Sony "Pearl" VPL-VW50 - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 36 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 708
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Da kom det endelig en skikkelig test av VW50 på et av de mest seriøse sidene.
    ehh?
    Har ikke testen på Cine4home ligget ute i flere månder (siden slutten av august 2006)? Eller hevder du at Cine4home er useriøse? Jeg rangerer i hvert fall Cine4home "milevis" foran ProjektorReview når det gjelder slike tester.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Gorm. Cine4home og WSR er de testene jeg setter mest lit til.

Forøvrig er det fortjent at VW50 får skrøyt av Projector Reviews.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ehh?
    Har ikke testen på Cine4home ligget ute i flere månder (siden slutten av august 2006)? Eller hevder du at Cine4home er useriøse? Jeg rangerer i hvert fall Cine4home "milevis" foran ProjektorReview når det gjelder slike tester.
    Den skjønte jeg ikke, Gorm!? Fordi jeg mener at Projector Review er en av de mest seriøse, har jeg vel aldri hevdet at Cine4home er useriøs!? Uansett synes jeg det er langt mer artig å lese tester fra PR enn fra Cine4home.

Når Hjemmekino kom med test av Pearl syntes jeg ikke det var noe mindre spennende å lese Pearl-testen i Lyd & Bilde...

Du MÅ ikke lese testen i PR, Gorm, hvis du ikke vil, vet du
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du tok poenget mitt. Du skrev at "nå er det endelig en skikkelig test av projektoren på en seriøs nettside". Mitt poeng er at det har vært tilgjengelig en langt mer seriøs test, på en langt mer seriøs side (Cine4home), i et halvt år allerede. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakket vi nok begge litt forbi hverandre Jeg mente bare at det endelig er kommet (en til) test av Pearl på en side jeg anser som en av de mest seriøse. Cine4home hadde en grundig test og det har vært en test på Projector Central, men sistnevnte side er jeg sjeldent enig med. Litt for mye LCD-fans.

PR har også lenge skrevet at de snart skulle komme med en test av Pearl. Så da jeg skrev "endelig" var det myntet på at PR har brukt lang tid. Det skriver også testeren innledningsvis.

Da er vi kanskje enige, Gorm
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nok litt i overkant "flisespikkeri" fra min side, så du har fullstendig rett; vi er nok enige.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er god
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da venter jeg på erfaringer (og helst screenshot) av Pearl med ND2 filter.

Etter hva jeg skjønner vil lysutbytte og ansi kontrast bli spørsmålene. Det er jo listet en tweak tidligere i tråden for å øke lysutbyttet, men da er kanskje poenget med filter litt borte?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at filteret skal benyttes sammen med den minst aggressive iris settingen?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Da venter jeg på erfaringer (og helst screenshot) av Pearl med ND2 filter.
    Du vil aldri kunne bedømme filteret ut fra screenshots. Ikke den øvrige billedkvaliteten heller for den del.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ta bildene med et Nikon D50 og forsøke å redigere/ korrigere bildene slik de fremstår på lerretet. Håper jeg får gjort dette på fredag.

Når det gjelder bildekvaliteten til Pearl er de fleste her inne kjent med den. Bildene blir å illustrere sortnivå, kontrast og dynamikk med og uten ND2-filteret.

Jeg har enda ikke fått kalibrert Pearl. Og jeg vet ikke helt om jeg skal orke å vente på DVE HDDVD eller kjøpe en Avia. Men jeg plottet inn tallverdiene fra Projektor Review sin Pearl-test, og fikk en mye riktigere fargepalett, synes jeg. Hudtonene fremstår nå som naturlige (selv om de sikkert ikke er helt korrekte).
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje kommer brukte pærer med 50% gjenværende lysstyrke til å bli det neste store? Jeg ser for meg aggresive budrunder på ebay for den sorte menigheten. Videre blir det selvfølgelig firmaer som "kjører inn" pæra slik at du slipper å vente hundrevis av timer på at sortnivået skal "falle på plass".

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg skal ta bildene med et Nikon D50 og forsøke å redigere/ korrigere bildene slik de fremstår på lerretet. Håper jeg får gjort dette på fredag.

Når det gjelder bildekvaliteten til Pearl er de fleste her inne kjent med den. Bildene blir å illustrere sortnivå, kontrast og dynamikk med og uten ND2-filteret.
    Hvis du bruker manuell eksponering, og samme eksponering på 'før' og 'etter' bildene bør det være mulig å se forskjeller mellom filter/ikke filter.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Hvis du bruker manuell eksponering, og samme eksponering på 'før' og 'etter' bildene bør det være mulig å se forskjeller mellom filter/ikke filter.
    Takk, det var det jeg mente

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Du vil kanskje se forskjell og dermed kunne konkludere med at filteret demper lysutbytte noe. Men det vil være umulig å bedømme hvilke som er "best".

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Pear+ND2...

Legger ved noen bilder tatt i dag. De er tatt med Nikon D50 på stativ, og redigert i ACDSee. Redigerte bildene sånn at de fremstår her omtrent slik som på lerretet. Men det blir selvfølgelig aldri like bra på pc-monitor.

Det har vært gøy å eksperimentere litt med ND2-filter sammen med Pearl. Mitt inntrykk ble at filteret tok vekk dynamikken i bildet, og det ble litt "solbrille"-faktor. Dessuten forsvant det litt mer detaljer i det mørke.

Bedøm selv og kom gjerne med kommentarer
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid morro å eksperimentere litt, og jeg er ikke overrasket over resultatet du kom frem til. Et ND2 på VW50 er nok litt i meste laget tror jeg.
    Opplevde du sortnivået som mye bedre?

Ps. det er ingen forkskjell på de to første bildene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dette var interesant, men skjønner at valget ikke er helt lett.
    Lurer på om justering/tweaking/kalibrering kunne bragt frem det beste fra begge versjoner.
    Det er jo åpenbart at screenshot har sine begrensinger, så der med er det umulig å si noe helt sikkert. Men differansene er jo der uansett.
    Spennede å høre hva ekspertene sier (Gorm, Per Johnny m.fl)

Det som er åpenbart er jo at de mørkere bildene mister noen detaljer, men det kommer også frem andre detaljer f.eks i oljehyrene. Jeg tenker at en mellomting mellom de to variantene hadde vært ønskelig.
    Synes hudtoner er mye mer realistiske med filter.
    En annen ting som slo meg er detaljer også i lysere partier. Hvis en ser på grusen der gladiatoren ligger er den langt mer realistisk og detaljert med filter. Skriften på dokumentet til Cæsar er utydelig uten filter men mye klarere med.

Det store drawbacket er jo at detaljer i den mørke bakgrunnen forsvinner f.eks instrumentene i ubåtinteriøret, eller veggstruktur bak gladiatorpromotoren.

Utrolig vanskelig å si hva som egentlig er mest riktig eller best.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ps. det er ingen forkskjell på de to første bildene.
    hmmm.... har du dårlig skjerm Ak
    Barten til Harvey Keitel er detaljert i andre bilde i første flyter den sammen. Ser nesten ut som den er blitt gredd i andre bilde.
    Samme med den hvite firkanten med søm på pistolhylsteret, du ser at det er separate sting i bilde to, i bilde en ser det mer ut som en taggete strek.
    Men er enig forskjellene er ikke iøyenfallende

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er vanskelig å fange opp, selv med speilreflekskamera, er forskjellen på sortnivået. Hudtonene stemmer ikke veldig bra for noen av bildene i forhold til det som vises på lerretet. Ved så lange lukkertider blir det stort sett alltid mye rødt i hudtonene. Og jeg orket ikke å tweake dette.

Det jeg har forsøkt på er å illustrere forskjellen i sortnivå og detaljer i det sorte. Det ble ikke noe bedre detaljer med filter. Eksemplet du nevner, Counterpointer, med skriften på revolverhylsteret stemmer ikke med virkeligheten. Men jeg ser forskjellen på fotografiene

Bildet av Riddick stemte meget bra med det jeg så på lerretet.

I klippet hvor Gladiator har overmannet "svensken" (han er svensk, ja) så ble inntrykket på fotografiet også litt ukorrekt. Jeg forsøkte å redigere sånn at det stemte mest mulig. Med filter forsvant dybden i bildet. Grusen i bakgrunnen ble så dus at det kunne vært en skyet himmel den dagen.

Hovedinntrykket ble at bildet ble dusere, bedre sort nivå men færre detaljer og mindre smell i bildene. Spesielt de to siste bildene så jeg det godt. Solstrålene i ansiktet så ut som solstråler på høylyst dag. Med filter så det ut som solstråler kom fra en sen solnedgang (hvis du skjønner). Stort sett alle detaljene i bakgrunnen ble også borte med filter.

Da resultatet ble bra, var ved høy lampemodus, pluss noen justering på farge. Dette ble ganske bra (dette lot seg ikke illustrere ved foto), men "haken" er viftestøy og kortere leve tid påpæren.

Det var gøy, men dette viser hvor vanskelig det er å bedømme noe som helst ut i fra screenshots
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 34 av 36 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine