Sony "Pearl" VPL-VW50 - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 36 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 708
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det står så mye forskjellig om denne projektoren at en blir svimmel. Det er vel knapt noen projektor som er omtalt så mye som det Pearl blir for tiden.

Angåemde 1080i har jeg ikke lest på avsforum, men i en test. Det ble skrevet dette (du har sikkert sett testen før):

"The projector’s processor picked up 3:2 pulldown quickly and reliably at 480i and 1080i.

At 1080i, however, a pixel phase test pattern (one pixel on/one pixel off) was severely rolled off—almost non-existent, in fact. A similar pattern at 1080p/60 was much better, though still a bit lower in amplitude at the highest frequency. As a result, it’s clearly better to use a 1080p source if possible".

Avguide News and Blog » Archives » New Review Exclusive: Sony VPL-VW50 SXRD Front Projector - AVguide.com
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg bruker max soom og lens shift ( oppover ).

Jeg har en bue på ca 6mm i nedre bildekant på ett 160cm bredt bilde.
    Vises denne buen på det grønne nettet som vises for å justere pj?
    Var på Sony senteret i Oslo i dag. Der sto pj på sofakanten (i nederkant av skjermen så lens skift var aktivt i bruk), men den grønne streken var helt rett. Lerrettet der er 2,40 bredt. Så også ut som nedre bildekant var rett men det er jo vanskelig å si på kun øyemål.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme oppsettet fikk jeg også på SonyCenteret og så heller ingen bue.

Men, nå snakkes det jo om 5 og 8 mm, da...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At 1080i, however, a pixel phase test pattern (one pixel on/one pixel off) was severely rolled off—almost non-existent, in fact. A similar pattern at 1080p/60 was much better, though still a bit lower in amplitude at the highest frequency. As a result, it’s clearly better to use a 1080p source if possible".
    Fra en god VP er det klart det er endel å hente, men det hadde også vært interessant å vite hvilket testmønster det her refereres til.

Ja, buen vises på det grønne testmønsteret også. Jeg skal leke meg litt med lens-shiften idag og se hvor my det forandrer seg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ellers tro at kastelengde og hva slags brennvidde zoom objektivet på VW50 jobber med i tilegg til lens-shift med er på å påvirke slike geometri og dybdeskarphets problemer du beskriver ak.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jeg nesten si meg enig i, siden begge de jeg har testet har hatt perfekt geometri inne i lerretsrammen.
    Projektorene har i begge tilfeller vært plassert med linsen rett i underkant av lerretet, og avstanden har vært mellom 3.8 og 4.2 meter.
    Forøvrig måtte projektorene tiltes litt, og ikke plasseres vannrett (i lengderetning) for å få riktig geometri. Dette var også tilfellet med VW100.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil foresten en 8mm bue kunne sees med det blotte øye for oss som ikke er ekstremt pirkete (sorry ikke meningen å disse deg AK )?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten 1 cm avvik burde ikke akkurat være vanskelig å legge merke til, så det nok et irritasjonsmoment for de fleste. Dersom lerretet har sort fløyelsmaskering vil ikke bildet som faller på rammen syns, og da er det jo lett å kamuflere "feilen", men er rammen blank vil jeg kalle det et problem.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil foresten en 8mm bue kunne sees med det blotte øye for oss som ikke er ekstremt pirkete (sorry ikke meningen å disse deg AK :wink: )?
    Det spørs vel hvem som ser... Jeg er er litt for mye perfeksjonist på disse områdene, og etter å ha lekt meg med HD10K tidligere, ser jeg hvor mye VW50 mangler, spesielt i optikken. Forøvrig er den totaltsett en meget bra projektor til prisen (HD10K koster jo det 5-dobbelte)

Dersom lerretet har sort fløyelsmaskering vil ikke bildet som faller på rammen syns, og da er det jo lett å kamuflere "feilen", men er rammen blank vil jeg kalle det et problem.
    Hadde det bare vært så enklt. Jeg bruker projektoren sammen med PC også, og da det mindre morro siden man ikke kan maskere noenting somhelst bort.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det spørs vel hvem som ser... Jeg er er litt for mye perfeksjonist på disse områdene, og etter å ha lekt meg med HD10K tidligere, ser jeg hvor mye VW50 mangler, spesielt i optikken. Forøvrig er den totaltsett en meget bra projektor til prisen (HD10K koster jo det 5-dobbelte)
    Ja, dette er en skummel hobby. For 4 uker siden ble det snakket om hvor sinnsyk rå Pearl er, men nå snakkes det om hvor mye den mangler

Synes bare at det har vært en del negative bemerkninger både på dette forumet og andre angående Pearl. Det snakkes om dårlig optikk, dårlig konvergens, lavt lysutbytte, "soft bilde" og nå buet bilde på lerretet.

Skal en begynne å kikke hen til HC5000 i steden, kanskje...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en begynne å kikke hen til HC5000 i steden, kanskje..
    De har vel begge sine sterke sider...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Ja, dette er en skummel hobby. For 4 uker siden ble det snakket om hvor sinnsyk rå Pearl er, men nå snakkes det om hvor mye den mangler

Synes bare at det har vært en del negative bemerkninger både på dette forumet og andre angående Pearl. Det snakkes om dårlig optikk, dårlig konvergens, lavt lysutbytte, "soft bilde" og nå buet bilde på lerretet.

Skal en begynne å kikke hen til HC5000 i steden, kanskje...
    Det som er viktig å huske er at dette tross alt bare er ørsmå problemer. Problemet er at det perfekte produkt ikke finnes. Det vil alltid være et eller annet en kan klage på. I det store og det hele er bildet spektakulært bra. Du får ingenting annet som kan konkurrere til prisen (med unntak av en brukt CRT da). Jeg kan aldri tro at HC5000 kan være bedre. Som Ak sier, så har den sikkert også sine sterke og svake sider.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en liten greie på den her: Sony VW50 Pearl Projector: Second Place in Cheap 1080p - Gizmodo for de som ikke har sett det.. Gizmodo er en genial side for gadgets, uansett type

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, med den argumentasjonen ville jo TX300 vunnet også... Gizmodo bør nok holde seg til det de er gode på; gadgets. Uansett, konklusjonen rundt HC5000 er ikke nødvendigvis helt feil, det er bare argumentet for "kåringen" som er mildt sagt svak.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det som skrives av "Gizmodo" om at HC5000 er skarpere enn VW50 virker litt rart.

Begge disse projektorene er riktignokk avhengig av god og nøyaktg konvergens samt gode optiske egenskaperfor å fremstå som skarpe, pga 3 tre brikker bildebrikker og prisme osv, men skal man sammenligne to så forskjellige teknologier der den ene har en fill rate på panelene på rundt 50% og den andre har over 90%, da er bilde materiale man tester med ganske avgjørende for at den med høyest filrate skal vise hva den er god for, fordi den ikke har så store andeler med "falsk" skarphet å støtte seg på.
    Etter noen år som CRTprojektor bruker, vet jeg godt hva slags bildeskarphet og fyllings grad jeg vil sette høyest, hvis/når jeg skal velge en "lampeventil", og det går ikke i LCD projektoren sin favør i dette tilfelle for å si det sånn....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes det som skrives av "Gizmodo" om at HC5000 er skarpere enn VW50 virker litt rart.

Begge disse projektorene er riktignokk avhengig av god og nøyaktg konvergens samt gode optiske egenskaperfor å fremstå som skarpe, pga 3 tre brikker bildebrikker og prisme osv, men skal man sammenligne to så forskjellige teknologier der den ene har en fill rate på panelene på rundt 50% og den andre har over 90%, da er bilde materiale man tester med ganske avgjørende for at den med høyest filrate skal vise hva den er god for, fordi den ikke har så store andeler med "falsk" skarphet å støtte seg på.
    Etter noen år som CRTprojektor bruker, vet jeg godt hva slags bildeskarphet og fyllings grad jeg vil sette høyest, hvis/når jeg skal velge en "lampeventil", og det går ikke i LCD projektoren sin favør i dette tilfelle for å si det sånn....
    Uansett lampe-teknologi med 3 panel man går for, er det 2 viktige ting som må være på plass, og det er nær perfekt(helst helt perfekt) panel-alignment og god nok optikk, både i henhold til god nok oppløsning og også uten 'color-fringing', og uten geometriske forskyvninger eller fokus ujevnheter. De allerfleste digitale-projector har ikke optikk som oppfyller alle disse kravene på engang, men de burde vært oppfylt ihvertfall hvis man først skal ha en FullHD projector.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også det virker rart at noen finner Pearl soft og lite skarp. Det lille jeg så på Sony Senteret, og da var det kun en kjapp fokus/ zoom, og bildet virket veldig skarpt. På en film ble det zomet inn på et ansikt, og såpass tydelige rynker og skjeggstubber har jeg aldri sett. Så Pearl er jo langt fra soft.

Nå har jeg og sett oppskarpede bilder fra rimelige kompaktkamera - og jo, til å begynne med ser fotografiet flott ut, men også unaturlig skarpt.

Tar jeg bilder med mitt Nikon speilrefleks virker det ikke SÅ skarpt, men til gjengjeld er det naturlig skarpt med fantastiske farger og enormt mye bedre dybde.

Det er litt sånn jeg ser SXRD ift DLP/ LCD.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng er bare: "når nytes filmen?". Når skal en legge vekk testdisker, sjakkruter og måleapparat og nyte en film. Det er i alle fall derfor jeg skal ha en Pearl; fordi jeg elsker film. Ikke fordi jeg elsker projektorer.

Og når en finner nok feil med sin nye projektor etter utallige timer med DVE og HQV testdisker; så ser en etter en ny pj. Den er jo også gjenstand for testing, og sommed alle andre har den også feil og mangler. Tror jeg kjøper en ny

Jeg skal nyte filmene som jeg alltid har gjort sammens med Pearl og HDDVD; og kanskje glemmer man en del av de feilene man ellers er så opptatt av.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS- MAN!! Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, det er et viktig generelt moment at en må ta seg tid til å nye utstyret en har kjøpt seg, men i en stadig utviklende AV-verden, og ikke minst som resultat av at en befinner seg på AVforum tid stadighet, må en nok også innse at selv det beste har visse svakheter. Det er jo litt av det som er poenget her inne, vi leter etter det perfekte bildet, og selv om visse milepæler treffes (der jeg mener VW100 var en av disse), er det som oftest rom for forbedringer. Det er en kort periode en kan leve i en behagelig og stabil status quo i denne rivende utviklingen, men pr. dato skal jeg si meg enig i at VW50 uproblematisk bør kunne nytes - i MINST en måned eller to (til JVCs HD1 kommer, tenker jeg)...

Side 22 av 36 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •