projectiondesign action! Model three 1080 with crystalio - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 93
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Trodde hjemmekinoutsyr var det vi diskuterte på AVforum jeg TorAtle. Du skjønner vi andre har ikke "større installasjoner" hjemme, men det har kanskje du?
    Hvorfor er dette nødt til å bli en personsak, og hvorfor er jeg nødt til å repetere meg selv hele tiden?
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Glem rearpro-setup'n min. Tenk heller at du hadde hatt en litt større hjemmekino med større lerret. Da vil du ikke lenger ha mulighet til å få samme sortnivå som du har nå. Det er kompromisser hele veien. Hva velger du? Større bilde gir relativt sett dårligere kvalitet. De som velger en 3-chip har gjort et valg - de ønsker et stoort bilde.
    Jeg ville sagt WOW hvis en av oss hadde hatt en hjemmekino med et 5 eller 6 eller 7 meter bredt lerret i scope format, men det høres ut som dere mer ville ledd bak hans rygg for at han valgte en prosjektør som gir dårligere kontrast enn referansen deres. Enten så går du ned i størrelse for å få ønsket kontrast, eller så nyter du det store fine bildet ditt. Du får ikke både i pose og sekk. Og jeg synes ikke noen av oss har rett til å bestemme hva som er riktig.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...Jeg tror ikke jfinneru eller Gorm mener dette personlig, men det er nok en generell uenighet rundt prinsippene og preferansene...

Det er selvsagt helt greit at du har valgt lysutbytte fremfor kontrast, noen liker morra andre dattera osv...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg skal liksom like den gamle mora?

Dette handler ikke om mitt oppsett, for det er veldig spesielt. 3-chip brukes i high-end installasjoner som krever mye lys. De sikter ikke etter mer enn 12-16fL de heller, akkurat som dere. Og hvis Model Three klarer jobben like godt som en high-end 3-chip så skal jeg spise den hatten jeg ikke har!

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde fra en 3chips (SXRD ikke DLP, men det gjelder begge)Sony Ruby, et av flere problemer med 3 chippere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det var jo et ekstremt eksempel da, min hadde ikke i nærheten av dette... MEN, 3-chips har utvilsomt en svakhet rundt konvergens, men i praksis har det svært svært liten betydning.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tror dette er personlig TorAtle, så tar du skammelig feil, og samtidig trekkes diskusjonen ned på et svært lavt nivå.
    Jeg trodde hele tiden vi hadde hjemmekino i bakhodet, men jeg skjønner omsider at du ikke har hatt det. Hvis påstanden din er at en single-chip ikke kan pumpe ut like mye lys som er tre-chip, så er jeg helt enig. Tre speil må nødvendigvis reflektere mer lys enn ett. Der vi ikke er enige er når det gjelder kontrast. Gitt at de to "teknologiene" gir like mye lys ut av linsen (f. eks 2000 lumens), så vi single-chip projektoren gi bedre kontrastverdier, nettopp på grunn av det digre prismet i tre-chip projektoren. I et rom der en trenger mer lys enn en single-chip kan gi fra seg, så vil selvfølgelig tre-chip projektoren måle bedre kontrast, nettopp fordi single-chip'en ikke er lyssterk nok. Det jeg ville frem til er at en single-chip alltid vil har bedre sortnivå, gitt at lysutbyttet er likt. Ergo en single-chip gir bedre kontrastverdier så lenge den har lysstyrke nok. Når det gjelder model three og dens lysutbytte på opp til 2500 ansilumen, så er den mer enn lyssterk nok til å gruse tre-chip i alle hjemmekino installasjoner. Vel kanskje ikke i hjemmekinoen til Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Sultan av Brunei. Men da snakker vi heller ikke "normal" hjemmekino installasjon. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det var jo et ekstremt eksempel da, min hadde ikke i nærheten av dette... MEN, 3-chips har utvilsomt en svakhet rundt konvergens, men i praksis har det svært svært liten betydning.

Vel jeg har sett det langt værre, men det ble heldigvis dekket av garantien. I USA må en faktisk godta at konvergensen er "off" opp til to pikselrader, siden det er dette Sony har satt som grense for reklamasjon. På bildet i innlegget overfor ser vi at grønt ligger en pikselrad for høyt, mens rødt ligger en for lavt. Ergo dekkes dette antakeligvis ikke av garanti.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ville frem til er at en single-chip alltid vil har bedre sortnivå, gitt at lysutbyttet er likt. Ergo en single-chip gir bedre kontrastverdier så lenge den har lysstyrke nok
    Flott, hold den tanken. Jeg er uenig, og jeg melder på Digital Projection 1080p-250 til tvekampen. Model Three skal da klare 5000:1 i kontrast og 2000 lumen - samtidig!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Flott, hold den tanken. Jeg er uenig, og jeg melder på Digital Projection 1080p-250 til tvekampen. Model Three skal da klare 5000:1 i kontrast og 2000 lumen - samtidig!
    Kan du vise til en uavhengig måling gjort av 1080p-250 (med korrekt D65 gråskala), så skal jeg se hva jeg får til med model three.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt problemer med å skjønne nødvendigheten av å diskutere 3 chip dlp vs 1 chip Dlp på denne litt "min pappa er sterkere enn din pappa" måten.

Den største fordelen jeg ser med 3 chip DLP er fraværet av fargehjul og regnbue effekt, og at man har muligheten til å få de tre primær fargene vist "samtidig", noe som vel er litt mindre hodepine fremmende. At slike 3 chip modeller ofte har høy lysstyrke, er vel både en velsignelse og en forbandelse hvis man skal bruke det i en hjemmekino med en stor eller liten bildestørrelse.

Når det er sagt, så er det jo noen andre neggative forhold med 3xDLP også , så som pris, størrelse pga 3 lysbaner, nødvendigheten av høy mekanisk nøyaktighet pga convergens (Høy nøyaktighet=dyrt) , bruk av prisme som kobbler lysbanene sammen, og som er neggativt for kontrast og sortnivå.
    Har man tre DLP brikker, vil også den neggative "lyslekasjen" man vel alltid vil ha i en DLP brikke som står i en separat lysbane bli addert og bli mer neggativt for sortnivået enn hvis man hadde sendt en like stor samlet lysmengde til en den bare en av den samme DLP brikka,( litt på samme måte som å paralell kobble ohmske motstander hvor man alltid vil få en sammlet mostand som er mindre enn den minste motstanden). Derfor må man opp i en enda høyere grad av kontrast pr. DLP brikke i en 3 chip enn i en 1 chip for å få samme graden av kontrast.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du vise til en uavhengig måling gjort av 1080p-250 (med korrekt D65 gråskala), så skal jeg se hva jeg får til med model three
    Da tror jeg vi må vente til AVS-Alan får sin i desember, tror ikke den shippes før det. Det er vel ingen av de nyeste som er ute av døra enda. Men du kan jo se om du klarer 1800:1 ved 2000 lumen. WSR sin måling av den gamle traveren Infocus 777 (HD2-chip'n, så ikke helt fair)...

Målte du forresten maks lysutbytte når du hadde den hjemme? Jeg bare lurer på hvor tungt skyts jeg får lov til å stille med .

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet poeng som kanskje ikke har kommet klart frem når det gjelder 3chip dlp.Funksjonen til "prismet" er ikke bare å fordele 3 lysbaner,men også fremkalling av de 3 primærfargene.Greit å vite ettersom det snakkes om "blokkering" av kontrast/lys , i den sammenheng vil jo også fargehjulet ha en "negativ" effekt.3 chip skal også ha positiv innvirkning på farger og mulighet for et mer nyansert/bredere fargespekter.

Andre fordeler med 3chip er som nevnt et "roligere" bilde uten "regnbuer"(ivertfall i den forstand vi er vant med regnbuer fra 1chip)
    Når det er sagt opfatett jeg ikke Model Three som urolig eller slitsom da jeg fikk gleden av å ta en titt på messa i fjor.Og jeg tilhører de som er følsomme når det gjelder regnbuer.

Her er link til hvordan jeg opplevde besøket hos ProjectionDesign (Model Three 1080 1chip) :http://avforum.no/forum/showthread.p...080#post288555

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra darinp2 på avs:
    "The Model Three 1080 from ProjectionDesign is very similar to a Digital Projection single chip DLP. I believe the one that was shown in the upper left hand corner at DP's CEDIA booth. Just beneath it was their upcoming 3-chipper. They were calibrated to have close to the same ft-lamberts for white (the 1-chipper was on a smaller screen) and the 3-chipper had the obviously darker absolute black level. I seem to recall somebody from DP telling me that the single chipper had its iris closed a little bit to get the white level where they wanted it."

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny referanse hos Home Cinema Choice

Britiske Home Cinema Choice gir model three 1080 referanse status. Link til PDF
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen må ta turen innom avshop sin stand på electroworld med noe skikkelig kildemateriale til pj dems.
    Med den kilden de hadde på i ettermiddal hadde den bilder som en billig 720p lcd.
    Det er en skam at ikke PD model three med crystallio II ikke utnyttes bedre.

Thriz

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, du var nok litt uhendig med tidspunktet du var innom på. Regner med at det var Fantom of the Opera du kikket på, og selv om den er veldig skarp i begynnelsen, er det sekvenser lenger ut i filmen som ser ut til å være filmen med kamera ute av fokus. De som så begynnelsen på filmen sitter nok igjen med et helt annet inntrykk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det var ikke det inntrykket jeg fikk, utrolig skarpe og ekstremt gode bilder med kontrast helt i referanseklassen (og all kontrast tilgjengelig i samme frame). Phantom of the Opera HD-DVDen har noen scener med litt laber kvalitet, filmserveren til Projectiondesign fungerte visst ikke helt som den skulle, der har de liggende filmer med 80 mbps som kommer rett fra kinofilm-leverandøren... De av dere som er innom de kommende dager får håpe at de får dette på plass, men jeg mener som nevnt at selv Phantom of the Opera på HD-DVD stort sett var veldig skarp og god, med unntak av et par scener.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enheten som ble vist frem på messen var ikke av topp kvalitet. Den var bra men 1080 kan levere langt bedre. Den enheten hadde tidligere i uken vært lånt ut til noen kunder som hadde fingret litt for mye med den og vi rakk dessverre ikke å verifisere at den ikke var 100% før vi satte den opp på messen.
    For de av dere som ikke ble overbevist og som ønsker å se model three 1080 på sitt beste, bør ta turen til Stockholm i cupfinalehelgen. Da skal det være en liten messe med noen av de beste 1080 produktene i markedet. Kommer mer info om denne messen på websiden i løpet av kort tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slapp av! ;)

Det var da voldsomt til diskusjoner basert på målte spesifikasjoner!:-D Som nevnt så er det enklere å sammelingne bilde enn lyd på papiret, men verden er nok ikke så rosenrød som det gitt.
    Hold an hestene til dere har sett begge, eller fått en seriøs sammeligningstest, for dette var ikke akkurat spennende lesning.

Jeg har ikke sett begge, MEN har hatt en fornøyelig opplevelse med pd model three og Starship Troopers i 1080P! :-D Og da i EKTE 1080P. (hadde ikke scaleren.)
    NICE.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne uka har jeg arbeidsuke på Projectiondesign:-D
    Skal spørre om jeg får lov til å ta noen bilder i morgen. I dag har jeg sett full HD Blue Ray på et stoort lerret på demo rommet demmes. Der er det også spekket med prosjektorer, spillere og forsterkere.

Derfor tenkte jeg dere kunne skyte ivei med spørsmål som jeg kunne fått svar på. Jeg jobber mest med development og software. Men også rundt omkring!

Så skyt ivei!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •