Sony "Pearl" VPL-VW50 - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 36 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 708
    Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ang. skarphet. Lygren og Gorm, dere som også har sett en CRT, er det ikke er liten fordel at det IKKE blir for skarpt. At det blir litt kunstig, altså?

Spørs om jeg ikke glir nødt til å legg inn en søknad om besøk et og annet sted....

PS! Et annet lite pirk. Som ask4me2 korrekt skriver, har en projektor (kamera også) et objektiv som igjen består av flere linser.....

Edit: fjernet 'ikke' foran projektor ....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Men 1920x1080 piksler og fillrate på over 90% kan det være "hur skarpt som helst" uten at det byr på problemer. Bildet føles svært organisk uansett... Når vi sier at den ikke er like skarp som VW100, er den SKARP allikevel, jeg ser jo klart pikseldefinisjonen når jeg stikker nesa oppi lerretet. Jeg mistenker at jeg følte VW100en skarpere rett og slett fordi mitt eksemplar nesten hadde perfekt konvergens...

Sånn sett opp mot CRT er det virkelig med VW100 og 50 tatt et stort skritt i riktig retning. Jeg skal få dillet litt mer med sortnivået og se om jeg kan få dratt den enda noen hakk i riktig retning i kveld, får jeg det på plass er jeg plutselig veldig veldig fornøyd med min nye perle...

For øvrig så jeg bittelitt lyse hjørner også på denne saken, mindre enn VW100en, men det kan også skyldes at irisen ikke er like aktivert. Det er nok en bieffekt en rett og slett må leve med på dette iris-systemet, men fordelen er jo selvsagt at det er lynkjapt og svært effektivt da...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvis de måler likt over hele IRE-skalaen er jo gjengivelsen den samme, og metningen like så... Nå måler vel ikke VW50 like godt som VW100 over hele skalaen for hver grunntone, det er nettopp det som gir VW100 bedre "metning".
    VW50 måler like godt på rødt og blått, men grønnfargen har ikke samme metning. Ergo vil VW100 kunne fremvise mer mettede farger i alle fargekombinasjoner som inneholder grønt. Målingen viser likevel at VW50 fyller CIE-chart for HDTV-standarden, så det er egentlig litt flisespikeri dette. For å oppleve VW100 som "bedre" må dennes utvidede fargedynamikk aktiveres. Det vil si at projektoren legge på mer farge enn det kildemateriale tilsier at det skal være. Uten denne funksjonen aktivert er det ikke akkurat noen revolusjonerende forskjeller.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg også skal gå for denne om et par måneder (kanskje prisen har falt litte grann mere også ) Men en ting som jeg lurer på, har ikke satt meg så mye inn i SXRD teknologien. Er det sånn som med DLP, at etter du har skiftet pære er den 100% akkurat som ny, eller vil kvaliteten avta med årene...
    Regner med at kvaliteten ikke avtar, men vil bare være helt sikker.

Takker

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Ang. skarphet. Lygren og Gorm, dere som også har sett en CRT, er det ikke er liten fordel at det IKKE blir for skarpt. At det blir litt kunstig, altså?

Spørs om jeg ikke glir nødt til å legg inn en søknad om besøk et og annet sted....

PS! Et annet lite pirk. Som ask4me2 korrekt skriver, har en projektor (kamera også) et objektiv som igjen består av flere linser.....

Edit: fjernet 'ikke' foran projektor ....
    Det er vel ikke lange svippen til Kongsberg hvis du vil ta en vw100 i nærmere øyesyn.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    VW50 måler like godt på rødt og blått, men grønnfargen har ikke samme metning. Ergo vil VW100 kunne fremvise mer mettede farger i alle fargekombinasjoner som inneholder grønt. Målingen viser likevel at VW50 fyller CIE-chart for HDTV-standarden, så det er egentlig litt flisespikeri dette. For å oppleve VW100 som "bedre" må dennes utvidede fargedynamikk aktiveres. Det vil si at projektoren legge på mer farge enn det kildemateriale tilsier at det skal være. Uten denne funksjonen aktivert er det ikke akkurat noen revolusjonerende forskjeller.
    Godt å høre...

Etter en har sett VW50 i aksjon, er det ikke akkurat "lite mettede farger" en sitter igjen med. Grønnfargene er det absolutt beste jeg har sett på en digital projektor (har ikke nidtittet på VW100).

Når det gjelder punktet om skarphet, så leverer jo også VW50 varene her. Etter å ha sett "Riddick" hos Arendal på hans VW50 i bakprojeksjon, var det jo en liten nedtur å se det samme hos meg på min DLP. Ikke dårlig, for all del, men et godt stykke igjen til VW50. Skarpheten på "Pearl" er god nok for de aller fleste IMHO....

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jørn, har du fått full lyskontroll i rommet ditt ?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lyskontroll i forhold til at jeg ikke har noe lys inn i rommet fra noe steder, men jeg har ikke begynt å male og lignende ennå.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er i hvertfall ekstremt skarp etter mine preferanser og det er jo kostbare DLP'er.

Fargemetningen også, når man har valgt "wide" colors.

Døra i begynnelsen av Ringenes herre er jo LCD grønn og det er båten på Peter Gabriel konserten også.

Hvilke innstillinger kjører dere med?

Foreløpig har jeg fargene til "wide" irisen i "auto 1" og gamma står på "cinema" med lampa i "low".

Det er litt pussig at jeg må ha Contrast på 99 for å få det riktig med DVE.
    Da blir det i overkant mye smell i bildet.
    Lurer på om det er irisen som spiller meg ett puss her?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flaco
    Tror jeg også skal gå for denne om et par måneder (kanskje prisen har falt litte grann mere også ) Men en ting som jeg lurer på, har ikke satt meg så mye inn i SXRD teknologien. Er det sånn som med DLP, at etter du har skiftet pære er den 100% akkurat som ny, eller vil kvaliteten avta med årene...

Takker
    Når det gjelder levetid og forholdsvis ny teknologi kan det vel selfølgelig være noen usikkerhets momenter ute å går, men utifra en liten beskrivelse av denne teknologien med ikke organiske materieler i de varmepåvirkelige områdene osv, bør vel SXRD langt på vei komme i samme klasse som DLP, om ikke enda mer pålitelig enn det på mange måter mekaniske speil vippende og fargehjul i 1DLP brikket prinsippet.

All teknologi er vel utsatt for en aldrings prosess der alle de materialene som er i bruk prøver å innta et lavere energi tilstand og reagerer med oksygenet i lufta osv, men jeg synes SXRD prinsippet virker som langt på vei en av de mer aldrings stabile arbeidsprinsippene til bruk i projektorene i dag, og tror derfor ikke man skal være spesiellt redd for holdbarheten. Tror jeg ville vært mer bekymret for holbarheten til vifter, mekanisk jobbende iris , loddepunkter kondensatorer osv som benyttes i elektronikken i disse projektorene enn selve SXRD teknologien.;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK tusen takk for svaret ask4me2. Det var det siste punktet jeg lurte på så da er det ikke noe tvil. Da blir det en "Pearl" på meg på nyåret, sammen med PS3

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Min er i hvertfall ekstremt skarp etter mine preferanser og det er jo kostbare DLP'er.

Fargemetningen også, når man har valgt "wide" colors.

Døra i begynnelsen av Ringenes herre er jo LCD grønn og det er båten på Peter Gabriel konserten også.

Hvilke innstillinger kjører dere med?

Foreløpig har jeg fargene til "wide" irisen i "auto 1" og gamma står på "cinema" med lampa i "low".

Det er litt pussig at jeg må ha Contrast på 99 for å få det riktig med DVE.
    Da blir det i overkant mye smell i bildet.
    Lurer på om det er irisen som spiller meg ett puss her?
    Juster kontrasten tilbake til rundt 80, hvis ikke drar hvitfargen kraftig mot grønt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tydelig at det lett blir misoppfattet når en sammenligner skarpheten her... Jeg sier IKKE at den er uskarp (den er faktisk VELDIG skarp), men litt mykere enn VW100, som er EKSTREMT skarp...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder metning eller gamut, så er det avhengig av flere ting. Det viktigste er det totale spektrumet til lyskilden, og hvordan lyskilden blir delt opp i de forskjellige fargene(rødt, grønnt og blått). Selvom man kan få en UHP-lampe i noenliggende nærhet når det gjelder gamut sammenlignet med en Xenon-lampe så vil det likevel være stor forskjell hvis man ser på spekturmet til de forskjellige fargene. Har man en 3-chip løsning kan man bruke ett godt prisme(dyrt) til å splitte fargene-banene og sikre mesteparten av spektrumet, men vanligvis blir det brukt dikrotiske filtere.

Det er nesten ingen projectore bortsett fra de beste crt-projector og xenon-baserte digitale som møter gamut og spektrum-kravene til hdtv-standarden.

Se på Cine4home sine målinger av Pearl og Ruby, så ser dere at grønnt som er veldig bra på Pearl fortsatt ikke overlapper hdtv-standarden. Det som trekant-diagramet ikke viser er forskjellen i spektrumet, noe som resulterer i at det er vesentlig snevrere enn det som er tegnet opp, og det gjelder alle UHP-baserte projectorer. Synsmessig så har det ikke så mye å si, men stabiliteten av fargetemperatur over livslengden til lampen har det en del å bety for.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånn som med DLP, at etter du har skiftet pære er den 100% akkurat som ny, eller vil kvaliteten avta med årene...
    Man kan få innbrenning på LCOS, men det har vært lite snakk om det, så problemet er nok lite. Dersom SXRD er en uorganisk versjon burde dette "problemet" være eliminert.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Tydelig at det lett blir misoppfattet når en sammenligner skarpheten her... Jeg sier IKKE at den er uskarp (den er faktisk VELDIG skarp), men litt mykere enn VW100, som er EKSTREMT skarp...
    Jeg synes de 2 VW50 jeg har sett er skarpere enn den VW100 Gorm hadde.
    Kan det være avvik mellom eksemplarene tro?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det er ulik grad av konvergens på forskjellige enheter, og min forrige VW100 hadde nærmest perfekt konvergens. Min nåværende VW50 er veldig fin den også, men blått ligger bittelitt over rødt og grønt, og kan nok resultere i en viss form for defokusering... Uansett er min VW50 superskarp, noe av det skarpeste jeg noen sinne har sett og opplevd, mitt eneste poeng var at min forrige VW100 var enda et lite hakk skarpere...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg synes de 2 VW50 jeg har sett er skarpere enn den VW100 Gorm hadde.
    Kan det være avvik mellom eksemplarene tro?
    Må si meg uenig der.

Men slike ting er ofte 'in the eye of the beholder'.

Jeg har også sett 2 eks av VW50 til nå, og syntes at VW100 hadde innersvingen, når det gjelder skarphet, men ikke blås dette ut av proposjoner - da det er små forskjeller vi snakker om, som også kan ligge helt på det subjektive nivået.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg så vw50 og vw100 ved siden av hverandre på samme lerret, la jeg ikke merke til noe forskjell i skarphet. jeg kikket etter det, men etter det jeg kunne se var de helt like.

mulig den interne bildebehandlingen spiller et lite puss.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Uansett er begge superskarpe, og VW50 er rett og slett helt utrolig imponerende, spesielt tatt prisen i betraktning. Pr. dato er dette etter mitt syn et "røverkjøp", selv om det selvsagt vil dukke opp veldig habile konkurrenter innen halvåret eller noe. Jeg er personlig veldig spent på JVCs HD1, den ser rett og slett bare helt konge ut, spesielt med tanke på hva toppmodellen presterer. Når denne får på seg iris og et nyutviklet panel med høyere kontrast kan denne bli veldig veldig spennende.

VW50en har i alle tilfelle så langt imponert meg stort, skal prøve å få kalibrert den litt også, så blir den sikkert enda hakket bedre.

Når det gjelder skarphet er det før øvrig ingen ting som slår 1080p DLP, Model Three var helt spinnvill. 3-chipper gir som oftest litt konvergensproblemer, og selv om en ikke ser dette veldig tydelig går det litt ut over skarpheten sammenlignet med f.eks. DLP på samme oppløsning. Derfor blir det nok også litt forskjell i skarphet fra modell til modell, avhengig av hvor god konvergensen er...

Side 18 av 36 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •