Hitachi PJ-TX200 eller Panasonic PT-AE900E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hitachi PJ-TX200 eller Panasonic PT-AE900E

Jeg er iferd med å anskaffe min første prosjektor og har trålet dette forumet for opplysninger. Valget står igrunn mellom Hitachi PJ-TX200 og Panasonic PT-AE900E. Hva bør jeg velge? TX200 er litt dyrere men er det verdt prisen? Blir opp til 5 meter fra prosjektor til lerret. Det er et kjellerrom så lys blir ikke noe problem.

Ser at MPX har pakketilbud på TX200 med takfeste og lerret. Vil det største lerretet (213 cm) være passe? Håper noen kan gi meg noen tips.

Mvh Kjetil

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Når det blir rundt 5 meter fra projektor til lerret tror jeg TX200 kan få problemer med det, AE900 greier derimot å gi så lite bilde.
    Se på www.projectorcentral.com der er en projektor kalkulator hvor du kan finne bilde størrelse de forskjellige PJen gir på den avstanden.

Forøvrig har TX200 fått litt bedre kritikk både i tester å her på forumet, så om den passer i ditt oppsett ville jeg nok gått for den.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller brukt pt-ae700e som ikke er noen skrotprojektor bare fordi det er fjorårets modell. så kan du heller spare til pt-ae1100e som kommer neste år med 1080p...

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med bildebredde på 210cm kan du ha TX200 4,34m unna lerret. TX200 er langt bedre enn AE900 på de fleste punkter så jeg ville absolutt gått for den. Har selv gått fra AE900 til TX200.
    På avtorget ligger det en nesten ny: http://avforum.no/avtorget/showprodu...ct/10268/cat/5

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Med bildebredde på 210cm kan du ha TX200 4,34m unna lerret.
    Prosjektoren skal monteres i taket. Bør jeg sitte rett under? Eller kan jeg sitte lenger bak? Hva er best i forhold til bilde/støy?

Mvh Kjetil

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsern
    Prosjektoren skal monteres i taket. Bør jeg sitte rett under? Eller kan jeg sitte lenger bak? Hva er best i forhold til bilde/støy?

Mvh Kjetil
    Spiller ingen rolle spør du meg. Jeg sitter rett under og den støyer så lite at jeg ikke merker den! :-D Det er bare en svak summing du kan høre ved SVÆRT rolige scener i filmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga lengden på rommet og avstanden mellom lerret og prosjektor så vil jeg nok sitte mellom 0,5 og 1 meter bak prosjektoren. Sitter jeg da for langt unna?

Mvh Kjetil

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, si det... vanskelig å si hva du vil synes om det, men jeg har bildebredde på 192cm og sitter knappe 4m unna og synes det er ok.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsern
    Jeg er iferd med å anskaffe min første prosjektor og har trålet dette forumet for opplysninger. Valget står igrunn mellom Hitachi PJ-TX200 og Panasonic PT-AE900E. Hva bør jeg velge? TX200 er litt dyrere men er det verdt prisen? Blir opp til 5 meter fra prosjektor til lerret. Det er et kjellerrom så lys blir ikke noe problem.

Ser at MPX har pakketilbud på TX200 med takfeste og lerret. Vil det største lerretet (213 cm) være passe? Håper noen kan gi meg noen tips.

Mvh Kjetil
    PT-AE900 er vel "Lyd&Bilde" sin referanse projektor i prisklassen, og i andre land enn Norge så er det AE900 som er dyrest pga. at det er den som har stukket av med seieren i de fleste eller viktigste testene (Skjønt, i Sverige er det faktisk TW600 som er dyrest.). Å påstå at TX200 er "langt" bedre enn AE900 på det "meste", synes jeg nesten må taes med en liten klype salt. Jeg tviler ikke på at homecinemas opplevelse av sin "oppgradering" var riktig for ham. Men det er et ytterst subjektivt standpunkt han har inntatt.

Selv sørget jeg for å få en demo av både TW600, TX200 og AE900 før valget falt på sistnevnte. Det var det riktige valget for meg. Viktigste grunnen til at jeg valgte den var "smoothscreen", men også designet, tilkoplingsmuligheter, og pris gjorde det ekstra lett å velge Panasonic i denne omgang.

Jeg syns alle 3 projektorene er meget gode, men både linsen og elektronikken på TX200 skiller den ut fra TW600 og gjør etter min mening at den er "verdt" et par kroner mer enn den. Men å sammenligne den direkte mot AE900 og si TX200 er bedre fordi den gir skarpere bilde er litt som å si; Jeg liker jordbær bedre enn bringebær, fordi det smaker mer jorbær av jordbærene. AE900 ER ikke så skarp som TX200, det skal den heller ikke være, det ligger nesten litt i ordet: "Smoothscreen". Jeg har 2m bredt lerret som jeg ofte sitter ca. 2m fra. Og det er ikke antydning til "Screendoor". DET er viktig for meg, og jeg hadde gladelig betalt ekstra for det. Andre vil kanskje foretrekke bildet skarpere, og hvis man sitter lenger fra lerrettet enn meg så skjønner jeg dem som foretrekker TX200'en. De har kanskje ikke like høyt oppløst syn som meg, eller de lar seg bare ikke plage av screendoor.

Hvis du ikke kan få en demonstrasjon, og MÅ kjøpe usett vil jeg anbefale å gå for den billigste, og så legge litt ekstra penger i et godt lerret. Det vil gi deg mest for pengene. Jeg ser at jeg selv ville blitt drit fornøyd med hvilken som helst av de nevnte projektorene hvis jeg ikke hadde kunnet sammenligne dem først.

Lykke til med valget.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... du må ikke gjøre det så vanskelig for trådstarter, joey1313. Det er riktig som du sier at rådene man får på forumet er subjektive... hva annet skulle de være. Man sier jo det man synes på bakgrunn av det man har opplevd.
    Man må gjerne bruke salt, men utfra det jeg var ute etter så "gruset" TX200 AE900 med god margin! Det man må finne ut er som du sier om man er "allergisk" mot SDE. I så fall er AE900 et foretrukket valg. (Også avhengig av sitteavstand)
    Er man derimot ute etter skarpest mulig bilde, lite viftestøy og gode tilkoblingsmuligheter så mener jeg TX200 er et bedre valg. (AE900 har vel SCART i tillegg til de inngangene TX200 har)
    Når det gjelder utsagn om oppløst syn etc. så er vel det like bra å si som å blande inn jordbær og bringebær i diskusjonen...
    Så gjenstår det da å se om dette gjorde tingene enklere for trådstarter... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke lettere nå nei, men det positive er at jeg blir mer sikker på at samme hva jeg velger av de to så får jeg en bra prosjektor. Takk for alle innspill og tips!

Mvh Kjetil

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det med en gang: jeg var også fornøyd med AE900... helt til jeg fikk sett TX200...:-D Du bør absolutt se begge og prisforskjellen er så liten nå at jeg mener den har mindre og mindre betydning. Alt avhengig av budsjett selvfølgelig.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man derimot ute etter skarpest mulig bilde, lite viftestøy og gode tilkoblingsmuligheter så mener jeg TX200 er et bedre valg. (AE900 har vel SCART i tillegg til de inngangene TX200 har)
    Jeg har digital kabelTV, så til TV bruk er SCART inngangen veldig viktig, ihvertfall så lenge det bare finnes SCART utgang på CanalDigitals tunere. De-interlaceren på Panasonicen er nok også en del bedre enn på TW600.
    Når det gjelder utsagn om oppløst syn etc. så er vel det like bra å si som å blande inn jordbær og bringebær i diskusjonen...
    Så gjenstår det da å se om dette gjorde tingene enklere for trådstarter... :-D
    Jeg må til optiker en gang i året for å dokumentere at jeg har godt nok syn til å utføre jobben min. Jeg lurte lenge på hvorfor jeg alltid ble spurt om å lese den midterste linjen, og ikke lenger ned, så lenge jeg greit kunne lese den nederste linjen. Når jeg til slutt spurte henne hva som var grunnen ble hun forbløffet over at jeg kunne lese så langt ned med korrigert syn. "Da har du veldig høyt oppløst syn" sa hun. Så lærte jeg noe nytt den dagen, og kanskje gjorde du det i dag. Det er ihvertfall min teori om hvorfor jeg har så mye i mot SDE i forhold til mange andre som ikke lar seg plage av det.

Jordbær vs. Bringebær innvendingen din er mottatt, epler og pærer neste gang da, hvis de tillater. :-D

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Praktisk...

jeg må si at det er nesten greit å høre at uansett hvilken PJ man velger av disse så får man en god en!
    men hører jo mest gode ord om Hitachi og denne DLPen til LG men
    LG er utelukket for de som ikke kan montere den direkte ovenfor lerrettet ?

både Hitachi 200 og Panasonic 900 takler å ikke vere midstilt?
    det er hos meg ganske nøyaktig 5 meter fra bakvegg til lerret og jeg ønsker 90-106" lerret, etter det jeg kan lese hos projectorcentral.com så klarer ikke Hitachi dette så om valget står mellom disse tre modellene så blir det av rent praktiske grunner kunn Panasonic som egner seg?
    noen som kan bekrefte avkrefte dette?
    eventuelt komme med et annet (bedre) alternativ.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er 5m fra bakvegg til lerret vil det jo bli mindre avstand fra linsa på pj til lerret. Med 90" lerret kan du ha linsa til pj 4,15m fra lerret når det gjelder TX200. Takmontert vil den ha ha litt luft rundt på alle kanter slik at den ikke blir unødig varm. Større lerret gir selvfølgelig mulighet for å ha større avstand til lerret. :-D

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

går ikke :(

Hvis det er 5m fra bakvegg til lerret vil det jo bli mindre avstand fra linsa på pj til lerret. Med 90" lerret kan du ha linsa til pj 4,15m fra lerret når det gjelder TX200. Takmontert vil den ha ha litt luft rundt på alle kanter slik at den ikke blir unødig varm. Større lerret gir selvfølgelig mulighet for å ha større avstand til lerret. :-D

Jeg har dersverre ikke mulighet til å takmontere ettersom det ville ta seg svert dårlig ut i rommet dette er tiltenkt. (lyskrone i taket!) i tilleg til at det er nesten 3,5 meter høyt!

projectorcentral.com er desverre den eneste kilden jeg har foreløpig til om dette går eller ikke, så om noen har 100" lerret PJ-TX200 og 5 meter mellom lerret og PJ rop for all del ut :-D

men det er ikke verre en at jeg kjøper Panasonic den er langt mer plasserings vennlig men akk ennå et hakk ned i bildekvalitet i mine øyne. :cry:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •