Offisiell tråd BenQ W10000 - 1080p - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 210
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er hele poenget med "strupingen" av zoom området. Linsen er den samme som i 8720, men 9000 og 10000 har større bildebrikke. For at bildet da ikke skal bevege seg ut i optikkens ulineære område, er zoom området innsnevret. Når du fjerner denne sperren vil bildet bevege seg så langt ut i optikkens kanter, at uniformiteten og skarpheten ikke lenger kan oprettholdes.
    Det er bare å måle lysintensiteten i et hvitt testbilde. Mål først i senter, og foreta så en måling i hjørnene (når du zoom'er maks), så skjønner du hva jeg snakker om. Hent opp et raster (i 1080p) så ser du også at bildeskarpheten ikke opprettholdes i "ditt nyervervede zoom område". Det er ikke noe hokus pokus dette her, det er rett og slett begrensninger i optikkens ytterkanter.

EDIT: rettet skrivefeil
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Min holder 5x med SLR konstant så lenge jeg holder meg til samme inngang/kilde.
    For å bumpe mitt tidligere spørsmål: endrer den CW-speed om du endrer kilde på samme inngang (HDMI), og hvis ja, hvorfor?

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Benq W10000

Vurderer og kjøpe meg en slik om kort stund innen 2 uker må jeg ha ny.

Men har lest at det har vært en del problemer med den, er dette noe Benq har tatt tak i og løst ?
    Blir så sur hvis jeg får noe som ikke funker!

Hvor lønner det seg og kjøpe den hen ?

Hvor kan man få hjelp til kalibrering av den hen?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    For å bumpe mitt tidligere spørsmål: endrer den CW-speed om du endrer kilde på samme inngang (HDMI), og hvis ja, hvorfor?
    Jeg opplever at min W9k endrer CWspeed, overcan og andre parameter når min PS3 endrer bildescan fra 1080p24 til 1080p50.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg opplever at min W9k endrer CWspeed, overcan og andre parameter når min PS3 endrer bildescan fra 1080p24 til 1080p50.
    Jeg opplever at parametre endres hos meg også, uten at jeg vet helt når og hvorfor. Et godt ord for dette er "dødsergerlig" :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det, men har ikke testet det enda (er opptatt med VW200 og HD100). Siden jeg ikke har testet annen kilde tok jeg ganske enkelt forbehold. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever at parametre endres hos meg også, uten at jeg vet helt når og hvorfor. Et godt ord for dette er "dødsergerlig" :-)
    Jeg antar at når formatet forandres, så detekterer projektoren det som en annen kilde med separat "minne"? Lagrer du samme innstillinger for begge formater så er vel problemet løst. Alternativet ville vært å ha samme kalibrering for alle kilder, for alle som bruker en receiver/bildeswitch. Skal forske litt videre på det en dag jeg får tid.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo ut til at du har utnyttet service-menyen til det fulle i kalibreringsøyemed. Kunne du prøvd å skalere gråskala-målingen (RGB) litt "strengere", så blir det lettere å se om den er lineær. Så snilt skalert som den er nå, svelger den alle ujevnheter. Det ser ut som om rødfargen ikke er spesielt lineær, men det er som sagt ikke enkelt å bedømme ut i fra bildet. Dippen i rødt ved 100IRE fjerner du ved å senke kontrasten litt, men da taper du også litt lysstyrke i toppen.
    Hvorfor har du forresten kalibrert refleksen, og ikke direkte fra linsen? Er ikke proben utstyrt med filter for direkte måling? Målingen blir jo ikke særlig nøyaktig med så lite lys, for proben klarer ikke å måle rødt nøyaktig (ser den sliter opp til 30IRE). Gammakurven ser også ut til å være litt i bratteste laget? Men hvis du endte opp med 2.38, så må det vel være skaleringen av tabellen som lurer meg? DeltaE avviket ser også høyt ut i lave verdier, noe som også får meg til å under over gamma på 2.38?
    Ellers ser det ut til at grønn hue kunne vært justert litt, for grønnfargen heller litt mot gult. Blått heller også litt mot cyan, men det er det erfaringsmessig lite å få gjort med på denne projektoren.
    Har du prøvd å måle on/off kontrasten?

Generelt sett, vil jeg si at det viktigste er å gjøre minst mulig forandringer når en kalibrerer, for det er fort gjort å "kalibrere seg litt bort". Da ender en opp med å måtte korigere for korigeringen, og da er en på ville veier. Ender en opp med å måtte justere alt for mange parametre, kan det ofte være greit å resette projektoren og starte på nytt.
    Da har jeg foretatt en ny kalibrering nå i helgen. Følte at jeg kanskje hadde kalibrert meg litt bort som du sier, selv om resultatet virket greit.
    Reset'et innstillingene i service-meny og bruker-meny og begynte fra scratch. Tok ditt tips om å ta målingene fra linsen og gjøre minst mulig forandringer. (Grunnen til at jeg før har tatt målinger fra lerretet er av den enkle grunn at jeg har blitt anbefalt å gjøre det fordi duken påvirker fargene. Hva dette har å si i realiteten vet ikke jeg).
    Må si det var mye enklere på denne måten(med det utgangspunktet) og målingene ble jo mye mer stabile og med det mere korrekte, men for ett herk å få plassert proben...
    Satt "degamma" til film, fargehjul til 5x with SLR, lampe 250W, lukket Iris, stilte inn kontrast og lysstyrke og kalibrerte herfra.
    Nå ble det andre resultat ja:-). Bedre trykk i bildet, fargedekoderen ble helt riktig(mye lettere å måle nå), og gråskala-målingen ble også vesentlig bedre, mye mer stabil/lettere å lese av i lavere IRE.
    Målte DeltaE til 2.2 ved 10IRE og 2.6 ved 20IRE. Fra 30IRE og opp er DeltaE < 1.4. Siden DeltaE < 4 ikke skal kunne oppfattes av øyet så må vel dette være meget bra.
    Gamma havnet på 2.42 i snitt. Hva anbefaler du her? Leste ett eller annet sted at gamma på rundt 2.4 er ideellt for digitale projektorer.
    Når det kommer til fargene er det ikke stort mer man kan gjøre. Har gjort maks ut av det som er mulig å justere mener jeg. Grønn heller litt mot gult som du sier, men deltaE = 7 er jo helt i nærheten av referanse så her lyver CIE diagrammet litt. Stiller jeg mer på hue(pluss, minus) så flytter den seg bare lenger bort fra referansen, det samme gjelder blått. Fargene har blitt realistiske og gjør seg helt topp på lerretet. Jeg fant også ut at det er veldig lett å "bomme" på fargene når man kalibrerer denne projektoren.
    Etter jeg var ferdig å kalibrere virket alle målinger m.h.t. farger å være greie. For sikkerhets skyld så sjekket jeg fargene opp imot fargerampene i GetGray og så da fort at grønn makset ut alt for tidlig(ca. halvveis i rampen) selv om intensiteten var satt korrekt etter målinger.
    Foruten "3d color mangement" har man også "color enhancement" å ta hensyn til. Måtte stille ned grønn en god del her for at rampen jeg hadde framme skulle bli riktig. Dette påvirket intensiteten i grønn som jeg hadde stilt i "3d color mangement" så denne måtte justeres opp en god del, men nå ble iallefall rampen og fargemålingene riktig.
    Utrolig hvor mye man lærer av å feile litt. Takk for tips og innspill, det er supert å ha noen med skikkelig peil/erfaring å rådføre seg med når man driver med dette:-).
    Selvfølgelig glemte jeg å måle kontrast denne gangen også p.g.a. mye å gjøre og lite tid(stress vet du) så det får jeg ta en annen gang. Resultatet jeg fikk er jeg iallefall fornøyd med(har skalert gråskala-målingen en god del strengere nå(50-150%)):

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibreringsresultatene dine er jo supre, Frøy. Selv er jeg enda mer noob enn deg, har ikke gjort noe med fargerommet pga. manglende kompetanse (foreløpig? :-)). Kan forøvrig anbefale denne tråden:

http://avforum.no/forum/kalibrering-...m-du-tror.html
    Takk for det. Har gjort en ny kalibrering nå etter innspillene fra Gorm med enda bedre resultat.
    Får ta og følge med i den tråden du linker til. Artig hobby, men du så tidskrevende det blir etter hvert:-)(he, he).
    Kompetansen kommer, det er garantert;-)! Gråskala-målingen din er jo helt topp, særlig siden du fikk disse resultatene målt fra refleksen på lerretet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så flott ut ja, kanskje du må komme å kalibrere min projektor snart? :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både gråskalaen og gammakurven ser veldig fin ut, og det sier ganske mye om den som har kalibrert BenQ'ene er ikke lette å kalibrere......

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så flott ut ja, kanskje du må komme å kalibrere min projektor snart? :-D
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Både gråskalaen og gammakurven ser veldig fin ut, og det sier ganske mye om den som har kalibrert :-) BenQ'ene er ikke lette å kalibrere......
    Takker og bukker for positive tilbakemeldinger Gorm og Ak, morro og høre:-).
    Gorm, jeg er nok ikke i ligaen under deg og Ak engang når det gjelder kalibrering så det er nok best du tar deg av dette selv inntil videre;-) he, he.
    Det er iallefall utrolig artig. Begynner å kjenne meg tryggere og tryggere for hver gang jeg kalibrerer. Hver gang man feiler dukker det jo rett som det er opp ett par lys som man tar med seg videre på erfaringsstigen. At man kan få hjelp og innspill fra slike som deg og Ak er jo utrolig nyttig når man vil lære seg dette:-).

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man ikke har måleutstyr, hva da?
    Er det noen av fabrikkinnstillingene eller mindre endringer som er sånn rimelig i nærheten? Eller er det for store produktvariasjoner til at det finnes en sånn rimelig grei rettesnor?
    Min W10000 benyttes med min kastelengde (ca 3,6m) på et 200cm Projecta procinema lerret. Dette er i en stuekino med langt fra god lyskontroll, men når man bor på landet med naboer på god avstand, og ser film mens de fleste normale sover, er det jo rimelig mørkt allikevel

Noen gode tips å få?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mye å hente på dette? Og hva koster det ca. å få en av dere som har utstyret og kunnskapen til dette til å gjøre dette i Oslo.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man ikke har måleutstyr, hva da?
    Er det noen av fabrikkinnstillingene eller mindre endringer som er sånn rimelig i nærheten? Eller er det for store produktvariasjoner til at det finnes en sånn rimelig grei rettesnor?
    Å forandre innstillinger som påvirker hvitbalansen og fargegamutten uten måleutstyr, er som å prøve å finne en nål i en mørk gymsal. Det er vel noen som sier de har "gulløyne", men det har jeg litt vanskelig for å tro da øynene våre ikke er veldig sensitive for fargevariasjoner.

Det er heller ikke lett å benytte andre sine innstillinger da alle projektorer er forskjellige. Resultatet blir nesten alltid dårlig ved å benytte andre sine innstillinger.

Er det mye å hente på dette? Og hva koster det ca. å få en av dere som har utstyret og kunnskapen til dette til å gjøre dette i Oslo.
    På noen projektorer er det mye å hente, på andre er det lite (eksempelvis Infocus IN82). Hvor mye det er på akkurat din projektor, er vanskelig å si, men hadde neppe hatt vondt av en kalibrering. Når det er sagt, er det ikke sikkert du ville oppleve forskjellen som "dramatisk".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Mener å huske en tråd der man diskuterte mulighetene for felles kalibrering/kurs. Vet ikke om det kom noe ut av dette

Min w10000 er nettopp montert så kalibring :shock: ja takk.

Er det noen som har tid og kunnskap så drar jeg gjerne i gang et kalibringsparty.

Det er gøy å klare ting på egenhånd, men så var det tid...

Mvh Roald

Newcomer piano sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det, men har ikke testet det enda (er opptatt med VW200 og HD100). Siden jeg ikke har testet annen kilde tok jeg ganske enkelt forbehold. ;-)

Aha!!

Hva med en kjapp smakebit på resultatene av hd-100 og vw200?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en kjapp smakebit på resultatene av hd-100 og vw200?
    Hvem vil ikke ha det ? Men i denne tråden prøver vi å holde oss til W10000.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Noen

Som vil kjøre en demo av sin W10000
    Jeg lurer på og kjøpe meg en slik men skulle så gjerne ha sett den i drift først.

Noe som vil ha besøk, som ikke bor så langt unna,jeg holder hus ved Hadeland 7 mil nord for Oslo.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lagre verdier i Service meny...

Prøver å lagre fek 5x with SLR i service menyen, men det funker ikke. Mener jeg har prøvd det meste (lagre i service meny, lagre i vanlig meny, lagre i IFS meny), men føler at det er rimelig forskjellig hver gang jeg slår på projektoren.

Leser på avsforum at fler sier at det ikke går ann å lagre dette, men noen her hevder at man har klart det.

Please, hvordan gjør dere det?

Min firmware er fra Mars 2007 (altså ikke den siste)

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •