Offisiell tråd JVC HD-1 (DLA-HD1, 1080p & 15.000:1 CR) - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 23 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 450
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Han har en spesialtilpasset 1:1 linse på M20'en.
    Ok :idea: :-D det forklarer saken. takk

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ak?

hva skjer?

har du mista den i gulvet under montering :O

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    ak?

hva skjer?

:-D Det ble mystisk stille, ja!

Jeg skulle egentelig bare ta en kort kikk igår, men tiden gikk og jeg merket at jeg hadde blitt dødstrøtt - klokken hadde passert 0300!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ak?

hva skjer?

:grin: Det ble mystisk stille, ja!
    Mye jobb kombinert med kraftig forkjølelse gjør at ting går litt tregt

Jeg fikk hengt projektoren opp i går kveld etter litt modifikasjoner av takfestet.

Jeg har ikke tenkt å komme med så mange inntrykk enda, vil vente til pæren har "satt seg" litt.

Det jeg kan si nå er at den er vesentlig skarpere enn VW50, slik at det når er problemfritt med 1080P desktop fra min sitteavstand
    Støynivået var overraskende behagelig, og den bråker bare bittelitt mer enn VW50. Omtrent samme frekvensen.

Lens-shiften fungerer i den grad at man kan flytte bildet, men selve mekanikken rundt er allt annet enn imponerende. Den er både slarken og unøyaktig. Når det er sagt er ikke dette noe man justerer særlig ofte, og kanskje ikke mer enn en gang

Zoom og focus justeringene er av bra kvalitet, og det er enkelt å får bra focus.

Projektoren har definitivt lyse hjørner, men mindre enn på VW50.

Flere inntrykk kommer etterhvert. Projektoren står på as we speak med Topgear på repeat Når jeg ser den neste gang tipper jeg den er på mellom 15 og 20 timer.

Håper å få tid til en kalibrering i dag, alternativt i morgen.

I'll be back !

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    I'll be back !
    Kanskje med et lite bilde av pj i taket
    Går ut fra du har prøvd C vitamin sjokk for å knekke forkjølelsen?
    Ellers så passer det kanskje med en rolig helg med film på HD1....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder kommer etterhvert, men enn så lenge har jeg ikke et egnet kamera.
    C vitamin sjokk tro jeg ikke er det store. Mulig det virker på noen.

Nå har jeg kikket litt mer på projektoren, og jeg må virkelig si at den er skarp og fin.

Jeg har også kikket litt på kalibreing, og kan med hånden på hjertet si at den er et lite ******** å kalibrere. Nytt forøk i morgen tenker jeg Jeg fikk den naturligvis greit til idag også, men ikke bra nok. Forøvrig er medium fargetemp rimelig bra fra fabrikk.

En ting som er litt merkelig:

Dersom en lagret et oppsett på f.eks "User1". Går så videre til color temp menyen og tar utgangspunkt i f.eks "middle". Når en da går på enten "user1" eller "user2" under colortemp, burde ikke ikke da de to brukersettingene ta utgangspunkt i den forhåndsvalgte fargetempen? Hos meg defaulter alle RGB verdiene til "0" uansett, noe som er samme som "high".
    Er dette riktig, og skjer det hos dere andre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cine4home.com
    The starting point for user color calibrations however is always "High", which means all basic colors are maximized (just below the point of Clipping), which is why the RGB sliders can be adjusted only in negative values. A user adjustment of the "Middle" mode, which for laymen without measuring instruments would have been substantially simpler at times, is not possible here.
    Da fant jeg svaret selv

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd:
    Glem user fargetemperatur, og ta utgangspunkt i medium.
    Du finner da en fargetemperatur som er nesten D65, med bare minimalt avvik mot grønt eller blått. Bruk da offset justeringen for å korrigere dette. Offset korrigerer nemlig hele gråskalaen, og ikke bare i de mørke områdene (slik det strengt tatt burde vært). På enheten jeg testet var det et svakt avvik i grønt (grønt lå en aning lavt), men heldigvis er avvikene på HD1 konstante gjenneom hele gråskalaen. En moderat økning i grønn offset korrigerte hele problemet, med perfekt gråskala som resultat.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, Gorm Jeg skal se om jeg får kikket litt mer på dette i kveld.

Gammakurven er virkelig bra på denne projektoren, og ganske nøyaktig på 2.6.... Kanskje litt høyt, men det fungerer bra hos meg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.6 fungerer godt i et mørkt rom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt "knoting" er nå projektoren kalibrert Hele gråskalaen er innenfor dE 1, noe som kan sies å være svært bra..

For å optimalisere kontrasten kommer jeg til å kjøpe meg et passende fargefilter. Nøyaktig hvilket, har jeg ikke funnet ut enda, men det kan godt bli et CC20R.

Enn så lenge er dette en svært imponerende projektor på mange punkter

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å optimalisere kontrasten kommer jeg til å kjøpe meg et passende fargefilter. Nøyaktig hvilket, har jeg ikke funnet ut enda, men det kan godt bli et CC20R.
    Så ANSI-kontrasten ofres for on/off?

Med mindre noen har prøvd et spesifikt filter før deg, blir det ikke et skudd i blinde?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ANSI-kontrasten ofres for on/off?
    Det er vel litt å "ta i" å si det på en slik måte. Gode glassfilter senker gjerne ANSi-kontrasten med bare 10%.

Med mindre noen har prøvd et spesifikt filter før deg, blir det ikke et skudd i blinde?
    Det blir absolutt ikke noe skudd i blinde. Jeg måler meg jo frem til hvor de forskjellige fargene peaker, og tilpasser et filter til det. Slik det er nå maxer rødt ca 20% under blått. Et CC20R filter vil da jevne ut dette.

Legger forøvrig ved et bilde av den siste kalibreringen. Alt under 20IRE må bare ses bort fra da jeg ikke har klart å få nøyaktige målinger der enda.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller jeg ville lett etter en prosessor som tillater senking av for både rødt og grønt. Det at den er så vanvittig oversaturert i disse to områdene er vel det eneste reelle problemet til HD1

Ut i fra tabellen din ser det ut til at du bør øke kontrasten litt, for så å øke rødt marginalt. Sånn det er nå "dipper" grønt ved 100 IRE (lav kontrast), og rødt ligger 1-2% for lavt mellom 40 og 100 IRE. Hvis du ikke får økt rødt, er det bare å senke grønt og blått an aning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller jeg ville lett etter en prosessor som tillater senking av for både rødt og grønt. Det at den er så vanvittig oversaturert i disse to områdene er vel det eneste reelle problemet til HD1
    Det hjelper ingenting så lenge det reele problemet er at rødt maxer ut før grønt og blått. Poenget er jo å kunne maksimere alle verdiene omtrent samtidig for å slippe whitechrushing, og å optimalisere kontrasten. Det er jo dette Cine4home også gjør med CC filter.

Ut i fra tabellen din ser det ut til at du bør øke kontrasten litt, for så å øke rødt marginalt. Sånn det er nå "dipper" grønt ved 100 IRE (lav kontrast), og rødt ligger 1-2% for lavt mellom 40 og 100 IRE. Hvis du ikke får økt rødt, er det bare å senke grønt og blått an aning.
    Å øke kontrasten bare et knepp til gjør at 90-100IRE blir helt håpløst. Denne kontrastinnstillingen (-2) var den som funket best.
    Jeg skal se om jeg får litt mer tid i kveld til å kalibrere, men resultatet nå er også rimelig bra synes jeg..

Takk for tips !

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg la være å legge ut mine måleresultater.

Det hjelper ingenting så lenge det reele problemet er at rødt maxer ut før grønt og blått. Poenget er jo å kunne maksimere alle verdiene omtrent samtidig for å slippe whitechrushing, og å optimalisere kontrasten. Det er jo dette Cine4home også gjør med CC filter.
    Vel, det ene har ikke noe med det andre å gjøre. Men å få justert ned saturation på grønt og rødt vil gi deg en vesentlig større "oppgradering" av bildekvalitet. Lite tips; se på gresset ute til sommeren, og sammenlikne det med hva du ser på lerretet. Ansiktene er også mye blekere i den virkelige verden. Bruk virkeligheten som referanse, så ser du fort problemet. Det er bare å kikke på en riktig kalibrert XV-Z21000, så skjønner du hva jeg mener. ;-)

Håper ingen misforstår, for DLA-HD1 står fortsatt på toppen av "må ha" listen min. Men da sammen med CII så klart.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å øke kontrasten bare et knepp til gjør at 90-100IRE blir helt håpløst. Denne kontrastinnstillingen (-2) var den som funket best.
    Jeg endte også opp med contrast -2, men har avvik på mindre enn 0,5 IRE (med rødt liggende marginalt over grønt og blått fra 60 til 100 IRE).
    Uansett, det er marginale forskjeller. Så små at det like gjerne kan være avvik på kalibreringsutstyret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Håper ingen misforstår, for DLA-HD1 står fortsatt på toppen av "må ha" listen min. Men da sammen med CII så klart.
    Hei på deg!

Trenger du CII til en BW2 eller HD1?
    Blu-Ray spillere kan jo sende ut 1080i (eller mer), samme med HD DVD.
    Skulle ikke tro det var mye forskjell om BW2/HD1 eller en CII gjorde deinterlacingen her (Gennum i begge)

Har man en DVDspiller som gjør en bra jobb med å ta ut signalet i 480/576p - er det da noe vits i å ha en såpass dyr scaler?

Kan skjønned et om man trenger switchemulighetene, men ellers?

Grubler litt på det der selv...

Tom

selger

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, trenger den ikke til formålet du skisserer. Pixelmagic har sagt de kommer med separat saturation justering for RGBCYM, og da snakker vi oppgradering. Det ligger nok litt inn i fremtiden enda, men jeg venter i spenning. Så langt er det vel ingen andre enn Sharp og BenQ som har implementert dette i projektorene sine. :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg la være å legge ut mine måleresultater.
    Nei nei nei .... Kjør på :-D
    Men å få justert ned saturation på grønt og rødt vil gi deg en vesentlig større "oppgradering" av bildekvalitet. Lite tips; se på gresset ute til sommeren, og sammenlikne det med hva du ser på lerretet. Ansiktene er også mye blekere i den virkelige verden. Bruk virkeligheten som referanse, så ser du fort problemet. Det er bare å kikke på en riktig kalibrert XV-Z21000, så skjønner du hva jeg mener. :wink:
    Jeg er helt enig i at grønnt er oversaturert, noe som også vises tydelig på CIE diagrammet etter en fargemåling. Men men, vanskelig å gjøre noe med uten videre. Det ryktes dog at JVC vil kommer med en oppdatering av softwaren i HD1, så får vi se hva det resulterer i.

Side 17 av 23 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •