16:9 og 4:3 projektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

16:9 og 4:3 projektorer

Heisann!

lest mye rundt, men finner ikke svaret på akkurat dette. Vanskelig å forklare men skal prøve...

Selv har jeg en Toshiba projektor med 4:3 chip (ingen betydning hvilken modell). Kjører jeg 16:9 på den får jeg disse lysfeltene på topp og bunn. Som jo er rimelig irriterende ettersom det å kjøpe rammelerret da er uaktualt.

Alternativet er at jeg kjøper en ny projektor, men har noen spørsmål rundt dette. Er det mulig å låse en 16:9 projektor til å kun holde seg innefor lerretet? Eller vil den vise tv sendinger i 4:3 slik at de kommer utenfor?

Ett medlem av familien har en Panasonic AE900, som jeg etter å se på spesifikasjonene ikke kan få til å stemme at er en ekte 16:9 projektor. Hvordan har det seg da at denne kan vise 16:9 uten å få disse lysfeltene?

For å si det enkelt er jeg ute etter en projektor som kan låses på å KUN vise 16:9, på samme måte som plasmaen jeg bruker. Greit at tv sendinger blir litt forvridd, men det spiller liten rolle.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada 16:9 prosjektorer viser bare 16:9. Du kan selv stille inn på P ae 900 (har den selv) om du vil beskjære bildet på tv sendinger slik at det blir 4:3 men da kommer det ikke noe bilde utenfor lerrettet, du får svarte felt på siden

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hva er da forskjellen på en projektor med 16:9 chip og en med 4:3 chip (men med mulighet for å vise 16:9)?

Er det noen 4:3 projektorer som lar deg kutte bildet som du sier, og noen som ikke dette kan gjøres på? Min kan definitivt ikke gjøres dette med, noe som er kjedelig med tanke på de hvite stripene.

Sikkert dumme spørsmål, men ikke helt mitt fagfelt

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppløsningen er forskjellig, eller den vertikale oppløsningen er forskjellig.

En 4:3 projektor har en oppløsning som tilsvarer 4 deler horisontalt (sideveis) og 3 deler vertikalt (eks 768x576 som er 4:3 PAL)

En 16:9 har 16 deler horisontalt og 9 deler vertikalt (1280x720 som er HD-720 ).

1280x720 ville i 4:3 tilsvart 1280x960

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Men betyr dette at om en projektor har oppløsning 1280x720 så vil den kunne vise 16:9 uten noen form for lysfelt over og under?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1280/720 = 16/9 så ja, den er godt egnet til 16:9 format. :-)

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Don Ronito
    Takker. Men betyr dette at om en projektor har oppløsning 1280x720 så vil den kunne vise 16:9 uten noen form for lysfelt over og under?
    Det er helt korrekt. Men husk at det er formatet på kildematerialet som bestemmer dette. Filmer på DVD er vanligvis 1.85:1 eller 2.35:1 (det vanligste kinoformatet) og 16:9 TV blir sendt i 1.78:1 Det vil si at det vil være ørsmå svarte linjer oppe og nede på Filmer i 1.85:1 og større svarte felt oppe og nede ved 2.35:1. (Omtrent som 1:85:1 ser ut på 4:3 TVen din) Ting som er i format 1:78:1 vil ikke ha svarte felt i det hele tatt.

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, takker . Ved neste kjøp av projektor er det da viktig at jeg ser om maks oppløsning er i henhold til 16:9, slik den kan passe fint inn i ett rammelerret.

Den jeg har nå er 1024x768, men står fortsatt oppført som 16:9 i brukermanualen, noe jeg finner merkelig. Betyr dette at den kun viser 16:9 format innenfor sine 1024x768? Derfor jeg får lysfelt?

Bare ett siste; om projektoren har 1280x720 oppløsning så vil den også kunne vise tv-sendinger innenfor ett rammelerret? For alle slike projektorer har mulighet til å dra eller kutte bildet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4:3 projektorer med støtte for 16:9 betyr akkurat det. Nemelig at den kan vise 16:9 bilde innenfor 4:3 området (Og dermed grå områder over og under). Men den er ikke en ekte 16:9 projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så Panasonic PT-AE 900 er kun ett unntakstilfelle? Ettersom den har en 4:3 chip sant? Men kan låses til å vise 16:9 uten lyse felt på topp og bunn?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så Panasonic PT-AE 900 er kun ett unntakstilfelle? Ettersom den har en 4:3 chip sant? Men kan låses til å vise 16:9 uten lyse felt på topp og bunn?
    AE-900 har 16:9 chip (1280x720).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min feil . men den kan fortsatt vise tv-sendinger i 4:3 innenfor sine 1280x720? Mot at det blir sentrert med tomme felt på siden? Eller kan tv-sendingene dras ut slik som på tradisjonelle tv apparater?

Beklager mange spørsmål her ops:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min feil . men den kan fortsatt vise tv-sendinger i 4:3 innenfor sine 1280x720? Mot at det blir sentrert med tomme felt på siden? Eller kan tv-sendingene dras ut slik som på tradisjonelle tv apparater?
    Det stemmer, bildet vil da kunne strekkes slik at det fyller hele bildet, eller du kan velge 4:3, da vil det bli en stripe på hver side. da vil oppløsningne ende på ca 960x720.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for all hjelp! :razz: