kan være frustrerende hvis den vipper mellom to støynivåer) eller mere analogt med kjølebehovet. Eventuell viftestøy oppe under taket kan derfor også reduseres noe med at inntaks luften er mer en blanding av luften i rommet, enten med at man har en vifte i rommet som reduserer forskjellene mellom temp oppe under taket og nede ved gulvet, eller at man leder kald gulvludt inn på inntaks siden eller pumper vekk kjøleluft eksosen fra projektoren så temperaturen under taket reduseres på den måten.

De fleste projektorer har vel også forskjellige områder som støyer mer enn andre, og en karakteristisk måte å sende ut denne støyen.

Her er f.eks en ilustrasjon for dette for Cine9
    -slcine9-jpg

Når allt kommer til alt, så virker det for meg som at HD-1 er en såpass rå bilde fremførende projektor som står såpass høyt på ønskelisten, at eventuelle lafrekvente viftelyder som den eventuellt måtte lage ikke går under betegnelsen støy, med tanke på at Støy er per definisjon uønsket lyd...

Synes også at 25-27dB høres veldig stille og fint ut, men det kommer kanskje av hva slags referangse man har fra før og hvor høy støy terskelen er i hjemmekinoen ellers.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fulgt så godt med i denne tråden, så jeg vet ikke om dere kjenner til denne: Ultimate AV: JVC DLA-HD1 1920x1080 Home Theater Projector: Short Take

Beste projektor under $10.000.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultimate AV
    Overall, however, the Sharp XV-Z20000 still has the best blacks and most consistent scene-to-scene contrast ratio I've yet seen on a digital projector. While the JVC could match or even best its measured results, and on many scenes looked every bit as good, there were some scenes in which the prize clearly went to the Sharp. Blacks could turn a little too gray on the JVC in scenes with dark foreground details and strong backlighting.
    Tydelig at Sharps intrascene og Ansi kontrast her spiller inn. Likevel, etter det vi har hørt om XV-Z21000, er det jo et rimelig godt skussmål å bli sammenlignet med den

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder seg til bilder av HD1 i taket til glade eiere

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Tydelig at Sharps intrascene og Ansi kontrast her spiller inn. Likevel, etter det vi har hørt om XV-Z21000, er det jo et rimelig godt skussmål å bli sammenlignet med den
    Sharpen er senasjonell i kontrast og 'trøkk i bildet', bra at JVC kommer så godt ut av det. JVC'en har jo også Genum VXP i tillegg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sharpen er senasjonell i kontrast og 'trøkk i bildet', bra at JVC kommer så godt ut av det. JVC'en har jo også Genum VXP i tillegg.
    Jeg mener også å huske at Greg Rogers (WSR) målte den (XV-Z21000) til over 800:1 i Ansi kontrast. DET er ekstremt mye.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at jeg valgte akkurat den overskriften på Sharp testen i siste Hjemmekino. ;-)

Master of Darkness!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm, da er enten JVCen for høyt angitt kontrast eller Sharpen for lavt. Jeg venter i spenning på å se hva som er reelt, jeg ser rimelig kjapt om 15.000:1 er inflatert eller ikke... Skal ikke være lenge til min HD-1-klone dukker opp nå...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hmmm, da er enten JVCen for høyt angitt kontrast eller Sharpen for lavt. Jeg venter i spenning på å se hva som er reelt, jeg ser rimelig kjapt om 15.000:1 er inflatert eller ikke... Skal ikke være lenge til min HD-1-klone dukker opp nå...
    JVC'en har høyere on/off kontrast, mens sharpen har en del høyere intra-field(ansi)-kontrast. Med høyere intra-kontrast så blir overgang fra hvitt til sort litt tydligere.

Gleder meg til å se JVC'en. Sharpen var 'rå', så JVC'en har litt press på seg fra min side.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ah, I see... Jeg er jo en sortnivåhore, så det teller mer for meg... Sharpen er sikkert uansett veldig veldig god, jeg leser jo stort sett bare godord om Sharps projektorer i de fleste sammenhenger. Gleder meg som vanlig som en liten unge...!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, ikke veldig lett å fargekalibrere denne her. Får det strøkent fra 100 og ned til 30 IRE, men der stritter den litt. Det er ingen ren meny for fargekalibrering på DLA-HD1. Man velger fargetemperatur, det det er mulig å gjøre fargejustering under user 1 og 2. Ingen RGB gain (kontrast) og bias (brightness), kun tre glidebarer (rød, grønn og blå). Under "Offset" finnes justeringsmulighet for RGB, så jeg antar at en må justere RGB gain under fargetemp menyen, og RGB bias i offset menyen. Litt tungvint, og det er ikke lett å finne en god balanse her. Jeg konstanterer at Cine4home har publisert en helt strøken gråskalamåling (D65), men da kun målt mellom 100 og 30 IRE (kanskje de har støtt på samme "problem"?).

Jeg har målt kontrasten 6 ganger nå (med forskjellig avstand mellom linse og måleprobe), og alle målingene ligger innenfor 15.600-15.860:1
    Konvergens er også et ikke-tema på denne enheten, så gled dere til den 24.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig spennede dette Gorm, og jeg gleder meg til jeg får min i hus
    Det at HD1 har få fargejusterings-muligheter har den fått ganske mye kritikk for på AVSforum også, men JVC har enda ikke gitt etter. Det er med andre ord ikke snakk om noen softwareoppdatering som skal "løse" disse "problemene".

Hvordan oppfatter du støynivået?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, den ligger vel i et gjennomsnittsområde. Litt "mørk during", som nok kan være irriterende om man har den helt opptil øret. I "normal" lampemodus stiger støynivået drastisk.
    Skal jeg gjette, så er den ikke langt unna det du opplevde fra Pearl.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg gjette, så er den ikke langt unna det du opplevde fra Pearl.
    Da klarer jeg meg

Oppnådd en bedre gråskala under 30 IRE enda, eller er det umulig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må prøve å jobbe litt mer med det, men har ikke tid nå. Per Johnny kommer forhåpentligvis innom lørdag ettermiddag/kveld så da får vi bare "brette opp ermene" og jobbe.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg jobbet med projektoren noen timer, og nærmer meg et resultat jeg er fornøyd med.

-cie-dla-hd1-jpg

Fargerommet er det ikke noe å si på, her er det "plenty å gå på". For ordens skyld, trekanten i senter er referanseverdien for HDTV, og den stiplede trekanten i midten av denne igjen er referanser for sekundærfargene cyan, magenta og gul. Den ytterste stiplede linjen er målte verdier, med målepunktene markert som små trekanter.

Jeg sleit lenge med fargekalibreringen, for projektoren har en noe uvanlig menylayout for hvitbalansejustering. Men jeg kom i mål til slutt, og ingen kan vel si noe på resultatet. Kilden er Arcam DV139, og kildematerialet (testbilder) er fra AviaPro.

-kalibrert-dla-hd1-jpg

Nå skal jeg sette meg ned å nyte resultatet, tror det blir Sentinel på "sendeplanen".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo meget bra ut Gorm. Det blir krem å se denne på vår lille happening neste helg, må nok nyte litt på fredagen også.... ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Nå skal jeg sette meg ned å nyte resultatet, tror det blir Sentinel på "sendeplanen".
    Bra film det, med noe godt å hvile øynene på (Eva, sweet Eva).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Da er det bra du har bildekvaliteter å se etter for den filmen er kun middels spesielt i forhold til plottet.
    Muligens kan traineen til Kiefer være verd å se på i referansekvalitet. Hvis en liker Eva Longoria da

Side 9 av 23 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •