Offisiell tråd JVC HD-1 (DLA-HD1, 1080p & 15.000:1 CR) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 450
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For å få en ide om kontrasten på HD1 kan en gjøre følgende eksperiment:
    Finn en mørk scene med små lyse objekter (f.eks eksplosjoner i en nattscene). Kjør Pearl i "iris 2" modus (altså der den gir det desidert beste sortnivå) og sjekk ut sortnivået her. Så deaktiverer du irisen slik at den står pip åpen, og sjekker lysstyrken i de lyse objektene. De ytterpunktene du nå har sett, er kontrasten HD1 har tilgjengelig i samme frame, uten noe "iris-triksing".

Dette grisebanker alt annet tilgjengelig på markedet i dag (gitt at rommet er mørkt/maskert). Ingen annen projektor når HD1 til anklene engang, hvis kontrast i filmsammenheng er eneste kriterie (og da inkluderer jeg alt av CRT-projektorer også).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg sammenliknet mot Pearl må jeg også nevne følgende. I mørke scener der Pearl lukker irisen, mister den også dynamikk i lyse områder. Som følge av det vil fargene i lyse objekter mot mørk bakgrunn fremstå duse/blasse, selv om den dynamiske gammajusteringen prøver å kompensere for dette. HD1 derimot har fullt lystrykk, og veldig fargedynamikk i disse situasjonene. For å kunne opprettholde sortnivået med lyssterke objekter på samme tid, må selvsagt rommet maskeres. Uten helt sortmaskert rom vil en aldri ha mulighet til å oppleve HD1's potensielle dynamikk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    For å få en ide om kontrasten på HD1 kan en gjøre følgende eksperiment:
    Finn en mørk scene med små lyse objekter (f.eks eksplosjoner i en nattscene). Kjør Pearl i "iris 2" modus (altså der den gir det desidert beste sortnivå) og sjekk ut sortnivået her. Så deaktiverer du irisen slik at den står pip åpen, og sjekker lysstyrken i de lyse objektene. De ytterpunktene du nå har sett, er kontrasten HD1 har tilgjengelig i samme frame, uten noe "iris-triksing".
    Det er vel ikke helt riktig å bruke et slikt eksempel, da både opptikken og duken vil tilføre en viss grad av halo rundt lyse objekter som vil forringe de sorte feltene. Panelkontrast og ANSI kontrast følger ikke nødvendigvis hånd i hånd.. (CRT er jo et veldig godt eksempel på akkurat det.)

Uansett, det er helt sikkert bedre ANSI kontrast på JVCen, ville bare påpeke at det eksempelet du bruker ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av den reelle forskjellen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Takker for gode innspill, Gorm, denna saken gir jo vann i munn gett... Når du sier at den banker selv CRT, og du samtidig har i hodet hvor sært merkelig jeg er opptatt av sortnivå, mener du at jeg faktisk kan sette meg ned å se film uten å irritere meg over gråskjær i sortnivået? Jeg synes for øvrig VW50 med iris2 langt fra er tilstrekkelig god på absolutt sortnivå, og hvis HD-1 er tilsvarende, bare med mer punch/dynamikk er det jo etter mitt syn fremdeles LANGT fra CRT da... Men det er kanskje bedre på absolutt sort enn jeg antar også?

Synes for øvrig sammenligningen mot CRT er litt farlig med mindre en faktisk har eliminert stort sett alt av lysutslipp, for jeg har jo sett dette gang på gang tidligere; DENNE tar rotta på CRT (og gang på gang blitt skuffet).

Nå er jo uansett CRT ikke noe opsjon for meg, så jeg er fornøyd bare ting går fremover, og det gjør det tydeligvis, jeg prøver bare å moderere forventningene i forkant, i den grad det lar seg gjøre når en først blir gira da...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Det er vel ikke helt riktig å bruke et slikt eksempel, da både opptikken og duken vil tilføre en viss grad av halo rundt lyse objekter som vil forringe de sorte feltene. Panelkontrast og ANSI kontrast følger ikke nødvendigvis hånd i hånd.. (CRT er jo et veldig godt eksempel på akkurat det.)

Uansett, det er helt sikkert bedre ANSI kontrast på JVCen, ville bare påpeke at det eksempelet du bruker ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av den reelle forskjellen.
    Der tar du skammelig feil, for akkurat dette fikk vi demonstrert i Frankfurt. Rommet var selvfølgelig helt sortmaskert, og projektorene var lignet opp side ved side, på hvert sitt lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Takker for gode innspill, Gorm, denna saken gir jo vann i munn gett... Når du sier at den banker selv CRT, og du samtidig har i hodet hvor sært merkelig jeg er opptatt av sortnivå, mener du at jeg faktisk kan sette meg ned å se film uten å irritere meg over gråskjær i sortnivået? Jeg synes for øvrig VW50 med iris2 langt fra er tilstrekkelig god på absolutt sortnivå, og hvis HD-1 er tilsvarende, bare med mer punch/dynamikk er det jo etter mitt syn fremdeles LANGT fra CRT da... Men det er kanskje bedre på absolutt sort enn jeg antar også?

Synes for øvrig sammenligningen mot CRT er litt farlig med mindre en faktisk har eliminert stort sett alt av lysutslipp, for jeg har jo sett dette gang på gang tidligere; DENNE tar rotta på CRT (og gang på gang blitt skuffet).

Nå er jo uansett CRT ikke noe opsjon for meg, så jeg er fornøyd bare ting går fremover, og det gjør det tydeligvis, jeg prøver bare å moderere forventningene i forkant, i den grad det lar seg gjøre når en først blir gira da...
    Sort er selvsagt ikke like sort som på en perfekt CRT (skulle bare mangle), men til gjengjeld er lysintensiteten i lyse objekter (i den mørke scenen) like kraftig som de er på din nåværende 8720. Når jeg nevnte at HD1 grisebanker CRT'ene så var det i forhold til kontrast, ikke sortnivå (les innlegget mitt en gang til). Hvis du er opptatt av å bare se "sort" (må være film uten handling det da?) er det jo bare å lukke øynene. ;-)

Kikk på målingen til "våre tyske venner", over 15.000:1 uten irisjuks taler for seg selv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har VW50, ikke 8720, men forstår da uansett poenget bedre... Jeg er nok kanskje overdrevent opptatt av sortnivået, og en høy ANSI-kontrast er jo utvilsomt hyggelig i seg selv... Det skal bli spennende å få koblet opp denne i hjemmekinoen, bare så synd at februar fremdeles er noen måneder til...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe eget med CRT projektor og de helt sorte pausene i mellom senene i enkelte filmer der de som er på besøk og som er vant med lampe baserte projektorer er helt sikkre på at nå røyk pæra....

Synes det også er morsomt å lese om de som bruker autoiris og er plaget av ulyder i projektoren i enkelte blinkende filmsener som i begynnelsen på Pitch Black for eksempel

Ellers er mye meget possitiv lesning i denne tråden om HD1 sine gode ytelser, og man er vel ikke gift med den på mange måter ellers ganske heavy CRT teknologien til døden skiller dere ad osv (kanskje ganske aktuellt hvis man sitter under en CRT med et dårlig takfeste) , og når noe blir like bra eller kanskje til og med bedre til og med på kontrast og sortnivå på bildesiden enn disse dinosaurusene av noen CRT projektorer. Da er vel det bare ja takk...:-D

Det jeg lurer litt på med HD1 og andre "likesinnede" projektorer er faktorer som mekanisk holdbarhet ventetid hvis/når noe feiler verdi foringelse med dagens projektor utvikling osv. Tenker da både til neste modell kommer og oppgradreings spøkelse kommer og holdbarhet mot at bildet gradvis degraderes over tid, lampemodul som må byttes etter kort tid, støv inn på optiske deler og polariserings filterere og andre dyre reperasjoner osv. Tror det er få projektorer som går like smettefritt (ikke for ryggen kanskje) som CRT projektorer etter 5-10 år med drift, og det å forbruke noen titalls tusen på å oppdattere seg med disse lampebaserte projektorene årlig, da må jo bilde kvaliteten være ganske så høy, skal det være et fornuftig alternativ.

Blir spennende å etter hvert se HD1 i aksjon, og det blir vel bare enda enklere etter hvert å bare kjøpe seg en standard HD-DVD eller BD avspiller og plugge på en full hd projektor og kjøre kino hjemme. Man trenger snart ikke være hjemmekino entusiast en gang ....ops:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der tar du skammelig feil, for akkurat dette fikk vi demonstrert i Frankfurt. Rommet var selvfølgelig helt sortmaskert, og projektorene var lignet opp side ved side, på hvert sitt lerret.
    Det er jo umulig å se prosjektørene side ved side samtidig uten at den mest lyssterke (JVC'ern?) totalt ødelegger for den andre.. Med mindre dere kalibrerte oppsettet etter likt hvitt nivå..?

Uansett, synes det er ganske intr. å legge merke til hvor lang tid øynene venner seg til et lavt lysnivå, husker i "gode-gamle-dager" hvor jeg brukte å se på film på en Barco 800 som var stilt inn ganske lavt på lysstyrke, vi brukte nesten 30 minutter på å venne oss til lysstyrken, men da ble også sortnivå og detaljer mye bedre..

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette grisebanker alt annet tilgjengelig på markedet i dag (gitt at rommet er mørkt/maskert). Ingen annen projektor når HD1 til anklene engang, hvis kontrast i filmsammenheng er eneste kriterie (og da inkluderer jeg alt av CRT-projektorer også).
    "Var det itte det je tenkte..."

Er det ikke riktig at øyet vil oppfatte det sorte som mer sort når det lyse gjengis med høy intensitet. Det er jo ganske utrolig å høre om 15k:1 og 700 ansi.

Håper det blir et forumtreff man får mulighet til å delta på. Å se disse beistene i sving hadde vært en drøm
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke riktig at øyet vil oppfatte det sorte som mer sort når det lyse gjengis med høy intensitet. Det er jo ganske utrolig å høre om 15k:1 og 700 ansi.
    Det stemmer

Jeg må også si at jeg gleder meg utrolig til HD-1 kommer, sellv om den ble litt dyrere enn planlagt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Det er jo umulig å se prosjektørene side ved side samtidig uten at den mest lyssterke (JVC'ern?) totalt ødelegger for den andre.. Med mindre dere kalibrerte oppsettet etter likt hvitt nivå..?

Uansett, synes det er ganske intr. å legge merke til hvor lang tid øynene venner seg til et lavt lysnivå, husker i "gode-gamle-dager" hvor jeg brukte å se på film på en Barco 800 som var stilt inn ganske lavt på lysstyrke, vi brukte nesten 30 minutter på å venne oss til lysstyrken, men da ble også sortnivå og detaljer mye bedre..
    Det er jo ikke så vanskelig å se forskjellen på sortnivå, når de står side om side med likt hvitnivå. Sort er sort, og grått er grått. ;-)
    Det jeg har prøvd å formidle her, er at HD1 bibeholder hvitnivået (lys objekter på mørk bakgrunn) i mørke scener, det gjør ikke Pearl. Den mister derimot mesteparten av lysintensiteten i hvitt når irisen lukker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du ikke dra det så langt, Gorm, at du får Pearl å høres dårlig ut. Det er ikke lenge siden du skrev testen av Pearl i Hjemmekino
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke så vanskelig å se forskjellen på sortnivå, når de står side om side med likt hvitnivå. Sort er sort, og grått er grått. ;-)
    Det jeg har prøvd å formidle her, er at HD1 bibeholder hvitnivået (lys objekter på mørk bakgrunn) i mørke scener, det gjør ikke Pearl. Den mister derimot mesteparten av lysintensiteten i hvitt når irisen lukker.
    Det er klart at det er stor forskjell på ekte panel kontrast og iris trimmet kontrast, og det spessielt gjør seg gjeldende med to projektrorer ved en side ved side sammenligning. Nå er det vel sånn også at en automatisk iris i projektoren er konstruert for å jobbe sammen med irisen i øyet og man vil få en litt annen iris effekt i praksis når man ikke har en referangse projektor som oppretholder samme høye hvitnivå hele tiden.

Det hadde vært litt interessant om du beskrev litt mer hvordan demonstrasjonen du overvar i Frankfurt ble gjennomført Gorm.

Tviler ikke på de tingene du beskriver, men det er vel også litt rom for å få en av projektorene til å fremstå litt bedre/dårligere enn det den egentlig er, hvis man gjør enkelte litt uheldige justeringer.....

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamma?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Gamma?
    Ja blandt annet Gamma, i tilegg til eventuelle iris innstillinger og farge innstillenger ref: side 33 og utover i brukermannual VW50 som vel kan påvirke projektorens sort og hvitnivå egenskaper i større eller mindre grad.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kan vi vente å se HD i butikkene?
    holder du på med en test av HD1 for hjemmekino nå Gorm?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kan vi vente å se HD i butikkene?
    holder du på med en test av HD1 for hjemmekino nå Gorm?
    Demoeksemplaret kommer ikke før i Januar. Den vil være i butikkene i februar.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Demoeksemplaret kommer ikke før i Januar. Den vil være i butikkene i februar.
    Takk skal du ha AK
    Høy havesyke faktor på HD1...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen indikasjon på hva dette vindunderet vil koste da ?

MrG

Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •