Test InFocus X1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 161
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Test InFocus X1

Jeg har fått låne en InFocus X1 av Presentations Data for helgen, og driver nå og tester den ut litt.

Mitt førsteinntrykk:

Lyssterk! Virker like kraftig eller kraftigere enn min HT-1000. Mer enn nok, selv på større oppsett.

Relativt støysvak. Denne enheten har langt fra oppgitte 37 db (hallo InFocus, forsøker dere skyte dere selv i leggen?). Har tidligere hatt bl.a. Epson 5500 som var oppgitt til samme, og den var rene helikopteret i forhold. Sammenlignet med min HT-1000, som er oppgitt til 28 db, vil jeg anta at med samme måleforhold en kommer opp på 32-33 db. Helt levelig, altså.

Sortnivå - Jaja, noe må jo skille denne fra HT-1000 . Her er det stor forskjell. Selv på min GreyLine duk er sortnivået såpass begrenset at det legger en grå dis over mørke scener. Med oppgitte 2000:1 kontrast, mener jeg min NEC HT-1000 med samme måleinstrument sikkert hadde målt 4000:1. Forskjellen er så stor. Sammenlignet med LCD er den selvsagt noe bedre, men ikke langt bedre enn f.eks. Davis 16 (husker ikke eksakt modellnummer, men det er samme projektor som Cinema ten, bare i businessversjon), en 450:1 rated DLP projektor. Denne var for øvrig rated til 37 db den også, men hadde langt høyere støynivå enn InFocus'en. Det er selvsagt helt mulig at "alle" måler db-støy på en uriktig måte, og at InFocus er eneste ærlige aktør der ute, men poenget må jo være å kunne benytte verdiene for å sammenligne mot andre modeller.

InFocus X1 har gode og mettede farger og detaljer i lyse scener, men detaljer forsvinner så snart scener blir litt dunklere. Dette er selvsagt noe en kan leve med på en projektor for under 20.000, men ligger her langt unna hva f.eks. HT-1000 presterer.

Regnuene var selvsagt langt mer fremtonende på denne enn på HT-1000, men jeg tenkte ærlig talt ikke så mye over de. Kun i helt mørke scener med hvite / lyse objekter ser en virkelig en regnbue. Slike regnbuer fremkommer også ved lignende omstendigheter på HT-1000, men der blinker de raskere bort. Dette er imidlertid noe en definitvt kan klare å leve med, mener jeg. Jeg synes imidlertid å bli noe mer anstrengt av å titte på denne projektoren enn på HT-1000. NEC'en kan ha samme innvirkning, men svakere enn dette. Har lest at dette skyldes DLP'ens tekniske oppbygning, som overlater mye av interpreteringen av bildet til tilskueren, og dermed belaster tilsvarende. Det er en interressant observasjon at rotasjonen på fargehjulet ser ut til å samsvare med den belastningen jeg opplever. Imidlertid skal det legges til at jeg følte NEC'en langt mer belastende helt i begynnelsen, men har nå nesten helt og holdent vendt meg til den og blir sjelden sliten.

Avslutningsvis mener jeg at en får mye for pengene, men må være obs på at regnbuene faktisk kan virke belastende om en er følsom for disse. Det kan derfor være fordelaktig å få testet en DLP før en går til innkjøp, da folk reagerer svært ulikt på dette fenomenet. Imidlertid er det først når en har sett gjennom en hel film, og egentlig etter tid, da en må vende seg til DLP, en finner ut om en kan leve med dette eller ikke.

Kommer tilbake med videre observasjoner etter å ha testet enheten mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har hatt min første test av X1 jeg også. Men har et annet utgangspunkt, altså en LCD SVGA projektor. Jeg var i begynnelsen veldig bekymret for regnbuene, da jeg så de dukket opp relativt ofte. Men etterhvert som jeg så på projektoren så dukket de opp skjeldnere og skjeldnere, til slutt så brydde de ikke meg i det hele tatt. Har heller ikke hatt noe problem med hodepine eller trøtthet i noen grad. Øynene hadde muligens en liten tilpassning i begynnelsen, men nå har jeg sett på projektoren ca. 6 timer i strekk uten problemer. Det som jeg veldig lettet over nå er at jeg er DLP-kompatibel og kan leve med et 2x fargehjul.

Når det gjelder farger og kontrast så er det et gigantisk steg fra min eldre LCD proj. X1 gjør en fantastisk bra jobb etter min mening. Det gikk også veldig greit å kalibrere den med THX-systemet (i SW1 menyen) sammen med blått filter fra Video Essentials DVD'en. Og det var først etter dette jeg virkelig kunne nyte de gode fargene, detaljer i hud etc. Det så i det hele tatt bare veldig virkelig ut.

Dog er det to ting som kunne vært bedre på denne projektoren (hvis man ser bort fra pris), og det er sortnivå samt oppløsning. Man bør helst sitte 1.5x skjermbredden unna for ikke å kunne se pixelstrukturen. Jeg husker også at jeg fikk et inntrykk av mye høyre oppløsning når jeg så på dvdjan sin AE300 her om dagen, så et (W)XGA panel hadde nok vært ønsket. Tror jeg derfor at jeg (minst) kommer til å vente på at DELL3200 kommer i mars, den har ganske like specs som X1 bare med XGA panel. Den vil ligge på ca. 18k eks moms fikk jeg vite fra Dell norge.

Mulig jeg kommer med fler erfaringer med X1 senere. Nå er det køyetid.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en interressant observasjon at rotasjonen på fargehjulet ser ut til å samsvare med den belastningen jeg opplever.
    X1 har et progressivt fargehjul som øker eller minker hastigheten alt etter hvilken signalkilde du bruker. Fargehjulets hastighet er låst til området 48 - 62 Hz. Ved PAL opererer det på 2X 50Hz 6000rpm, og ved NTSC opererer det på 2X 60Hz 7200rpm. Du skal vistnok kunne høre at fargehjulet akselererer hvis du legger øret helt inntil, og bytter signalkilde. InFocus X1 er faktisk en av de få (?) projektorene som faktisk ikke nyter *så* godt av HTPC, sammenlignet med endel andre pj'er der ute. Dette skal være pga Faroudji DCDi chipen X1 benytter til de-interlacing. Den gir altså et godt bilde med ikke-progressive DVD spillere også. Bruker du HTPC derimot, så hold oppdateringsfrekvensen på max 62Hz, ellers begynner X1 å droppe bilder/sek og det er vel lite ønskelig.

Når det gjelder X1 vs Dell MP3200 så har alle, bortsett fra 1 persons, erfaringer vært at den har vist betydelig mer regnbuer enn X1. Og ettersom kanskje X1 er på kanten allerede, så er Dell uaktuell for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Når det gjelder X1 vs Dell MP3200 så har alle, bortsett fra 1 persons, erfaringer vært at den har vist betydelig mer regnbuer enn X1. Og ettersom kanskje X1 er på kanten allerede, så er Dell uaktuell for meg.
    Neeei, ikke si det :-) Jeg som hadde tatt meg ut en god kandidat nå. Noen andre tips på XGA DLP?

Pål

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, beklager :-)

Vel, hvis vi ser tilbake på utviklingen de par siste årene innenfor pj-verdenen, så har det vært en helt enorm utvikling. Og det er liten grunn til å tro at denne kommer til å stoppe. Og akkurat av den grunn, er det på en måte dumt å bare sitte på gjerdet og vente på "noe nytt og bedre" også. Det kommer nemlig alltid noe nytt og bedre - til en billigere penge. Så hvis du ønsker deg en projektor, er mitt råd å bare kjøpe en du tror du blir fornøyd med.

Du må nesten ha en referanse å strekke deg etter da, og min referanse er vel InFocus 7200. Først da har du kanskje et produkt uten de store skavanker? Men den er vel helt idiotisk dyr enda for min del. Derfor kjøper jeg noe "billig" og kurrant nå, slik som InFocus X1. Jeg er rimelig overbevist om at digitale projektorer om 2-5 år er veldig mye bedre og billigere enn det vi har på markedet idag...

Edit: For din del så det jo ut som du hadde sansen for Panasonic PTLA300E, og det er jo ikke noe dumt valg. Hvis du fortsatt har tro på Dell MP3200, så har vel Dell 30 dagers returrett (?) ved slike kjøp? Ypperlig måte å teste den på! Og meld deg på Greyline powerbuy!! :lol:

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tråden der er jo like informativ som en reklameavis fra Europris, og veldig brukbart som total meningsløst tidsfordriv.

Pamundse: Ang Dell MP3200 - det er mange som liker denne altså! Misforstå meg riktig. Men av de erfaringer jeg har lest, så er regnbue-effekten mer tilstede på Dell enn X1. Men til gjengjeld har vel Dell endel kvaliteter som overgår X1's. Nå kan det jo diskuteres i det uendelige om hvor ødeleggende regnbue-effekten er for ulike individer. Ser man av linken rusty postet, så er det vel en høyst subjektiv problemstilling :-) Så hvis du trenger oppløsningen som MP3200 gir, så hvorfor ikke prøve ut en? Kan jo umulig skade. Jeg er ikke av den typen som oppfordrer folk til å kjøpe ditt og ikke kjøpe datt. Folk er forskjellig, og det er behovene de har også. Så enkelt er det bare...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så også på avs forum at det var en som brukte et foto.kamera filter på infocus x1.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også noen som ikke bryr seg om regnbue-effekten!og er fornøyde.det er mulig og ta noen Tweaks på projektoren til det blir bra.

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også vært så heldig å få låne både X1 og Ht-1000 i 1 døgn hver. Jeg som er en ihuga CRT entusiast må si jeg ble imponert av begge. X1 imponerer med et meget bra bilde, gode farger og et støynivå som ikke er plagsomt. Sortnivået er akseptabelt for en projektor til under 16 lapper.
    Alt i alt en meget god projektor for pengene.

Nec HT-1000 derimot imponerer desto mer. Selv om prisen her er litt over 40 lapper er den verd pengene. Bildet er rolig å se på, høyt oppløst og med meget gode farger. Dybden i bildet er det beste jeg har sett fra en ettrørs, og jeg har sett mange.

Da jeg kl. 2 om natten klarte å løsrive meg fra testingen var
    konklusjonen klar. Skal du bruke minst mulig penger på ny DLP kjøp X1. Totalt sett får du en meget god projektor for pengene. Spiller det mindre rolle hva det koster eller vil du ha det beste kjøp HT-1000. Her får du virkelig valuta for pengene. Har du plass, tid og tålmodighet vil en CRT fremdeles gi det beste og kanskje rimeligste bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Edit: For din del så det jo ut som du hadde sansen for Panasonic PTLA300E, og det er jo ikke noe dumt valg. Hvis du fortsatt har tro på Dell MP3200, så har vel Dell 30 dagers returrett (?) ved slike kjøp? Ypperlig måte å teste den på! Og meld deg på Greyline powerbuy!! :lol:
    AE300 er veldig bra den, men jeg bruker HTPC til "allt mulig" så jeg vil ha en XGA proj hvis jeg skal kjøpe ny. Evt. WXGA, har en grei SVGA LCD nå og har derfor ingen hast med å kjøpe ny.

Takk for tips.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei igjen

Nå har jeg testet projektoren litt til, med ulikt materiale, da f.eks. Gladator og Spiderman.

Ser nesten ikke regnbuer i det hele tatt. Stadig mindre. Ser det nesten like lite som på min HT-1000.

Projektoren er 100% fokusert, og holder du deg innen rimelige grenser hva størrelse på lerret angår, vil du se svært lite til pixelstruktur. Jeg så tilnærmet ingen på 2.5x (lerettets bredde) sitteavstand. Min kilde er en Radeon 9500 basert HTPC med VGA utgang. Projektoren er for øvrig ikke utstyrt med DVI. Den har heller ikke komponent innganger, som kanskje kan by på problemer for noen. Her har sikkert InFocus en løsning, men jeg har ikke helt tro på den siste jeg leste, at du kan putte RGB inn på S-Video porten via en konverter... ??

DLP chippen følger godt med i svingene, og har lite tegn til etterslep. Her benyttes åpenbart DDR typen, med like rask speilvending som HT-1000 / Screenplay 7200 etc.

Fargemessig er projektoren meget god, men med litt mindre fylde enn på HT-1000. Dette er imidlertid svært lite. På den positive siden, er bildet som nevnt svært lyssterkt og gir meget gode detaljer i lyse og mellomlyse scener. I tillegg synes jeg den håndterer mørke scener også meget bra, selv om som nevnt tidligere sortnivå er noe begrenset. Gammafunksjoner gir allikevel gode detaljer selv i mørke scener. Nå må det legges til at Greyline lerretet bidrar til å øke detaljnivået her, så det trenger nødvendigvis ikke bli like detaljert på en normalt, hvit duk.

Når det kommer til praktiske ting, ser det ut til at projektoren har problemer med å synke korrekt til ulike oppløsninger. VGA blir bra, men SVGA faller for langt til høyre. Benytter Powerstrip for å fikse dette, men finner ingen passende meny for å gjøre dette på projektoren direkte. Tips noen?

For 17-20.000, som denne projektoren går for ulike steder, må jeg virkelig si en får valuta for pengene. I de fleste hjemmekinoer vil denne bli en favoritt. Relativt lavt støynivå, 3000 timers brennetid, flotte farger og lys nok til å bruke også med litt lyskilder på. Selve projektoren har også et pent design. Forholdet pris/ytelse vil jeg påstå er meget godt, gitt dagens marked og tilgjengelige projektorer. Imidlertid ser jeg jo selvsagt de helt klare fordeler dyrere projektorer som NEC HT-1000 tilbyr, og da må det bli opp til enhver om de vil legge såpass mye penger for maksimal kvalitet. De fleste vil imidlertid bli meget fornøyd med denne, det tror jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hei igjen

Projektoren er for øvrig ikke utstyrt med DVI. Den har heller ikke komponent innganger, som kanskje kan by på problemer for noen. Her har sikkert InFocus en løsning, men jeg har ikke helt tro på den siste jeg leste, at du kan putte RGB inn på S-Video porten via en konverter... ??
    Hei Lygren,

I følge bruksanvisning til X1 akseptere pj 480i komponent signal via S-video inngang ved å bruke adapter som kommer med pj. I den tilfelle signal kjøre gjennom Faroudja chipset (Deinterlacing ++).
    Du kan også kjøre 480p, 720p eller 1080i gjennom VGA inngang ved å kjøpe VGA til komponent "Breakout" kabel.

Tusen takk for en hyggelig review

Bill

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte å ha kjørt på component direkte fra DVD. Det fungerer meget bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok for meg filmen Pitch Black for og se ordentlig mørk film. Jeg må si jeg ble overrasket, ikke så jeg noen regnbuer og kontrasten var virkelig bra, det sorte var virkelig svart, fikk meg til og fundere på om alle som har testet x1 og klaget på sort nivået har gjort noe særlig justering i menyene, Fargene var klare og rene. Jeg kunne nok trengt et filter for lyse deler av filmen, da lyse skyer gikk sammen i en "smørje" noe jeg har lagt merke til i andre filmer. Min eneste samlingning er forøvrig 28" tv.

Lerretet er et plus projecta matt hvit, gain 1,1(har det blitt meg fortalt) på 180*180cm. bilde diagonalt er på 200cm ved 4:3 projeksjon. jeg sitter 3,5 meter i fra lerretet og projektoren (X1) står bak meg 140 cm over bakken( jeg måtte bygge opp litt i bakkant for og få vippet bildet ned. Susing fra projektoren er faktisk ikke noe problem, noe som den steik varme luften jeg får i nakken er .

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren skrev:
    For 17-20.000, som denne projektoren går for ulike steder, må jeg virkelig si en får valuta for pengene. I de fleste hjemmekinoer vil denne bli en favoritt.
    Edit admin: se salg-video

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr det at X1 har: Native Resolution 800x600 svga.
    Den kjører vel høyere oppløsning en dette?

Helge send meg en melding eller mail med telefon nummer. Jeg er veldig int. i X1.

Vennlig hilsen Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei Hi-Fil og Helge

Det hadde vært fint om du holdt salg av projektorer etc. under egen salgskategori, Helge. Det er for øvrig en god pris!

Native 800x600 betyr 800 pixler horisontalt og 600 vertikalt. Du kan benytte høyere oppløsninger, men da komprimeres denne til å passe native oppløsning. Bildet blir da noe uklart.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det da si at X1 ikke har høyere oppløsning enn min gamle ASK A4 compact?

Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det stemmer! Imidlertid er ikke oppløsning alt! Kontrast, støynivå, fargeriktighet og metning er alle ting som spiller stor rolle for bildekvalitet, og InFocusen er jo relativt god på alle disse områdene. Det er ikke Ask A4!

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. InFocus Screenplay 777 til test!
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 18
    Siste melding: 11-04-2004, 17:58
  2. Test av InFocus Screenplay 5700!
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 40
    Siste melding: 08-12-2004, 16:20
  3. Test av Optoma H30 (vs. Infocus X1)
    By Tiger in forum Digitale projektorer