LCD vs DLP (enda en gang)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heisann

Lurer på om noen kan hjelpe meg med ett dilemma. Skal til å kjøpe prosjektor. Blir anbefalt DLP framfor LCD til hjemmekino som jeg skal ha. Vurderer å kjøpe en Mitsubishi HC910 DLP, men synes omtalen av Hitachi PJ-TX200 virker bra. Prismessig er desse ikke så langt fra hverandre, 10000 og 12500. Nokre synspunkt på kva jeg bør kjøpe?

Active gurban sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AxA
    Heisann

Lurer på om noen kan hjelpe meg med ett dilemma. Skal til å kjøpe prosjektor. Blir anbefalt DLP framfor LCD til hjemmekino som jeg skal ha. Vurderer å kjøpe en Mitsubishi HC910 DLP, men synes omtalen av Hitachi PJ-TX200 virker bra. Prismessig er desse ikke så langt fra hverandre, 10000 og 12500. Nokre synspunkt på kva jeg bør kjøpe?
    HC910 dlp er ikke HD-oppløsning. Skal du gå for dlp framfor lcd ville jeg gått for LG AN110, Optoma HD72 eller Mitsubishi HC3000. Men disse koster mellom 14000 og 18000kr

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Leser på desse sidene til øyet blir vått og rødt, men klarer ikke helt å finne noen klar grunn til at DLP skal vere bedre enn LCD. HFK virker å vere bestemt på at DLP er best, men klarer ikke helt å sjå at så mange entusiaster som det er her inne da ikke ville ha sverget til DLP foran LCD dersom det skulle stemme. Er på nippet til å kjøpe TX200 pakken med Wideframe på av-shop.

Kanskje ikke denne tråden som diskuterer dette, men kan noen si noe om det er prisen som gjør DLP mindre aktuell eller om det er kvaliteter ved LCD som gjør at så mange virker å foretrekke det foran DLP?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Leser på desse sidene til øyet blir vått og rødt, men klarer ikke helt å finne noen klar grunn til at DLP skal vere bedre enn LCD. HFK virker å vere bestemt på at DLP er best, men klarer ikke helt å sjå at så mange entusiaster som det er her inne da ikke ville ha sverget til DLP foran LCD dersom det skulle stemme. Er på nippet til å kjøpe TX200 pakken med Wideframe på av-shop.

Kanskje ikke denne tråden som diskuterer dette, men kan noen si noe om det er prisen som gjør DLP mindre aktuell eller om det er kvaliteter ved LCD som gjør at så mange virker å foretrekke det foran DLP?
    Diskusjoner rundt fordeler og ulemper har du mange eksempler på. Søk på "LCD vs DLP" eller lignende, så dukker det nok opp noen tråder.

Kortversjonen er at DLP har høyere fillrate (mindre synlig netting/raster mellom pikslene), har høyere panelkontrast som sikrer større dynamikk og bedre sortnivå. Ulempen med endel DLPer er plasseringsvennligheten. Ofte må disse takmonteres, og ikke alle ønsker eller har muligheten til det. Problemer med kasteavstand er også et tema, spesielt for min egen del. RGB-flimmer (regnbuer) er også et tema som ødelegger for mange.

LCD derimot har andre fordeler som gjør at mange velger den teknologien i stedet. Lens-shift og større zoomområde øker plasseringsvennligheten betraktelig og en god del rimeligere pris for samme oppløsning er selvfølgelig et tema.

Mange hensyn å ta.....

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hovedgrunnen til at DLP regnes som bedre enn LCD er vel at DLP har høyere fillrate. Dvs. at det er mindre avstand mellom bildepunktene, noe som gir et skarpere bilde. Men DLP-projektorene krever vanligvis større avstand mellom lerret og projektor (noe som var grunnen til at jeg måtte velge LCD) og koster ofte mer enn LCD. Sjekk "Calculator Pro" på http://www.projectorcentral.com for å finne ut hvilken avstand/størrelse på lerret du trenger til projektoren du lurer du.

Hvis dette er din første projektor så tror jeg uansett du blir fornøyd hvis du velger å gå for TX-200.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hoved fordelen med LCD fremfor DLP vil jeg si er at LCD bruker tre LCD paneler, en for hver primærfarge Rødt, Grønnt og Blått, dvs fargene "blandes" og vises på lerretet samtidig, mens 1 chip DLP bruker et fargefiltrert RGB fargehjul som er inndelt i forskjellige farge sektorer og spinner og plasserer sektorene i samsvar med DLP brikka sin visning av bilde informasjonens farge, for å kunne benytte en og samme DLP brikken til å vise fargebildene etter hverandre slik at man selv må bruke hjernens syns systemet til å kobble disse bildene sammen for å få et fargebilde. Dette er også grunnen til at man har en såkaldt regnbue effekt som forskjellige personer kan oppfatte ganske forskjellig. De litt dyrere 1 chip DLP projektorene har ofte en høyere hastighet på fargehjulet slik at den synlige regnbue effekten blir mindre synlig for de som ser denne. Er selv ofte plaget med hodepine med bruk av DLP, så det kan kanskje være lurt å teste litt før man vurderer projektorer med denne teknologien.

LCD leiren har også hatt en bedre pris vs oppløsning, samt har ofte hatt større zoom område og sist men ikke minst oftere hat lens shift, som gjør projektoren lettere å tilpasse vanlige stue innstallasjoner osv.

Fordelen med DLP fremfor LCD er et mer "ekte" kontrast nivå, med det mener jeg ytelsen i kontrast for den delen som behandler lyset generellt er høyere uten at man må ty til iris fungsjoner for å lure kontrast molingen og øyet til å oppfatte en høyere kontrast og få et bedre iris trimmet sortnivå. En annen fordel DLP har er at den har generellt bedre fyllingsgrad i bilde, dvs grensene/rutenettet mellom hver pixcel er tynnere og ofte mindre synlig enn det man ofte har på LCD som kanske bare har ca 70% av bilde bestående av bilde informasjon fra filmen, og 30% er statisk sorte rutenett informasjon. DLP er generellt bedre på dette enn LCD, og bildet kan generellt fremstå som mer 3D hvis man ikke har så mye statisk rutenett i forhold til bilde og pixcel informasjonen. En annen faktor som 1chip DLP ikke er plaget med pga konstruksjonen, men som LCD vil kunne være fordi man blander lyset fra tre paneler, er nøyaktigheten for hvordan LCD cellene treffer hverandre fremme på lerretet. Dette kalles konvergens, og det er ikke så uvanlig at LCD projektorer har litt forskyving de tre fargene i mellom, men dette skal ikke være synlig fra vanlig betraktnings avstander. Når det gjelder levetid og slitasje osv på LCD og DLP, så er det en annen debatt som ofte kommer frem når man diskuterer disse mot hverandre, men her er det nokk en del individuelle forskjeller ute å går avhengig av bruks mønstere og normale feil prosenter som for annen teknologi, og det er vel ofte oppgraderings spøkelset som kommer før det blir et så veldig aktuellt tema for projektor brukere flest.

Er man derfor i tvil om man vil gå for DLP eller den glimrende TX200 LCD projektoren denne tråden handler om, er det vel ikke noe som er mer å anbefale enn å få seg en demonstrasjon selv, så man selv kan avgjøre hva man velger å kjøpe, og hvor mye man vil legge i det. Synes også det er litt viktig å velge en projektor med HD oppløsning nå i disse dager, da man begynner å få hardvare og software tilgjengelig som kan utnytte dette, og det er vel ikke så mye annet enn projektorer med store bildeflater som virkelig får frem fordelene av den økte oppløsningen HD kan gi film opplevelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takk for at dere tar dere tid til å svare en newbee. Mye oppklarende her. Skal bestemme meg i løpet av noen dager. Tx200 leder... Den vil vel også passe bra i min mørke kjeller med 4.2meter fra bakvegg til lerret. Må verte enig med meg selv om eg skal dekke veggen med et 230 cm bredt lerret eller om eg må nøye meg med et mindre. (Har lyst på størst mulig) hehe

Takk for hjelpa :-D

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at dere tar dere tid til å svare en newbee. Mye oppklarende her. Skal bestemme meg i løpet av noen dager. Tx200 leder... Den vil vel også passe bra i min mørke kjeller med 4.2meter fra bakvegg til lerret. Må verte enig med meg selv om eg skal dekke veggen med et 230 cm bredt lerret eller om eg må nøye meg med et mindre. (Har lyst på størst mulig) hehe

Takk for hjelpa :-D
    Du vil med all sannsynlighet bli sittende ca 3 til 3,5 meter fra lerrret hvis ikke sofaen er helt inn på veggen og da er 2meter akkurat passe, ved større kan screendor bli fremtredende og/eller bildet oppleves som litt for stort(Kansje ikke med en gang når alt er kult men etter en liten stund)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er bildejevnheten på dagens LCD-projektorer? Jeg har ikke sett en eneste LCD som hadde jevn farge ved svart bilde, eller hvor konvergensen var perfekt. Ved "svart" bilde så ser jeg vanligvis grønt og lilla fargeskjær over hele bildet. Nå har jeg har ikke sett noen moderne LCD-projektorer for hjemmekino. Sist jeg kikka var for to år siden.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, problemet er vel verre i helt hvitt bilde, der en ser farge sjatteringer over hele lerretet. Film er heldigvis ikke satt sammen av testbilder, så problemet er ikke så ille under vanlig bruk. Dette gjelder forøvrig ikke bare LCD, men alle projektorer med flere "brikker". Altså er problemet like stort på SXRD og 3 chip DLP.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Interessant tråd. Hvilken DLP projektor er best på kort avstand til lerret (ca 2,5 meter) og som har god zoom og som koster maks 15000,-. Finnes denne som i plasseringsfleksibilitet er nær feks Panasonic PTA-900, Hitatchi MX-200 og Epson TW-600.

Kenneth

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vel, problemet er vel verre i helt hvitt bilde, der en ser farge sjatteringer over hele lerretet. Film er heldigvis ikke satt sammen av testbilder, så problemet er ikke så ille under vanlig bruk. Dette gjelder forøvrig ikke bare LCD, men alle projektorer med flere "brikker". Altså er problemet like stort på SXRD og 3 chip DLP.
    Ok, det stemmer bra med det jeg husker fra de LCD'ene jeg har prøvd at det også er merkbart i lyse områder. På min gamle LCD projektor plagde det meg virkelig og jeg så fargeujevnheter stadig vekk, bla himler og i mørke deler av filmene. Jeg har bare "nytt" min NEC HT1000 i de siste årene uten å holde meg oppdatert men har tenkt å oppgradere igjen nå. Det er mye fristende LCD'er ut fra spesifikasjonene men jeg stoler ikke på LCD lenger.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjedd mye på LCD-fronten "de siste årene", så anbefaler deg en ny titt på begge teknologier....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som sjelden kommer frem i DLP vs LCD debatten, er at det er mer mekanikk i en DLP-prosjektor. Fargehjulet snurrer og bidrar med støy, i tillegg til mekanisk slitasje i kulelageret. Jeg hadde så mye problemer med holdbarheten på fargehjulet på min InFocus X1 DLP, at jeg ved neste korstog vil tenke meg VELDIG nøye om før jeg velger DLP påny. Hadde jeg bare gått etter bildekvalitet, så er valget klart DLP - men vet ikke om jeg orker Infocus/UPS/utsalgssted-huskestua en gang til. Brent barn skyr ilden vet du

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    En ting som sjelden kommer frem i DLP vs LCD debatten, er at det er mer mekanikk i en DLP-prosjektor. Fargehjulet snurrer og bidrar med støy, i tillegg til mekanisk slitasje i kulelageret. Jeg hadde så mye problemer med holdbarheten på fargehjulet på min InFocus X1 DLP, at jeg ved neste korstog vil tenke meg VELDIG nøye om før jeg velger DLP påny. Hadde jeg bare gått etter bildekvalitet, så er valget klart DLP - men vet ikke om jeg orker Infocus/UPS/utsalgssted-huskestua en gang til. Brent barn skyr ilden vet du
    Er enig i det du skriver her, og har inntrykk av at InFocus X1 var en av de DLP modellene som hadde mer problemer med de mekaniske delene i fargehjulet enn mange andre DLP modeller.

Mikrospeilene som fysisk beveger seg i DLP brikka er vel foroldsvis lite problemer med holbarheten på i forhold til missfarging av LCD panelene/polariserings filterne som LCD projektorer av og til, men begge teknologiene har vel sine styrker og svakheter, og ingen projektor er vel laget for å vare eller være økonomisk forsvalig å holde i gang så veldig mange år.

Vil derfor tro at fargehjuls DLP projektorer er mer utsatt for mekaniske problemer pga alder, og hvor lang tid lagerene står stille på ett sted osv og kanskje ikke like mye om projektoren er i bruk eller ikke , og LCD mer har problemer pga rene brukstimer der LCD panelene er oppe i arbeidstemp.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Der må jeg si meg helt enig. Er helt klart en tilhenger av DLP, men maken til styr med reklamasjoner, sending hit og dit, tull og rot, ansvarsfraskriving som jeg opplevde med Hificenter og P-Data har jeg sjelden vært borti. Til slutt hadde jeg hatt 5 projektorer med forskjellige feil, de fleste mekaniske. I dag har jeg en som også har noen merkeligheter for seg, men jeg orker rett og slett ikke å gå nye runder med den gjengen. Synd, for bildet fra maskinen er jeg kjempefornøyd med!

Newcomer Skallesei sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Ser nå at BenQ PE8720 DLP er satt ned til 16.499,- fra svimlende 55.699,-

Har hittil vært ganske bestemt på å kjøpe meg en Hitachi TJ-PX300 LCD som koster 13.799,-

Men nå er jeg i tvil pga den lave prisen på BENQ'en. Jeg har akkurat kjøpt meg leilighet og har et eget rom som skal brukes til data/kino-rom hvor vindu kommer til å bli tettet og jeg kommer til å få det helt mørkt om ønskelig.
    Linsen på prosjektoren blir stående ca 3,8 meter fra lerretet og øynene mine blir sittende ca 3 meter unna. Prosjektoren kommer i hovedsak til å bli brukt til dataskjerm, men jeg kommer også til å se en god del film.

Når det gjelder lerret så ser jeg for meg å kjøpe et DreamScreen DynaGrey White AutoManual lerret på enten 200 eller 230cm. har mest lyst på 230cm men det kan hende dette er overkill?

Ser at throw ratioen til BENQ projektoren er 100" @ 4m.
    Vil dette si at det største bildet jeg kan få på en avstand på 3,8 meter er ca 92" og et 200cm lerret vil være mitt eneste valg?

Når det gjelder Hitachi LCD projektoren så har jeg forstått at 3,8 meter throw distance og et 230cm lerret er ingen problem...

Etter mitt hode så ville jeg tro at BENQ'en er mye bedre enn hitachien pga den store prisforskjellen, men er alikevel hitachien bedre til mitt bruk pga throw distance og størrelse?

Hva mener dere? Hadde vært greit med litt hjelp og innspill da dette er mitt første projektorkjøp og jeg helst vil komme best mulig ut av det...

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq 8720 vil nok knuse Hitachi TJ-PX300 på det meste.
    Det største bildet du kan ha på Benq 8720 er 90" eller 200 cm i bredden.Noe som er stort nok på den sitteavstanden din.

Newcomer Skallesei sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm.... Sikler litt på den BenQ-projektoren og et 200cm lerret nå ja..

Er det noen lerret som er bedre enn andre til denne projektoren?

rommet vil være mørkt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det finnes det vel allerede en tråd på i lerret kategorien.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •