Test InFocus X1 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 161
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jøss, da. Alle har rett til en mening
    Jada, men X1 må sees. Jeg lånte den en helg og syntes bilde var helt konge. Fullt på høyde med en TV i et mørkt rom.

BTW: Man kan ikke sammenlikne en projektors pixelantall og en TV sin evne til å vise TV-linjer direkte. Infocus X1 kan vise 600 linjer/pixler i høyden hvor hver linje/pixel vises helt klart. Viser man f.eks. et bilde med sort/hvit på annen hver linje er det ikke noe problem å skille disse. Bildet vises også progressivt med alle linjene på en gang i motsetning til en TV. Dette er egenskaper som man trygt kan si at en TV ikke har.

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du selv da, Tor Atle?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sammenlignet med en vanlig TV, men med andre prosjektører. Hvis man absolutt skal ha 4:3 så er XGA veien å gå. Hvis man ser på film er 16:9 er bedre valg. Gitt en anamorf 16:9 DVD (der filmen dekker hele skjermen) mister Infocus X1 126 "linjer". Det er temmelig mye, og i praksis vil det si at bildeinformasjon som er lenger unna enn et close-up av et ansikt feks blir grøtete. Det bør være veldig lett å se.

Jeg har en Panasonic 42" plasma. Den har 848x480 oppløsning og klarer heller ikke å vise all informasjon. 1368x768 hadde vært å foretrekke, men da måtte jeg kjøpt 50" som var nesten 40 tusen dyrere.

Når det gjelder prosjektør har jeg Sony HS-10. Den har 1368x768 og klarer å vise selv 720p materiale uten tap av innformasjon. 1080i vil den naturlig nok ikke klare fullt ut.

I prisklassen rundt X1 har vi feks Panasonic AE300 - dersom man bestiller fra Japan. 960x540 oppløsning (mener jeg å huske), og det er nødt til å være et mye bedre valg.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja til hjemmkino så tror jeg Sony HS-10 panasonic A300 Og Sanyo Plv-Z1 er bedre.

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prisklassen rundt X1 har vi feks Panasonic AE300 - dersom man bestiller fra Japan. 960x540 oppløsning (mener jeg å huske), og det er nødt til å være et mye bedre valg.
    Det er veldig lett å bli opphengt i tall mens det i virkeligheten er veldig mange andre faktorer som spiller inn. Det beste er å se selv. Det er kun en selv som kan bestemme om en synes bildet er bra eller dårlig. Det kan man ikke lese ut av spesifikasjonene på et produkt.

Det er ikke for ingenting at en hel verden skryter X1 opp i skyene.

Hvordan kan du sammenligne egenimport fra Japan med kjøp i Norge? I et annet tema her på forumet så kan du se hvor galt det kan gå. Uflaks for den det skjer med men helt sikkert ikke noe kjekt å oppleve. Skal man sammenligne projektorer i samme prisklasse må man sammenligne dem kjøpt i samme land.

X1 er helt klart et meget godt kjøp.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er sikkert å se selv, men kan noen her gi meg et eksempel på en sjappe som demoer flere prosjektører side ved side under kontrollerte omgivelser? Det skal jeg like å se.

Helge, du blander kortene. Oppløsning er oppløsning. Når det gjelder lysstyrke og kontrast har det helt klart vist seg at produsentene opererer med forskjellige målemetoder.

At ikke det bekymrer deg at du mister 22% av informasjonen i bildet kan jeg ikke gjøre noe med.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig på de fleste projektorer å skalere 16:9 slik at det fyller hele bildet (bruker alle pixler). Problemet da er at bildet blir strukket i høyden. Dette kan fikses ved å montere en anamorfisk linse foran prosjektoren som gjør at bildet får tilbake 16:9 forholdet. Oppløsningen blir bedre og man får utnyttet mer av lysstyrken i prosjektoren. Jeg har en 4:3 proj og skulle selv gjerne ha kjøpt en slik linse men de er litt dyre :?

Knut

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt hvordan jeg blander kortene. Oppløsningen er det du som snakker om hele tiden. Hvis du tror at det kun er oppløsningen som teller for bildet du får på veggen tar du skammelig feil.

Skjønner heller ikke vitsen med å rakke ned på en projektor du ikke har sett.

Som jeg skrev "En hel verden tar ikke feil", men du gjør.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja sant det!X1 er ikke en dårlig projektor.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    øyh...ikke gi meg noia her nå. jeg er helt grønn på projektorer og etter å ha lest det som projectorcentral skrev om x1, samt det folka her skriver om den så bestilte jeg den. ikke gi meg second thoughts nå folkens, nå som jeg endelig har bestemt meg lissom

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta det helt med ro, du har gjort et godt valg. Du vil alltid finne noen som har noe "bedre" men ikke i den prisklassen.

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plages du ikke av regnbuer så har du gjort et godt valg. Oppløsningen på en PAL DVD er 720x576(NTSC er 720x480) så du vil vise all informasjon i bildet med en X1. En 800x600 projektor vil benytte 800x450 til 16x9 visning. Det eneste dumme er at du trenger en anamorfisk linse hvis du vil benytte hele panelet til anamorfisk kodede 16x9 filmer.

Det finnes ikke så mange gode XGA projektorer under 20 000...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett begge og syntes at X1 har bedre sortnivå og kontrast enn AE300. Noen syntes kanskje det teller mer enn mange detaljer i bildet. Jeg er forøvrig enig i at AE300 viste mer detaljer enn X1, men man får nok velge selv hva en syntes er viktigst.

Jeg syntes ivertfall at X1 har høy nok oppløsning til å sitte 1.5x skjermbredden avstanden til lerrettet. Så størrelsen på lerretet bør muligens være en faktor her.

Personlig ville jeg i dag valgt X1 pga. at den er egnet til data.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    We have to agree to disagree.

Jeg kan ikke la være å nevne at Helge selger disse og er ihvertfall en tanke innhabil. Sorry, bare klarte ikke.

Skal ikke dra dette ut, bare et par tre punkter:
    1) Anamorfisk linse er et alternativ men da havner du i en prisklasse totalt sett der det finnes andre alternativer.
    2) AE300 er like godt egnet til data. Hvorfor skulle den ikke være det? Med powerstrip kan du lage alle oppløsninger du vil.
    3) Hvis dere bruker projectorcentral som en bibel så husk at USA har dårligere oppløsning enn vi har i Europa og således vil X1 klare seg bedre "over there".

Jeg tror det klarer seg for min del med mindre noen klarer å provosere meg veldig

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2) AE300 er like godt egnet til data. Hvorfor skulle den ikke være det?
    Ang. AE300 så er den jo mye dyrere enn X1. Når det gjelder å kjøpe fra pricejapan, så vet alle som har fulgt med på forumet en stund at det nødvendigvis ikke er så lurt. Kjipt å sitte der med døde pixler og måtte bruke tusenvis av kroner får å få byttet den mot en ny som kanskje har samme problem. Frakten tur retur må du jo betale selv.
    Da må jeg si at X1 er et mye sikrere kjøp. Det er veldig mye projektor for pengene, og den som sier noe annet har: a) ikke peiling! eller b) ikke sett X1 i aksjon (og havner derfor tilbake i a).

Gorm

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    How is that for provocation.

Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He He!x1 er ikke et dårlig kjøp!den har også fått mye skryt.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice try

Jeg lovte meg selv å slutte, men jeg kom plutselig på noe.

Siden noen av dere har spart så mye penger på å kjøpe X1, kan jeg anbefale å kjøpe min gamle Laserdisc-spiller m/50 plater. Passer perfekt til en SVGA-prosjektør!!

Videre har jeg også forhandlerstatus på norek og kan tilby en finfin Eltax hjemmekinopakke til ca 2000kr. Alt som trengs. Jeg er litt uenig med meg selv om jeg vil anbefale den all den tid DVD-spilleren er altfor god for en X1, men skitt au! Jeg har da næringsvett!

:twisted: :twisted: :twisted:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0