AE700 Bildet er 5 cm smalere på venstre side!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AE700 Bildet er 5 cm smalere på venstre side!

Hei!
    Jeg viser et ca 260cm bredt bildet med min prosjektor, da skal det vel egentlig være ca 146 høyt. Det er det også, men bare på den ene side!
    På den andre siden (Venstre) er det 141 cm høyt! Merket ikke dette før nå pga at jeg min far har akurat laget et nytt lerret...
    Bildet blir gradvis smalere....

Noen som vet hva som kan for dette, og om det er noe å gjøre med problemet?

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. må vel hvere at at PJ står skjevt i forhlod til lerretet, eller at lerretet er buet. er det buet så vil bildet virke enten kortere eller høyere....

??

Edit: Kan jo hvere at DIY lerretet ditt ikke har 90graders vinkler da.... at listene i bredden har høyde forskjeld..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert en geometrifeil. Ta en tråd/måleband og få noen til å holde den rett under linsen. Trekk den bort til høyre øvre hjørnet av lerretet og merk hvor langt det var. Gjør samme på venstre øvre hjørne. Hvis det var forskjellig lengde så er det grunnen til at bildet er høyere på ene siden, og du må flytte litt på projektoren eller lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kas
    Hmm. må vel hvere at at PJ står skjevt i forhlod til lerretet, eller at lerretet er buet. er det buet så vil bildet virke enten kortere eller høyere....

??

Edit: Kan jo hvere at DIY lerretet ditt ikke har 90graders vinkler da.... at listene i bredden har høyde forskjeld..
    Har prøvd å vri på prosjektor i flere forskjellige vinkler, men den står beint i forhold til lerretet. Lerrete er ikke buet og det har 90 graders vinkler!
    Det går jo fint an å se film, men det er igrunn ganske irritabelt når forskjellen på høyden vises så godt....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nesten litt flaut å fortelle, men jeg fortsatte å vri litt på prosjektoren å da ble det til slutt like høyt på begge sider, men det ble smalere på øvre del av bilde enn det nedre. Dette løste seg jo ganske greit med keystone innstillingene som nå står på -2. Håper ikke det har noen negative innvirkninger på bildet! Nå er iallefall problemet løst

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det ordenet seg da :-)
    Da blir det movie night i kveld uten irritasjon alikevell ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kas
    Bra det ordenet seg da :-)
    Da blir det movie night i kveld uten irritasjon alikevell ;-)
    Jepp! Så absolutt!

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra du fant ut av det...

Men keystone forringer bildekvaliteten litt. Ta et stillbilde og gå mellom 0 og + eller - 1. Du ser en liten forskjell, så jeg ville ikke kjørt med keystone på. Selv om det knapt er merkbart..

Jeg sleit også mye med å få bildet riktig. Men får du den i water, og all geometri er riktig i forhold til lerretet så slipper du keystone og alt..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er klassisk plasseringsproblematikk. Dersom du har vatret projektoren 100 % vannrett på hylle eller ved bruk av takstativ, og projektoren står vinkelrett på lerretet (like langt fra PJ til lerret på både høyre og venstre side) skal bildet være riktig i forhold til lerret, og du slipper å bruke keystone. Når projektoren er riktig plassert, bruker du lens-shiften for å få bildet "inn i rammen". Lens shift gir ingen kvalitetsforringelse av bildet, mens keystone kan ha det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Takker for nyttig lærdom
    projektoren står vinkelrett på lerretet, så det er nok selve prosjektoren som ikke står helt i vater! Henger foresten i taket ved hjelp av et biltemafeste. Fant oppskriften her på forumet, ganske enkelt å vri å snu den slik jeg vil.
    Skal prøve å fikse det slik at jeg slipper å bruke keystone, jeg vil jo ha det optimalt!

Newcomer MuV sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kommet så lagt at jeg må tenke på dette selv nå ops: Lerrettet er hengt opp og det meste er klart, skal nå lage hylle til prosjektoren. Det jeg lurte på er hvor høyt oppe på veggen den kan henge? Har det lite betydning siden man kan stille på lens shift? Er snakk om en Epson TW520 forresten, som forøvrig ikke har ankommet enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller veldig liten rolle.
    Hvis du setter deg ned og regner litt kan du finne ut hvor mye du har å gå på.
    Men, som sagt; det har ikke så veldig stor betydning hvor høyt eller lavt du monterer hylla. Du kan også montere den på siden av lerrettet hvis det passer best. Lens shift gjør susen!

Newcomer MuV sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da skal det vel gå greit! Takker for svar. Jeg får nok godt bruk for lens shift både horisontalt og vertikalt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •