Projektor eller plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Projektor eller plasma?

Jeg skal flytte hjemmekino'en til et dedikert rom i kjelleren. Jeg vurderer da å kjøpe en projektor og et motorisert lerret. Problemet er at jeg har bare 2,5-3m fra vegg til vegg. Hvordan løser jeg dette? Kan man zoom'e slik at man fortsatt f.eks kan få 150" bilde fordi om avstand fra projektor til lerret er kort?

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt avhenger av linsen på projektoren. Du må velge en med kort kastelengde vil jeg vel tro. Noen projektorer fåes med 1:1 linse hvor f.eks 1 meter avstand gir 1 meter bilde.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    150 tommer. :shock:
    Har du noen ide om hvor stort det er? Det vil si en lerretsbredde på 3 meter og 32 centimeter. Med den sitteavstanden, og så enormt lerret, er det kun en projektor du kan bruke. Den fås med linse etter behov, så størrelsen burde ikke være noe problem. Oppløsningen er heller ikke noe problem, selv om du har sitteavstand mye kortere enn lerretsbredden. Projektoren jeg sikter til er selvfølgelig Action! model three 1080. Det er bare å søke om husbanklån med en gang. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, mannen er fra verdal'n, lottomillionærene er jo snart i flertall der oppe, så penger står det sikkert ikke på...

150" på 2,5-3 meter er nok selv med lottomillioner på bok litt tøff avstand, tror nok du klarer deg lenge med 106-120" (230-265 cm bredde), men selv på den avstanden er det svært få projektorer som vil fungere, men Hitachi TX200 har en ekstrem vid zoom, og vil faktisk la deg benytte et lerret på 106"er på 3 meters avstand. Sjekk kalkisen her: http://www.projectorcentral.com/Hita...ulator-pro.htm

...alternativet er nok en Action Model Three 1080p med 1:1 linse til 150.000 hvis du skal få det noe særlig større fra den avstanden, ja...

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten Ole Brumm til overskriften...

Ja Takk ! Begge deler

Mvh

Espen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til overskriften:
    Gå for PJ når du har et dedikert rom, såfremt du kan gjøre det helt mørkt. Kinofølelsen er overlegen !

Svar til kastelengde/sitteavstand:
    Selv sitter jeg 3,5 m fra bilde på 100" (Epson TW600) og tror at noe større blir slitsomt på den avstanden. Du bør også tenke på et PJen må ha enorm kvalitet for å gi et godt bilde på den størrelsen når man ser det fra bare 2,5m.
    Min PJ er takmontert 3m fra lerret og greier akkurat 100" i passe avstand fra gulv uten noen spesialløsninger.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke hatt noe særlig større enn 100" bilde på den avstanden. Selv bruker jeg 77" på 2,8m avstand og synes det er ganske passe. Greit at det tøft med kjempebilde, men om du må sitte og snu på hodet for å få med deg handlingen tror jeg det blir slitsomt med filmkveld...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et 150" lerret var jo stort nokk i alle fall...

Synes kanskje det er litt lurt å ikke bare se på den tommes angivelsen som en bare en tall verdi. Sammenligner man f.eks et 100" 16:9 lerret med en 50" 16:9 plasma, så er bilde arealet 4x så stort.

Når det gjelder å få et stort nokk bilde i et lite rom, så kan man med projektor også øke den effektive kastelengde ved hjelp av spesial speil som er vnlig i bkprojeksjons smmenhenger ol, men det er vel ofte mer et spørsmål om økonomi når det gjelder å velge projektor modeller som har en god nokk oppløsning så man ikke bare ser SD på korte 1:1 sitte avstander. Synes fort det blir litt slitsomt å måtte snu på hodet for å kunne få med detaljene ut i hjørnene i bildefeltet og eventuell teksting, men man må jo velge selv hva slags oppsett man ønsker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •