Sony "Pearl" VPL-VW50 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 36 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 708
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man skal vel være rimelig sær og kresen dersom mener at VW50 må ha en scaler for å levere? Med omtalen i cin4home og sammenligningen til VW100, blir det garantert bra nok bilde for meg, i allefall. 40k for projektor og 20k for skaler før en får bra bilde?

Med lerretsstørreser på 90-110" tror jeg helt sikkert at VW50 duger for selv de aller mest kresne. Dersom fremvisning av DVD er like bra eller bedre enn på Benq 8720 (som er den beste pj jeg har sett ift pris) er jeg svært fornøyd. Og jeg kan bare tenke meg til hva slags bilder VW50 vil vise med en HDDVD-spiller som kilde.

Nei, jeg tror vi bør vente på flere tester fra seriøse anmeldere (les Gorm). Dessuten syntes jeg fyren fra AVS sammenlignet VW50 med HS60 på de punkter som passet ham. Han sa ingenting om SDE vs ingen synlige pixler, ekte kontrast osv. Jeg er ganske så sikker på at VW50 gruser HS60
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Man skal vel være rimelig sær og kresen dersom mener at VW50 må ha en scaler for å levere? Med omtalen i cin4home og sammenligningen til VW100, blir det garantert bra nok bilde for meg, i allefall. 40k for projektor og 20k for skaler før en får bra bilde?

Med lerretsstørreser på 90-110" tror jeg helt sikkert at VW50 duger for selv de aller mest kresne. Dersom fremvisning av DVD er like bra eller bedre enn på Benq 8720 (som er den beste pj jeg har sett ift pris) er jeg svært fornøyd. Og jeg kan bare tenke meg til hva slags bilder VW50 vil vise med en HDDVD-spiller som kilde.

Nei, jeg tror vi bør vente på flere tester fra seriøse anmeldere (les Gorm). Dessuten syntes jeg fyren fra AVS sammenlignet VW50 med HS60 på de punkter som passet ham. Han sa ingenting om SDE vs ingen synlige pixler, ekte kontrast osv. Jeg er ganske så sikker på at VW50 gruser HS60
    Husk at 8720 har Faroudja til standard-definition. Av det jeg har sett av 8720 og Ruby, så vil jeg mene at dvd(i form av 576i) ser best ut på 8720, men ta ikke mine ord for det, se selv, jeg var ikke særlig fornøyd med spesielt 576i inn i Ruby, men man kan få ett langt bedre resultat bare med en god progressiv dvd-spiller, så en dyr scaler er ikke nødvendig, men vil likevel gi ett stort løft.

HD-DVD rett inn i form av 1080i eller 1080p vil selvsagt se fantastisk ut, men det er også noe hente der også med en genum eller realta, spesielt på 1080i video-material.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok? Jeg mener å huske at når Gorm testet Ruby i Hjemmekino, så var han meget imponert, både med dårlig kildemateriale og spesielt fra gode dvd-innspillinger?

Tror i jeg skal klare meg uten scaler, og at jeg blir mer enn fornøyd. Det er min første projektor, da
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å si det sånn. når man har sett hva en god scaler kan gjøre så vil man ikke ha noe annet og da har ikke lommeboka annet valg enn å være enig :O .

min anbefaling er å kjøpe sony projektoren og bare plug and play og glem ekstern scaler foreløpig. i neste generasjon projektorer så kan det bare bli bedre prosessering.

jeg hadde crt før og da måtte jeg ha scaler for få noe skikkelig kvalitet uansett og jeg gadd ikke devle med htpc og etter å ha hatt scaler en stund klarer jeg ikke å leve uten, spesiellt når det er en crystalio 2 . den har jo andre funksjoner enn å bare lage bra bilde. den fungerer som videohub, har audio switching og har intern media player og nettverkstilkobling. kort sagt det perfekte produkt som lager bilder som er så bra at man tror det ikke før man ser det.

så har man ikke råd til scaler, så må man for all del holde seg borte. med en gang man ser hva den gjør med bildet så blir man trollbundet og da er man evig fortapt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Ok? Jeg mener å huske at når Gorm testet Ruby i Hjemmekino, så var han meget imponert, både med dårlig kildemateriale og spesielt fra gode dvd-innspillinger?

Tror i jeg skal klare meg uten scaler, og at jeg blir mer enn fornøyd. Det er min første projektor, da
    Selv om man er imponert så utelater ikke det at det kan se bedre ut, og Gorm har en realta-basert denon-dvd-spiller, så hvordan foret han Ruby'en 576i? 576p? eller 720p?. :-D

Disse 1080p projectorene har så stort potensialt, at selv om de ser meget bra ut 'out of the box', så har de stort 'vokse' potensial, og det er jo bare bra det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg holde meg unna demoer med VW50+scaler Og når en scaler gjør såpass mye med bildet er det kanskje en meget bra oppgradering på sikt, sånn at en slipper å byttte hele pj.

Mener Gorm sendte komponentsignal på 576i til Ruby. Samme det. Jeg skjønner hva dere mener og at en scaler gjør enormt med bildet.

Foreløpig tror jeg ikke jeg nevner det der med Crystalio til kona
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en ting til: gjør en slik Crystalio også vesentlige forbedringer på HD-materiale også eller er det kun fra DVD?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen tvil om at en skikkelig VP løfter bildeopplevelsen til nye høyder. At VW100 imponerte meg, sammenliknet med mangt en annen projektor, betyr ikke at det ikke er rom for forbedring. Selv på filmbasert HD-materiale, der VW100 gjør inverse telecine, opplevde vi et stort løft i bildeskarphet når signalet gikk gjennom VantageHD. Det samme opplevde jeg senere med CrystalioII. Med videobasert HD-materiale kjører VW100 enkel de-interlacing, og halvparten av den vertikale oppløsningen "forsvinner". Nå er ikke øynene våre veldig følsomme for vertikal oppløsning, men jeg fikk nesten hakeslipp over detaljeringen i bildet når vi kjørte dette signalet gjennom ekstern videoprosessor.
    Når det gjelder VW50, så er det i følge Sony i hovedsak bildebehandlingen det spart mest penger på i forhold til VW100. Jeg støtter derfor Per Johnny fullt ut på at denne nok kommer til å trenge en VP for å fungere tilnærmet optimalt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Gorm. Da får det bli som fremtidig oppgradering av VW50.

Litt OT, men er det stor forskjell i bildekvalitet på de forskjellige VP. Det er jo ganske så store prisforskjeller på de; DVDO, Vintage og Crystalio.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er ganske stor forskjell, men felles for de fleste er at de ikke er 100% ferdige enda. Det kommer firmvare med forbedringer både nå og da, så med tid og stunder oppnår du nok bildenirvana uansett om du velger VantageHD eller CrystalioII.
    Nå må du uansett ikke misforstå, VW50 kommer sikkert til se bra ut uten VP også, men vi snakker her om å tyne maks bildekvalitet ut av projektoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønner hva dere mener. Og ja, jeg blir nok svært fornøyd med VW50
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du satse på HD-DVD så kan det være en ide å sette av litt penger til toppmodellen til Toshiba kommer i Desember, den skal ha samme funksjonalitet (med tanke på telecine etc) som disse dyre scalerne..

Selv om jeg strengt tatt har et veldig bra bildesystem nå, så ser det stygt ut for lommeboken nærmere jul.. Pearlen ser skummelt bra ut.. :-/

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poster et annet innlegg fra AVSforum. Det er flere som har fått sine projektorer nå. Synes dette var såpass interessant at det er verd å dele med dere. Bruker Erik Garci skriver;

The Pearl's "Low" color temperature setting is already very close to D65 out of the box. It was measured by ColorFacts at 6490K, only about 1 or 2 % too green.

To calibrate to D65, we used the "Custom3" setting (which starts out similar to "Low") and ended up with the following.
    Gain: R = 1, G = -2, B = 3
    Bias: R = -4, G = 8, B = 0
    After calibration, it was within 50K of 6500K from 30 IRE to 100 IRE.

The calibrated brightness was measured with a light meter. "High" lamp power gives 576 lumens, and "Low" gives 382 lumens. (By the way, the fan noise changes to a lower pitch when you switch from "High" to "Low", but it did not seem to be any quieter.) By comparison, the Ruby has 283 lumens, although there are 870 hours on its Xenon lamp, and less than 5 hours on the Pearl's UHP lamp.

To test inverse telecine (IVTC) on 1080i, we used the vertrezivtc test pattern (see other thread) over DVI/HDMI from a HiPix HDTV card. When the Pearl's DDE setting is "Film", the top strip is fully resolved as the white bar moves across it, which suggests that inverse telecine works properly for 1080i. When DDE is "Progressive", the top strip is fully resolved except that the white bar has jagged edges and a black trail, which suggests that a motion adaptive deinterlacer is being used, but without inverse telecine. When DDE is "Off", the top strip becomes a flickering gray area, which suggests that a simple "bob" deinterlacer is being used.

We also tested 1080/48p and 1080/24p signals over DVI/HDMI from an iScan VP30. The Pearl can display both at their native frame rate (i.e, without converting them to another frame rate, such as 60p). However, 24p showed tearing along the bottom 5% of the image, although it is unclear whether the iScan or the Pearl is causing it. In any case, the tearing can be covered up by using the Pearl's Blanking feature, and it is not noticeable on letterboxed 2.35:1 images. By comparison, the Ruby can display 48p natively, but it cannot display 24p at all.

Another difference is the colors. The Ruby's colors appear to be somewhat more vibrant overall. In particular, skin tones are rosier on the Ruby, but more yellowish/greenish on the Pearl. I'm not sure which are more accurate, but I prefer them on the Ruby. It might be worthwhile to experiment with the Pearl's RCP feature to tweak the skin tones.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er vel ingen tvil om at en skikkelig VP løfter bildeopplevelsen til nye høyder.
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    for å si det sånn. når man har sett hva en god scaler kan gjøre så vil man ikke ha noe annet og da har ikke lommeboka annet valg enn å være enig :O .
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    en dyr scaler er ikke nødvendig, men vil likevel gi ett stort løft.
    Gode scalere er i dette tilfellet utvilsomt CII (ca 40K) og også Vantage HD (ca20K).
    Er det noen fler som bør med (fra Lumagen eller DVDO og hva med Dragonfly?) ?

Slik jeg tolker kommentarer fra de som tester og har mye kompetanse så er det bedre å kjøpe "rimelig" pj (pearl f.eks) og videprosessor (god) enn å kjøpe dyr pj uten. Men det beste er å ha begge deler (selvfølgelig)
    Så Pearl og Vantage HD (43K+20K) til 63K er å foretrekke fremfor f.eks en Ruby til 86K, hvis en kun ser på bildekvalitet. Antagelig også Pearl og CII (43K+42K) til 85K.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt tror dere man kommer med en scaler som f.eks den i AVC-A1XVA? Den vil jo kunne skalere opp til 1080p... Er det da vits å kjøpe en scaler til 20 000 hvis det blir en Pearl på meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Gode scalere er i dette tilfellet utvilsomt CII (ca 40K) og også Vantage HD (ca20K).
    Er det noen fler som bør med (fra Lumagen eller DVDO og hva med Dragonfly?) ?

Slik jeg tolker kommentarer fra de som tester og har mye kompetanse så er det bedre å kjøpe "rimelig" pj (pearl f.eks) og videprosessor (god) enn å kjøpe dyr pj uten. Men det beste er å ha begge deler (selvfølgelig)
    Så Pearl og Vantage HD (43K+20K) til 63K er å foretrekke fremfor f.eks en Ruby til 86K, hvis en kun ser på bildekvalitet. Antagelig også Pearl og CII (43K+42K) til 85K.
    Optoma HD3000 er også i samme klasse.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    To calibrate to D65, we used the "Custom3" setting (which starts out similar to "Low") and ended up with the following.
    Gain: R = 1, G = -2, B = 3
    Bias: R = -4, G = 8, B = 0
    After calibration, it was within 50K of 6500K from 30 IRE to 100 IRE.
    Til alle dere som vurderer Pearl, glem disse innstillingene. Hadde vedkommende som postet dem hatt litt erfaring, ville han visst at det bare fører ugang med seg å poste slike innstillinger. Jeg har til nå fargekalibrert fire stykk VW100, og alle endte opp totalt forskjellig. Til dags dato har jeg aldri opplevd at to like projektorer har endt opp med tilnærmet like innstillinger. Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet holde meg for ikke å le etter å ha sett projektorer der eieren har "kopiert" kalibrering funnet på nettet. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Hvor langt tror dere man kommer med en scaler som f.eks den i AVC-A1XVA? Den vil jo kunne skalere opp til 1080p... Er det da vits å kjøpe en scaler til 20 000 hvis det blir en Pearl på meg?
    Den hjelper deg ikke stort når du skal se TV-sendinger eller film fra HD-DVD/Blu-ray da.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mye å hente på å ha en skalerer som tukler med et 1080p signal fra HD-DVD eller bluray da? Man kommer vel langt bare man mater projektoren med dens "native" oppløsning og avspilleren er av god kvalitet? Jeg tenker liksom at dersom jeg oppgraderer til A1XVA vil alt jeg mater den via hdmi som er under 1080p bli oppkonvertert og alt annet gå rett igjennom? Beklager dersom dette ble litt "off-topic".

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Til alle dere som vurderer Pearl, glem disse innstillingene. Hadde vedkommende som postet dem hatt litt erfaring, ville han visst at det bare fører ugang med seg å poste slike innstillinger. Jeg har til nå fargekalibrert fire stykk VW100, og alle endte opp totalt forskjellig. Til dags dato har jeg aldri opplevd at to like projektorer har endt opp med tilnærmet like innstillinger. Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet holde meg for ikke å le etter å ha sett projektorer der eieren har "kopiert" kalibrering funnet på nettet. ;-)
    Det har du nok helt rett i. Tenkte ikke innlegget som en oppskrift til godt bilde, men det kan likevel gi en pekepinn på hva som er mulig å få til. En del av de andre momentene i posten er jo også interessante. Dette med at "low" innstillingen ligger nært opp mot D65, kan jo være et greit utgangspunkt for folk. Ikke alle som har tilgang til måleinstrumenter vet du... Bildemodus på "low" og så en grundig DVE kalibrering er vel det nærmeste mange kommer.

Side 10 av 36 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •