Offisiell tråd JVC HD-1 (DLA-HD1, 1080p & 15.000:1 CR) - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 23 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 450
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Geil
    Såå, det jeg lurer på, vil den høyere kontrasten på jvcen kontra benqen kompensere litt for mine hvite vegger? Blir den bedre i "dagslys" ol når kontrasten øker?

Edit:

Og hva skal til for at projektorer blir dagslys vennlige egentlig?
    For å gjengi dagslys realistisk trenger du en fargetemperatur og et fargespektrum lik solens. Dette er det vel per dags dato bare VW100 som klarer (de første 100 driftstimene på xenon lampen).

Når det gjelder de hvite veggene dine, så vil de bli et større og større problem ettersom sortnivået bedres. For å dra nytte av HD1's kontrast må rommet være helt sortmaskert, ellers vil refleksjoner fra sidevegger og tak vaske ut detaljeringen i de mørkeset områdene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Daglys-vennlig blir ALDRI en projektor, så det kan du egentlig bare glemme. Du er nødt til å få bort dagslys om det skal bli noe sprut i et projektorbilde. Når det gjelder hvite vegger og tak, stjeler det mye av dynamikken uansett projektor, men jeg har aldri sett bedre bilder i min hvitveggete hjemmekino enn med BlackWing2 i taket (HD1-klone).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vesle utslaget som evt. gjenskinn ifra et 0% mønster(sort) vil gi er såpass lite at det ikke vil gi utslag på måleinstrument..
    Det er faktisk ikke helt sant. Har man et 100% sortmaskert rom med null refleksjoner stemmer selvsagt dette, men med en gang det antydningsvis reflekteres litt lys vil målingen påvirkes. Selv med et 0IRE mønster. CRT er selvsagt et unntak her. (De som har justert sortnivået "helt ned" )

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    men jeg har aldri sett bedre bilder i min hvitveggete hjemmekino enn med BlackWing2 i taket (HD1-klone).

Har du sett en BW2 i i et rom med mer optimale vegger/tak da?

Tom

Selger

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Selvsagt snakker jeg om ansi sort, trodde det gikk rimelig klart frem av tidligere innlegg. Det er da ingen som sitter og ser på 0% mønster! Da har man i tilfellet rimelig sære interesser, og akkurat dette burde da være den minste bekymringen i livet? ;-)
    Ahh, du har ikke sett mye på CRT med andre ord? Det er faktisk veldig ofte iløpet av en film at du vil oppleve at bildet går helt i svart i noen brøkdels sekunder.. For de som er opptatt av det (Lygren m.fl.), så er denne opplevelsen av komplett mørke veldig viktig. Spørsmålet er selvsagt hvor høy kontrast vi er nødt til å ha for å oppnå denne effekten uten at du har mulighet til å slå av lyset i lampen..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er faktisk ikke helt sant. Har man et 100% sortmaskert rom med null refleksjoner stemmer selvsagt dette, men med en gang det antydningsvis reflekteres litt lys vil målingen påvirkes. Selv med et 0IRE mønster. CRT er selvsagt et unntak her. (De som har justert sortnivået "helt ned" )
    Hehe, okey, jeg skulle kanskje ikke ha skrevet måleinstrumenter, for de kan selvsagt oppdage selv den minste endring. Men hvor mye lys (i prosent) tror du hvite side-vegger etc. egentlig har mulighet til å reflektere sammenlignet med det lyset som blir sendt direkte fra prosjektøren? Med mindre veggene er laget av speil, så har jeg vanskelig for å tro at det kan være mange prosentene, 10% kanskje (?), som blir sendt tilbake til duken.. Iallefall ikke nok til at vi skal ha mulighet til å merke forskjellen..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, okey, jeg skulle kanskje ikke ha skrevet måleinstrumenter, for de kan selvsagt oppdage selv den minste endring.

Men hvor mye lys (i prosent) tror du hvite side-vegger etc. egentlig har mulighet til å reflektere sammenlignet med det lyset som blir sendt direkte fra prosjektøren? Med mindre veggene er laget av speil, så har jeg vanskelig for å tro at det kan være mange prosentene, 10% kanskje (?), som blir sendt tilbake til duken.. Iallefall ikke nok til at vi skal ha mulighet til å merke forskjellen.
    .

Hvite vegger ødelegger mye mens mørke vegger påvirker veldig lite. Det skal dog jammen meg ikke mye til for å vaske ut bildet i mer eller mindre grad dersom det er både lyse og mørke objekter i bildet samtidig. Derfor har vi scenemolton

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvite vegger ødelegger mye mens mørke vegger påvirker veldig lite. Det skal dog jammen meg ikke mye til for å vaske ut bildet i mer eller mindre grad dersom det er både lyse og mørke objekter i bildet samtidig. Derfor har vi scenemolton
    Joda, jeg er helt enig i at ANSI-kontrast blir ødelagt totalt av hvite vegger. Det er on/off kontrasten jeg mener i liten grad blir påvirket av hvite vegger..

Når det er sagt, jeg har selv dekt til alle nære sidevegger/tak med mørkt (grønt) stoff, men vurderer å anskaffe meg en del løpemeter med scenemolton for å få et litt mer helhetlig maskering.. Er bare litt redd for at det blir veeeldig mørkt..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er sagt, jeg har selv dekt til alle nære sidevegger/tak med mørkt (grønt) stoff, men vurderer å anskaffe meg en del løpemeter med scenemolton for å få et litt mer helhetlig maskering.. Er bare litt redd for at det blir veeeldig mørkt.. :wink:
    Kjør på !! Du kan jo lage en gardinløsning dersom du er bekymret for at det blir for mørkt.

En ting til som må nevnes. Jeg var veldig bekymret for støynivået til HD1, men må si at det overrasket meg i positiv retning. Jeg drister meg nestet tril å si at støyen ikke er mer hørbar enn fra VW50, i hvertfall hos meg.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått Cineversum Blackwing Two i hus i dag, og jeg må bare si fy fxxx for en projektor. Selv rett ut av boksen leverer den helt utrolige bilder. Støyen fungerer greit hos meg selv om den ikke er i nærheten av HC5000 når det gjelder støy. Men når det gjelder bilde er det ingen over og ingen ved siden. Syns også designet var veldig kult, bedre live enn på bilde i brosjyre.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på !! Du kan jo lage en gardinløsning dersom du er bekymret for at det blir for mørkt.

En ting til som må nevnes. Jeg var veldig bekymret for støynivået til HD1, men må si at det overrasket meg i positiv retning. Jeg drister meg nestet tril å si at støyen ikke er mer hørbar enn fra VW50, i hvertfall hos meg.
    Joda, litt av problemet er vel at jeg vil trenge ganske mange løpemeter for å dekke alt.. Blir jo fort en del tusenlapper, ikke at det er noe stort problem, men, alle bekker små osv..

Jeg bruker jo Pearl i High-modus uansett, har du hatt mulighet til å sammenligne om det er omtrent samme støynivået på HD1? Regner vel egentlig ikke med å oppgradere til HD1, for min del tror jeg ikke det er verdt oppgraderingsprisen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker jo Pearl i High-modus uansett, har du hatt mulighet til å sammenligne om det er omtrent samme støynivået på HD1? Regner vel egentlig ikke med å oppgradere til HD1, for min del tror jeg ikke det er verdt oppgraderingsprisen.
    Uten at jeg har sammenlignet direkte vil jeg si at HD1 er stillere i normal modues enn VW50 i high.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å bytte ut min VW50 med HD1. Til dere som har hatt/sett begge to: Er det noe som VW50 gjør bedre? Etter hva jeg leser så synes HD1 være bedre på så og si alle områder.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jeg vurderer å bytte ut min VW50 med HD1. Til dere som har hatt/sett begge to: Er det noe som VW50 gjør bedre? Etter hva jeg leser så synes HD1 være bedre på så og si alle områder.
    Det eneste jeg *vet* Pearl er bedre på er elektrisk/fjenstyrt zoom/fokus og vertical shift.. HD1 har det samme selvsagt, og har vel i tilegg litt kraftigere shift, men altså ikke som fjernstyring. Utover det så er det vel lite som taler til Pearl sitt forsvar? Spørsmålet er vel heller hvorvidt det er store nok fordeler til at du synes det er verdt å betale nesten dobbelt så mye som Pearl kostet..

Ut ifra det jeg har lest så er HD1 mer lyssterk, har bedre kontrast, har omtrent samme on/off-kontrast, men pga. lysstyrke så er den noe dårligere på absolutt sort. Fordelen med økt lysstyrke er selvsagt at du har mulighet til å få et mer punchy bilde, og/eller et større bilde.. Noe som er årsaken til at jeg "sikler" litt etter HD1..

Men.. for meg så haster det iallefall ikke, jeg venter minimum til i høst.. og forhåpentligvis klarer jeg å holde meg til prisene kommer ned på et anstendig nivå. PS: Dersom du trenger motivasjon til å vente, husk at HDMI 1.3 kommer for fult mot høsten.. Det kan være fordeler å ha HDMI 1.3 i hele kjeden. Hvor store fordelene faktisk blir, er det fortsatt ingen som vet..

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Har du lest om kalibrering? HD1 går vel for å være en av de vanskeligere å få kalibrert?
    Den er jo også vesentlig større om det er noe poeng.
    Har også lang kastelengde!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er stortsett bedre på alt utenom støynivå og et par småting. Men jeg synes ikke den er verdt mellomlegget dersom en eier VW50 allerede. Er en litt "sprø" derimot, ja da er det verdt det

Har du lest om kalibrering? HD1 går vel for å være en av de vanskeligere å få kalibrert?
    Den har lite innstillingsmuligheter, men med litt tid får man den veldig bra. Dette skyldes at JVC har gjort en meget bra kalibrering fra fabrikk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha jobbet litt med projektoren (og lært den å kjenne) må jeg si at den faktisk er noe av det enkleste jeg har vært borte i. Det er bare en veldig uvanlig måte å gjøre jobben på. DLA-HD1 er helt lineær i gråskalaen, så man må bare unngå å gå "kalibreringsfellen" mange testere (inkludert meg selv) har fallt ned i.
    Det de fleste har gjort, er å starte kalibreringen i "user fargetemperatur", der projektoren bruker den høyeste fargetemperaturen som default. Herfra juster man seg helt bort, siden det ikke finnes tradisjonell gain og bias justering for RGB. Bruk i stedet fargetemp "normal" som utgangspunkt. Den er som nevnt helt lineær selv om fargetemperaturen er noe høy (7100-7200 kelvin). Så går man bare inn i offsetmenyen og justerer det hele korrekt. Tradisjonelt sett justerer "offset" bare i den mørke enden av gråskalaen, men på HD1 er justeringen lineær for hele gråskalaen. Dermed er det såre enkelt å kalibrere projektoren til perfekt fargetemperatur.

Forøvrig gjelder dette også BW2. Jeg kalibrerte en slik her om dagen, og den hadde avvik på under 50 kelvin fra 10 til 100 IRE.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Siden nå både Ak og Gorm sier at de banneordene jeg leste mellom linjene ift kalibrering av HD1 ikke lenger gjelder. Trekkes mitt utsagn tilbake med umiddelbar virkning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, den er grei.
    Jeg beklager at jeg ikke hadde korrigert førsteinntrykket mitt (tidligere i denne tråden) enda. Det var en uheldig forglemmelse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt eller lest noe om fyllingsgraden på panelene på HD1 i forhold til VW50 (over90%), noen som vet hvor høy denne er på HD1?

Ellers så vil jeg si at det er den ekte panel kontrasten fri for oppjustering via iris som imponerte meg mest med HD1 i forhold til VW50, og det at man kan oppleve høyere skarphet i mørke sener, fordi man ungår de neggative iris egenskapene man finner noen av de største HD1 vs VW50 forskjllene synes jeg.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 19 av 23 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •