Sony "Pearl" VPL-VW50 - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 36 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 708
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Som så mye annet i vår AV-verden, er nok videoprosessoren et spørsmål om luksus og de små detaljer, spesielt ved kjøp og bruk av en VW50, som jo allerede er svært kraftig spekket. Imidlertid er ting som støyreduksjon av HD-signaler (som jeg antar ikke VW50 har?) eller skikkelig motion-adaptive deinterlacing. Mulig det sistnevnte ikke vil bli spesielt aktuelt, avhenger litt av hvilket format HDTV vil sendes i fremtiden, mulig det blir 720p, som egentlig er litt synd...

Sjekk omtale av VantageHD her: DVD Benchmark. I praksis tror jeg nok det kanskje i hovedsak er støyreduksjonen og eventuelt "detail enhancement" en har bruk for utover det VW50 allerede tilbyr... I tillegg kommer jo fordelen av å ha en "hub" for alle kabler, men jeg skal nok si meg enig i at stort mer enn 15-20.000 for en slik videoprosessor skal du være rimelig AVhengig for å svi av...

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har selv en Vantage, så det er ikke det at jeg ikke synes de er verdt pengene. Radaren min går imidlertid i selvsving når jeg ser kommentarer som går i retning av at det finnes egenskaper i eksterne VP'er som de ikke har.

Ok, nok off topic, tilbake til Pearl som tydeligvis er omtrent på høyde med Ruby. Hvis vi kan få tilsvarende kvalitet som fjorårets til halve summen hvert eneste år skal vi være fornøyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    720
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jeg har inntrykk av at de aller fleste bruker prosjektøren til å se film, og jeg synes det er uheldig dersom folk blir skremt fra å kjøpe en eller annen prosjektør fordi de er "nødt til" å investere i en VP. Dersom noen mener at en boks klarer å gjøre bildet fra en HD-DVD / BR film til en 1080 prosjektør bedre vil jeg gjerne vite hvorfor (annet enn de punktene jeg har nevnt over). Forskjellene er små hvis noen i det hele tatt IMO.
    Jeg kan ikke annet enn å si at man må se det selv. selv om pearl gjør 1080i film invers telecine, noe som den gjør veldig bra gjør gjerne en god scaler også andre ting bra som, støyreduksjon, sharpness, detaljframhevning ++. Jeg hadde ikke kjøpt en dyr scaler hvis jeg ikke hadde sett den faktiske forskjellen det utgjør i bildekvalitet.

i tillegg fungerer den jo som en video/lyd hub for alt slags tull man måtte finne på og stappe inn.

men tilbake til tema. har du fått testet den nå dolbytor?, del gjerne dine opplevelser med denne herligheten

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    vi prøvde også med anamorphisk linse og 2,35:1 lerret. Dette er garantert framtiden. opplevelsen løftes flere hakk. de som ikke har sett dette, vil garantert bli bitt av basillen når det oppleves.
    Hmm, tror du det går bra med Pearl og 3,3m 2.35:1 duk? Det er 1 gain på duken.. Så jeg tror det kan bli litt på kanten lite lys, men kan til nød la den stå på High dersom det hjelper, bråker vistnok ikke så mye i High power?

Pearl hører definitivt til under juletreet i år, så jeg driver og sparer opp.. men synes det er kjipt at jeg må kjøpe meg ekstern prosessor for å kunne bruke den i 2.35 oppsett.. :-/

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    720
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm, tror du det går bra med Pearl og 3,3m 2.35:1 duk? Det er 1 gain på duken.. Så jeg tror det kan bli litt på kanten lite lys, men kan til nød la den stå på High dersom det hjelper, bråker vistnok ikke så mye i High power?

Pearl hører definitivt til under juletreet i år, så jeg driver og sparer opp.. men synes det er kjipt at jeg må kjøpe meg ekstern prosessor for å kunne bruke den i 2.35 oppsett.. :-/
    det går nok greit med et 330cm lerret. Jeg skal ha den på et 300cm lerret og det er mer enn nok lysstyrke i den til det.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,3m 2.35:1 er 50sqft. Ønsker du 16fL trenger du 800 lumens.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,3m 2.35:1 er 50sqft. Ønsker du 16fL trenger du 800 lumens.
    Hmm, Prismasonicen stikker vel av med litt lysstyrke.. Så det er vel kanskje litt knapt med Pearlen, men så lenge en har full lyskontroll så er det jo mest en vanesak uansett.. Tar bare litt lenger tid før øyet venner seg til nivået.. Burde eventuelt vurdere å kjøpe en bedre duk for prosjektører med litt gain, men da begynner det å bli en dyr oppgradering.. Prosjektør+Videoprosessor+ny duk.. Blir fort 60-70000,- av sånt.. :-(

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    jeg har ikke sett noe av det problemet med lysere hjørner men det er nok mulig at det er der ja. jeg må først få testet den med et helt svart bilde i stupmørke.

du har virkelig noe å glede deg til. Dette er en helt sinnsyk god projektor til prisen, jeg har ihvertfall ikke sett maken før. Det virker nesten som sony har dumpet prisen på den for å markere seg i markedet.

har du planer om å bruke videoprosessor på projektoren?.

regner med at du skriver litt om egne erfaringer når du får den
    Fikk hentet den i kveld. Brukte 2-3 timer før den var på plass. Tar litt tid når alle vinkler skal stemme gitt . Jeg har ikke rukket å teste noe særlig. Har endret lampen fra high til low og endret fargetemperaturen fra low til middels.

Til mitt eget spørsmål så ser jeg lyse hjørner, men kun fordi jeg sitter i ser etter det. Hadde jeg ikke visst om dette så hadde jeg aldri lagt merke til det.

Førsteintrykket er uansett bra i forhold til min "gamle" HS-50. Det er kanskje et par punkter som jeg hadde forventet bedre, men jeg har som sagt ikke rukket å få testet den noe særlig enda.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    low gir en fargetemperatur tett på 6500 kelvin (rundt 7000 i bunnen, men nesten perfekt 6500 fra 40 IRE og oppover), mens middels ligger langt over 7000 kelvin.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres på enkelte ut til at man MÅ ha en VP. For meg som har Benq 8720 (ukalibrert på Plaza i fjor) som "det beste jeg har sett"-projektor, vil vel få et stort løft bildemessig med en Pearl?...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm, Prismasonicen stikker vel av med litt lysstyrke.. Så det er vel kanskje litt knapt med Pearlen, men så lenge en har full lyskontroll så er det jo mest en vanesak uansett..
    Jeg hadde gått for en PJ med litt mer lys. Husk at du skal ta høyde for aldring av pæra. Hva med en HD81?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres på enkelte ut til at man MÅ ha en VP. For meg som har Benq 8720 (ukalibrert på Plaza i fjor) som "det beste jeg har sett"-projektor, vil vel få et stort løft bildemessig med en Pearl?...
    Du vil ikke få noe særlig løft på SD materiale, men HD materiale vil bli bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    720
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    satt og testet pearlen litt med ettpar kompiser igår kveld. prøvde sammen med den c2 og den interne mediaspilleren. HD content ser bare så latterlig bra ut at vi satt bare å måpte hele gjengen. Her får man virkelig følelsen av å sitte å kikke ut igjennom et vindu.

mangler bare 2,35:1 lerretet nå som er i bestilling, så er jeg imål.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg at det kan være lurt å ikke se Pearl sammen med en god VP, dersom man ikke har råd til dette med en gang For meg vil det være en god måte å oppgradere Pearlen på når det har gått noen år.

Dersom tiden klaffer på mandag, skal jeg stikke innom Sonycenteret på Karl Johan for en liten demo. Håper de har HD-kilder samt lerret, og ikke den hvite veggen, denne denne gangen...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blander meg litt inn her med en generell AV-hypotese: effekten en av hver ny krone investert avtar med antall kroner investert. Stakkars mangemillionærer

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, da skulle du sett kontoen min om dagen... De mange millionene jeg kan skryte på på meg, er gjeld til banken... For å være litt seriøs er det etter mitt syn på ingen måte kostbart med 38.000 for denne projektoren, alt tatt i betraktning. Hvis markedet for projektorer hadde vært like lite dynamisk som markedet for f.eks. høyttalere, hadde denne projektoren kostet langt mer. Vi kan prise oss lykkelig for den etterhvert ganske så tunge konkurransen innen projeksjon, det er tross alt ikke mer enn to år siden Qualia 004, som er pilotmodellen for VW100 og VW50 kostet over 200.000. En slik utvikling ser du ikke innen mange andre AV-kategorier!

Hvor vidt differansen mot f.eks. 8720 opp til VW50 er verdt investeringen er jo selvsagt en vurdering, DLP har jo faktisk visse fortrinn sammenlignet mot SXRD, f.eks. bedre ANSI kontrast, dvs. mer tilgjengelig kontrast/dynamikk i samme frame. For meg som er litt over snittet følsom for regnbuer, og samtidig er mer opptatt av absolutt sortnivå (gitt tilstrekkelig med detaljer da selvsagt) enn ANSI-kontrast, er SXRD-teknologien og VW50/100 vel verdt investeringen. Folk bruker lett 4-500.000 på en bil (som faller 3-40.000 årlig), da synes jeg egentlig ikke 30-40.000 på en god projektor er så ille, selv om prisfallet relativt sett er helt vanvittig, VW50 koster sikkert ikke mer enn 25.000 på samme tidspunkt til neste år!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde gått for en PJ med litt mer lys. Husk at du skal ta høyde for aldring av pæra. Hva med en HD81?
    Nja.. Jeg bruker nå Action Model Two på svakeste lysstyrke (500 ANSI lumen), og synes det er plenty.. Kan ikke tenke meg at Pearl med High power på lampa (som vistnok ikke bråker så veldig mye mer (?)) er noe mindre lyssterk..?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    low gir en fargetemperatur tett på 6500 kelvin (rundt 7000 i bunnen, men nesten perfekt 6500 fra 40 IRE og oppover), mens middels ligger langt over 7000 kelvin.
    Jeg er klar over dette, men da jeg drev å testet i går kveld/natt så syntes jeg at spesielt fargen i ansikter ble mer naturlig i middels. Dette kommer jeg uansett til teste noe mer.

Den virker uansett meget bra. Oppgraderingen fra HS-50 virker stor etter førsteinntrykkene. Irisen har jeg ikke sett mens den jobber og det var godt synlig på HS-50. Så en fotballkamp i dag og her var forskjellene store. Dette fikk jeg også kommentert fra de andre som så kampen. Det er mere detaljer i bildet, fargene er mye bedre og kontrastnivået har økt betraktelig.

Jeg hadde kanskje forventet noe lavere viftestøy. Jeg har satt pæren i low, men viften går i en noe "grovere" dur enn HS-50. Dette gjør den litt mer hørbar i stille partier. Den er jo stillegående generelt sett, men det er uansett et lite minus kontra HS-50.

Jeg strevde også litt med motorisert zoom, fokus og lens shift. En må holde inne knappen litt før ting skjer og slipper man ikke i riktig øyeblikk så blir det feil. Disse tingene fungerte mye bedre manuelt på HS-50. Projektoren ville helt sikkert blitt billigere uten disse motoriserte tingene og når det ikke virker skikkelig kunne de bare ha kuttet det ut for min del. Linsen henger uansett skikkelig fast. På HS-50 var jeg plaget av at linsen falt litt ned ved høye basstrykk slik at bildet måtte justeres opp igjen. Dette har fungert fint til nå på Pearl.

Totalt sett virker det uansett som en meget bra oppgradering :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo håpe på at det kommer en fremtidig firmware oppgradering når det gjelder zoom/ lensshift.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder fokus så flytter den seg et lite hakk for hvert korte trykk på fjernkontrollen (bare legg øret til projektoren så høeren en det klart). Problemet er at motoren er svært lavt gearet, så det tar en halv eviget før en er i mål. Selv syns jeg ikke dette er noe problem, for jeg har oppnådd perfekt plassering hver gang jeg har prøvd, og strengt tatt er jo dette noe en vanligvis bare gjør en gang.

Motorene og gearingen på disse kan nok ikke oppgraderes med software. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 16 av 36 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •