Sony "Pearl" VPL-VW50 - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 36 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 708
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink

Jeg er selvsagt ikke uenig i det, Lygren. Men jeg tror man da er mer interessert i selve projektoren enn å se film. Jeg går på kino for å nyte film, ikke for å se hvor dårlig sortnivået er eller hvor mye riper det er i filmrullen.

Projektoren er jo laget for å nyte film og ikke for testmønster. Og om måledataene ikke er optimale, men du liker måten den viser film - hva er da problemet?

Ett års tid tilbake var pd mk.III en glimrende filmfremviser (jeg mener den er det fortsatt), så kom Ruby som knuste den og nå Pearl som koster 20k mindre enn det mk.III kostet ny. Enda er det mer å gå på? Når blir det bra nok? Aldri, vil nok mange her si; og det er greit. Men før en kvitter seg med sin nye projektor bør man jo kunne si at den har gitt hundrevis av filmtimer - fremfor ukesvismed testmønster.

Selvsagt er det gøy å tweake og finne nye produkter, men det blir litt for ofte BARE snakket om de små feilene med en pj. Når man hører de små "feilene" mange nok ganger blir de til slutt så store at projektoren blir uaktuell å se film på.

Snurr film
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Mitt poeng er bare: "når nytes filmen?".
    Det er mye sant i det som sies her. Når alt kommer til alt så er det dette som virkelig betyr noe! Det er dette som ofte er lett å glemme når en leser mye på forumet.

Uansett, VW50 er en glimrende filmformidler som en kan ha glede av i mange år.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det er en kort periode en kan leve i en behagelig og stabil status quo i denne rivende utviklingen, men pr. dato skal jeg si meg enig i at VW50 uproblematisk bør kunne nytes - i MINST en måned eller to (til JVCs HD1 kommer, tenker jeg)...
    ...da kjøper jeg din "gamle" Pearl, Lygren...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg blir det nok neppe godt nok noen gang, men jeg klarer å nyte film likevel, selv på VW50
    Jeg regner det som helt sikkert at det blir en JVC på meg også dersom den innfrir.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er knallfornøyd med min vw50. kombinert med crystalio2 og en anamorphisk linse er dette er det beste bildet totalt kinoen min har sett. Den har et veldig skarpt bilde, men man må leke seg litt med fokus for å få den til å sitte som den skal da den går litt i rykk og napp.

sortnivået til crtene jeg har hatt og som følge den vanvittige 3d effekten som er noe av det jeg savner mest, vil vi nok ikke få på en stund fra lampe projektorer uansett.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng er bare: "når nytes filmen?".
    Viktig poeng dette SVS! -man, men nå er vel også dette et diskusjons forum og en tråd for teknisk diskusjon rundt en ellers meget glimrende projektor. Dermed får man vel ganske naturlig frem denne følelse at man er mer interessert i teknikken og å få frem de små svakhetene som finnes der, i stedet for å nyte filmen.

En annen bi-effekt av slike tekniske diskusjoner er de forskjellige brukerene kan utveksle sine erfaringer og oppdagelser, og man kan lære nye ting om produktet som øker ytelsen ytteligere og man slipper mulige feil i oppsettet osv. Ser derfor ikke helt problemet med du vil frem til under denne tråden, selv om det jo er viktig å bruke projektoren til det du poengterer også.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    jeg er knallfornøyd med min vw50. kombinert med crystalio2 og en anamorphisk linse er dette er det beste bildet totalt kinoen min har sett. Den har et veldig skarpt bilde, men man må leke seg litt med fokus for å få den til å sitte som den skal da den går litt i rykk og napp.

sortnivået til crtene jeg har hatt og som følge den vanvittige 3d effekten som er noe av det jeg savner mest, vil vi nok ikke få på en stund fra lampe projektorer uansett.
    Er det Schneider linse du bruker? Hvor stort lerret har du, og hvilken avstand har du fra linsa til lerret?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Viktig poeng dette SVS! -man, men nå er vel også dette et diskusjons forum og en tråd for teknisk diskusjon rundt en ellers meget glimrende projektor. Dermed får man vel ganske naturlig frem denne følelse at man er mer interessert i teknikken og å få frem de små svakhetene som finnes der, i stedet for å nyte filmen.

En annen bi-effekt av slike tekniske diskusjoner er de forskjellige brukerene kan utveksle sine erfaringer og oppdagelser, og man kan lære nye ting om produktet som øker ytelsen ytteligere og man slipper mulige feil i oppsettet osv. Ser derfor ikke helt problemet med du vil frem til under denne tråden, selv om det jo er viktig å bruke projektoren til det du poengterer også.
    Jeg er helt enig, ask4me2, ellers hadde jo ikke jeg giddet å vært her inne

Jeg har ingen projektor enda og skal trå til i februar. 1.valget er helt klart Pearl og 2.valget står på HC5000. Derfor følger jeg veldig med på akkurat denne tråden.

Jeg syntes Pearl var det beste jeg hadde sett av pj, men jeg orker ikke en projektor med mye feil og "mekking". Etter hvert hørtes det ut som om projektoren hadde en del lyter og feil. Jeg lurte derfor på om det var et riktig inntrykk. Eller om man nærmest letet etter feil og mangler og glemte å nyte filmen.

Erfaringene skal vi jo dele uansett. Men da skjønner jeg at Pearl-eiere stort sett er knallfornøyd med denne filmfremviseren
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes Pearl var det beste jeg hadde sett av pj, men jeg orker ikke en projektor med mye feil og "mekking". Etter hvert hørtes det ut som om projektoren hadde en del lyter og feil. Jeg lurte derfor på om det var et riktig inntrykk. Eller om man nærmest letet etter feil og mangler og glemte å nyte filmen.
    At Sony VW50 er en projektor med mye feil er vel en grov misforståelse. Det kommer mer av, som andre har sagt før meg, at de som har denne i dag er rimelig godt over gjennomsnittlig opptatt av mikrodetaljer, og dissekerer produktet en god stund før det nytes film.

En fjær kan fort bli til mange høns. Bare se på 8720-tråden. Det er jo alltid problemene en hører om, og de som er fornøyd poster jo på langt nær så mange innlegg som de som har behov for å spre sin vrede på et slikt forum.

Min mening er at dersom du er mest opptatt av å nyte et godt bilde og en god film, så klarer du greit å se bort fra eksempelvis en liten bue på 6mm i nedre bildekant m.m. Denne buen har jeg på min Sharp XV-Z3000 også, og ikke et sekund irriterer den meg under film. Når jeg kallibrerer er det jo irriterende, men så lenge en ikke legger merke til det under filmvisning, drit på... ;-)

Nå skal det, i sannhetens tegn, også sies at AK er en av AVforums største petimetere og omtrent ånder etter å lete frem småfeil (no offence, AK). Om du ikke er likedan, vil du nok få et godt og lykkelig bildemessig samliv med VW50....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er også temmelig fornøyd med min VW50, men stiller meg nok i "Ak-klassen" hva angår petimeteriske småplukk... Jeg har jo hatt CRT i mange år, og i så måte blir alt av digitalt litt målt opp mot det i min bok. VW50 har på mange vis eliminert en del svakheter på tidligere/øvrige digitale teknologier samt CRT, der viktige eksempler er:

-Screendoor; her er det totalt fravær, noe det også var på CRT
    -Smoothness; hakking og drit er nærmest totalt fraværende på VW50, en kjempefin flyt i bevegende bilder. Fremdeles ikke på CRT-nivå, som er helt rå på nettopp dette, men veldig veldig mye bedre enn alt annet jeg har sett
    -Regnbuer/VB/synlig iris/øvrige artifakter; her er alt på plass, ingen subtile elementer å irritere seg over
    -Fargebalanse/fylde; VW50 er veldig veldig god, og her er CRT faktisk ikke alltid bedre. På rødt tør jeg påstå at VW50 på langt nær overgår ikke-filtrerte CRT-projektorer som Barco 808/s, mens grønt nok fremdeles har litt å gå på.
    -Støynivå; her er jo VW50 nærmest perfekt - er nå et ikke-problem for mitt vedkommende, mens det på CRTene jo fremdeles er et stort problem

Hva mangler da på VW50 for å gjøre det til den perfekte bildeformidler? Det er det evinnelige sortnivået det er mangler i... Riktignok det beste til nå, men allikevel milevis unna CRT, og da snakker vi faktisk milevis, det er ikke bare noe jeg sier. Detaljer i mørke området forsvinner i en mørkegrå tåke, og det er nettopp der CRTen har en enormt fortrinn fremdeles. Dette er er svært vesentlig moment i å gjengi et dynamisk og godt bilde, og er også grunnen til at min VW50 blir byttet ut så snart det dukker opp et alternativ med høyere kontrast. CRT blir ikke et alternativ for meg uansett, har verken rom eller tålmodighet til det lenger, så det blir med ventingen.

Uansett; VW50 er et SUPERT produkt, helt utrolig faktisk, satt i et par timer og spilte Gears of War på XBOX360en i går, og jeg ble nesten skremt, så bra er dette. Selv om sortnivået ikke er 100% er allikevel gammasystemet på denne projektoren i ypperste klasse og henter frem masser av detaljer, så en går i det minste ikke glipp av noe!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det, i sannhetens tegn, også sies at AK er en av AVforums største petimetere og omtrent ånder etter å lete frem småfeil (no offence, AK). Om du ikke er likedan, vil du nok få et godt og lykkelig bildemessig samliv med VW50....
    Jeg er også temmelig fornøyd med min VW50, men stiller meg nok i "Ak-klassen" hva angår petimeteriske småplukk...
    Det er riktig som det her blir sagt, jeg er en liten perfeksjonist... :twisted:
    Når det er sagt er VW50 et flott produkt som de aller fleste vil blir utrolig godt fornøyd med. Jeg må likevel ærlig si at jeg føler Sony kar kuttet noen hjørner for å få prisen der den er

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, noen "snarveier" har de valgt, det er klart. Sammenlignet med dobbelt så dyre VW100 må det jo nesten bli slik. Jeg er litt overrasket over at det rapporteres at IVTC av 1080i-film ikke fungerer optimalt, men det må vi nesten få rapportert fra skikkelig hold først før en tar noen konklusjon. Samtidig er konvergensen, og da mangelen på en fintuning eller mulighet for ettertuning en svakhet, men det var det jo også på VW100 selv om min forrige enhet var veldig god i så måte... Her er det jo kun JVC HD10K til 180k som har hatt egen innstilling for dette, og det kan en nesten ikke forvente av en projektor til 37k da skal ha. Samtidig rapporteres det, i det minste på Per Johnnys HC5000, at konvergens nærmest var perfekt, men det kan være et enkeltstående tilfelle, og for alt vi vet sliter også HC5000 med perfekt konvergens.

I praksis, som jo er det som er relevant for folk flest, er imidlertid konvergensproblematikken svært begrenset. Litt defokuserende er det nok, men synlig på normal sitteavstand er det på ingen måte, og da selv på hvit tekst og sort bakgrunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Er det Schneider linse du bruker? Hvor stort lerret har du, og hvilken avstand har du fra linsa til lerret?
    Ja jeg bruker schneider. projektoren(framre del av linsa) står 4,55 meter fra lerretet, mulig jeg må justere det litt men jeg syntest det fungere bra som det er.

ramme lerretet er 290cm bredt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg bruker schneider. projektoren(framre del av linsa) står 4,55 meter fra lerretet, mulig jeg må justere det litt men jeg syntest det fungere bra som det er.

ramme lerretet er 290cm bredt.
    Jeg har et lerret på 305cm og "Pearl". Jeg har også vurdert slik linse, må man lengre bak med min projector enn det du har, eller har du mere soom og gå på?
    Jeg har en bjelke i taket, og har selv vurdert at jeg kan gå ca 50-60 cm bak denne, da blir det omtrent samme avstand som du har, mellom projector og lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neida du må ikke lenger bak.

mitt lerret er 3meter bredt, men bildebredden er 290 hvis man trekker fra ramma.

det er absolutt å anbefale å få deg en slik linse. det gir bildet et kjempeløft.

har du videoprosessor som kan spytte ut 2,35:1 da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neida du må ikke lenger bak.

mitt lerret er 3meter bredt, men bildebredden er 290 hvis man trekker fra ramma.

det er absolutt å anbefale å få deg en slik linse. det gir bildet et kjempeløft.

har du videoprosessor som kan spytte ut 2,35:1 da?
    Ja jeg venter en Crystalio 2, neste uke. Jeg jobber på mitt nye kinorom/stue så jeg får ikke prøvd utstyret før rommet er fedig 2-3 uker tenker jeg. Det blir litt jobb og finne ut hvor høyt lerretet skal henge i forhold til projector, jeg mangler også takfeste, så må jeg vel ned litt med projectoren p.g.a den kanten på 17cm som går ned fra taket.
    PS! bildebredden på mitt lerret er 305cm og høyden er 129cm, kjøpte dette med tanke på linse, så det blir nok det senere.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte meg en DVE (HDDVD). Er dette godt nok for å kalibrere Pearl eller må den kalibreres med skikkelig kalibreringsutstyr for å fungere optimalt?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte meg en DVE (HDDVD). Er dette godt nok for å kalibrere Pearl eller må den kalibreres med skikkelig kalibreringsutstyr for å fungere optimalt?
    Det vil fungere like bra mot HD materiale som DVE PAL vil mot Pal materiale Ja, man må ha måleutstyr for å få det helt korrekt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også belage deg på å vente en stund på denne utgivelsen, for den er forsinket i produksjon.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm, er ikke VW50 nesten perfekt ned til ca 20 IRE rett ut av eska?

Colour temp "LOW"

Side 23 av 36 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •