Offisiell tråd JVC HD-1 (DLA-HD1, 1080p & 15.000:1 CR) - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 450
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det som er spennende er er at utviklingen innen pj ingen ende tar. HD1 var (på Projektor 2007) den beste, synes jeg, men det var ingen "natt og dag"-forskjell til Pearl.

De av dere som har cash til HD1 er heldige. Det eneste jeg hadde vært skeptisk til er støyen på HD1. Jeg kan ikke leve mer støy enn på Pearl; og den er ganske stille...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Nei. Den behøver ikke gjøre det. Er den kjapp nok(og intelligent nok) er det ingenting iveien for at en dynamisk iris *kun* påvirker sortnivå.

Du får dynamisk iris til å høres ut som noe negativt, det tar en gitt panel-kontrast og arbeider med den for å få et enda bedre sortnivå. Det du glemmer er at Pearl (da den kom) *både* hadde den suverent beste panel-kontrasten, *og* det beste sortnivået. Det faktum at JVC har hatt et halvt år ekstra på å fintune sin teknologi, og i tillegg koster nesten det dobbelt, gjør ikke iris til en dårlig løsning..

Dersom du hadde valget mellom JVC sine 15000:1 panelkontrast, eller en JVC m/adaptiv iris som gir mulighet for 50000:1, men samme panel-kontrast, ville du fortsatt ha syntes at iris var dumt? Personlig så vil jeg ikke bli "fornøyd" før vi får en kontrast på 1:∞..
    Uansett hvor fort en dynamisk iris jobber vil den alltid ha en negativ konsekvens. Den eneste gangen du vil oppleve at den dynamiske irisen ikke dreper dynamikken, er dersom regisøren har lagt inn et sort "pausebilde" mellom to scener. Du vil svært skjelden oppleve scener der det ikke finnes noen lyse objekter.
    Tror heller ikke du helt skjønner hva jeg sikter etter. Jeg har aldri sagt at 15.000:1 er målet mitt, jeg sa at det var et svært godt utgangspunkt for videre utvikling. Dersom Sony (eller andre) tar utgangspunkt i dynamisk iris, trenger de ikke strekke seg maksimalt for å oppnå best mulig panelkontrast. Dynamisk iris er den billigste (og dårligste) veien å gå. JVC forbedret sin teknologi med en mangedobling av panelkontrasten, tenk hva de får ut av neste generasjon.

Og ja, dynamisk iris er noe negativt!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Tror neppe du trenger noen iris i HD1, men for all del....
    Trodde ikke disse var "up your alley" heller, for ingen av dem klarer å gi oss sveiseblink.
    Min interesse i en slik løsning ligger i at man kan få bra kontrast OG lysstyrke samtidig. HD1 er, som alle andre prosjektører, et designvalg. De kunne valgt en større statisk iris og en mer lyssterk lampe med mindre kontrast som følge.

En tenkt Sony Diamond eller JVC HD1+ kunne kanskje hatt 1500 lumens, 1500:1 native og 10000:1 kontrast med dynamisk iris.

Den optimale løsningen er en brightness-kontroll og en som justerer hvor aggresiv den dynamiske irisen er. En ordentlig pose&sekk-løsning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller at de øker panelkontrasten fra 20.000:1 opp til 50.000:1. Det er pose og sekk løsning det.
    De gikk fikk jo til tett på en tidobling med HD1, i forhold til proff modellen HD10K. Klarer de det i neste omgang også, aner vi 200.000:1

EDIT: .......og det uten dynamisk iris!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt opp må en med panelkontrast for at det skal være tilstrekkelig?

Mener jeg leste om en kommende utviklingsmodell av en plasmaskjerm eller noe slikt som hadde 1 000 000:1 men det ble bemerket at dette var utenfor synbart område. Er det 50 000:1 som er "the holy grail" eller snakker vi om 200 000:1?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gjelder det bare å få disse wire grid polarizerene inn i Sonyen og en god dynamisk iris inn i JVCn...
    NEI ! Hold dynamsike iriser borte så sannt det er mulig. Ulempene er for store.
    Dessuten er det snart ikke bruk for de.
    Hvor langt opp må en med panelkontrast for at det skal være tilstrekkelig?

Mener jeg leste om en kommende utviklingsmodell av en plasmaskjerm eller noe slikt som hadde 1 000 000:1 men det ble bemerket at dette var utenfor synbart område. Er det 50 000:1 som er "the holy grail" eller snakker vi om 200 000:1?
    Sharp har vel laget en skjerm med 1 000 000:1 i kontrast, og her ble det sagt at sort var 100% sort. Ikke uventet med de spesifikasjonene forøvrig.
    På frontprojektorer vil jeg tro en 10'del vil være tilstrekkelig, og da må man i tillegg ha 100% maskert rom for å få utbytte av den høye kontrasten.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    NEI ! Hold dynamsike iriser borte så sannt det er mulig. Ulempene er for store.
    Du må ikke bruke den, Ak. Det eneste jeg krever er at du betaler for implementasjonen på lik linje med de som faktisk har tenkt å bruke den, hehe .

Mulig at DI blir for synlig for deg med en 5-dobling av kontrast. Kanskje en dobling gjør at du ikke ser den jobbe. Uansett - gi brukeren valget.

Dessuten er det snart ikke bruk for de.
    Dessverre feil. Kontrasten begynner å bli bra nok for mindre/normale skjermer, for større er det fortsatt milevis igjen. Ditto for bruk i opplyste rom.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke bruke den, Ak. Det eneste jeg krever er at du betaler for implementasjonen på lik linje med de som faktisk har tenkt å bruke den, hehe .
    Jeg vil heller betale for lavere viftestøy for å si det slik.

Mulig at DI blir for synlig for deg med en 5-dobling av kontrast. Kanskje en dobling gjør at du ikke ser den jobbe. Uansett - gi brukeren valget.
    Det finnes enda ikke en irisløsning på markedet som er "usynlig".

Dessverre feil. Kontrasten begynner å bli bra nok for mindre/normale skjermer, for større er det fortsatt milevis igjen. Ditto for bruk i opplyste rom.
    Hva er forskjellen på om skjermen er stor eller liten ? kontrastnivået er jo likt dersom rommet er likt.
    I opplyste rom er det uansett umulig å få utbytte av projektorer med høy kontrast. Da er det mye bedre å kjøpe en stor flatskjerm.....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Har ikke fulgt så godt med i denne tråden, så jeg vet ikke om dere kjenner til denne: Ultimate AV: JVC DLA-HD1 1920x1080 Home Theater Projector: Short Take

Beste projektor under $10.000.
    Det var faktisk en av de første testene som kom

Uansett får for det meste HD1/RS1 god kritikk, noe som lover bra. Når det er sagt, er det ikke til å unngå at det kommer frem ting som ikke er like bra etterhvert som den havner hos forbrukerne.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AK
    Det finnes enda ikke en irisløsning på markedet som er "usynlig".
    ... og det finnes de som bevisst kikker etter irisen. Irisen på VW50 har jeg store problemer med å se jobbe, men nå er jeg jo mest opptatt av å nyte filmen og opplevelsen da......:twisted: :twisted:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og det finnes de som bevisst kikker etter irisen. Irisen på VW50 har jeg store problemer med å se jobbe, men nå er jeg jo mest opptatt av å nyte filmen og opplevelsen da......:twisted: :twisted:
    Jeg ser greit irisen på VW50, spesielt etter at jeg begynnte å irriterer meg litt. Det er dog den desidert beste på markedet, og de aller fleste vil ikke tenke på den engang.

Det å nyte filmen til tross for potensielle irritasjonsmomenter er en egentskap jeg prøver å tilegne meg :-D

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jommen er det mange biter i en prosjektør som kan forbedres. Som regel tenker vi på selve panelet, men siste problem jeg leste om var at iris'er (vanlige statiske typer) i de mer lyssterke 3-chip'ene var nødt til å være sølvfarget og ikke matt sort. Sistnevnte absorberer mer og bidrar til mindre strølys, men varmen blir et så stort problem at de enn så lenge ikke kan bruke de. Interessant, interessant. Så der har vi en årsak til at mer lys gir mindre kontrast.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det var faktisk en av de første testene som kom

Uansett får for det meste HD1/RS1 god kritikk, noe som lover bra. Når det er sagt, er det ikke til å unngå at det kommer frem ting som ikke er like bra etterhvert som den havner hos forbrukerne.

Det var den første preview'en nå er den fulle testen postet, men konklusjonen er vel den samme at dette er en bra projector.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var den første preview'en nå er den fulle testen postet, men konklusjonen er vel den samme at dette er en bra projector.
    Det har du selvfølgelig rett i, beklager dette. Den første linken peker nå til samme testen, var derfor jeg ble litt lurt.

Nå har projektoren dukket opp hos flere brukere i forskjellige land, så det er nok ikke lenge til norske brukere får den hjem heller

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Da står det en HD1 klar til kalibrering i stua. Må bare sove litt, har vært oppe siden 0500 idag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da står det en HD1 klar til kalibrering i stua. Må bare sove litt, har vært oppe siden 0500 idag.
    Grattis !

Jeg hadde håpet min skulle komme idag (sendt onsdag), men dessverre kom den ikke, slik at jeg må vente til mandag..

Du får komme med mer info da, Per Johhny... Trenger ikke søvn vel?

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått min BW2 opp i taket.
    Festet var ganske ok, slingret ikke så mye som det til min HC3000.
    I morgen er jeg alene hjemme, så skal stille litt og kose meg da tipper jeg.
    Synes ikke støyen var generende, plaget meg ikke mer en på HC3000.

Litt skuff at det var RCA og ikke BNC kontakter for component, men ellers alt bra.
    Lensshiften funket bra. Hadde jo ikke det på HC3000.

Har ikke stilt inn noe som helst annet en lensshift, men måte putte i en DVD. Selv ut av esken så jeg jo at det var meget bra.
    Helt til jeg puttet i Tarzan. Så først veldig bra ut, men så fikk jeg øye på masse... Hva heter det? Jagged/jigsaw, hakkete streker. Så det feks i øynene på gorillaene. Har ikke stilt inn noe, mne synes det var litt rart. Sitter jo en gennum i BW2. Tar signalet ut i 480i/576i via HDMI.

Tom

Selger
    2 stk Rvel subwoofere med effekttrinn
    Dynaudio senter + fronter

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    576i over HDMI er ingen "HDMI standard", og svært få projektorer støtter dette (ikke-eksisterende) formatet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •