projectiondesign action! Model three 1080 with crystalio - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 93 av 93
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jeg er enig i at denne er OTT, men det var de første målingene av 3-chip 1080 DLP. Har du fått din enda, Gorm? Vi venter spent på CR-måling med begge lampene og full åpning.
    Har fortsatt ikke fått min (kun lånt en ombygget Cineo3 til jeg får min egen). Men noen CR tall har jeg fremskaffet. I Stockholm kjørte de med begge pærene aktive, og iris noe lukket. Resultat 16,7 fL på et 123" lerret, og ca 5700:1 kontrast. Nok til å gruse alle andre projektorer på messen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette er bare ca 750 ANSI-lumens, Gorm. For å få en sammenligning med 3DLP må denne lysstyrken 3-dobles, og da tror jeg fortsatt kontrasten kommer til å stupe. Diskusjonen går jo på om effektiviteten til en 3-chip kan oppveie det dårligere utgangspunktet i form av en mer kompleks vei fra pære til objektiv.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt imponerende tall.. En slik lysstyrke kombinert med høy kontrast er ikke hverdagskost. På Shapen de vsite antok de en lystyrke på 7-8fl, noe som da vil si halvparten av på AMIII. Jeg har ikke sett noen spesifikke kontrast-tall på Sharpen fra samme messe.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette er bare ca 750 ANSI-lumens, Gorm. For å få en sammenligning med 3DLP må denne lysstyrken 3-dobles, og da tror jeg fortsatt kontrasten kommer til å stupe. Diskusjonen går jo på om effektiviteten til en 3-chip kan oppveie det dårligere utgangspunktet i form av en mer kompleks vei fra pære til objektiv.
    Les tråden jeg sendte deg tidligere, så ser du at lysstyrken var vesentlig redusert i forhold til maks lysutbytte (åpen iris). Jeg la bare ut disse tallene fordi det er de eneste jeg har så langt. 16,7 fL er langt over det gjennomsnittet ønsker i sin hjemmekino. Spørreundersøkelsene på diverse forum konkluderer jo med at de fleste erfarne AV-entusiastene ønsker mellom 12 og 14 fL.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt ok, vi lar denne diskusjonen ligge til vi har noen flere tall. Apropos fL-tallene så er det en annen diskusjon - det går fint an å få 12-14fL med 2000+ lumens også, man trenger bare en litt større skjerm

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.cine4home.de (Test: Projection Design Action! model three 1080 Preis Test Action model three 1080 DLP Projektor ProjectionDesign Action modell three)

Kommentar til denne testen, Gorm? Jeg kan ikke tysk, men tallene ser temmelig stusselige ut:

Lampenzahl / Leistung Iris Lumen Kontrast
    2x/ Max Auf 1800 1200:1
    1x/ Max Auf 950 1200:1
    2x/ Max Zu 300 4500:1
    1x/ Max Zu 200 4500:1
    2x/ Max Mittel 700 3000:1
    1x/ Max Mittel 380 3000:1

Har du fått målt din på full guffe enda?????

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cine4home
    Bewertung gesamt : 1,3 (Sehr Gut -)

Ausstattung

1,1 (Sehr Gut)

Bedienung

1,3 (Sehr Gut -)

Technik

1,3 (Sehr Gut -)

Bild

1,5 (Gut +)
    Testen var ihvertfall ikke stusselig

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi ikke henger oss opp i "småting" som at maks kontrast var 4500:1 og ikke 6000:1 og at lysstyrken når maks kontrast ble oppnådd var 2-300 lumens og ikke 3-400 lumens så peker alt i retning av at kontrasten faller som en stein når lysstyrken skrus opp.

Til sammenligning: Alan @ AVS har fått inn Sim2 HT5000, og den ble målt til 1500 lumens og 6500:1. Dette er versjonen med 1 pære (den med 2 kommer senere). Aksepterer man feks 3000:1 kan man kanskje doble lysstyrken (finger'n i været).

Dere har hele tiden hevdet at 1-chip ALLTID har bedre kontrast enn 3-chip, og det er FEIL. Vi vet at når iris lukkes vil kontrasten gå opp. Siden 3-chip har mye bedre effektivitet kan iris lukkes mer for en gitt lysstyrke. Dette har større betyning for god kontrast enn ulempen med en mer komplisert lysbane for 3-chip.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke komentere målinger gjort "utenfor min kontroll" og i tillegg henviser du til målinger gjort to forskjellige steder, altså ikke under like forhold. Måleutstyret til Alan har jo heller ikke vist seg spesielt nøyaktig tidligere? Dersom han også har målt model three under like forhold er det straks mer interessant. Jeg kan bare støtte meg til mine initielle målinger av amt 1080, for jeg har ikke fått målt min egen (flere grunner til det, blant annet en feil jeg ikke har hatt tid til å få rettet enda). Det jeg kan fastslå, er at testen i Cine4home er basert på en helt annen optikk enn den jeg bruker, uten at jeg vet noe om det kan forrandre resultatet.

Forøvrig er fortsatt lysutbyttet du henviser til (1500 ansi og oppover) totalt uinteressante under de forhold jeg kjenner. Og det begynner å bli mange etter hvert. Har dog ikke sett bakprojeksjonsløsningen din, men den er jo egentlig relativt unik her i landet. I de bakprojeksjon baserte hjemmekinoene jeg har besøkt, har problemet alltid vært å få redusert lysutbyttet på projektoren (nd filter). Siden ingen er interessert i disse svært lyssterke projektorene, er det heller ingen som importerer dem. Ingen import, ingen tester i norske magasiner dessverre.
    Det er ikke for ingen ting at XV-Z21000 stadig går igjen som referanse (kun slått av model three, blant annet i testen du henviser til. ;-) )
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om Cineo 3+ i denne tråden på AVS: PD Cineo 3+ 1080. Anyone seen this ? - AVS Forum

Mark har stilt inn/målt sin Cineo 3+ til ca 840 lumens og 1800:1 i kontrast (fyren liker 7fL på skjermen). Lysstyrken er beregnet ut fra 0.8 i gain, noe jeg tror er riktig for Screen Research-skjermen. Det samsvarer i så fall ganske bra med målingene til Cine4home.

Husk at de 1500 lumens til HT5000 fort blir til 750 på slutten av pæra, og det trenger folk flest. I mellomtiden kan man benytte ND-filtre. HT5000 vil således kunne gi 6000+:1 i kontrast hele tiden, mens man med Model Three stadig må skru opp iris'n med mindre kontrast som følge. Det er veldig synd at ikke SIM2 har satt i en justerbar iris slik som projectiondesign har gjort!

Min interesse for HT5000 og de andre 1080 3-chip "monstermaskinene" er selvfølgelig en liten drøm om at de skal være innenfor rekkevidde økonomisk om noen år...man kan alltids håpe

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du er klar over at det er stor forskjell på cineo 3+ og model three 1080. Førstnevnte har to 300w pærer, noe som gir den langt dårligere sortnivå, og derav redusert kontrast (i en normal hjemmekinosetting).
    HT5000 vil forøvrig aldri gi noe som minner vagt om 6000:1 kontrast. Dette fordi den vil lyse opp selv et sortmaskert rom så mye at alt som minner om godt sortnivå vil være borte. Med solen inn gjennom panoramavinduet vil den imidlertid yte bedre enn flertallet av hjemmekinoprojektorene på markedet. Men da ville jeg funnet på noe annet enn å se film, for bildeopplevelsen vil uansett være helt elendig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Cineo 3+ på lav lampesetting vil tilsvare Model Three på høy? I så fall burde de måle likt...

HT5000 lyse opp selv et sortmaskert rom - hvorfor det? Gutta som kjøper denne maskinen har en stor skjerm. Alternativt kan den også brukes på en mørk grå skjerm (med lav gain) som gjør den mer motstandsdyktig mot en viss grad av belysning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    les innlegget mitt en gang til. Jeg refererte til en "normal hjemmekinosetting", og da er det selvsagt snakk om norske forhold. Kjenner du mange her i landet med 140+ tommer lerret?

I norsk målestokk er ønskene dine rimelig sære TorAtle, og jeg må dessverre forholde meg til "mainstream" produkter i Hjemmkino.

Så Cineo 3+ på lav lampesetting vil tilsvare Model Three på høy? I så fall burde de måle likt...
    eeh, nei.
    Vil du måle høy kontrast i et mørket rom, trenger du godt sortnivå. Med en pære i drift, vil alltid model three gi langt bedre sortnivå. Det er stor forskjell på teoretisk kontrast, og hva du faktisk kan måle i en hjemmkino. 6000:1 kontrasten du henviser til er oppnådd i måletelt, det vil si et kontrollert miljø, som ikke reflekterer lys tilbake til måleutstyret.

Bare så det er nevnt, når min projektor er optimalt innstillt i mitt rom (grått Adeo lerret) jobber en pære, og det i økonomimodus.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •