4:3 vs 16:9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: 4:3 vs 16:9

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4:3 vs 16:9

ok, jeg vet at basic forskjellen er jo formatet og pixel res. Men er gir dette noen ulemper? Jeg mener; en 4:3 projektør kan jo fint vise 16:9 og motsatt ikke sant? Broadcast pal oppløsning er jo 720x576 (hva er 16:9 oppløsningen?)

Er det slik at hvis du har en xga prosjektør så er det egentlig uvesentlig om den er 4:3 eller 16:9?(siden ingen av disse formatene vil kreve flere pixeler i noen som helst retning enn xga?)
    Så eneste det vil ha noe å si på er HDTV og dette har vi jo knapt i Norge uansett.

ikon

Btw,
    Finnes det forresten noe 1080i HDTV film format(Som er tilgjengelig for oss vanlige mennesker?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hopsann,

Her velger du stort sett det du skal titte mest på, er det DVD filmer så velger du WS, er det tv titting og PC spilling så er 4:3 tingen.

Har du en WS prosjektor så vil du få et mindre bilde på WS filmer og omvendt.

Dette gjelder uansett om prosjektoren er WVGA SVGA XGA eller WXGA.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du mener mindre bilde, tenker du da på fysisk størrelse? Eller mindre pixler(som vil si dårligere oppløsning)
    Uff, dette er hardt! Driver å sikler på ht1000 men den er jo XGA og ikke WXGA. Og skal du matche en ht1000 men ha med WXGA så koster det jo en god del mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG RJ-JA20 = WXGA til 23 000 ,-
    Men LCD, kontrast 600:1!

Den matcher nok ikke helt NEC sin, men den beviser at det er mulig og få det ned i kroner som man kan ta seg råd til.

Det LG RJ-JA20 har fått litt pepper for er at den var litt dårlig i mørke scener, og at den innebygde linjedobbleren var dårlig.

På den andre siden, at den har problemer med mørke scener var vist bare en instilling i service menyen som var justert feil fra LG sin side, og som nå er fikset på modellene du får kjøpt, og bigscreen.se venter på et ny eksemplar for og teste den på nytt.

Linjedobbleren fikser du jo rett og slett med og kjøre den fra en HTPC eller har en progresiv DVD spiller så er ikke det noen sak.

Kjører man widescreen filmer på en XGA prosjektor så vil du få mindre fysisk bilde, oppløsningen vil du nok ikke merke så stor forskjell på.

Men du må jo tenke på at XGA prosjektoren da vil bruke krefter og lys på og prosjektere de svarte stripene i tilegg, så. skal du kjøre mest dvd filmer så er helt klart WXGA veien og gå.

WXGA = 1280x720, 921600 totalt med pixler
    XGA= 1024x768, 786432 totalt med pixler.

WXGA bruker flere pixler enn XGA, men som sagt, det er ikke på oppløsligheten du vil merke den store forskjellen her.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok tro at man får et mindre kornete bilde med en DLP 4/3 XGA, enn man gjør med en WXGA LCD.

1. 16/9 på en dvd spiller har 576 linjer (PAL) Nettop det samme som en XGA har i WS. Da trenger man ingen skallering. Og skallering er mange ganger ikke veldig gunstig hvis ikke en bra skallerings metode blir benyttet(Tviler på LG går under bra kategorien...)

2. Screendoor på "vanlige" LCD er så stor at mange mener at det ikke går ann og leve med !?!

ikon; Hvis du sikler på Nec'en, så kjøp den. Ikke vær redd for at det er en 4/3 projektor. Jeg kjører min på et 16/9 lerret. Hvis du ikke har sett Necen i action så si ifra så kan vi sikkert ordne noe

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei takk for svar. Hvis du kjører HT1000 på 16:9 lerret, må du ikke instille en haug av ting hvis du skal ha 4:3? Siden 16:9 på en 4:3 vil bli mindre så må vel 4:3 bildet da bli for stort for lerrettet?

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har litt rett, men sånn jeg har gjort det er at 16/9 lerretet er ganske stor (ca. 2.60) når jeg ser på 4.3 så får jeg sort ramme på sidene, hvis jeg ikke bruker noen av de smart zoom/strekke mulighetene på projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    screendoor er ikke eksisterende på LG'n, hvertfall etter det folk forteller.

Og screendoor er stort sett et problem på LCD prosjektorer med litt lavere oppløsning SVGA og WVGA.

Men ja , dirtyboy har et poeng du vil nok kanskje oppleve et litt mindre kornete bilde med NEC'en, det skal jo helt klart hvere den beste prosjektoren ut av de to.
    Men, om den er verdt 15 000(?) mer, det ville jeg stilt meg et stort spørsmåltegn ved.

Se de side om side!

Men du spørte om hva forskjellen ville være med en native widescreen eller 4:3, og det er et mindre fysisk bilde.

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av warelf
    Men du spørte om hva forskjellen ville være med en native widescreen eller 4:3, og det er et mindre fysisk bilde.
    Størrelsen blir vel ikke mindre :? Det er vel snarere vegg eller lerret som begrenser den. Screendoor vil synes mindre derimot...

Eller er jeg på jordet nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SpaceMoose
    Størrelsen blir vel ikke mindre :? Det er vel snarere vegg eller lerret som begrenser den. Screendoor vil synes mindre derimot...

Eller er jeg på jordet nå?
    Nei du er ikke helt på jordet, du må jo nesten ta utgangspunkt i å vise bilde på en fixed sise.

Eks: Har du en 4:3 prosjektorer, og har en vegg som du bruker hele veggen på og prosjektere dette bilde.
    Tar du da og be prosjektoren om og prosjektere et 16:9 bilde på denne veggen med samme prosjektor, så vil bilde bli mindre :wink:

Dette gjelder også motsatt vei.

Lignende tråder

1. DIY lerret - Hvilket format, 2.35:1 vs 16:9 ?
    By Rolf Hult in forum Lerret
    Svar: 37
    Siste melding: 01-18-2006, 01:07
  2. Genrellt, 29" 4:3 VS. 32" 16:9
    By Moho in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 16
    Siste melding: 10-16-2004, 01:28
  3. Viasat og 16:9
    By lygren in forum Satellitt
    Svar: 8
    Siste melding: 11-26-2003, 16:17
  4. Problemer med "uekte" 16:9 prosjektor.
    By lygren in forum Lerret
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:31
  5. Valg av nytt lerret, 16:9 ?
    By lygren in forum Lerret
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg