BenQ PE7800 & PC & lerret. Noen nybegynner spm.!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking BenQ PE7800 & PC & lerret. Noen nybegynner spm.!

Hei!

Har kjøpt meg en BenQ PE7800. Den skal jeg bruke til å se film i kombinasjon med PC'en. Har VGA og S-Video utgang til overs på skjermkortet (Og en DVI som brukes til PC-skjermen).

Hvordan vil dere anbefale å koble PJ'en til dataen? Via VGA-kabel, eller bruke DVI-kabel med VGA-overgang?

Trenger jeg noen spesiell programvare på PC'en?

Bør projektoren stå vinkelrett på lerretet? Altså midt på veggen, eller går det bra om den er oppved taket?

Og til slutt et spmål ang lerret: Hva er best av hvit og grått lerret? Hva med dette? http://avforum.no/avtorget/showprodu...ct=10157&cat=8
    Er det et bra lerret?

Vil dere anbefale å prøve å lage lerret selv? Vha en rullegardin, MDF plate eller noe?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt avhenger av offset`n på projektoren, altså hvordan bildet er i forhold til senter på linsa, dette skal stå i manualen. Men denne er vel så vidt meg bekjent best å henge i taket.
    Var jeg deg ville jeg bruke VGA til PC-skjermen og DVI til projektoren!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det med grått og hvitt lerret har jeg også lurt på. Jeg har hørt at grått er bedre? Riktig? Funkerer begge typer på alle PJ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PE7800 bør ikke stå midt på veggen. Da vil bildet være på gulvet :-) Heng den i taket. Hos meg som har ca 2,5m takhøyde passet det perfekt med et takfeste som ikke bygde ned noe særlig (se bilde i linken på signaturen min). Man kan vel justere keystone etc digitalt på denne PJ'en om man nå likevel vil plassere den usentrert. Men det vil ødelegge litt for bildekvaliteten. Om du vil merke noe til det kommer jo an på dine kvalitetskrav.

Denne PJ'en kan godt bruke et grått lerret. Er PJ'en veldig lyssvak vil grått lerret ikke fungere bra da det "suger" mer lys enn ett hvitt lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk for svar.

Det går altså bra å bygge en hylle til PJ'en helt oppunder taket da? Ca 4-4,5 m fra bildet...

Det går bra med grått lerret sier du, vil det si at hvitt er bedre? Eller at hvitt også går bra? Vurderer nemlig et billig Grandview nedtrekkslerret med 1:1 gain.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser i manualen så ser du hvor mye "offset" det er ved den bildestørrelsen du skal bruke. Du må først bestemme deg for hvor stort lerret du vil ha. Når du vet offset+høyden på bildet så fnner du fort ut hvor høyt du må henge den for å få bildet der du vil ha det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte PJ'en min først. Så plasserte jeg den der jeg ville ha den og fyrte den opp med bilde (er et testbilde i denmed rutemønster). Så ordnet jeg bare lerret som passet til bildet på veggen.

Grått lerret går bra med denne. Men grått eller hvitt er en smakssak. Grått lerret skal gi bedre sortnivå. Det går jo litt ut over lysutbyttet vil jeg tro men det er ikke noe problem med denne PJ'en i et mørkt rom.

Jeg har malt meg et lerret på en fiberplate med Lady 2000 som er en gråsjattering. Fungerer meget bra. Film ser jeg helst i mørkt rom men ellers går det fint med litt lys i rommet (bak) når jeg ser TV. Her i nord med lyst hele døgnet om sommeren drar jeg ofte kun ned rullegardina nærmest lerretet for litt tilfeldig TV titting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •