Ny leilighet\kino; lyskontroll, component-skjøt med mer...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer thomanil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny leilighet\kino; lyskontroll, component-skjøt med mer...

Hei,

Har nå bodd tre-fire dager i en ny leilighet (endelig selveier\gjeldsslave!). Nå når det mest livsnødvendige er pakket ut kan jeg begynne å planlegge å montere opp hjemmekinoen igjen. Det blir litt ymse spørsmål her, men det meste er vel knyttet til projektoren min derfor poster jeg det i dette subforumet.

- Første pri er lyskontroll for LCD-projektoren min. Rommet har to lyskilder, hvorav den ene er et relativt stort vindu. Tenkte å skaffe rullegardin(er) til denne - noen som kan fortelle meg om butikker i Oslo-området som har litt utvalg her? Har også en døråpning mot spisestue\balkong, men der skal jeg nok ordne en eller annen form for gardin\teppe på skinner i taket.

- Videre skal jeg henge opp projektoren i taket. Det blir en betydelig avstand fra spillkonsollene til projektoren, derfor må komponent-kablene forlenges\skjøtes med noen meter. Akkurat her er jeg rimelig blank - trenger jeg noe spesielt for å skjøte på komponent-kabler, eller kan jeg bare bruke male/female rca-kabler?

- Til slutt: det viser seg at vi har pensjonister så og si i alle kanter av blokka, iallfall i etasjene rundt oss. Håper jo selvfølgelig at de er dauhørte hele gjengen, men de føler vel fremdeles subwooferen min.. Noen tips til hvordan begrense hva som sllipper ut av stua mi? Få subben litt opp fra gulvet?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med "nå når det mest livsnødvendige er pakket ut"... hjemmekinoen er jo nettopp det!!!

- rullegardin: IKEA

- RCA skjøteledd (Elkjøp etc.)

- jeg bruker dempeføtter under min PB12-Plus. Vil nok allikevel tro at pensjonistene får føle noen lydbølger om du drar på litt... ;-) :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomanil
    slutt: det viser seg at vi har pensjonister så og si i alle kanter av blokka, iallfall i etasjene rundt oss. Håper jo selvfølgelig at de er dauhørte hele gjengen, men de føler vel fremdeles subwooferen min.. Noen tips til hvordan begrense hva som sllipper ut av stua mi? Få subben litt opp fra gulvet?
    http://www.auralex.com/sound_isolati...ion_gramma.asp

"GRAMMA yields nearly total acoustic isolation, resulting in a purity of tone that has to be heard to be believed!"

Fint for å unngå forplantninger av bass til gulvet. Mange fornøyde brukere.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer som gjeldsslave, og selvfølgelig gratulerer med leilighet.

Her finner du mange fine muligheter for lyskontroll. Koster mere enn Ikea, men her får du det også 100% tett. Og fjernkontroll om du ønsker det :-)

http://www.royalfabrikker.no/rullegard.htm

Demping av bass:
    De HåkonN henviser til fungerer nok veldig bra, eller du kan bestille steinheller f.eks slike jeg bruker. Dette demper også. Det vil jo ikke ta bort bassen, så helt kvitt problemet blir du nok ikke.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer thomanil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hyggelig feedback.

Når det gjelder demping av subben - lurte litt på å bare legge en tykk isoporplate mellom gulv og sub... det var kjekt å se noen andre forslag!

Og beklager så meget at jeg ikke prioriterte hjemmekino-utpakking høyere - skulle vel montert opp projektor og høyttalere på flyttedagen, og heller sittet naken på gulvet og spist rett ut av pizzaesker mens jeg så på film...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomanil
    Og beklager så meget at jeg ikke prioriterte hjemmekino-utpakking høyere - skulle vel montert opp projektor og høyttalere på flyttedagen, og heller sittet naken på gulvet og spist rett ut av pizzaesker mens jeg så på film...
    Ja...?:wink:

Gratulerer med leilighet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •