Test InFocus X1 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 161
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for svar Lygren.

Ser forresten på InFocos.no at den et xga kompatibel på data, noe mitt gamle treskeverk ikke er.

Gorm

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min X1 ramlet inn døra fra Komplett (til billigprisen :-) ) på fredag, så det har blitt litt titting på ymse materiale i helga. Har egentlig ikke tatt meg tid
    til å gjøre noe utstrakt vitenskaplig forskning, bare dyttet en film i spilleren og sett på resultatet. :-)

Så her kommer noen strøkommentarer.

- Har dratt den igjennom relevante deler av THX-justeringene, men fant ikke så mye å skru på. Maks et par hakk på et par av valgene. Viser på en
    Magnolia-farget(!) striebelagt vegg. Helt klart ikke optimalt mao. Sitter rett ved siden av prosjektoren og viser omtrent 1.7m bredt bilde.

- Veldig lyssterk. Kan ha på en 60W lyspære eller to i rommet uten at det går alt for mye utover bildet. Dette er i film mode. I presentation mode
    blir den litt hvitere og litt lysere, men ikke alt for mye.

- Den bråker, men Infocus har helt klart skutt seg i beinet når de går ut med 37dB. Mulig den støyer 37dB, men det er ihvertfall ikke hørbar støy. Det
    midlertidige oppsettet i stua har X1en stående på pidestall i hodehøyde ca 30-40cm fra øret mitt og det for meg ikke spesielt plagsomt. Men så har jeg drevet
    med data i et par tiår og har hørt en og annen vifte før. :-) Blir vel en kasse rundt den på sikt, og/eller en litt annen plassering.

- Jeg ser regnbuer, samboer ser ingen. Gladiator var vel det første jeg satte på, og de var overalt for meg. Men, kjører man fra en HTPC
    så forsvinner mesteparten av de, veldig stor forskjell der (og man kan faktisk tydelig høre at fargehjulet girer opp). Snedig nok ser det også
    ut til at man venner seg til regnbuene, da jeg ser mye færre nå enn på fredag. Skal dra frem Gladiator igjen i slutten av uka og se hvordan den er da. :-)

- "Screendoor" må jeg skikkelig nærme for å se, og i vanlig bruk er det et ikke-tema for meg.

- Ikke veldig imponert over den innebyggede Farajouda(sp?) greia. Bruker jeg min Pioneer DVD-717 så får jeg et greit bilde, men ikke
    noe mer. Ingen stor forskjell mellom Composite og S-Video. Men fra min HTPC (AMD 2400+, Radeon 9500) blir bildet SÅ *holder ut armene så
    langt de går* mye bedre. Oppløsning satt til 800x600x85. Jepp, 85Hz, gir snedig nok litt bedre bilde enn 60Hz. I 60Hz fikk jeg enkelte ganger
    noen vertikale felter hvor kontrastene ble smurt litt utover. Ingen synlig forskjell mellom DVI-utgangen og VGA-utgangen på kortet btw, men
    begge går jo til vga-porten på X1en uansett.

Forskjellen for meg mellom standalone DVD og HTPC er litt mindre enn det jeg en gang i tiden fikk fra VHS til DVD men helt klart synlig. Ikke
    bare blir det veldig mye skarpere, men bildene henger mer i sammen enn når DVD-spilleren sender PAL. Veldig synlig i feks
    intro-sekvensen til A Nightmare Before Christmas.

Hadde vært kult å se den koblet til en progressive scan spiller, for å se om den var i nærheten av HTPCen.

- Godt kodede DivX/Xvid/whatnot-filmer blir også veldig bra. Var litt skeptisk der, men veldig positivt overrasket.

- 800x600 windows desktop er syyylskarp. Skulle bare mangle egentlig... En halv vegg med AVforum.no :-)

- Har ikke prøvd noen spill ennå. %-)

- Har ikke prøvd større bilde ennå, men med prosjektoren i den ene stua og bildet på veggen i den andre stua så bør døråpningen imellom være
    så stor at jeg får projisert ca 5 meter horisontalt. Skal prøve det også. :-)

Dette er min første prosjektor, så sammenligningsgrunnlaget er derfor litt tynt. Uansett er jeg storfornøyd og ser ingen grunn til å bytte. Har noen
    bilder som jeg skal prøve å få lagt opp et sted.

Så var det å skaffe seg receiver og et par-tre høyttalere til da. :-)

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettop tatt en titt på projectorcentral.com, og der fikk ikke Dell sin noe spesielt, den var rett og slett ikke eignet som hjemmekino pj.

Men man bør kanskje vurdere LG sine prosjektorer også, LG RJ-JA20 har fått veldig god kritikk (Nå tenker jeg ikke på bigscreen.se og minhembio.com sin da begge de har brukt eksemplarer fra utsendelse nr1. noe som hadde en feil i seg som gjorde at mørke scener ble litt "utvanna")
    Men har snakket med personer som har kjøpt v2 av denne prosjektoren, og de hevdet etter en shootout med Z1, X1, HS2 at den knuste de alle sammen på bildekvalitet og mørke scener. eneste minuset var en litt bristende linjedobbler, men hei, kjører fra fra HTPC eller har en prog. dvd spiller så kan man jo se bort i fra det.

For de som nøyer seg med 800x600 i oppløsning så har også LG kommet med 2 nye nå med den nye farge cyllinderen som skal eliminere bort regnbuer, hvor vidt man skal ta dette med en klype salt eller ikke er jo så som så, men multicom selger i hvertfall den ene av disse for 13 000,- inkl. moms..

Jeg har snakket med LG og skal opp på de hos demo så fort han fikk inn demo unitene på disse, (denne eller neste uke) så kan komme med litt mer utfyllende info da.

Men til X1 sitt forsvar, så er det vel litt og drepe "billigklumpen" når man sammenligner den med nec sin? :P

Valget mitt har i hvertfall kommet ned i 2 stk. LG RJ-JA20 og PT-AE300 (Hvis jeg orker og vente heeeelt til april/mail da)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ok
    Oppløsning satt til 800x600x85. Jepp, 85Hz, gir snedig nok litt bedre bilde enn 60Hz. I 60Hz fikk jeg enkelte ganger noen vertikale felter hvor kontrastene ble smurt litt utover.
    Fargehjulet på X1 er låst i området 48Hz - 62Hz. Driver du den med mer enn dette, vil X1 begynne å droppe bilder. Altså skjer dette i ditt tilfelle, når du bruker 85Hz.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av warelf
    Valget mitt har i hvertfall kommet ned i 2 stk. LG RJ-JA20 og PT-AE300 (Hvis jeg orker og vente heeeelt til april/mail da)
    Jeg ser at projectorcentral.com i sin test av X1 skriver at det i det prisleiet du har valgt eksisterer bare en konge, nemlig X1

Se testen her :http://www.projectorcentral.com/infocus_x1.htm

Gorm

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei warelf

Du har selvsagt et poeng at en ikke kan sammenligne NECen direkte med X1! Det er heller ikke det jeg forsøker... Jeg forsøker å gi en sammenligning til referansen, som for øyeblikket er NEC HT-1000. Jeg liker ikke de typisk lyd & bilde anmeldelsene, der samtlige projektorer er 90-98%... Blir liksom litt vanskelig å få et forhold til hva de faktisk leverer, mener nå jeg. Det typiske "ja, i forhold til prisen er denne helt sinnsykt bra", uten å spesielt gå inn på hva som konkret er bedre/dårligere enn på andre, er noe jeg typisk irriterer meg over! MEN, for all del, jeg er åpen for kritikk, og bør kanskje heller sammenligne med andre, tilsvarende modeller! Derfor bør vi få til en projektor-shootout, der vi virkelig kan få sammenlignet innen samme prisklasse.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lygren.
    I alle tester må man ha en referanse, og jeg synes testen din var veldig bra. Jeg hadde jo selvfølgelig prisdifferansen på de to projektorene i bakhodet.

Og for all del, ta bare til deg rosen.

Gorm

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Takk takk ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. En flott anmeldelse det der, lygren! Det største problemet med X1 reviews er at det i de fleste tilfeller er førstegangskjøpere som anmelder den, og det skal liksom ikke mye til for å imponere førstegangskjøperen :-) Som sagt, de har ofte ingen referanse å sammenligne med. Men lygren derimot sitter på en virkelig godbit av en pj selv med sin NEC, og hvis han fortsatt sier at X1 er bra...vel... så er ikke jeg i tvil lengre. Takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-fil: leste du faktisk det som stod på projectorcentral nå? hehe.

det er PT-AE300 som er kåret til den beste i -2000$ klassen, og ikke X1.

For all del, missforstå meg riktig, jeg sier ikke at X1 er noe dårlig kjøp i det hele tatt for pengene, jeg bare holder på at det er andre prosjektoerer som er et ENDA bedre kjøp i den klassen.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og om noen månder så kommer det sikkert en projektor som er et bedre kjøp en PT-AE300 :twisted: det kommer jo nye helle tiden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klippet fra testen av X1:

But at this point we can say that the InFocus X1 is in a class by itself. It represents incredible projection value for the money.

So let's see now. Amazing picture quality, a price of $1,599, a 3000-hour lamp, a 5-year warranty (until March 31). Frankly, we would be remiss in our duty if we did not give this gem our highest recommendation. The X1 sets a price/performance standard against which all other economy-class competitors will be measured in the months to come. If $1600 is your budget for a projector, buy the X1

MVH Gorm[/u]

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepps, det har du helt rett i, men grunnen til at det står i testen til X1 er at den ble testet før AE300

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er ikke X1 en del billigere enn AE300, 500 USD ellerno? Jeg har sett begge to og syntes at X1 er litt bedre på kontrast og sortivå, mens AE300 er bedre på oppløsning/detaljer. I tillegg så er X1 mye mer egnet for data. Noe som gjør at jeg hadde valgt X1 over AE300 uavhengig av pris.

Jeg savner ivertfall X1'en som jeg lånte i helgen, buhuuuu...

Pål

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva legger du i at den er mye mer egnet for data? at den er 4:3?

Det største problemet til X1 er vel regnbuene, er man bare en bitte liten smule nærtagen for det kan man glemme hele X1.

Er man ikke nærtagen for det er det knall, men at den er 4:3 gjør den mer egnet for data ser jeg meg ikke enig i, er vel ikke noe som ikke powerstrip fikser det?

X1 ligger vel på 1598, og AE300 på 1898 så forskjellen er ikke veldig stor.
    Eller har X1 detti til 1498?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og nå må vi jo ikke glemme garantien...

x1 har 2 års garanti (5 år hvis du registrerer deg) og ae300 1 år...

Og så er det med tilgjengelighet da... x1 får du nå, mens ae300 må du vente på...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man _må_ ikke vente på ae300 bare og bestille på nettet det da

Men ja, X1 slår AE300 prismessig, men er du nærtagen for regnbuer så er det forsatt vel brukte penger..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg at regnbuer er no dritt...
    Heldigvis så har jeg bare sett dem en gang! Og jeg ble ikke syk av det.. (ihvertfall ikke ennå)..
    Men fordelen må jo være at jeg slipper døde pixler..

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sanama
    og nå må vi jo ikke glemme garantien...

x1 har 2 års garanti (5 år hvis du registrerer deg) og ae300 1 år...

Og så er det med tilgjengelighet da... x1 får du nå, mens ae300 må du vente på...
    Såvidt jeg har skjønt så får du kun 5 år garanti dersom du registrerer deg OG bor i USA?

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av warelf
    hva legger du i at den er mye mer egnet for data? at den er 4:3?
    Ja, fordi de fleste spill ikke støtter disse spesialoppløsningene som disse nye projektorene har. 4:3 er også veldig kjekt når man skal se på digitalbilder (til familie og venner etc), DV-video og ikke minst TV-titting. Z1/AE300/HS2 har jo alle mindre enn 600 punkter og klarer da ikke å vise et SVGA bilde klart en gang.

Et annet eksempel er at property-vinduet til skjermkortet på min HTPC er over 600 punkter høyt. Man får da rett og slett ikke trykket på "OK" hvis oppløsningen ikke er høy nok.

Har også snakket med en AE300 eier og han sa at det rett og slett ikke ble bra når han koblet til en PC. AE300 klarer ikke 1:1 pixelmapping uansett oppsett så da har man ikke sjans på å få et 100% skarpt databilde. Men for de som syntes film er viktigst så er kanskje AE300 den beste projektoren i dagens billigsegment.

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. InFocus Screenplay 777 til test!
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 18
    Siste melding: 11-04-2004, 17:58
  2. Test av InFocus Screenplay 5700!
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 40
    Siste melding: 08-12-2004, 16:20
  3. Test av Optoma H30 (vs. Infocus X1)
    By Tiger in forum Digitale projektorer