720P eller vente på 1080P

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

720P eller vente på 1080P

Finnes vel ingen annen facit her enn at det beste er hd matriale gjennom topp videoprosessor og ekte 1080P 3chip/SXRD. Men det betyr ca 150K +

Spørsmålet er vel heller om en enn så lenge kan satse skal satse på 720p pj og en god prosessor heller enn å kaste seg på de første 1080P som kommer. Men hvilken 720P og hviken prosessor ?

Selv har jeg vinglet mellom import av Optoma HD7300 og vente på Mitsubishi HC5000. Men nå dukker tanken på å heller satse på HD3000 eller Vantage HD prosessor samen med f.eks HC3000 eller endog TX200/TW600/AE900.

Så foresten en Crystalio I til 7500 kr på E-bay. Hmmmmmm

Best bilde for pengene er mottoet. Bør fungere bra både på dvd og hd-dvd. Noen gode forslag ?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har problemer med screendoor på 720 så har du ikke så mye igjen for 1080 på lang tid enda.

Og, er du sånn som de fleste av oss så har du byttet projector igjen før utvalget av HD hardware og software blir påtrengende i Norge.

Man kan få ett fantastisk bra bilde på en 720 projector med 1080 inn så det er egentlig heller ikke noe godt argument.

Man sitter egentlig igjen med " må ha "suger etter 1080 selv om behovet ikke er så stort.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bør tenke på hva slags kildemateriale en mest skal bruke på projektoren. Generelt er det lettere for bildebehanlings elektronikken å nedskalere enn å oppskalere. Med andre ord kan du få bedre bilde (les mindre artifacts) ved å nedskalere 1080 til 720 på en 720 projektor enn å oppskalere 720 til 1080 på en 1080 projektor. Her ser jeg bort ifra screendoor og en skal også huske på at ulike bildebehandlings kretser gir forskjellige resultat. Dette vil jeg tro er pga ved nedskalering så har du for mye informasjon i bildet og elektronikken "plukker ut" det den skal presentere, men ved oppskalering må elektronikken "skape" informasjon som ikke eksisterer. Vennligst irettesett meg om dette ikke er riktig og kom gjerne med tilleggsinfo

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom nettopp fra USA med en hd dvd-spiller under armen og ble overrasket over hvor bra bilde jeg fikk på min BenQ 7700 (1080i til 720p). Med tanke på at utvalget av hd dvd-filmer ikke er mye skryte av foreløpig og at et brdere hd tv-tilbud lar vente på seg (bortsett fra utvalgte CD-kanaler som kanskje kommer snart) ville jeg har smurt meg med tålmodighet i et par år til - i alle fall dersom den skal brukes til vanlig TV-titting.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for 720p inntil videre !
    Har selv en OPPO som skalerer til dette og viser frem på en TW600, projisert til 100 tommer, og må si at jeg ikke higer etter høyere oppløsning overhodet.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg ikke kjøpt ny 1280x720 projektor nå. Er en noenlunde fornøyd med det en har bør en heller vente enda litt til for så å slå til på en 1080-projektor.

Det som kan ha noe for seg er å kjøpe en skikkelig videoprosessor og bruke denne sammen med den "gamle" 720-projektoren. Dette kan gi den nok futt til å holde enda et år. Videoprosessoren kan en ta med seg til 1080-projektoren. Sannsynligvis vil den uansett gi bedre bilde enn den interne elektronikken i projektoren.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken 720P projektor anbefales ?
    Min AE500 er grei men det finnes utrolig mye annet som er bedre, selv om den blir satt sammen med en god videprosessor. Tror totalen ville blitt langt bedre med en god DLP, er ikke overbegeistret for LCD men pga zoom og trow ble det det jeg satset på forrige gang. Muligens kommer HC5000 eller AE1100 til å gjøre at det blir LCD enda en gang, til tross for at jeg liker DLP bildet bedre. "Go figure"

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best value for money er jo da en 720 DLP.

Sammen med en VP vil den gi deg ett bilde somer usannsynlig mye bedre enn det du har i dag.
    Selv alene vil den ha mye bedre bilde.

Sitter du på den ett år omkring vil du kunne kjøpe en 1080 for en pris hvor differansen er større enn tapet på 720 projectoren du hadde i mellomtiden.

Om det lønner seg å kjøpe en VP og ta den med seg til en 1080 projector er jo det store spørsmålet.

Det kommer jo an på hvor bra elektronikken er i den 1080'en du kjøper ikke sant, og hvor bra VP'en håndterer 1080. Det skulle jeg likt å vite:?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    ...Min AE500 er grei men det finnes utrolig mye annet som er bedre, selv om den blir satt sammen med en god videprosessor. Tror totalen ville blitt langt bedre med en god DLP, ....
    Her burde jeg selvfølgelig føyet til god DLP og videoprosessor.

Ser for meg at en HC3000 og den nevnte Crystalio I til en pris på rundt 20K (pent brukte) vil kunne gi ekstremt mye bedre bilde enn det jeg har i dag.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HC3000 alene vil gi deg ett bilde som er enormt mye bedre enn det du har i dag.

Jeg har den i kinoen min i dag og man skal ha alvorlige regnbueproblemer osv. for ikke å kunne "leve" med den.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri noengang sett regnbuer. Ikke engang på de gamle Davies pj'ene. Er nok "fargeblind" for regnbuer :-D :-D :-D
    Hva synes du om HC3000 sammen lignet med PD One ?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt for tidlig å uttale seg enda, begge har sine fordeler og ulemper for å si det slik.

Min AMO er D65 kalibrert på fabrikken, det er ikke HC3000 og den burde nok vært Gorm kalibrert før jeg tør uttale meg.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Her burde jeg selvfølgelig føyet til god DLP og videoprosessor.

Ser for meg at en HC3000 og den nevnte Crystalio I til en pris på rundt 20K (pent brukte) vil kunne gi ekstremt mye bedre bilde enn det jeg har i dag.
    Vært oppmerksom på at Crystalio I ikke kan utføre reverse telecine på 1080i materiale, så du vil ikke dra full nytte av signalet ifra kilder som kun sender ut 1080i.. Det er for øyeblikket ingen av de vanlige HD avspillerne som klarer å sende ut et "perfekt" 1080p signal Du vil få bedre bilde med en prosessor som klarer skikkelig 1080i signalbehandling uansett.

Nå vil det jo komme spillere for Blueray og HD DVD som vil klare denne jobben bedre etterhvert, men enn så lenge ser disse spillerne til å bli kostendes ganske mye mer enn standard-spillerne.. (Nå har jo jeg heller ikke anelse om hvorvidt du faktisk er intr. i å få tak i Blueray eller HD DVD spiller da..)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    (Nå har jo jeg heller ikke anelse om hvorvidt du faktisk er intr. i å få tak i Blueray eller HD DVD spiller da..)
    Det vil komme helt ann på når det blir interesante filmer lett tilgjengelig. Kjøpte cd spiller til 10K i 1986 og kjøpte dvd spiller til 9K i 1998, vi får se når HD spilleren står i hylla ?
    Mulig jeg hopper over et leddd og går til HVD (300 giga pr plate) eller det som blir det neste formatet, kan jo tenkes at HD-dvd og Blu-ray blir det samme som minidisk og dcc :shock:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •