Sony "Pearl" VPL-VW50 - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 36 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 708
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke noe er bedre enn at det funker. Det jeg mente med firmware oppgradering er jo at motoren blir styrt av en elektronisk krets. Kretser er programert til å fungere på en viss måte, og man kan endre dette ved firmware (trodde jeg).

Ser frem til ENDELIG å få sett Pearl live
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hehe, da skulle du sett kontoen min om dagen... De mange millionene jeg kan skryte på på meg, er gjeld til banken... For å være litt seriøs er det etter mitt syn på ingen måte kostbart med 38.000 for denne projektoren, alt tatt i betraktning. Hvis markedet for projektorer hadde vært like lite dynamisk som markedet for f.eks. høyttalere, hadde denne projektoren kostet langt mer. Vi kan prise oss lykkelig for den etterhvert ganske så tunge konkurransen innen projeksjon, det er tross alt ikke mer enn to år siden Qualia 004, som er pilotmodellen for VW100 og VW50 kostet over 200.000. En slik utvikling ser du ikke innen mange andre AV-kategorier!

Hvor vidt differansen mot f.eks. 8720 opp til VW50 er verdt investeringen er jo selvsagt en vurdering, DLP har jo faktisk visse fortrinn sammenlignet mot SXRD, f.eks. bedre ANSI kontrast, dvs. mer tilgjengelig kontrast/dynamikk i samme frame. For meg som er litt over snittet følsom for regnbuer, og samtidig er mer opptatt av absolutt sortnivå (gitt tilstrekkelig med detaljer da selvsagt) enn ANSI-kontrast, er SXRD-teknologien og VW50/100 vel verdt investeringen. Folk bruker lett 4-500.000 på en bil (som faller 3-40.000 årlig), da synes jeg egentlig ikke 30-40.000 på en god projektor er så ille, selv om prisfallet relativt sett er helt vanvittig, VW50 koster sikkert ikke mer enn 25.000 på samme tidspunkt til neste år!
    Det blir litt OT, men jeg tenkte mer på nytten av en videoprosessor som jeg selv tenkte å investere i, samt f.eks. spranget fra BenQ 7800 til 7700, sammenliknet med det å gå fra 7700 til 8720. Jeg ender nok imidlertid med en 1080p sak selv når HD TV kommer.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kommer nok til å kjøpe meg en videoprosessor til min VW50 ettersom jeg får råd, enten Optoma HD3000 eller VantageHD (Crystalio blir litt for dyr for meg), ikke kun fordi den forbedrer bildet fra en rekke kilder, men også fordi den er veldig praktisk mtp kablingen. Nå vil jeg nok ikke påstå at denne investeringen er veldig fornuftig, men det kan vel ikke denne hobbyen sies å være på generell basis heller...

Newcomer Stickan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Da har jeg bestillt min nye Sony VW50 + Crystalio II, de kommer vel denne uken tenker jeg. Samtidig bestillt det nye Stewart Firehawk SST 100" til mitt rammelerret, leveringstid ca. 3 uker. Kommer tilbake med en en liten test-rapport når Firehawk er på plass.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vi gleder oss til rapport, Stickan, her snakker vi kremkombinasjon...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stewart er jo veldig anerkjent. Men hva er gain på Firehawk SST100 ? Kan ikke dette bli vel mye refleksjonsfaktor

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Stewart er jo veldig anerkjent. Men hva er gain på Firehawk SST100 ? Kan ikke dette bli vel mye refleksjonsfaktor

"Så vidt jeg vet så er denne duken basert på samme teknologi som Firehawk G3 (nyeste), men SST duken har en anelse mindre gain (1,25 mot 1,3) for å reduserer problemer med punkter på duken som lyser opp som små stjerner."
    Skrevet av LL, se diskusjon på Lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    720
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stickan
    Da har jeg bestillt min nye Sony VW50 + Crystalio II, de kommer vel denne uken tenker jeg. Samtidig bestillt det nye Stewart Firehawk SST 100" til mitt rammelerret, leveringstid ca. 3 uker. Kommer tilbake med en en liten test-rapport når Firehawk er på plass.

kjøpte du c2 med intern medaspiller da?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Priser tar vi ikke her vettu... Send heller en PM eller lag en ny tråd i det korrekte fora.

Veldig strengt dette Beklager littegrann.... Vel Stickan kan du svare i denne tråden
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...tml#post493857

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    kjøpte du c2 med intern medaspiller da?
    Ja, kjøpte Crystalio VPS3800 med mediaspiller. Og gleder med veldig til å få testet denne kombinasjonen med Pearl og CII.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Fikk endelig sett Pearl i dag. Var innom Sonycenteret på Karl Joh. og ble sittende i 1t 15 min. FOR et bilde!!! Det ble vist Star Wars og LOTR på DVD og jeg satt der med hakeslipp. Jeg har aldri, som enkelte på forumet, testet og finkalibrert pj, men jeg har vært heldig å fått demonstrert en god del projektorer. Pearl overgikk alt jeg har sett tidligere. Til og med AMOIII, som det ikke er lenge siden jeg så, ble "gruset" etter min mening.

Til sammenligning:

"De andre pj opp til 50k kan sees på som kompakt-kamera til 3-4k. De virker skarpe og kan imponere med klare farger".

"Pearl blir som et Nikon-speilreflekskamera med 15k kroners-objektiv. Alt faller på plass i bildet; skarphet, dybde, sortnivå og farger. Bildet ble bare så utrolig naturlig..."

Først nå ser jeg hvor mye det har å si med et godt sortnivå/ kontrastnivå for å bli dratt inn i handlingen skikkelig.

Etter å ha lest såpass mye negativt om lysutbyttet, ble jeg positivt overrasket. Jeg kan ikke skjønne at man kan klage på dette. På avsforum snakkes det om Vutec-lerret og andre highgain-duker. Stiller meg undrende til det, ja. Her var det lys i massevis, og lerretet på Sonycenteret var veeeldig grått ift et Dreamscreen.

Det blir spennende å lese testen til Gorm, og jeg gleder meg nå enormt til februar - for da henger det en Pearl også i mitt tak
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Widescreen Review publiserer sin test av VW50 på nett i dag. Denne blir tilgjengelig for abonnenter noen uker før den kommer på trykk i bladet. Samtidig er artikkelforfatteren tilgjengelig på AVS i løpet av ettermiddagen (tid: GMT minus åtte). Her er det mulighet for å stille de litt mer kompliserte spørsmålene. Se WSR Sony Pearl Review - AVS Forum

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da står Pearlen min i taket, og noen inntrykk har jeg allerede... Generelt er dette veldig veldig bra, det må jeg først si. Oppløsningen, sømløsheten og filmfølelsen er der på samme måte som på VW100. Samtidig er fargemetningen allikevel et stykke unna VW100 hvis en først skal påpeke noe, men det er stort sett der jeg føler det skiller. Rent praktisk støyer også VW50 noe mer, en lavfrekvent dur som er helt fraværende på VW100. Langt fra sjenerende, er veldig veldig lavt i nivå, men allikevel noe jeg registrerer i scener uten lyd.

Flyten i bildene er helt utrolig, ingen etterslep i det hele tatt...

Fargedybden og interpoleringen av denne (12-bits paneler med "oppskalering") fungerer veldig godt. Her skal en se lenge etter tydelige fargebånd i fargeoverganger, selv om kildematerialet ofte einnehar slike begrensninger.

Sortnivået har jeg ikke helt fått til å stemme, ser bra ut, men et lite stykke unna VW100, og da må det vel være noe merkelig... Får kalibrere den litt, og det hjelper jo ikke at det er XBOX 360 som er min kilde om dagen, i påvente av en ny HD-DVD eller BluRay-spiller.

Uansett er jeg så langt svært fornøyd, dette er veldig mye VW100 for halve prisen, og jeg tror jeg skal klare å leve med litt lavere metning i fargene, har ikke råd til annet....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig merket jeg som Per Johnny og Gorm tidligere har observert at skarpheten heller ikke var like imponerende på VW50 som VW100, men det er klart; optikk er DYRT, og noe måtte de jo spare på... Er veldig skarpt, er ikke egentlig noe å klage på i det hele tatt, men direkte sammenlignet med VW100 har den et litt softere bilde...

Sånn i forhold til konvergens var denne også helt OK. Blå bittelitt høyere enn resten, men heldigvis har det ingen praktisk betydning... VW100en min var imidlertid omtrent perfekt rent konvergensmessig, så det kan faktisk ha en viss innvirkning på min følelse av at denne var enda hakket skarpere (trenger altså nødvendigvis ikke være optikken på VW100 som var så mye bedre...).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder skarpheten så er det kun bildebehandlingen som skiller, for optikken er 100% identisk som den i VW100. Sony, pluss flere uavhengige testere (bla. cine4home), har bekreftet dette. Når det gjelder bildebehandlingen så er skaleringen helt på referansenivå, men de-interlacing og støyreduksjonskretsen kunne vært bedre. Når det gjelder fargemetning så målte Pearl bedre enn noen annen projektorer jeg har testet som har vært basert på UHP-lampe. VW100 er jo selvsagt i særstilling, med sin xenon-lampe, men til gjengjeld har jo VW50 høyere lysutbytte og i tillegg fleksibiliteten med at pæren kan kjøres i økonomimodus.

Og når det gjelder din "gamle" VW100, så er det definitivt den beste enheten jeg har sett så lang når det gjelder konvergens. Og jeg har sett rimelig mange av dem etter hvert. Du slapp fra deg et eksepsjonelt godt eksemplar der gitt, noe den nye eieren ikke akkurat er lei seg for. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke uenig på noen måte Gorm, men det med grad av nøyaktighet for fyske projektor deler som objektiver justering av convergens og pris osv har vel ofte med hvor store toleranser som blir godtatt ved fremstillings prosess og produksjon og maskinering osv, og det er vel en kjensgjerning at deler med små toleranser dvs høy nøyaktiget er dyrere å produsere enn samme del med større tilatte avik og lavere nøyaktighet. Da kan jo to tilsynelatende identiske deler yte litt forskjellig, og det er vel stort sett bare produsenten som har satt opp "spekken" som vet hvordan dette henger sammen.

Grunnen til at jeg også er litt skeptisk til at VW100 og VW50 bruker det identisk samme objektivet (bortsett fra prisnivå) er at de bruker forskjellig lampeteknologi som igjen sender lys i et litt forskjellig frekvens og nm bølgelengde område, og dermed vil kanskje ikke VW50 trenge samme grad av nøyaktighet og fargekorrigering og type coating osv som det en VW100 kan nyte godt av.

Lurer derfor litt på om Sony har bekreftet at VW100 og VW50 objektivene er 100% like?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel akkurat det jeg skrev, at Sony har bekreftet dette altså.
    Ha også i mente at det er langt billigere å bruke en linse en allerede har i sortimentet, enn å utvikle en ny. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Lurer derfor litt på om Sony har bekreftet at VW100 og VW50 objektivene er 100% like?
    Kanskje er det en mulighet for at det er rimeligere å masseprodusere en type optikk og bruke denne i begge projektorer? Så fremt dette ikke er hovedbegrensningen i konstruksjonen selvfølgelig... Jeg har hørt begge deler fra forskjellige kilder. Noen sier det er samme optikk, andre sier at det er små forskjeller. Ikke vet jeg.

Jeg har fått sett noen timer med underholdning på VW50 nå. Jeg er enig med det som skrives om skaleringen - den er meget bra. Sortnivået har jeg ikke fått perfeksjonert enda, men det er forholdsvis bra slik det er etter en kjapp runde med DVE (milevis bedre enn AE700). Det at jeg enda har et svakt grått lerret gjør ikke saken bedre.

Det andre som utmerker seg er hvordan irisen arbeider. Jeg så nettopp en utgivelse av The Cave (ny film med fenomenal bildekvalitet). Filmen har svært mange mørke scenere, hvor det brukes lommelykter o.l. Må si at irisen og tilhørende brightness justering fungerer svært bra.

De-interlacing (ivtc) av filmbasert 1080i fungerer også meget godt. Jeg kunne ikke se at den at den gjorde noe som helst feil. Det eneste som er synd er at den ikke viser 1080i60 som 1080p(24 x 2/3/4). Bildet vises som 1080p60 i stedet (noe som er enklere å få til i bildebehandlingen). Dette gir den sedanlige ujevne bevegelsen i f.eks. panoreringer.

Jeg har forøvrig, etter tips fra testen i WSR, satt opp projektoren med bredt fargespekter og bruker RCP til å redusere rødt. Hva tror dere om en slik innstilling?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargemetning...dersom to prosjektører måler primær- og sekundærfarger helt likt, har de da lik "metning"?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvis de måler likt over hele IRE-skalaen er jo gjengivelsen den samme, og metningen like så... Nå måler vel ikke VW50 like godt som VW100 over hele skalaen for hver grunntone, det er nettopp det som gir VW100 bedre "metning".

Side 17 av 36 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •