projectiondesign action! Model three 1080 with crystalio - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 93
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    for å lese en test her og en test der gir deg tydelig et litt "forvrengt" bilde av virkeligheten.
    Mens dine målinger er veien, sannheten og livet?

Jeg vet godt at 1-chip har et bedre kontrastnivå absolutt sett. 3-chip er mer komplisert og lys lekker, som du sier. Men IKKE når man har et visst krav til lysstyrke. Det viktigste må være å få et bilde på lerretet som vi faktisk ser, det er vi enige i eller? Glem rearpro-setup'n min. Tenk heller at du hadde hatt en litt større hjemmekino med større lerret. Da vil du ikke lenger ha mulighet til å få samme sortnivå som du har nå. Det er kompromisser hele veien. Hva velger du? Større bilde gir relativt sett dårligere kvalitet. De som velger en 3-chip har gjort et valg - de ønsker et stoort bilde.

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Her må jeg nok si meg enig med Gorm, det stemmer absolutt ikke. Dersom dVision modellen har så høy kontrast som nevnt her ved et lysnivå på mange tusen AL, har de gjort noe annet smart. 3chip teknologien er i utgangspunktet underlegen 1chip på kontrast.
    dVision er 1-chip serien dems (produsert av PD). Den har slett ikke høy kontrast ved mange tusen AL.

Fra Digital Projection sin hjemmeside:
    dVision 1080: 500-2500 lumens. 6000:1 contrast WITH IRIS (les: når vi har strupet lyset helt klarer vi denne kontrasten)
    Titan 1080p-250: 2000 lumens. 5000:1 contrast

Sier dere at den samme produsenten farer med løgn mht en modellserie men er ærlige harry mht til en annen?

Jeg kan komme med mange andre eksempler. Kan dere komme med ET eksempel som viser at 1-chip kan brukbar kontrast ved en lysstyrke på > 2000 lumen?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital Projection hadde forresten 5 modeller side ved side på CEDIA. Merkelig at de tør siden 1-chip er best og billigst. Skytende på de 2 største lerretene: 3-chip. Må være en tilfeldighet. Og av det jeg har lest på avs så er både SIM2 og DP sin 3-chip oftest nevnt som messens beste. Igjen - må være en feil.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    dVision 1080: 500-2500 lumens. 6000:1 contrast WITH IRIS (les: når vi har strupet lyset helt klarer vi denne kontrasten)
    hehe, du leser nå akkurat det du ønsker å lese du da. Jeg målte 6200:1 med irisen i midtstilling. Og som du sikkert er klar over så vil halvveis åpen iris gi langt over halvparten av lysmengden en helt åpen iris gir. For å redusere lysmengden med over 50 prosent må irisen lukkes vesentlig mer.

Det at du leser "fasit" ut i fra spesifikasjonene til DP sier vel sitt. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital Projection hadde forresten 5 modeller side ved side på CEDIA. Merkelig at de tør siden 1-chip er best og billigst. Skytende på de 2 største lerretene: 3-chip. Må være en tilfeldighet. Og av det jeg har lest på avs så er både SIM2 og DP sin 3-chip oftest nevnt som messens beste. Igjen - må være en feil.
    Jeg skal ta den diskusjonen med deg etter at du faktisk har sett noen av disse projektorene selv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, du leser nå akkurat det du ønsker å lese du da. Jeg målte 6200:1 med irisen i midtstilling. Og som du sikkert er klar over så vil halvveis åpen iris gi langt over halvparten av lysmengden en helt åpen iris gir. For å redusere lysmengden med over 50 prosent må irisen lukkes vesentlig mer.

Det at du leser "fasit" ut i fra spesifikasjonene til DP sier vel sitt. ;-)
    Og du skriver akkurat det du vil. Du målte 6200:1 med iris i midten og EN lampe på. Bare der har du halvert lysstyrken. Og med iris'n i midten tipper jeg du er godt under 1000 lumen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ta den diskusjonen med deg etter at du faktisk har sett noen av disse projektorene selv.
    For et argument.

Edit: Hva med at vi slutter av der. La oss bare vente til du får model three, også måler du kontrast ved maks åpning. Det bør gi oss en grei pekepinn.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter edit'en din fullt ut, men skjønner fortsatt ikke hvordan du kan sitte på din høye hest og diktere, når du faktisk ikke har egen erfaring.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question hmmmmm

er ikke kontrast og sortnivå noe av det viktigste ved en pj da??? hvis du går fra en feks xv-z3000 kr 18000 til en model three til 100000 lapper så skal det vel være sinnsykt mye bedre bilde på den eller andre "dyre" pj.
    kan vel ikke være bedre kontrast og sortnivå på en billig singelchip eller???

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik er det med teoretikere, vet du Men seriøst, du kan ikke forvente at alle skal ha likt grunnlag som deg selv, og man kan heller ikke avfeie argumenter på basis av at en annen ikke har sett et eller annet produkt med egne øyne. Video er litt greiere enn audio å forholde seg til - de viktigste parametrene kan måles.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    er ikke kontrast og sortnivå noe av det viktigste ved en pj da??? hvis du går fra en feks xv-z3000 kr 18000 til en model three til 100000 lapper så skal det vel være sinnsykt mye bedre bilde på den eller andre "dyre" pj.
    kan vel ikke være bedre kontrast og sortnivå på en billig singelchip eller???
    Nå skal en godt over 100 lapper for å slå kloa i en model three 1080. Det er flere parametre som avgjør prisen på en projektor, for eksempel type teknologi, bildebehandling, optikk, fleksibilitet, osv. Når det gjelder de tre siste parametre jeg nevner, så er det vel ingen tvil om at model three er blant de desidert beste på markedet.
    En Skoda tar deg dit du vil og er funksjonsmessig ikke veldig ulik andre biler, likevel koster selv den billigsta Ferrari mange ganger en hvilken som helst Skoda. Vil en ha de siste prosentene forbedring/ytelse, så må en jammen betale dyrt for det, uansett hilken type produkt en snakker om.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

ja selvfølgelig enig der gorm lurte bare på det med kontrasten

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen målinger av Model Three her: http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...&&#post8536742

"On my 15' wide 2.35:1 0.95 (0.8?!) gain Screen Research screen I got 18fL in the 16:9 area at full open iris and full bulbs. Blacks were mediocre at this setting"

Jeg tror virkningsgraden er nøkkelen. 1-chip må pøse på med større/flere lamper, noe som gir masse strølys og lav kontrast.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Gorm er ikke den DP utgaven lik en Action! model three 1080, men det visste du selvfølgelig. Da har den heller ikke noe i tråden om projectiondesign å gjøre heller.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror han mener projectiondesign, og ikke Projection Digital (som heller ikke gir noen mening), for han snakker om Cineo i neste setning. DP og PD, lett å trå feil. Uansett er det samme design, så det skulle forundre meg mye om det er voldsomme forskjeller. Jeg fikk også en privat melding litt senere fra fyren der han antydet ca 1100:1 i kontrast på "full pupp". Det er i så fall sammenfallende med hva Greg i WSR målte.

CineNow tester prosjektøren as we speak, så det er bare kort tid til alle kortene ligger på bordet. De pleier å være temmlig grundige.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av det som står i den tråden er relevant for en normal hjemmekino. Her snakker vi om lerreter på 15 fot og 200". Jeg vet hva en slik en måler i et normalt rom kalibrert til D65. DET er det som er interessant for oss nordmenn.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han snakker om 16:9 i et 2.35:1 format på 15', og det er litt over 11' bredde.

Jeg har ikke "disset" Model Three på noen som helst måte. Faktisk så ringte jeg fabrikken og snakket med de tidlig i vår. Jeg tror denne prosjektøren gir et veldig godt bilde. Og ikke har jeg diskutert de typiske negative aspektene ved 1-chip heller. Det jeg har sagt som Gorm/dere tydeligvis er uenig i er
    Kombinasjonen lysstyrke/kontrast er vesentlig bedre på en 3-chip, slik er det bare.
    Nå skal vi ikke gå i sirkel og begynne å snakke om "normale hjemmekinoer" igjen. 3-chip er ikke for 100" skjermer, derimot er det et produkt for større installasjoner.

Jeg har gitt dere sjansen før, og jeg gjør det gjerne igjen. Bevis at jeg tar feil:
    Jeg kan komme med mange andre eksempler. Kan dere komme med ET eksempel som viser at 1-chip kan brukbar kontrast ved en lysstyrke på > 2000 lumen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"On my 15' wide 2.35:1 0.95 (0.8?!) gain Screen Research screen I got 18fL in the 16:9 area at full open iris and full bulbs. Blacks were mediocre at this setting"

Jeg tror virkningsgraden er nøkkelen. 1-chip må pøse på med større/flere lamper, noe som gir masse strølys og lav kontrast.

For det første, hva var det du ikke forsto i innlegget mitt angående kontrastnivå på 1-chip kontra 3-chip? For det andre, DuArch systemet til PD gir nesten ikke strølys og det er jo bakgrunnen for det voldsomme kontrastnivået dere 3-chip gutta bare kan drømme om.

At sortnivået ikke er middelmådig ved 18fL er jo ikke så merkelig. Anbefalt lysstyrke for hjemmekino er 12fL, og da leverer model three sortnivå i referanseklasse.

Jeg har gitt dere sjansen før, og jeg gjør det gjerne igjen. Bevis at jeg tar feil

Det vet du veldig godt at ingen kan bevise akkurat nå, for projektoren er jo ikke tilgjengelig. Det drøyer forhåpentligvis ikke alt for lenge før du skal få spise ordene i deg igjen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mer en 2000 Ansi? Hvem i alle verden vil ha det i kinoen sin. selvfølgelig kan jeg ikke komme med noen eksempler. Rett og slett fordi produsentene ikke lager slike projektorer. Det jeg vet er i allefall at model three 1080 måler over 6500:1 i kontrast riktig kalibrert uten bruk av autoiris. Denne evindelige diskujonen her kommer man aldri i mål med. Tipper jeg har maks 500 Ansi hos meg selv. Perfekt for mitt lerret på 100". Trenger man 2000 eller mer Ansi gir man avkall på sortnivå, en egenskap i allefall jeg ikke vil gi avkall på.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal vi ikke gå i sirkel og begynne å snakke om "normale hjemmekinoer" igjen. 3-chip er ikke for 100" skjermer, derimot er det et produkt for større installasjoner.
    Trodde hjemmekinoutsyr var det vi diskuterte på AVforum jeg TorAtle. Du skjønner vi andre har ikke "større installasjoner" hjemme, men det har kanskje du?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sortnivå, kontrast og lysutbytte går som kjent hånd i hånd... En kan gjerne ha 2000 AL (hadde ikke gjort meg noe egentlig, såfremt fargebalansen forholder seg stabil), men vil i så fall kreve et enormt kontrastomfang for å gi et tilstrekkelig sortnivå. Min påstand er at blokkeringsevnen bør være nede i <0,2 AL for at dynamikken i mørke scener skal oppleves någen lunde god (og fremdeles er det en del å gå på, må sikkert ned på 0,05 eller noe for at det skal bli helt optimalt). Ruby, med sine 4-500 AL (tipper, kan også være lavere for alt jeg vet) og rundt 6000:1 med irisen i ON position gir et nivå på 0,08 eller bedre, og begynner absolutt å ligne på noe, men selv denne mener jeg at har mye å gå på... En projektor med 2000 AL vil altså kreve et reelt (altså fullframe) kontrastnivå på 10000:1 for å gi 0,2 AL absolutt nivå, og hvis en skal opp på Ruby-nivå kreves det 25000:1 i REELT kontrastnivå for å få et sortnivå som jeg mener begynner å nærme seg optimalt.

Overstående er selvsagt gitt preferanse for sortnivå, det skal ikke mye lys i rommet til før sortnivå under 0,5 AL er helt irrelevant, bare så det er sagt, og størrelsen på lerretet er jo selvsagt også en relevant faktor i dette spørsmålet, der et større lerret igjen jo reduserer lysnivået og dermed bedrer sortnivået......

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •